Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-648/12/IK
z 31 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-648/12/IK
Data
2012.07.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
obniżenie stawki podatku
przewodnik


Istota interpretacji
Opodatkowanie prowadzenia lekcji muzealnych oraz usług przewodnika.



Wniosek ORD-IN 971 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2012 r. (data wpływu 31 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prowadzenia lekcji muzealnych oraz usług przewodnika– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności prowadzenia lekcji muzealnych oraz usług przewodnika.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Muzeum jest państwową instytucją kultury wpisaną do rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Ministra Obrony Narodowej pod pozycją …. i posiada osobowość prawną. Muzeum jest jednostką organizacyjną, która nie jest nastawiona na osiąganie zysku, a w przypadku jego osiągnięcia, zyski działalności przeznacza na cele statutowe, korzystając ze zwolnienia od podatku dochodowego. Jednostka działa w oparciu o ustawę o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz ustawę o muzach. W ramach swej działalności Muzeum oprócz opłaty za bilety wstępu i ekspozycje plenerową pobiera także opłaty za usługi przewodnika i lekcje muzealne. Urząd Statystyczny zakwalifikował: prowadzenie lekcji muzealnych oraz oprowadzanie wycieczek przez pracowników muzeum w grupowaniu PKWiU 91.02.10.0 „Usługi świadczone przez muzea”. Opłatę za usługę przewodnika i lekcje muzealne uiszcza zwiedzający po zakupie biletu wstępu, przed zwiedzaniem. Wykupienie usługi przewodnika i lekcji muzealnych nie jest obowiązkowe. Przewodnik wykonuje swoją pracę na ekspozycji stałej lub ekspozycji czasowej, znajdującej się na …….. . Z kolei lekcje muzealne odbywają się na terenie ekspozycji plenerowej, na …, w terenie na przykład portu wojennego, a po oddaniu do użytkowania budynku Muzeum w sali edukacyjnej. Od 1 maja 2012 r. Muzeum zaprasza dzieci i młodzież na lekcje muzealne, zapoznając uczestników z tradycją i dniem dzisiejszym Muzeum.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Muzeum stosuje prawidłowo stawkę podatku w wysokości 8% za korzystanie z usług przewodnika i organizowanie i prowadzenie lekcji muzealnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty pobierane za usługi przewodnika oraz za prowadzenie lekcji muzealnych są opłatami dodatkowymi do usługi wstępu do Muzeum. Dostępne są one wyłącznie w przypadku uiszczenia opłaty za wstęp i nie ma możliwości zakupienia samej usługi przewodnika, czy też lekcji muzealnych, bez wykupienia biletu za wstęp do Muzeum. Ww. usługi nie stanowią bowiem usług samodzielnych, lecz element nierozerwalnie związany z usługą podstawową, czyli usługą w zakresie wstępu do Muzeum. Jeżeli zatem nie jest możliwe korzystanie z przewodnika, bądź lekcji muzealnych bez zakupienia biletu wstępu do Muzeum, to w ocenie Wnioskodawcy mimo, że opłaty za te usługi nie zostały wkalkulowane w cenę biletu wstępu do Muzeum, korzystają one z opodatkowania wg tych samych zasad co bilety wstępu, tj. 8%, jako wymienione w poz. 184 załącznika nr 3 do ustawy w zw. z art. 41 ust. 2 ustawy. Pojęcie „usługi w zakresie wstępu” jest bowiem szerszym pojęciem niż określenie biletu wstępu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), która zastąpiła obowiązującą dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie natomiast z art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.


W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% w pozycji 184 wymieniono „Usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury – wyłącznie w zakresie wstępu, bez względu na symbol PKWiU.

Z powyższych przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury – wyłącznie w zakresie wstępu”. Należy zaznaczyć, że pojęcie „wstępu” rozumiane jako prawo do wejścia do muzeum wiąże się zazwyczaj ze sprzedażą biletów, karnetów itp.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Muzeum świadczy usługi oprowadzania po stałych lub czasowych ekspozycjach, wykonywane przez pracowników Muzeum oraz prowadzi lekcje muzealne na terenie ekspozycji plenerowej. Warunkiem uczestnictwa w ww. świadczeniach jest zakup biletu wstępu do Muzeum. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku dla ww. usług.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż skoro przedmiotowe usługi są dostępne wyłącznie z usługą podstawową jaką jest zakup biletu wstępu do Muzeum, po uiszczeniu dodatkowej opłaty, to świadczenia te podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, jako wymienione w poz. 184 załącznika nr 3 do ustawy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj