Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-660/13-2/MK
z 25 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...”

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Ochotnicza Straż Pożarna otrzymała decyzję o otrzymaniu dofinansowania ze środków europejskich w ramach PROW 2007-2013 działanie na tzw. „Małe Projekty”, tj. operacje, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi w ramach Osi 4 LEADER programu PROW 2007 - 2013, na zadanie „...”. Wszystkie faktury będą przedstawione do refundacji.

W ramach projektu zakupione zostały, panele podłogowe wraz z usługą montażu, 8 stołów, 50 krzeseł, firany oraz zastawa stołowa. Wszystkie wymienione przedmioty przeznaczone są na wyposażenie świetlicy wiejskiej, która mieści się w byłej remizie strażackiej położonej we wsi B., gmina G., powiat s., województwo … na działce nr … obręb nr …, której właścicielem jest Ochotnicza Straż Pożarna. OSP realizując projekt ze środków pochodzących z Unii Europejskiej ponosi koszty, gdzie nie mając możliwości odliczenia VAT, zalicza podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych czyli refundowanych.

Właścicielem zakupionych towarów jest OSP. Zakupione towary w ramach realizowanego projektu będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności nie podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Celem realizowanego projektu jest podniesienie jakości życia mieszkańców wsi w zmodernizowanej świetlicy wiejskiej znajdującej się w remizie OSP, która umożliwi mieszkańcom spędzać popołudnia. Stworzenie warunków do bezpiecznego i przyjemnego spędzania wolnego czasu i organizacji imprez integracyjnych, podniesienie świadomości nt. lokalnego dziedzictwa kulturowego i podniesienie jakości społeczności dzięki warsztatom tematycznym oraz imprezie dożynkowej.

Nabyte towary jako materiał do warsztatów i wyposażenie świetlicy wiejskiej będą udostępnione do użytkowania innym organizacjom społecznym nieodpłatnie.

Zastawa stołowa to 5 kompletów talerzy, szklanek, półmisków, które zostały zakupione na potrzeby przeprowadzenia warsztatów dla mieszkańców wsi na temat usług cateringowych, dekoracji stołów.

Świetlica najczęściej jest to miejsce organizowania zebrań wiejskich, miejsce spotkań Koła Gospodyń Wiejskich jak również miejsce integracji wsi w ramach organizowanych przez OSP imprez integracyjnych. Mieszkańcy korzystać będą z tego budynku nieodpłatnie.

Pomieszczenie świetlicy, zakupiony sprzęt nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej prowadzonej przez inne podmioty.

W wyniku realizacji projektu OSP nie osiągnie żadnych przychodów. Efekty realizacji powstałe w wyniku projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

OSP nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od towarów i usług zakupionych w ramach realizowanego projektu, finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Nie będąc podatnikiem VAT nie może odliczyć naliczanego podatku VAT, a w związku z tym kwota podatku VAT stanowi dla OSP koszt kwalifikowany.

Realizacja projektu zakończyła się 31 sierpnia 2013 r. a rozliczenie nastąpi w miesiącu wrześniu 2013 r.

Ochotnicza Straż Pożarna nie jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku VAT od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej ani zarobkowej. Jej działalność opiera się tylko na działalności statutowej.(zał. Statut). Organizacja nie jest płatnikiem VAT od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji płatników VAT. (zwolnienie przedmiotowe na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 1 zał. nr 4 do ustawy pkt 10). OSP nie składało nigdy i nie składa deklaracji VAT -7.

Interpretacja stanowić będzie załącznik do „Wniosku o Płatność” na etapie refundowania wydatków .

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 4.1/413 wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju PROW 2007-2013 dla „Małych Projektów”, tj. Operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013?

Zdaniem Wnioskodawcy, OSP jest organizacją wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego, realizuje tylko działalność statutową, nie prowadzi działalności gospodarczej, ani innej działalności zarobkowej opodatkowanej podatkiem VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, a także nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Modernizacja i doposażenia świetlicy wiejskiej - wymiana podłogi, zakup firan, zastawy stołowej w postaci talerzy, półmisków, szklanek, 50 krzeseł, 8 stołów, nie będzie przedmiotem najmu lub dzierżawy oraz efekty projektu (integracja mieszkańców wsi w zmodernizowanej świetlicy wiejskiej znajdującej się w remizie OSP, która umożliwi mieszkańcom spędzać popołudnia, wzrost atrakcyjności miejscowości) - nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca uważa, że w opisanym stanie faktycznym, OSP nie ma możliwości odliczenia podatku VAT i w świetle obowiązującego stanu prawnego Ochotnicza Straż Pożarna ma prawo odzyskać podatek VAT, na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r, o podatku od towarów 1 usług (tj. Dz. U. z 2011r, nr 177, poz. 1054) zwanej da tej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatkowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczanego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług (....).

Podstawowe zasady dotyczące podatku naliczanego zostały sformułowane w art. 86 ust. l ustawy, w świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczanego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty, jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczanego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z powyższą regulacją, prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał decyzję o otrzymaniu dofinansowania zrealizowanego projektu ze środków europejskich w ramach PROW 2007-2013 działanie na tzw. „Małe Projekty”.

W ramach projektu zakupione zostały zakupione panele podłogowe wraz z usługą montażu, 8 stołów, 50 krzeseł, firany oraz zastawa stołowa. Właścicielem zakupionych towarów jest OSP.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Pomieszczenie świetlicy oraz zakupiony sprzęt nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej prowadzonej przez inne podmioty.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. OSP nie składało i nie składa deklaracji VAT-7.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą „...”, ponieważ towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Nadto, tut. Organ zauważa, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, został uchylony przez art. 1 pkt 8 lit. a) w związku z art. 3 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), z dniem 1 stycznia 2011 r. Z kolei załącznik nr 4 do ustawy został uchylony na podstawie art. 1 pkt 18 w związku z art. 3 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, z dniem 1 stycznia 2011 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj