Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-757/13/JP
z 21 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 19 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypełniania obowiązków płatnika w związku z zawarciem umowy o przejęciu szkoły - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypełniania obowiązków płatnika w związku z zawarciem umowy o przejęciu szkoły.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Fundacja) jest osobą prawną prowadzącą działalność statutową w zakresie wspierania i rozwoju oświaty, wychowania i sportu. Fundacja realizuje swoje cele poprzez: wspieranie zmniejszania różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza ośrodkami wielkomiejskimi i wiejskimi, promocję kształcenia przez całe życie, zwiększenie wykorzystania technologii informacyjnych w procesie kształcenia – rozwój kształcenia na odległość, rozwijanie u słuchaczy i uczniów zdolności do przyszłego zatrudnienia - promocję przedsiębiorczości, opracowywanie i rozpowszechnianie rozwiązań programowo – metodycznych oraz innowacyjnych programów nauczania, upowszechnianie dostępu do wychowania przedszkolnego, upowszechnianie dostępu do wiedzy, która umożliwia dalsze kształcenie, upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej, upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych, popularyzowanie sprawności fizycznej dzieci i młodzieży oraz aktywności fizycznej społeczeństwa, organizowanie przedsięwzięć służących zachowaniu zdrowia i sprawności fizycznej dzieci i młodzieży, propagowanie wartościowego zagospodarowania czasu wolnego poprzez różne formy sportu, organizowanie zajęć wychowania fizycznego i przedsięwzięć sportowych dla wszystkich osób, a nadto dla osób niepełnosprawnych, propagowanie i organizowanie różnych form aktywności rekreacyjnej, realizowanie programów pozalekcyjnych zajęć sportowo-rekreacyjnych, wspieranie stowarzyszeń i klubów sportowych w rozwijaniu sportowej aktywności społeczeństwa.

Z dniem 01 września 2013 roku Fundacja przejmuje do prowadzenia dwie publiczne szkoły podstawowe, w których funkcjonują klasy I-VI i roczne przygotowanie przedszkolne. Z dniem przejęcia Fundacja staje się organem prowadzącym szkoły. Uprzednio organem prowadzącym przejmowane szkoły była Gmina. Przejęcie szkół przez Fundację nastąpiło na podstawie umowy zawartej pomiędzy Gminą a Fundacją „w sprawie przekazania Przejmującemu zadania publicznego, jakim jest prowadzenie Publicznej Szkoły Podstawowej im. (…) w T. oraz Publicznej Szkoły Podstawowej w Ł.” Na podstawie umowy użyczenia Gmina udostępni nieodpłatnie Fundacji do używania na czas trwania umowy ruchome mienie szkolne składające się ze środków trwałych i wyposażenia oraz wydzierżawi Fundacji budynki na cele prowadzenia szkół wraz z oddziałami przedszkolnymi.

Przejmowane szkoły nie posiadają osobowości prawnej, ale mają nadany odrębny numer NIP i numer REGON. Zarząd Fundacji powołuje i odwołuje dyrektora każdej z przejętych szkół. Fundacja przejmie też pracowników tych szkół – nauczycieli w trybie ustawy o systemie oświaty oraz pracowników samorządowych na zasadach obowiązujących w Kodeksie pracy.

Na podstawie umów przekazania Fundacja została zobowiązana m. in. do zapewnienia warunków działania szkoły, w tym: bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, wykonywania bieżących remontów obiektów szkolnych, wyposażenia szkół w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów oraz wykonywania innych zadań statutowych, a także do zapewnienia obsługi administracyjnej, finansowej, w tym w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Umowy zostały zawarte na czas nieokreślony. Jednak prowadzenie szkół przez Fundację nie jest bezwarunkowe, ponieważ Gmina może ponownie przejąć prowadzenie szkół, jeśli Fundacja naruszy warunki ich prowadzenia określone w umowach lub naruszy warunki określone w ustawie o systemie oświaty, a także, gdy Fundacja dobrowolnie zaniecha prowadzenia szkół.

Przejmowane szkoły nie posiadają rachunku bankowego. Wszystkie zobowiązania będą regulowane przez Fundację za pomocą subkont bankowych wydzielonych do rozliczeń finansowych związanych z funkcjonowaniem każdej ze szkół. Koszty operacji bankowych będzie ponosić Fundacja. Na wymienione subkonta będą wpływały dotacje z Urzędu Gminy. Na rachunek bankowy przeznaczony dla dotacji nie mogą wpływać inne środki pozyskane przez Fundację.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy Fundacja powinna odprowadzać jeden podatek PIT-4 (winno być – PIT-4R) od wszystkich pracowników zatrudnionych w tej Fundacji, czy też odprowadzać ten podatek od Fundacji osobno, a od obu szkół osobno, tj. od każdej szkoły osobno skoro mają odrębne numery NIP?

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych występuje w relacjach z pracownikami, wykonawcami dzieła czy zleceniobiorcami jako jeden zakład pracy czyli jeden płatnik. Na Fundacji ciąży obowiązek rozliczeń podatkowych oraz odprowadzania podatku od przychodów swoich pracowników, a także od przychodów pracowników zarządzanych szkół, gdyż na mocy umowy z Gminą pracownicy szkół zostaną przejęci przez Fundację. W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy, płatnikiem w zakresie wszystkich pracowników (zarówno tych własnych, jak i tych przejętych wraz ze szkołami) będzie Fundacja i to na niej będzie spoczywał obowiązek naliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za wszystkich pracowników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypełniania obowiązków płatnika w związku z zawarciem umowy o przejęciu szkoły. W pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

W myśl art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Na podstawie przepisów art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadajace osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Z kolei zgodnie z przepisami art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust 1a.

Stosownie do ust. 1a ww. ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT- 4R)

Ponadto, zgodnie z przepisami art. 39 ww. ustawy do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać płatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Opisana we wniosku sytuacja dotyczy przypadku, gdy Fundacja na mocy umowy zawartej z Gminą na czas nieokreślony, z dniem 01 września 2013 roku przejęła zadanie prowadzenia dwóch publicznych szkół podstawowych, uprzednio prowadzonych przez Gminę. W celu realizacji umowy, Gmina na podstawie umowy użyczenia oraz umowy dzierżawy udostępniła Fundacji mienie szkolne oraz budynki szkolne. Fundacja zobowiązała się do zapewnienia przejętym szkołom odpowiednich warunków działania, we wszystkich tego działania aspektach, w tym w szczególności zapewnienia realizacji działań statutowych szkoły, obsługi administracyjnej oraz finansowej szkoły. Fundacja przejęła również pracowników szkoły, tj. nauczycieli w trybie ustawy o systemie oświaty oraz pracowników samorządowych na zasadach obowiązujących w Kodeksie pracy. Fundacja zaznaczyła, że szkoły nie posiadają osobowości prawnej, chociaż mają nadany odrębny numer NIP i Regon, nie posiadają też rachunku bankowego i w związku z tym wszelkie zobowiązania szkoły będą regulowane przez rachunek bankowy Fundacji.

Analizując przedstawioną sytuację na tle zaprezentowanych wyżej przepisów prawa podatkowego w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do przejęcia pracowników tj. nauczycieli i innych pracowników, w związku z umownym przejęciem prowadzenia szkół, należy mieć na względzie w szczególności art. 5 ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), który reguluje rozwiązania prawne dotyczące pracowników zatrudnianych w przejmowanej szkole, a także zawiera regulacje prawne dotyczące obowiązków organu przejmującego szkołę i jednostki samorządu terytorialnego, która przekazuje do prowadzenia szkołę innemu podmiotowi. I tak, zgodnie z treścią art. 5 ust. 5o cytowanej ustawy, osoba prawna nie będąca jednostką samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna, która przejęła szkołę lub placówkę, na podstawie umowy, o której mowa w ust. 5g, z dniem przejęcia szkoły lub placówki jest obowiązana zaproponować nauczycielom na piśmie nowe warunki pracy i płacy oraz wskazać termin nie krótszy niż 7 dni, do którego nauczyciele mają złożyć oświadczenie o przyjęciu lub odmowie przyjęcia proponowanych warunków.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Fundacja przejmując wskazane szkoły do prowadzenia, przejmie także pracowników tych szkół (nauczycieli) oraz pracowników samorządowych (obsługujących szkoły). Skoro tak, to w takim przypadku, jeżeli to Fundacja a nie poszczególna szkoła stanie się zakładem pracy (bo to Fundacja a nie przejęta szkoła będzie zatrudniać przejętych pracowników), to obowiązki płatnika spoczywać będą właśnie na Fundacji.

W konsekwencji, mając na uwadze uregulowania art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, iż obowiązki płatnika nałożone przepisami tej ustawy, w tym obowiązek sporządzania stosownych informacji i deklaracji (w tym PIT-4R), spoczywał będzie na Fundacji.

W przedmiotowej sprawie stwierdzić zatem należy, że to Fundacja powinna naliczać, pobierać i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych a także sporządzać odpowiednie deklaracje i informacje podatkowe z tym związane, w stosunku do wszystkich zatrudnionych przez nią pracowników, tj. zarówno dotychczasowych pracowników Fundacji, jak i pracowników zatrudnionych w związku z przejęciem szkół.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dołączono plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj