Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-417/13-2/ISN
z 4 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2013 r. (data wpływu 12 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji łańcuchowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji łańcuchowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie zawierała kontrakt na kupno towarów od kontrahenta chilijskiego (dalej „Dostawca”) na warunkach FCA. Następnie Zainteresowany będzie sprzedawać nabyte od Dostawcy towary firmie z Kazachstanu, która ma siedzibę w Kazachstanie (dalej „Nabywca”). Wnioskodawca oraz Dostawca ustalili, że dostawy będą realizowane na warunkach FCA co oznacza, że Dostawca dostarcza towar przewoźnikowi wyznaczonemu przez Nabywcę. W umowie zawieranej przez Zainteresowanego z Dostawcą będzie zapis, że koszty transportu ponoszone są przez Nabywcę i Nabywca współpracuje z Dostawcą w zakresie transportu. Spółka dokona sprzedaży towaru zakupionego w Chile z pominięciem terytorium Polski. Dostawca chilijski wystawi fakturę zakupową na Wnioskodawcę, a towar który będzie własnością Zainteresowanego postawiony zostanie przez stronę chilijską przewoźnikowi Nabywcy z Kazachstanu. Powyższy towar nie trafi do Polski, będzie transportowany do Kazachstanu na koszt Nabywcy. Jednocześnie miejscem, w którym dojdzie do przeniesienia prawa do dysponowania towarami jak właściciel jest terytorium Chile.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy opisane transakcje spełniać będą przesłanki uznania ich za transakcje łańcuchowe w rozumieniu art. 7 ust. 8 ustawy o VAT?
  2. Czy sprzedaż towaru na rzecz kazachskiego Nabywcy nie będzie podlegała w Polsce opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czy powinna być udokumentowana fakturą bez wskazania stawki, kwoty podatku i kwoty należności wraz z podatkiem?
  3. Czy sprzedaż towaru na rzecz kazachskiego Nabywcy w ramach transakcji łańcuchowej będzie podlegała opodatkowaniu w Chile?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż towarów na rzecz Nabywcy z Kazachstanu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Opisane transakcje stanowią tzw. transakcje łańcuchowe, o których mowa w art. 7 ust. 8 ustawy o VAT. Zgodnie z przytoczonym przepisem w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu VAT podlegają wyłącznie takie dostawy towarów, których miejsce świadczenia (w rozumieniu art. 22 ustawy o VAT) znajduje się w Polsce.

W przedstawionym przez Spółkę stanie sprawy istotne znaczenie będą miały również przepisy zawarte w art. 22 ust. 1, ust. 2 oraz ust. 3 ustawy o VAT, określające miejsce świadczenia w przypadku dostaw towarów realizowanych w ramach transakcji łańcuchowych.

Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy o VAT – „W przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru jest przyporządkowana tylko jednej dostawie (…)”.

Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 3 ustawy o VAT – w przypadku, o którym mowa w ust. 2, dostawę towarów, która:

  1. poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
  2. następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Określenie miejsca dokonania dostawy wyznacza miejsce jej opodatkowania VAT – w ocenie Wnioskodawcy – niezależnie od tego, do której z dostaw w opisanej transakcji łańcuchowej przyporządkujemy transport, to miejscem jej świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania nie będzie terytorium Polski. Transport towarów rozpoczynać się bowiem będzie na terytorium Chile, a kończyć na terytorium Kazachstanu. Jednakże za dostawę ruchomą uznać należy dostawę pomiędzy Zainteresowanym a klientem z Kazachstanu, gdyż to klient z Kazachstanu ponosić będzie koszty i będzie odpowiedzialny za transport towarów. Oznacza to, że transakcja ta będzie opodatkowana w państwie trzecim, tj. Chile stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Zatem dostawa towarów przez Spółkę na rzecz Nabywcy nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT w Polsce.

Na marginesie Zainteresowany wskazał również, że przedmiotowe transakcje nie będą spełniały zarówno definicji importu towarów, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy o VAT – ponieważ towar nie zostanie przywieziony na terytorium Polski, jak również nie spełnią definicji eksportu towarów, wskazanej w art. 2 pkt 8 ww. ustawy – gdyż towar nie będzie wywożony z terytorium Polski.

W ocenie Wnioskodawcy – sprzedaż towarów na rzecz Nabywcy powinna być udokumentowana fakturą bez wskazania stawki, kwoty podatku i kwoty należności wraz z podatkiem. W pozycji „stawka podatku” Spółka powinna wpisać oznaczenie NP – nie podlega opodatkowaniu.

Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 lipca 2010 r. (IBPP3/443-287/10/PH) oraz z 10 kwietnia 2010 r. (IBPP3/443-1332/11/PK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zaznaczyć należy, że powyższy artykuł zawiera zakres przedmiotowy czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie zawierała kontrakt na kupno towarów od kontrahenta chilijskiego (dalej „Dostawca”) na warunkach FCA. Następnie Zainteresowany będzie sprzedawać nabyte od Dostawcy towary firmie z Kazachstanu, która ma siedzibę w Kazachstanie (dalej „Nabywca”). Wnioskodawca oraz Dostawca ustalili, że dostawy będą realizowane na warunkach FCA co oznacza, że Dostawca dostarcza towar przewoźnikowi wyznaczonemu przez Nabywcę. W umowie zawieranej przez Zainteresowanego z Dostawcą będzie zapis, że koszty transportu ponoszone są przez Nabywcę i Nabywca współpracuje z Dostawcą w zakresie transportu. Spółka dokona sprzedaży towaru zakupionego w Chile z pominięciem terytorium Polski. Dostawca chilijski wystawi fakturę zakupową na Wnioskodawcę a towar który będzie własnością Zainteresowanego postawiony zostanie przez stronę chilijską przewoźnikowi Nabywcy z Kazachstanu. Powyższy towar nie trafi do Polski, będzie transportowany do Kazachstanu na koszt Nabywcy. Jednocześnie miejscem, w którym dojdzie do przeniesienia prawa do dysponowania towarami jak właściciel będzie terytorium Chile.

W tym miejscu należy podkreślić, że cyt. na wstępie niniejszej interpretacji art. 5 ustawy nie jest klasycznym katalogiem czynności będących przedmiotem opodatkowania, czyli zdarzeń lub sytuacji których zaistnienie wiąże się z wystąpieniem określonych obowiązków prawnopodatkowych w zakresie podatku od towarów i usług, lecz jest katalogiem czynności które są opodatkowane w Polsce, czyli od których należy rozliczyć podatek należny (lub w przypadku zwolnienia od podatku – zastosować zwolnienie). Różnica sprowadza się do tego, że przedmiotem opodatkowania VAT są wszelkie zdarzenia i sytuacje z którymi przepisy podatkowe wiążą określone skutki, zaś opodatkowaniu podlegają jedynie niektóre z nich.

Szczególne zasady opodatkowania transakcji łańcuchowych zawarte zostały w przepisach art. 7 ust. 8 i art. 22 ust. 1-3 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 8 ustawy – w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Odnosząc się do przedstawionego opisu sprawy przede wszystkim należy podkreślić, że w sytuacji w której dokonywanych jest kilka dostaw, przy czym towar przemieszczany jest tylko raz od pierwszego uczestnika transakcji do finalnego odbiorcy, całą transakcję należy traktować jako tzw. transakcję łańcuchową. Jest to szczególny przypadek transakcji zawieranej pomiędzy kilkoma podmiotami, dotyczącej jednak jednego przedmiotu. Dla tego typu transakcji, w świetle przywołanych regulacji przyjmuje się, że dostawy dokonał każdy z podmiotów który brał w niej udział.

Zatem w niniejszej sprawie będziemy mieli do czynienia z tzw. transakcjami łańcuchowymi towarów.

Stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy – miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W świetle art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy – w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych miejscem dostawy towarów jest – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Natomiast w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru jest przyporządkowana tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towaru należy przyporządkować jego dostawie – art. 22 ust. 2 ustawy.

Z kolei z regulacji art. 22 ust. 3 ustawy wynika, że w przypadku, o którym mowa w ust. 2, dostawę towarów, która:

  1. poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
  2. następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Każda z dostaw w transakcji łańcuchowej traktowana jest odrębnie, co oznacza że odrębnie ustalane jest miejsce dostawy. Z uwagi na to że dokonywane jest tylko jedno przemieszczenie towarów, to tylko jedna dostawa może być uznana za dostawę „ruchomą” towarów, pozostałe zaś są dostawami „nieruchomymi”.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nabywać będzie towary od kontrahenta z Chile, a następnie będzie dokonywał ich dostawy dla ostatecznego Nabywcy z Kazachstanu. Jak wynika z opisu sprawy Spółka i Dostawca ustalili, że dostawy będą realizowane ma warunkach FCA, co oznacza że Dostawca dostarcza towar przewoźnikowi wyznaczonemu przez Nabywcę. Towar który będzie własnością Wnioskodawcy postawiony zostanie przez stronę chilijską przewoźnikowi Nabywcy z Kazachstanu. Miejscem w którym dojdzie do przeniesienia prawa do dysponowania towarami jak właściciel będzie terytorium Chile. Zainteresowany wskazał, że podmiotem odpowiedzialnym za transport będzie klient z Kazachstanu (ostateczny nabywca towarów).

W przypadku wyżej opisanej transakcji wystąpią zatem dwie dostawy:

  • dostawa pomiędzy kontrahentem z Chile a Spółką,
  • dostawa pomiędzy Wnioskodawcą a nabywcą ostatecznym w Kazachstanie.

Towary będące przedmiotem transakcji transportowane będą przez ostatecznego nabywcę.

Oznacza to, że dostawa realizowana przez kontrahenta z Chile na rzecz Wnioskodawcy będzie dostawą „nieruchomą”, natomiast dostawa pomiędzy Zainteresowanym a ostatecznym odbiorcą będzie dostawą „ruchomą”.

Jak wynika z opisu sprawy towary zostaną wywiezione bezpośrednio z Chile do Kazachstanu (na zlecenie ostatecznego odbiorcy), nie trafiając nigdy na terytorium kraju. Prowadzi to do wniosku, że dostawy towarów poza granicami kraju nie będą dokonane w wyniku jakiejkolwiek transakcji podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że transakcje realizowane przez Zainteresowanego nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, lecz zgodnie z powołanymi przepisami art. 22 ustawy będą one podlegały ewentualnemu opodatkowaniu na terytorium Chile.

Według art. 106 ust. 1 ustawy – podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

Regulacje dotyczące danych jakie powinny zawierać faktury zostały określone – na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy – treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem. W rozporządzeniu tym ustawodawca wskazał m.in. jakie dane winna zawierać faktura, a także w określonych przypadkach jakie zapisy nie są konieczne lub jakich faktura zawierać nie może.

Jak stanowi § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia – fakturę wystawia zarejestrowany podatnik VAT czynny. Faktury mogą również wystawiać zarejestrowani podatnicy VAT zwolnieni (§ 4 ust. 2 rozporządzenia).

Stosownie do § 26a rozporządzenia – przepisy § 4-24 stosuje się do:

  1. sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
    1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
    2. państwa trzeciego.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia – faktura powinna zawierać:

  1. datę jej wystawienia;
  2. kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku, od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem.

Z kolei w myśl § 5 ust. 4 pkt 5 rozporządzenia – faktura może nie zawierać w przypadku, o którym mowa w § 26a pkt 2 lit. b – danych określonych w ust. 1 pkt 5 i 12-14.

Wobec przytoczonego powyżej przepisu w sytuacji gdy miejscem świadczenia danej dostawy towarów będzie terytorium państwa trzeciego, faktura może nie zawierać:

  • numeru, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;
  • stawki podatku;
  • sumy wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  • kwoty podatku, od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Mając na uwadze że miejscem świadczenia dostaw towarów realizowanych przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta z Kazachstanu będzie terytorium państwa trzeciego, Zainteresowany wystawiając faktury dokumentujące dokonanie przedmiotowych dostaw nie będzie wykazywał na nich ww. danych określonych w § 5 ust. 1 pkt 5 i 12-14 rozporządzenia oraz może na nich umieścić określenie „NP” – nie podlega, ponieważ przepisy nie sprzeciwiają się umieszczaniu na fakturze dodatkowych adnotacji.

Reasumując:

Ad. 1

Opisane transakcje spełniać będą przesłanki uznania ich za transakcje łańcuchowe w rozumieniu art. 7 ust. 8 ustawy.

Ad. 2

Sprzedaż towaru na rzecz kazachskiego Nabywcy nie będzie podlegała w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem powinna być ona udokumentowana fakturą bez wskazywania danych określonych w § 5 ust. 1 pkt 5 i 12-14 rozporządzenia.

Ad. 3

Sprzedaż towaru na rzecz kazachskiego Nabywcy w ramach transakcji łańcuchowej będzie podlegała opodatkowaniu w Chile.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj