Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-322/12/EB
z 23 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-322/12/EB
Data
2012.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
jednostka
oświata
podatek
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 marca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność szkoleniową sklasyfikowaną wg PKD z 2007 r. pod numerem 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane. Jest wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta, jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego. Statut niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego określa, że zakres organizowanych i przeprowadzanych form kształcenia obejmuje:


  • zagadnienia szeroko pojętej aktywizacji: zawodowej, społecznej, edukacyjnej i zdrowotnej,
  • kursy przekwalifikowania zawodowego lub podnoszenia kwalifikacji w zakresie zawodów sklasyfikowanych w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. - Klasyfikacja zawodów i specjalności oraz w rozporządzeniu Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2007 r. w sprawie kwalifikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.


Uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących formach kształcenia: kursów, kursów zawodowych, seminariów, praktyk zawodowych i konferencji. Odbiorcami powyższych usług są m.in.:


  1. jednostki sektora finansów publicznych: instytucje pomocy społecznej (m.in. ośrodki pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej), instytucje rynku pracy (m.in. powiatowe urzędy pracy, wojewódzkie urzędy pracy), urzędy gminy, urzędy miasta, jednostki samorządu terytorialnego, państwowe szkoły, itp. Finansowanie realizowanych umów następuje ze środków własnych tych jednostek, jak i środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,
  2. jednostki sektora prywatnego: organizacje pozarządowe (m.in. fundacje, stowarzyszenia), firmy prywatne, szkoły prywatne, itp. Finansowanie realizowanych umów następuje ze środków własnych tych jednostek, jak i środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.


Celem prowadzonej przez Spółkę działalności jest szkolenie osób bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo, korzystających z pomocy ośrodków pomocy społecznej, jak i osób chcących podnieść swoje kwalifikacje zawodowe w zakresie merytorycznym i w zakresie aktywizacji:


  1. zawodowej, np. bukieciarstwo, opiekun osób starszych, kucharz małej gastronomii, kelner, barman, fryzjer, kosmetyczka, spawacz, monter dociepleń, pracownik ochrony, przedstawiciel handlowy z prawem jazdy kategorii B/C, opiekunka środowiskowa, operator koparko-ładowarki,
  2. edukacyjnej, np.: podstawy przedsiębiorczości, trening radzenia sobie ze stresem, twórczego uczenia się i zapamiętywania, warsztaty zarządzania sobą w czasie, zarządzania budżetem domowym, edukacji zawodowej, wizażu, autoprezentacji, kompetencji wychowawczych, pierwsza pomoc przedmedyczna. Ponadto zajęcia indywidualne i grupowe z:


    1. psychologiem, m.in. w formie poradnictwa, terapii; na potrzeby klienta tworzona jest diagnoza psychologiczna,
    2. doradcą zawodowym, m.in. w ramach wsparcia powstają Indywidualne Plany Działań,
    3. prawnikiem.

  3. społecznej, np.: trening kompetencji życiowych, asertywności, interpersonalny, warsztaty międzypokoleniowe, trening motywacyjny, trening ARTE (animacja - rozwój - twórczość - ekspresja), trening budowania odporności na stres,
  4. zdrowotnej, np.: warsztaty z zakresu zdrowego stylu życia, profilaktyki w zakresie zdrowia, psychopedagogicznej pomoc rodzinie.


Celem powyższych szkoleń jest wsparcie uczestników w procesie wzmacniania podstawowych kompetencji życiowych, pozwalających na efektywne wchodzenie lub powracanie na rynek pracy, przystosowanie się do życia w społeczeństwie/grupie/rodzinie, określenie i realizowanie kierunków rozwoju osobistego i zawodowego, jak i ponoszenie kwalifikacji w wykonywanym zawodzie. Uczestnikami wymienionych form wsparcia są beneficjenci w wieku: 15-50+. Działania szkoleniowe są realizowane ze szczególnym naciskiem na formy dostosowane do potrzeb dzieci i młodzieży. Celem takich zajęć jest wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie: planowania rozwoju osobistego i zawodowego, motywacji, twórczej aktywności, komunikacji interpersonalnej i kształtowania relacji społecznych, rozwijania umiejętności twórczej i efektywnej nauki. Uczestnikami wymienionych form wsparcia są dzieci do 14 roku życia oraz młodzież w wieku 15-24 lat.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy na podstawie zapisów art. 43 ust 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług Spółka ma prawo do zwolnienia wymienionych usług szkoleniowych...
  2. Czy zwolnieniem tym może objąć każdą grupę wiekową...


Zdaniem Wnioskodawcy, analizując regulacje prawne zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, spełnia oprócz przesłanki przedmiotowej także przesłankę o charakterze podmiotowym odnoszącą się do usługodawcy, który musi być jednostką (bez względu na charakter publiczny, czy niepubliczny) objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Spółka wskazała, iż celem świadczonych przez placówkę usług jest kształcenie i/lub wychowanie, nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Stwierdziła, iż usługi szkoleniowe wykonywane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, będącą jednostką systemu oświaty, wpisaną do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych i niepublicznych szkół i placówek, spełnione zostaną przesłanki wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem – w ocenie Spółki - świadczone przez nią usługi korzystają ze zwolnienia od podatku bez względu na wiek, typ i rodzaj odbiorcy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak wynika z treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnił od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Powyższe regulacje stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347/1 ze zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Analizując regulację zawartą w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług w zakresie kształcenia, jest spełnienie oprócz przesłanki przedmiotowej także przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką (bez względu na to, czy ma ona charakter publiczny, czy niepubliczny) objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tj. z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Na podstawie art. 82 ust. 1 tej ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.


Z treści wniosku wynika, iż Spółka prowadzi działalność, jako placówka oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w ramach której organizuje: kursy, kursy zawodowe, seminara, praktyki zawodowe i konferencji. Odbiorcami powyższych usług są m.in.:


  1. jednostki sektora finansów publicznych: instytucje pomocy społecznej (m.in. Ośrodki Pomocy Rodzinie, Ośrodki Pomocy Społecznej), instytucje rynku pracy (m.in. Powiatowe Urzędy Pracy, Wojewódzkie Urzędy Pracy), Urzędy Gminy, Urzędy Miasta, jednostki samorządu terytorialnego, państwowe szkoły, itp. Finansowanie realizowanych umów następuje ze środków własnych tych jednostek, jak i środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,
  2. jednostki sektora prywatnego: organizacje pozarządowe (m.in. fundacje, stowarzyszenia), firmy prywatne, szkoły prywatne, itp. Finansowanie realizowanych umów następuje ze środków własnych tych jednostek, jak i środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.


Celem prowadzonej przez Spółkę działalności jest szkolenie osób bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo, korzystających z pomocy ośrodków pomocy społecznej, jak i osób chcących podnieść swoje kwalifikacje zawodowe w zakresie merytorycznym i w zakresie aktywizacji:


  1. zawodowej, np. bukieciarstwo, opiekun osób starszych, kucharz małej gastronomii, kelner, barman, fryzjer, kosmetyczka, spawacz, monter dociepleń, pracownik ochrony, przedstawiciel handlowy z prawem jazdy kat. B/C, opiekunka środowiskowa, operator koparko-ładowarki,
  2. edukacyjnej, np.: podstawy przedsiębiorczości, trening radzenia sobie ze stresem, trening twórczego uczenia się i zapamiętywania, warsztaty zarządzania sobą w czasie, warsztaty zarządzania budżetem domowym, warsztaty edukacji zawodowej, warsztaty wizażu, warsztaty autoprezentacji, warsztaty kompetencji wychowawczych, pierwsza pomoc przedmedyczna. Ponadto zajęcia indywidualne i grupowe z:


    1. psychologiem, m.in. w formie poradnictwa, terapii; na potrzeby klienta tworzona jest diagnoza psychologiczna,
    2. doradcą zawodowym, m.in. w ramach wsparcia powstają Indywidualne Plany Działań,
    3. prawnikiem.

  3. społecznej, np.: trening kompetencji życiowych, trening asertywności, trening interpersonalny, warsztaty międzypokoleniowe, trening motywacyjny, trening ARTE (animacja - rozwój - twórczość - ekspresja), trening budowania odporności na stres,
  4. zdrowotnej, np.: warsztaty z zakresu zdrowego stylu życia, profilaktyki w zakresie zdrowia, psychopedagogicznj pomoc rodzinie.


Celem szkoleń jest wsparcie uczestników w procesie wzmacniania podstawowych kompetencji życiowych, pozwalających na efektywne wchodzenie lub powracanie na rynek pracy, przystosowanie się do życia w społeczeństwie/grupie/rodzinie, określenie i realizowanie kierunków rozwoju osobistego i zawodowego, jak i podnoszenie kwalifikacji w wykonywanym zawodzie. Uczestnikami wymienionych form wsparcia są beneficjenci w wieku: 15-50+. Działania szkoleniowe są realizowane z naciskiem na formy dostosowane do potrzeb dzieci i młodzieży. Celem zajęć jest wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie: planowania rozwoju osobistego i zawodowego, motywacji, twórczej aktywności, komunikacji interpersonalnej i kształtowania relacji społecznych, rozwijania umiejętności twórczej i efektywnej nauki. Uczestnikami wymienionych form wsparcia są dzieci do 14 roku życia oraz młodzież w wieku 15-24.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że usługi szkoleniowe świadczone przez Spółkę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. Należy podkreślić, iż zwolnienie to ma zastosowanie do świadczonych przez Spółkę usług, niezależnie od wieku uczestników tych zajęć (kursów, kursów zawodowych, seminariów, praktyk zawodowych i konferencji).


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj