Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-322/12/EB
z 23 maja 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-322/12/EB
Data
2012.05.23
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
jednostka
oświata
podatek
usługi szkoleniowe
zwolnienie
Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 19 marca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. Spółka prowadzi działalność szkoleniową sklasyfikowaną wg PKD z 2007 r. pod numerem 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane. Jest wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta, jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego. Statut niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego określa, że zakres organizowanych i przeprowadzanych form kształcenia obejmuje:
Uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących formach kształcenia: kursów, kursów zawodowych, seminariów, praktyk zawodowych i konferencji. Odbiorcami powyższych usług są m.in.:
Celem prowadzonej przez Spółkę działalności jest szkolenie osób bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo, korzystających z pomocy ośrodków pomocy społecznej, jak i osób chcących podnieść swoje kwalifikacje zawodowe w zakresie merytorycznym i w zakresie aktywizacji:
Celem powyższych szkoleń jest wsparcie uczestników w procesie wzmacniania podstawowych kompetencji życiowych, pozwalających na efektywne wchodzenie lub powracanie na rynek pracy, przystosowanie się do życia w społeczeństwie/grupie/rodzinie, określenie i realizowanie kierunków rozwoju osobistego i zawodowego, jak i ponoszenie kwalifikacji w wykonywanym zawodzie. Uczestnikami wymienionych form wsparcia są beneficjenci w wieku: 15-50+. Działania szkoleniowe są realizowane ze szczególnym naciskiem na formy dostosowane do potrzeb dzieci i młodzieży. Celem takich zajęć jest wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie: planowania rozwoju osobistego i zawodowego, motywacji, twórczej aktywności, komunikacji interpersonalnej i kształtowania relacji społecznych, rozwijania umiejętności twórczej i efektywnej nauki. Uczestnikami wymienionych form wsparcia są dzieci do 14 roku życia oraz młodzież w wieku 15-24 lat. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy, analizując regulacje prawne zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, spełnia oprócz przesłanki przedmiotowej także przesłankę o charakterze podmiotowym odnoszącą się do usługodawcy, który musi być jednostką (bez względu na charakter publiczny, czy niepubliczny) objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Spółka wskazała, iż celem świadczonych przez placówkę usług jest kształcenie i/lub wychowanie, nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Stwierdziła, iż usługi szkoleniowe wykonywane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, będącą jednostką systemu oświaty, wpisaną do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych i niepublicznych szkół i placówek, spełnione zostaną przesłanki wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem – w ocenie Spółki - świadczone przez nią usługi korzystają ze zwolnienia od podatku bez względu na wiek, typ i rodzaj odbiorcy. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jak wynika z treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnił od podatku usługi świadczone przez:
Powyższe regulacje stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347/1 ze zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Analizując regulację zawartą w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług w zakresie kształcenia, jest spełnienie oprócz przesłanki przedmiotowej także przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką (bez względu na to, czy ma ona charakter publiczny, czy niepubliczny) objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tj. z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Na podstawie art. 82 ust. 1 tej ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Z treści wniosku wynika, iż Spółka prowadzi działalność, jako placówka oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w ramach której organizuje: kursy, kursy zawodowe, seminara, praktyki zawodowe i konferencji. Odbiorcami powyższych usług są m.in.:
Celem prowadzonej przez Spółkę działalności jest szkolenie osób bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo, korzystających z pomocy ośrodków pomocy społecznej, jak i osób chcących podnieść swoje kwalifikacje zawodowe w zakresie merytorycznym i w zakresie aktywizacji:
Celem szkoleń jest wsparcie uczestników w procesie wzmacniania podstawowych kompetencji życiowych, pozwalających na efektywne wchodzenie lub powracanie na rynek pracy, przystosowanie się do życia w społeczeństwie/grupie/rodzinie, określenie i realizowanie kierunków rozwoju osobistego i zawodowego, jak i podnoszenie kwalifikacji w wykonywanym zawodzie. Uczestnikami wymienionych form wsparcia są beneficjenci w wieku: 15-50+. Działania szkoleniowe są realizowane z naciskiem na formy dostosowane do potrzeb dzieci i młodzieży. Celem zajęć jest wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie: planowania rozwoju osobistego i zawodowego, motywacji, twórczej aktywności, komunikacji interpersonalnej i kształtowania relacji społecznych, rozwijania umiejętności twórczej i efektywnej nauki. Uczestnikami wymienionych form wsparcia są dzieci do 14 roku życia oraz młodzież w wieku 15-24. Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że usługi szkoleniowe świadczone przez Spółkę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. Należy podkreślić, iż zwolnienie to ma zastosowanie do świadczonych przez Spółkę usług, niezależnie od wieku uczestników tych zajęć (kursów, kursów zawodowych, seminariów, praktyk zawodowych i konferencji). Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.