Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-496/13/PK
z 31 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku 29 lipca 2013r. (data wpływu 1 sierpnia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości stosowania zwolnienia dla dostawy mazutu - dokonywanej na bramie podmiotu zużywającego -wykorzystywanego w procesie produkcji energii elektrycznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości stosowania zwolnienia dla dostawy mazutu - dokonywanej na bramie podmiotu zużywającego - wykorzystywanego w procesie produkcji energii elektrycznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca istnieje na rynku od 2000 roku i zajmuje się dostawą paliw produkcyjnych (węgla i biomasy) do elektrowni i elektrociepłowni należących do Grupy w Polsce.

W ramach swojej działalności Spółka zamierza dokonywać zakupu ciężkiego oleju opałowego (mazutu), o którym mowa w art. 89 ust. 1 pkt 10b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, ze zm., dalej: u.p.a.), w celu jego dalszej sprzedaży do elektrowni i elektrociepłowni. Nabywany mazut będzie podlegał zwolnieniu od akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 u.p.a. oraz § 6 pkt 1a Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 8 lutego 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 212 dalej: Rozporządzenie).

Wnioskodawca planuje sprzedawać mazut podmiotom zużywającym z Grupy z zastosowaniem wobec tego wyrobu zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie do wykorzystania w procesie produkcji energii elektrycznej.

Spółka planuje dokonywać zakupu mazutu, na bramie zakładu podmiotu zużywającego, po czym dokonywać będzie sprzedaży wyrobu podmiotom zużywającym z Grupy. Zgodnie z tym modelem Spółka nie będzie podmiotem odpowiedzialnym za transport oraz nie będzie posiadać faktycznego władztwa nad wyrobem sprzedawanym, gdyż transport mazutu dokonywany będzie na całym odcinku przez dostawcę i to dostawca będzie wystawiał dokument dostawy na cały odcinek przemieszczenia.

Podsumowując, w ramach przedstawionego schematu dostawa mazutu, Spółka będzie funkcjonowała jako pośrednik handlowy, który nie będzie uczestniczył w fizycznym obrocie wyrobu. Mazut będzie bowiem przemieszczany bezpośrednio ze składu podatkowego dostawcy (innego niż Spółka) do podmiotu zużywającego. Natomiast Spółka nabywając ww. wyrób akcyzowy od dostawcy będzie dokonywała odsprzedaży mazutu podmiotowi zużywającemu, nie uzyskując przy tym fizycznego władztwa nad wyrobem.

Dostawca będzie wystawiać Spółce - pośrednikowi handlowemu - fakturę za dokonaną dostawę mazutu do podmiotu zużywającego, a następnie Wnioskodawca wystawiać będzie za tę dostawę odpowiednią fakturę na podmiot zużywający z Grupy. Tym samym, sprzedaż wyrobów będzie następowała na skutek zawarcia transakcji handlowej, bez fizycznego przepływu towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma obowiązek zarejestrować się jako podmiot pośredniczący, aby przedmiotowe transakcje korzystały ze zwolnienia od akcyzy zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy akcyzowej?

Zdaniem Wnioskodawcy opisane transakcje sprzedaży mogą korzystać ze zwolnienia w podatku akcyzowym bez konieczności zarejestrowania się Spółki jako podmiotu pośredniczącego.

Uzasadnienie stanowiska Spółki:


(i)

Jak stanowi art. 32 ust. 4 u.p.a. zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej, wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 cytowanego artykułu, jeżeli są spełnione ściśle określone warunki (tj. objęcie wyrobów zabezpieczeniem akcyzowym, dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentu dostawy, prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem oraz przedstawienie przez podmiot zużywający pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego). Jednocześnie, w art. 32 ust. 3 pkt 1 u.p.a. zostało sprecyzowane, iż zwolnienie od akcyzy stosuje się m.in. w przypadku wyrobów akcyzowych dostarczanych ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów, należy stwierdzić, iż aby skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego koniecznym jest, aby dostarczenie wyrobów akcyzowych nastąpiło pomiędzy składem podatkowym, a podmiotem zużywającym. Spółka pragnie podkreślić, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, dostawa będzie miała miejsce pomiędzy składem podatkowym, a podmiotem zużywającym. Natomiast, w ocenie Wnioskodawcy, dla stwierdzenia, iż taka dostawa miała miejsce, bez znaczenia jest, iż Spółka będzie występowała w łańcuchu sprzedaży jako tzw. wirtualny pośrednik.

Zgodnie z zasadą pierwszeństwa literalnej wykładni przepisów prawa, zwrot „dostarczenie wyrobów akcyzowych” należy rozumieć w jego potocznym znaczeniu. Definicja słownikowa wskazuje, iż „dostarczać” oznacza „sprowadzić coś komuś dokądś”. Jest to więc stan faktyczny, a nie prawny, polegający na fizycznym przemieszczeniu. Nie należy utożsamiać go z pojęciem sprzedaży, które jest zdarzeniem prawnym i nie zawsze wiąże się z fizyczną dostawą towaru będącego przedmiotem transakcji sprzedaży. Z taką sytuacją mamy do czynienia w omawianym przypadku.

W rezultacie, to właśnie czynność dostarczenia wyrobów akcyzowych, a więc fizyczne ich przemieszczenie przy zachowaniu pozostałych warunków określonych w przepisach, jest zwolniona z opodatkowania akcyzą.

Zakres czynności i zdarzeń opodatkowanych podatkiem akcyzowym został wskazany w art. 8 u.p.a. Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu podlega produkcja, nabycie wewnątrzwspólnotowe lub import wyrobów, a nie ich sprzedaż. W konsekwencji, w sytuacji gdy rolą Spółki jest jedynie pośrednictwo handlowe w sprzedaży wyrobu akcyzowego, przy czym nie towarzyszy temu jego fizyczna dostawa, należy uznać, iż nie dokonuje ona czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Fakt ten nie wpływa również na utratę zwolnienia podatkowego z art. 32 ust. 4 pkt 1 u.p.a.

Ponadto, czynności dokonywane przez Spółkę, tj. pośrednictwo handlowe w sprzedaży mazutu, nie będą stanowiły czynności opisanych w art. 32 ust. 3 pkt 1 u.p.a., tj. dostarczenia wyrobów ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego. W konsekwencji, na Spółce nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki wynikające z art. 32 ust. 5-13 u.p.a.

Istotnym argumentem potwierdzającym zaprezentowany wyżej pogląd, jest fakt, iż przyjęcie założenia, jakoby w obrocie handlowym wyrobami akcyzowymi zwolnionymi ze względu na przeznaczenie mógł występować wyłącznie jeden pośrednik, stanowiłoby istotne oraz sprzeczne z intencją ustawodawcy utrudnienie dla działalności gospodarczej, które byłoby jednocześnie nieuzasadnione w żaden sposób na gruncie systemu podatku akcyzowego.

W rezultacie, należy stwierdzić, iż w łańcuchu transakcji pomiędzy producentem, a podmiotem zużywającym może być zaangażowana nieograniczona liczba pośredników, pod warunkiem, iż nie będą oni uczestniczyli w fizycznym przemieszczaniu wyrobów zwolnionych od akcyzy. Taka wykładnia nie prowadzi do ograniczenia swobody obrotu gospodarczego i rozwoju działalności gospodarczej.

(ii)

Potwierdzenie powyższego stanowiska można znaleźć w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 marca 2012 r. sygn. ILPP3/443-116/11-2/TW, w której organ zaaprobował stanowisko wnioskodawcy twierdzącego, że:

„Fakt, iż spółka na potrzeby podatku VAT wystawia fakturę dokumentującą dostawę (w rozumieniu przepisów ustawy VAT), pozostaje bez wpływu na konsekwencje w podatku akcyzowym, w którego konstrukcji zostały określone konkretne czynności opodatkowane (art. 8 ustawy pa). Co więcej, transakcji sprzedaży gazu węglowodorowego mającej charakter jedynie pośrednictwa handlowego niepowiązanego z fizyczną dostawą tego gazu, nie można utożsamiać z „dostarczaniem”, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy pa, określającym przypadki stosowania zwolnienia.”

Podobnie uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 30 czerwca 2009 r. sygn. IBPP3/443-351/09/DG: „[...] sama transakcja sprzedaży wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie, której nie towarzyszy fizyczne dostarczenie wyrobów nie skutkuje żadnymi konsekwencjami na gruncie podatku akcyzowego. Fakt ten, w ocenie Spółki, wynika wprost z zakresu czynności wskazanych w ustawie akcyzowej jako podlegające opodatkowaniu akcyzą. Wśród czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym nie została bowiem wymieniona sprzedaż wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie. Jednocześnie, w celu wyeliminowania ewentualnych nieprawidłowości, które mogą pojawić się w obrocie wyrobami akcyzowymi podlegającymi zwolnieniu, ustawodawca zastrzegł, iż to dostarczenie takich wyrobów bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia stanowi czynność opodatkowaną akcyzą.”

Definicja podmiotu pośredniczącego zawarta została w art. 2 ust. 1 pkt 23 u.p.a. i zgodnie z jej brzmieniem podmiotem pośredniczącym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Z przytoczonej definicji podmiotu pośredniczącego wynika, iż obowiązek zarejestrowania się jako podmiot pośredniczący dotyczy wyłącznie podmiotów prowadzących działalność polegającą na dostarczaniu wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Tym samym, zgodnie z przedstawionym wyżej rozumieniem zwrotu „dostarczanie”, obowiązek ten nie dotyczy pośredników, którzy nie uczestniczą w fizycznej dostawie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy.

Spółka na żadnym etapie transakcji nie posiada fizycznie towaru oraz nie jest odpowiedzialna za transport i dostarczenie ich do podmiotów zużywających. W konsekwencji zdaniem Spółki, jako pośrednik handlowy nie ma ona obowiązku rejestrować się jako podmiot pośredniczący, gdyż nie spełnia koniecznej przesłanki jaką jest dostarczanie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Przedstawiony powyżej pogląd potwierdza interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 sierpnia 2011 r. sygn. ITPP3/443-137/11/ZG, który odstępując od uzasadnienia, uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy mówiące, iż:

„W rezultacie, pośrednicy handlowi, którzy fizycznie nie magazynują ani nie dostarczają wyrobów zwolnionych od akcyzy nie są objęci obowiązkiem rejestracji jako podmiot pośredniczący, co zdaniem Wnioskodawcy, dodatkowo potwierdza fakt, iż mogą oni uczestniczyć w obrocie handlowym wyrobami akcyzowymi zwolnionymi ze względu na przeznaczenie, o ile nie biorą udziału w fizycznych dostawach tych wyrobów.”


(iv)

Rozstrzygnięcie omawianych kwestii jest istotne dla działalności Spółki, również z uwagi na fakt, że gdyby dostawa nie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem akcyzowym, a jednocześnie dostawca nie uiścił podatku akcyzowego w należnej wysokości, Spółka zobowiązana byłaby do odprowadzenia podatku akcyzowego zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 4 u.p.a.

Podsumowanie:

Reasumując, w ocenie Spółki, w sytuacji, gdy pomiędzy czynnościami faktycznymi związanymi z dostarczeniem mazutu, będącego wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie, dochodzi do transakcji handlowej mającej charakter pośrednictwa w sprzedaży, bez fizycznego przemieszczenia towaru, Spółka nie będzie miała jakichkolwiek obowiązków z tytułu podatku akcyzowego. Jednocześnie, przemieszczany mazut będzie korzystał ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 u.p.a. oraz § 6 pkt 1a Rozporządzenia (o ile pozostałe warunki formalne zwolnienia z podatku akcyzowego zostaną spełnione), bez konieczności dokonywania przez Spółkę rejestracji jako podmiot pośredniczący.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj