Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-740/13/MK
z 23 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 18 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 23 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku podstaw do dokonania przez zleceniodawcę korekt informacji PIT-11 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie braku podstaw do dokonania przez zleceniodawcę korekt informacji PIT-11.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W okresie od lipca 2009 r. do grudnia 2012 r. Wnioskodawczyni zawarła umowy zlecenia ze zleceniobiorcami, którzy w oparciu o te umowy świadczyli pracę na rzecz Szpitala, w którym byli zatrudnieni, a więc na rzecz swojego pracodawcy. Umowa zawarta przez Wnioskodawczynię ze Szpitalem nie określa na jakiej zasadzie ma zatrudnić wykonawców (zleceniobiorców) świadczonych usług.

Od wypłaconych wynagrodzeń z tytułu wykonanych umów zleceń potrącony został podatek oraz składka na ubezpieczenie zdrowotne. Wnioskodawczyni zleceniobiorcom wypłaciła kwotę pomniejszoną o dokonane potrącenia.

Po zakończeniu każdego roku Wnioskodawczyni sporządziła informacje PIT-11 i deklarację roczną PIT-4R.

Na przełomie roku 2012-2013 Zakład Ubezpieczeń Społecznych przeprowadził kontrolę i stwierdził, że niesłusznie Wnioskodawczyni potrąciła składki na ubezpieczenie zdrowotne - stosownych potrąceń na ubezpieczenia społeczne oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne powinien dokonać Szpital jako pracodawca od kwot wynagrodzeń wypłaconych przez Wnioskodawczynię, a także zapłacić składki na ubezpieczenie społeczne płacone ze środków płatnika (pracodawcy).

W protokole z przeprowadzonej kontroli ustalony został odpis składek zdrowotnych za okres od 1 lipca 2009 r. do 31 grudnia 2011 r. w kwocie 31.036,83 zł.

W oparciu o ustalenia protokołu Wnioskodawczyni sporządziła korekty deklaracji miesięcznych DRA, oraz korekty dokumentów zgłoszeniowych (ZWUA, ZZA).

Po zakończeniu kontroli w prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej przeprowadzona została przez ZUS kontrola w Szpitalu, gdzie ustalony został przypis należnych składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne płaconych przez płatnika (Szpital) i składek, które powinny być potrącone z wynagrodzeń wypłaconych przez Wnioskodawczynię zleceniobiorcom, których zatrudniała na umowy zlecenia.

Szpital zapłacił w całości przypis (składki należne od płatnika i te które powinny być potrącone zleceniobiorcom (pracownikom szpitala)) i zażądał od Wnioskodawczyni zapłaty równowartości odpisu składek zdrowotnych - wynikających z protokołu z przeprowadzonej kontroli w jej firmie.

Po kontroli przeprowadzonej przez ZUS zgodnie z jej ustaleniami Wnioskodawczyni dokonała korekty miesięcznych rozliczeń (DRA, RZA) za okres objęty kontrolą, a obecnie wystąpi o zwrot nadpłaconych składek zdrowotnych w kwocie 31.036,83 zł - 9% (w tym 26.726,16 zł - 7,75% to kwota, o którą pomniejszono należny od zleceniobiorców podatek).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wystąpi obowiązek korekty naliczenia podatku dochodowego od wynagrodzeń wypłaconych zatrudnianym przez Wnioskodawczynię zleceniobiorcom - bez odliczania składek zdrowotnych, które w 2013 r. zostaną zwrócone płatnikowi (firmie Wnioskodawczyni)?

Czy możliwe jest spełnienie żądania Szpitala i przekazanie składek zdrowotnych, które zostaną zwrócone przez ZUS na pokrycie potrąceń (składki społeczne + składki zdrowotne), które Szpital zamierza potrącić zleceniobiorcom Wnioskodawczyni będących jednocześnie pracownikami Szpitala - z zastrzeżeniem, że kwota nie może stanowić podstawy pomniejszenia podatku w tym roku, gdyż pomniejszenie to nastąpiło już w poprzednich latach w momencie wypłaty wynagrodzeń?

Ad. 1.

Wnioskodawczyni uważa, że nie ma konieczności korygowania informacji PIT-11 w latach 2009 do 2011, gdyż wówczas składka zdrowotna została zleceniobiorcom potrącona, więc mieli prawo do pomniejszenia podatku z tytułu tych potrąceń.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawczyni, możliwe jest przekazanie Szpitalowi składki zdrowotnej z zastrzeżeniem, że nie może ona pomniejszać podatku u zleceniobiorców za rok 2013 w ogólnej kwocie 26.726,16 zł.

Pozostała kwota potrącona zleceniobiorcom, tj. część składki zdrowotnej nie pomniejszająca podatku powinna być wykorzystana przez Szpital na pokrycie składek na ubezpieczenia społeczne, które Szpital zamierza potrącić swoim pracownikom (zleceniobiorcom) - bez prawa odliczenia tych kwot od dochodu w roku 2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku podstaw do dokonania przez zleceniodawcę korekt informacji PIT-11, tj. w zakresie pytania nr 1.

W pozostałym zakresie, tj. w zakresie pytania nr 2, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 13 pkt 8 ww. ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

-z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Przepis art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy stanowi, iż podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, ze zm.) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (art. 41 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Przepis art. 42 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

  1. w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru;
  2. w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Z wniosku wynika, iż w okresie od lipca 2009 r. do grudnia 2012 r. Wnioskodawczyni zawarła umowy zlecenia ze zleceniobiorcami, którzy w oparciu o te umowy świadczyli pracę na rzecz Szpitala, w którym byli zatrudnieni, a więc na rzecz swojego pracodawcy. Umowa zawarta przez Wnioskodawczynię ze Szpitalem nie określa na jakiej zasadzie ma zatrudnić wykonawców (zleceniobiorców) świadczonych usług.

Od wypłaconych wynagrodzeń z tytułu wykonanych umów zleceń potrącony został podatek oraz składka na ubezpieczenie zdrowotne. Wnioskodawczyni zleceniobiorcom wypłaciła kwotę pomniejszoną o dokonane potrącenia. Po zakończeniu każdego roku Wnioskodawczyni sporządziła informacje PIT-11 i deklarację roczną PIT-4R.

Na przełomie roku 2012-2013 Zakład Ubezpieczeń Społecznych przeprowadził kontrolę i stwierdził, że niesłusznie Wnioskodawczyni potrąciła składki na ubezpieczenie zdrowotne - stosownych potrąceń na ubezpieczenia społeczne oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne powinien dokonać Szpital jako pracodawca od kwot wynagrodzeń wypłaconych przez Wnioskodawczynię, a także zapłacić składki na ubezpieczenie społeczne płacone ze środków płatnika (pracodawcy).

W protokole z przeprowadzonej kontroli ustalony został odpis składek zdrowotnych za okres od 1 lipca 2009 r. do 31 grudnia 2011 r. w kwocie 31.036,83 zł.

Po zakończeniu kontroli w prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej przeprowadzona została przez ZUS kontrola w Szpitalu, gdzie ustalony został przypis należnych składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne płaconych przez płatnika (Szpital) i składek, które powinny być potrącone z wynagrodzeń wypłaconych przez Wnioskodawczynię zleceniobiorcom, których zatrudniała na umowy zlecenia.

Szpital zapłacił w całości przypis (składki należne od płatnika i te które powinny być potrącone zleceniobiorcom (pracownikom szpitala)) i zażądał od Wnioskodawczyni zapłaty równowartości odpisu składek zdrowotnych - wynikających z protokołu z przeprowadzonej kontroli w jej firmie.

Po kontroli przeprowadzonej przez ZUS zgodnie z jej ustaleniami Wnioskodawczyni dokonała korekty miesięcznych rozliczeń (DRA, RZA) za okres objęty kontrolą, a obecnie wystąpi o zwrot nadpłaconych składek zdrowotnych w kwocie 31.036,83 zł - 9% (w tym 26.726,16 zł - 7,75% to kwota, o którą pomniejszono należny od zleceniobiorców podatek).

Należy zauważyć, iż ustawodawca ukształtował rolę płatnika, jako pośrednika pomiędzy podatnikiem i organem podatkowym. Czynności podejmowane przez płatnika, polegające na obliczeniu, pobraniu i wpłaceniu należności mają charakter czynności materialno – technicznych. Obowiązek podatkowy ciąży ostatecznie na podatniku. Płatnik natomiast, przekazuje organowi podatkowemu pieniądze podatnika. Z chwilą pobrania podatku i przekazania jego równowartości na rachunek właściwego urzędu skarbowego obowiązek płatnika wygasa.

Jednakże przepisy ustawy Ordynacja podatkowa przewidują odpowiedzialność płatnika za jego nieprawidłowe wywiązanie się z obowiązku obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ustawy Ordynacja podatkowa, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z przepisu art. 81 § 1 ww. ustawy wynika, iż jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Natomiast § 2 tego artykułu stanowi, iż skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Z treści art. 81 Ordynacji podatkowej wynika zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Błędnie mogła zostać określona m.in. wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość nadpłaty lub zwrotu podatku, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Dlatego też powołane wyżej przepisy znajdują zastosowanie do korekt m.in. informacji PIT-11.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne oraz treść wniosku należy stwierdzić, iż zaistniała sytuacja nie nakłada na Wnioskodawczynię obowiązku dokonania korekt wystawianych zleceniobiorcom za lata 2009-2012 informacji PIT-11, bowiem wystawione informacje sporządzone były prawidłowo, odzwierciedlały zaistniały w tamtych latach stan faktyczny, a więc wysokość pobranych przez płatnika – Wnioskodawczynię – składek na ubezpieczenie zdrowotne, w związku z czym brak jest podstaw prawnych do ich korygowania.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj