Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-910/13/MS
z 18 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z 16 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 19 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu rozliczenia zeznania podatkowego CIT-8 przez Fundację (część pytania oznaczonego we wniosku Nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu rozliczenia zeznania podatkowego CIT-8 przez Fundację.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja jest osobą prawną prowadzącą działalność statutową w zakresie wspierania i rozwoju oświaty, wychowania i sportu. Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

  1. Wspieranie zmniejszania różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza ośrodkami wielkomiejskimi i wiejskimi,
  2. Promocje kształcenia przez całe życie,
  3. Zwiększenie wykorzystania technologii informacyjnych w procesie kształcenia - rozwój kształcenia na odległość,
  4. Rozwijanie u słuchaczy i uczniów zdolności do przyszłego zatrudnienia - promocja przedsiębiorczości,
  5. Opracowywanie i rozpowszechnianie rozwiązań programowo - metodycznych oraz innowacyjnych programów nauczania,
  6. Upowszechnianie dostępu do wychowania przedszkolnego,
  7. Upowszechnianie dostępu do wiedzy, która umożliwia dalsze kształcenie,
  8. Upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej,
  9. Upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.
  10. Popularyzowanie sprawności fizycznej dzieci i młodzieży oraz aktywności fizycznej społeczeństwa,
  11. Organizowanie przedsięwzięć służących zachowaniu zdrowia i sprawności fizycznej dzieci i młodzieży,
  12. Propagowanie wartościowego zagospodarowania czasu wolnego poprzez różne formy sportu,
  13. Organizowanie zajęć wychowania fizycznego i przedsięwzięć sportowych dla wszystkich osób, a nadto dla osób niepełnosprawnych,
  14. Propagowanie i organizowanie różnych form aktywności rekreacyjnej,
  15. Realizowanie programów pozalekcyjnych zajęć sportowo – rekreacyjnych,
  16. Wspieranie stowarzyszeń i klubów sportowych w rozwijaniu sportowej aktywności społeczeństwa.

Z dniem 1 września 2013 r. Fundacja przejmuje do prowadzenia dwie Publiczne Szkoły Podstawowe (w szkołach funkcjonują klasy I-VI i roczne przygotowanie przedszkolne). Z dniem przejęcia Fundacja staje się organem prowadzącym szkoły. Wcześniej organem prowadzącym szkoły była Gmina. Przejęcie szkół przez Fundację nastąpiło na podstawie umowy zawartej pomiędzy Gminą, a Fundacją „w sprawie przekazania Przejmującemu zadania publicznego, jakim jest prowadzenie Publicznej Szkoły Podstawowej (…) oraz Publicznej Szkoły Podstawowej (…)”. Na podstawie użyczenia Gmina udostępni nieodpłatnie Fundacji do używania (na czas trwania umowy) ruchome mienie szkolne składające się ze środków trwałych i wyposażenia oraz wydzierżawi Fundacji budynki na cele prowadzenia szkół wraz z oddziałami przedszkolnymi.

Szkoły nie posiadają osobowości prawnej, ale mają nadany odrębny numer NIP i numer REGON. Zarząd Fundacji powołuje i odwołuje Dyrektora obu Szkół. Fundacja przejmie także pracowników szkoły - nauczycieli w trybie ustawy o systemie oświaty oraz pracowników samorządowych na zasadach obowiązujących w Kodeksie Pracy.

Na podstawie ww. umów Fundacja została zobowiązana m.in. do zapewnienia warunków działania szkoły, w tym: bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, wykonywania bieżących remontów obiektu szkolnego, wyposażenia szkół w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów oraz wykonywania innych zadań statutowych, a także do zapewnienia obsługi administracyjnej, finansowej, w tym w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych. Umowa została zawarta na czas nieokreślony, jednak prowadzenie szkół przez Fundację nie jest bezwarunkowe i Gmina może ponownie przejąć prowadzenie szkoły, jeśli Fundacja naruszy warunki prowadzenia określone w umowach lub warunki ustawy o systemie oświaty, a także, gdy Fundacja dobrowolnie zaniecha prowadzenia szkół.

Szkoły nie posiadają rachunku bankowego. Wszystkie zobowiązania będą regulowane przez Fundację, za pomocą subkont bankowych wydzielonych przez Fundację do rozliczeń finansowych związanych z funkcjonowaniem każdej ze szkół. Koszty operacji bankowych ponosi Fundacja. Na wymienione subkonta wpływają dotacje z Urzędu Gminy. Na rachunek bankowy przeznaczony dla dotacji nie mogą wpływać inne środki pozyskane przez Przejmującego.

Istotne elementy opisu zdarzenia przyszłego zostały zawarte we własnym stanowisku gdzie wskazano, iż szkoły są nie samodzielne i zależne od Fundacji będą obecnie jej częścią, gdyż samodzielnie nie posiadają osobowości prawnej, nie posiadają rachunku bankowego ani majątku (poza wyposażeniem), Dyrektora Szkoły oraz resztę personelu zatrudnia de facto Fundacja.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dokonując rocznych rozliczeń podatkowych Fundacja powinna sporządzić jedno zeznanie CIT-8, czy też Fundacja powinna sporządzać i składać trzy deklaracje CIT-8, tj. odrębnie dla każdej Szkoły i odrębnie dla Fundacji? (część pytania oznaczonego we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, szkoły są nie samodzielne i zależne od Fundacji będą obecnie jej częścią, gdyż samodzielnie nie posiadają osobowości prawnej, nie posiadają rachunku bankowego ani majątku (poza wyposażeniem), Dyrektora Szkoły oraz resztę personelu zatrudnia de facto Fundacja, dlatego Fundacja uważa, iż podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych jest Fundacja (od całości swoich dochodów także tych z prowadzenia obu szkół). Oznacza to, że zgodnie z art. 1 ust. 2 i ust. 3 podatnikiem jest Fundacja. Fakt, iż szkoły posiadają odrębne numery NIP pozostaje bez wpływu na definicję podatnika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Skoro przychody z prowadzenia szkół i koszty związane z tym prowadzeniem przypadać będą Fundacji, więc to ona jako podatnik powinna odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych z tytułu uzyskanych dochodów. Oczywiście dla celów analitycznych związanych chociażby ze zwolnieniem podatku dochodowego zasadnym jest prowadzić osobne analitycznie rozliczenia przychodów i kosztów przypadających na poszczególne szkoły oraz osobno na Fundację. Fundacja uważa, że należy składać w ustalonym w ustawie terminie jedno zeznanie CIT-8 z uwzględnieniem przychodów i kosztów oraz dochodów wszystkich składowych zawartych w Fundacji czyli przychodów i kosztów oraz dochodów szkół, a także przychodów i kosztów oraz dochodów Fundacji z działalności poza szkolnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawianego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Fundacja) z dniem 1 września 2013 r. przejęła do prowadzenia dwie publiczne szkoły podstawowe. Przejęcie szkół przez Fundację nastąpiło na podstawie umowy zawartej z Gminą, która wcześnie była organem prowadzącym szkoły. Na podstawie użyczenia Gmina udostępni nieodpłatnie Fundacji do używania (na czas trwania umowy) ruchome mienie szkolne składające się ze środków trwałych i wyposażenia oraz wydzierżawi Fundacji budynki na cele prowadzenia szkół. Szkoły nie posiadają osobowości prawnej, ale mają nadany odrębny numer NIP i REGON. Fundacja przejmie także pracowników szkoły - nauczycieli w trybie ustawy o systemie oświaty oraz pracowników samorządowych na zasadach obowiązujących w Kodeksie Pracy. Szkoły nie posiadają rachunku bankowego. Wszystkie zobowiązania będą regulowane przez Fundację, za pomocą subkont bankowych wydzielonych przez Fundację do rozliczeń finansowych związanych z funkcjonowaniem każdej ze szkół.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi sposób rozliczenia się Fundacji na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 1991 r. Nr 46 poz. 203 ze zm.), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 tej ustawy - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji. Fundacje posiadają osobowość prawną, a zatem jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) określa zasady na jakich prowadzone są szkoły, przedszkola, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki pracy przedszkolnej, placówki kształcenia ustawicznego, poradnie psychologiczne, placówki opiekuńczo – wychowawcze i resocjalizacyjne, ośrodki adopcyjno - opiekuńcze oraz biblioteki pedagogiczne. W świetle tych przepisów szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą, co oznacza, że jedna osoba prawna może prowadzić wiele szkół i placówek. Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy, organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. - dalej „updop”), przepisy tej ustawy mają zastosowanie do osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, są również zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 updop, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicji tej nie zawierają również przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywiln (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), który w art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Zatem wszystkie inne jednostki, zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie, dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi, co pozwala na uczestniczenie w obrocie gospodarczym mimo braku osobowości prawnej, posiadają podmiotowość prawnopodatkową. Artykuł 331 Kodeksu cywilnego stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

W świetle powołanych przepisów placówki oświatowe, jeżeli posiadają określone przymioty charakteryzujące je jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (takie jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazujące dostateczny stopień niezależności i samodzielności), powinny być uznane za podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Jeśli natomiast placówka oświatowa nie będzie wyposażona w odrębny majątek, wykształcona struktura organizacyjna będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, wówczas będzie to stanowić podstawę do uznania za podmiot podatku dochodowego od osób prawnych wyłącznie organu prowadzącego placówkę oświatową. Oceny spełnienia kryteriów dokonuje się zawsze na podstawie dokumentów źródłowych jednostki. Jednostki oświatowe, które ww. kryteriów nie spełniają, są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je prowadzi i nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 7 pkt 3 ustawy o systemie oświaty, do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.) i organizacyjnej szkoły lub placówki.

Na podstawie art. 27 ust. 1 updop, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

W myśl zaś art. 9 ust. 1 updop, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m. Treść ww. przepisu oznacza, iż obowiązkiem każdego podatnika jest prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie przychodów i kosztów w ten sposób, aby możliwe było rozróżnienie wszelkich zdarzeń gospodarczych mających wpływ na ustalenie zobowiązania podatkowego.

Jeżeli zatem wymienione we wniosku szkoły nie posiadają wyodrębnionego majątku, nie są samodzielne, nie posiadają zdolności zaciągania zobowiązań, to nie będą zobowiązane do sporządzenia odrębnych zeznań podatkowych. W tym przypadku podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych będzie Fundacja, która w składanym zeznaniu podatkowym powinna ujmować całość uzyskanego dochodu (poniesionej straty).

Mając powyższe na uwadze, osiągnięte przychody oraz poniesione koszty przez poszczególne szkoły prowadzone przez Fundację, powinny być wykazywane łącznie z przychodami i poniesionymi przez Fundację kosztami z innej działalności niż działalność oświatowa w składanym przez Fundację zeznaniu podatkowym.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienienia się, iż w zakresie części pytania Nr 1 oraz pytania Nr 2 i 3 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Do wniosku dołączono dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny (weryfikacji); jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj