Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-378/13/BP
z 31 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2013r. (data wpływu 5 sierpnia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania suszu tytoniowego oraz obowiązku prowadzenia ewidencji w związku ze sprzedażą ww. suszu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania suszu tytoniowego oraz obowiązku prowadzenia ewidencji w związku ze sprzedażą ww. suszu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest pośredniczącym podmiotem tytoniowym, zarejestrowanym zgodnie z art. 16 ust. 3a ustawy o podatku akcyzowym. Zajmuje się skupem suszu tytoniowego od rolników, którzy zajmują się uprawą tytoniu. Ponadto posiada autoryzowany punkt skupu suszu tytoniowego, zarejestrowany w Agencji Rynku Rolnego, która kontroluje zakup suszu tytoniowego. Susz tytoniowy nabywać będzie w ramach punktu skupu oraz bezpośrednio od rolników (producentów). Kupowany susz tytoniowy posiada wilgotność wahającą się od 18% do 19%. Wnioskodawca przygotowuje susz do sprzedaży i dokonuje jego odpiaszczania, stripsowania tj. oddzielania żyły liściowej od blaszki liściowej. Dodatkowo susz tytoniowy poddawany jest dalszemu suszeniu. W momencie sprzedaży jego wilgotność wyniesie około 14%. Susz sprzedawany będzie w paczkach 100 lub 200 kilogramowych.

Przy dokonywaniu ww. czynności powstają ubytki na ciężarze i objętości suszu tytoniowego. Z ww. procesu pozostaje pył oraz piasek z suszu.

Wnioskodawca zamierza sprzedać zapakowany susz tytoniowy w kraju do składów podatkowych oraz innym pośredniczącym podmiotom tytoniowym, dokonywać będzie wewnątrzwspólnotowej dostawy suszu tytoniowego oraz jego eksportu.

Wnioskodawca będzie ewidencjonował zakup i sprzedaż suszu tytoniowego. Dodatkowo wyliczać będzie odpady i ubytki związane z wysychaniem suszu, jego rozpylenia itp. O stwierdzone różnice będzie on korygował swój magazyn suszu tytoniowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy powstałe przy procesie pakowania, odpiaszczania, wysuszania, oddzielania blaszki od liścia ubytki i straty tj. pył i piasek nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?
  2. Czy eksport suszu tytoniowego i wewnątrzwspólnotowa dostawa suszu tytoniowego nie podlega podatkowi akcyzowemu?
  3. Czy pośredniczący podmiot tytoniowy posiada szczególne obowiązki ewidencyjne związane ze sprzedażą suszu tytoniowego?
  4. Czy pakowanie, suszenie, oddzielanie żyły liścia od blaszki liścia suszu tytoniowego nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko dot. pyt. 1.

Ubytki powstałe w wyniku suszenia, pakowania i odpiaszczania nie podlegają podatkowi akcyzowemu.

Ustawodawca w przypadku suszu tytoniowego nie wskazał, aby czynnością opodatkowaną były ubytki, jak to ma miejsce w art. 8 ust. 3 ustawy. Zatem ubytki powstające podczas wskazanych czynności, nie mogą podlegać opodatkowaniu akcyzą. Tak samo utrata wagi podczas suszenia, zmniejszenie wilgotności suszu, nie może być uznane za czynność opodatkowaną. Brak jest bowiem regulacji prawnych umożliwiających takie opodatkowanie.

Zgodnie z art. 9b ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania jest zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy. Za zużycie suszu tytoniowego, nie można jednak uznać sytuacji, w której powstają niezależne od wnioskodawcy ubytki związane z suszeniem, pakowaniem, odpiaszczaniem itp.

Przez zużycie należy rozumieć

  • wykorzystać coś w jakiejś części lub w całości»
  • zniszczyć coś częstym lub długim używaniem»
  • wyniszczyć kogoś fizycznie lub psychicznie»

Chodzi zatem o wykorzystanie suszu do produkcji tytoniu, czy wykorzystanie na własne potrzeby np. do produkcji papierosów na potrzeby własne lub pracowników. Ubytki i straty nie stanowią zatem zużycia suszu tytoniowego.

Stanowisko dot. pyt. 2.

Czynność wewnątrzwspólnotowej dostawy suszu tytoniowego oraz jego eksport, nie stanowią czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym, przez co czynności te nie podlegają podatkowi akcyzowemu.

Skoro zgodnie z art. 9b ust. 1 i 2 oraz art. 9a ustawy, WDT oraz eksport nie stanowią czynności opodatkowanej akcyzą, to ich dokonanie nie będzie rodziło obowiązku podatkowego. Wnioskodawca musi zatem spełnić warunki eksportu oraz WDT wskazane w ustawie o podatku od towarów i usług z 2004r., aby dokonane czynności uznać za WDT i eksport, które nie podlegają akcyzie. Brak jest podstaw do gromadzenia innych dokumentów potwierdzających eksport i WDT suszu tytoniowego, niż te wskazane w ustawie o podatku od towarów i usług.

Stanowisko dot. pyt. 3.

Brak jest szczególnych obowiązków ewidencyjnych dla skupu i sprzedaży suszu tytoniowego dla pośredniczącego podmiotu tytoniowego, który w kraju sprzedaje susz jedynie składom podatkowym lub innym pośredniczącym podmiotom tytoniowym.

Pośredniczący podmiot tytoniowy nie jest zobowiązany do szczegółowej ewidencji magazynowej kupowanego i sprzedawanego suszu tytoniowego. Ewidencjonowanie ubytków i strat związanych z suszeniem, oddzielaniem żyły liścia od blaszki czy związanych z odpiaskowaniem suszu tytoniowego, nie wymaga szczególnego udokumentowania. Ubytki i straty ww. nie podlegają akcyzie, przez co nie muszą być szczególnie ewidencjonowane.

Stanowisko dot. pyt. 4.

Pakowanie, suszenie, oddzielanie żyły liścia od blaszki liścia suszu tytoniowego oraz czyszczenie suszu przez odpiaszczanie, nie polega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Wśród czynności opodatkowanych brak jest czynności związanej z pakowaniem, suszeniem, oddzielaniem żyły liścia od blaszki liścia suszu tytoniowego oraz czyszczeniem suszu przez odpiaszczanie. Obowiązku podatkowego oraz zakresu czynności opodatkowanych nie można domniemywać. Art. 9b nie wskazuje ww. czynności jako opodatkowanych akcyzą, przez co działalność Wnioskodawcy we wskazanym zakresie nie podlega akcyzie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Na podstawie poz. 45 załącznika nr 1 do ustawy za wyroby akcyzowe uznano, bez względu na kod CN susz tytoniowy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23b pośredniczący podmiot tytoniowy to podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży suszu tytoniowego, który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności.

W myśl art. 13 ust. 1 pkt 2a podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący nabywcą lub posiadaczem suszu tytoniowego niebędący podmiotem prowadzącym skład podatkowy, pośredniczącym podmiotem tytoniowym lub rolnikiem, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od tego suszu zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tego suszu.

Definicja suszu tytoniowego została zawarta w art. 99a ust. 1 ustawy, zgodnie z którym za susz tytoniowy uznaje się suchy tytoń niebędący jeszcze wyrobem tytoniowym.

Zgodnie z art. 9b ust.1-5 ustawy w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  2. sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  3. import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  4. zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
  5. zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;
  6. nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.

Powyższe oznacza, że każda sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Za sprzedaż uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8 tj.:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy. (art. 8 ust. 3 ustawy).

Z kolei, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy, ubytki wyrobów akcyzowych to wszelkie straty:

  1. wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych,
  2. objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie:
    • napojów alkoholowych,
    • wyrobów energetycznych przemieszczanych, a w przypadku podmiotu pośredniczącego, również magazynowanych,
  3. wyrobów węglowych przemieszczanych lub magazynowanych przez pośredniczący podmiot węglowy.


Definicja ubytków zawarta w art. 2 pkt 20 lit. a ww. ustawy nie obejmuje swoim zakresem utraconych ilości wyrobów akcyzowych, które nie zostały ujęte w załączniku nr 2 do ustawy, jak również wyrobów, które wprawdzie zostały wymienione w załączniku nr 2 lecz ma do nich zastosowanie stawka zerowa. W konsekwencji przyjęcia takiego rozwiązania do ww. wyrobów nie mają zastosowania regulacje dotyczące ubytków, związane np. z powstaniem obowiązku podatkowego, o którym mowa w art. 8 ust. 3 ustawy, w myśl którego przedmiotem opodatkowania są ubytki wyrobów akcyzowych.

Tym samym z uwagi, że dla suszu tytoniowego w myśl art. 40 ust. 7 ustawy, nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz susz tytoniowy nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy straty suszu tytoniowego powstające podczas oddzielania żył od blaszki liścia, pakowania, suszenia i odpiaszczania nie są ubytkami w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowy i jako ubytki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy straty związane z oddzielaniem żyły od blaszki liścia, suszeniem, pakowaniem, odpiaszczaniem, w wyniku których powstaje pył i piasek należy uznać za zużycie suszu tytoniowego, o którym mowa w art. 9b ust. 1 pkt 4 ustawy.

„Zużycie” rozumiane winno być jako czynność dokonaną. Zużycie oznacza definitywne wykorzystanie wyrobu akcyzowego. Ponadto „zużycie” powinno być rozumiane zgodnie z potocznym znaczeniem tego pojęcia, gdyż przepisy nie wprowadzają żadnych szczególnych definicji w tym zakresie.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN Warszawa 1989 - „zużyć” oznacza: „zniszczyć coś lub wyczerpać zapas czegoś przez dłuższe używanie”. Natomiast zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego Wydawnictwa PWN (htpp://sjp.pwn.pl) „zużyć” to:

  1. wyczerpać zasób czegoś, zniszczyć przez długie używanie;
  2. spożytkować coś, zrobić z czegoś jakiś użytek;
  3. książkowo, przenośnie: wyczerpać czyjeś siły;
  4. zużyć się:
    1. zniszczyć się wskutek długiego używania, funkcjonowania;
    2. książkowo, przenośnie: stracić siły psychiczne lub fizyczne


Za zużycie przez pośredniczący podmiot tytoniowy suszu tytoniowego nie można zatem uznać przedstawionego procesu oddzielania żył od blaszki liścia liścia, pakowania, odpiaszczania, wysuszania w wyniku którego powstaje pył i piasek bowiem przy procesach tych susz tytoniowy nie został zużyty zarówno do celów produkcji wyrobów tytoniowych jak i innych wyrobów niż wyroby tytoniowe. Jak bowiem przedstawił Wnioskodawca w opisanym zdarzeniu przyszłym nabyty susz tytoniowy w wyniku wykonanych czynności nadal pozostaje suszem tytoniowym przeznaczonym do dalszej odsprzedaży. W ocenie tut. organu w przedmiotowym przypadku mamy do czynienia z pewnym etapem przerobu tj. z czynnościami przygotowania do sprzedaży w ramach którego powstają odpady w postaci pyłu i piasku, które w wyniku czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę ulegają m.in. rozpyleniu.

Reasumując ww. czynności nie stanowią zużycia suszu tytoniowego w rozumieniu art. 9b ust. 1 pkt 4 ustawy podatku akcyzowym, a zatem powstał straty nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie przedmiotowego przepisu.

Odnośnie kwestii eksportu i dostawy wewnątrzwspólnotowej suszu tytoniowego zauważa się, że zgodnie z cyt. wyżej art. 9b ustawy eksport i dostawa wewnątzrwspólnotowa suszu tytoniowego nie jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Tym samym wewnątrzwspólnotowa dostawa suszu tytoniowego oraz jego eksport nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z definicją eksportu i dostawy wewnatrzwspólnotowej zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 6 i 8 ustawy o podatku akcyzowym przez eksport rozumie się wywóz towarów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony przez urząd celny, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów lub samochodów poza terytorium Unii Europejskiej, natomiast przez dostawę wewnątzrwspólnotową rozumie się przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

Stosownie do powyższego Wnioskodawca na potwierdzenie dokonania eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy suszu tytoniowego winien dysponować odpowiednimi dokumentami potwierdzającymi dokonanie tych czynności, co oznacza, że jeżeli posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty zgromadzone na potrzeby podatku VAT potwierdzają również dokonanie powyższych czynności w oparciu o definicje eksportu i dostawy wewnątrzwspólnotowej, które zawarte są w ustawie o podatku akcyzowym, powinny one stanowić wystarczające potwierdzenie dokonania tych dostaw.

Natomiast w kwestii obowiązku ewidencyjnego związanego ze sprzedażą suszu tytoniowego należy zauważyć, że zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

W myśl natomiast art. 16 ust. 3a – 4a ustawy podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot węglowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy, zamiast złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia tej działalności powiadomić pisemnie o tym właściwego naczelnika urzędu celnego. Powiadomienie powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, NIP lub REGON albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie siedziby lub zamieszkania podmiotu oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym lub pisemnym powiadomieniu o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy ulegną zmianie, podmiot jest obowiązany zgłosić zmianę właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Pośredniczący podmiot węglowy oraz pośredniczący podmiot tytoniowy są obowiązani poinformować właściwego naczelnika urzędu celnego o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej w tym charakterze, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym zaprzestano prowadzenia działalności.

Stosownie do powyższego, mając na uwadze, że sprzedaż suszu tytoniowego podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy, innemu pośredniczącemu podmiotowi tytoniowemu, dostawa wewnątrzwspólnotowa i eksport nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowy, oraz ze względu na fakt, że przepisy o podatku akcyzowym nie wymagają prowadzenia przez pośredniczący podmiot tytoniowy odpowiedniej ewidencji związanej z suszem tytoniowym, Wnioskodawca jako pośredniczący podmiot tytoniowy, w związku z czynnościami przedstawionymi we wniosku, nie jest obowiązany do prowadzenia ewidencji suszu tytoniowego dla potrzeb podatku akcyzowego. Tym niemniej dla zabezpieczenia własnych interesów straty powstałe podczas opisanych wyżej czynności związanych z przygotowanie produktu do sprzedaży Wnioskodawca powinien odpowiednio udokumentować.

Odnośnie natomiast braku zaliczenia czynności związanych z pakowaniem, suszeniem, oddzielaniem żyły od blaszki liścia suszu tytoniowego do czynności związanych z opodatkowaniem podatkiem akcyzowym, należy zauważyć, że w art. 9b ust. 1 określono przypadki w których susz tytoniowy jest przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Katalog czynności opodatkowanych, związanych z suszem tytoniowym, ma charakter zamknięty - jest to wyliczenie enumeratywne. Czynności, które nie zostały wskazane w powyższym katalogu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jak słusznie wskazał Wnioskodawca czynności związane z pakowaniem, suszeniem, oddzielaniem żyły liścia od blaszki liścia suszu tytoniowego oraz czyszczeniem suszu przez odpiaszczanie nie można zakwalifikować do żadnej z czynności określonych w art. 9b ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Oznacza to zatem, że ww. czynności nie są objęte zakresem opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy całościowo należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj