Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-699/13/KT
z 11 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2013 r. (data wpływu 16 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 7 października 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką podstawową dostawy nieruchomości gruntowej oraz zaliczki dotyczącej ww. dostawy - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 lipca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 7 października 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką podstawową dostawy nieruchomości gruntowej oraz zaliczki dotyczącej ww. dostawy.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Burmistrz miejscowości B. przeznaczył do sprzedaży niezabudowaną działkę gruntową nr 92/2 o pow. 0,4415 ha położoną w obrębie miasta B. Przez działkę przebiega sieć kanalizacyjna, energetyczna i telekomunikacyjna. Gmina nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy, przyjętym uchwałą Rady Miejskiej z dnia 6 września 2001 r., zmienionym uchwałą Rady Miejskiej z dnia 14 września 2011 r. w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy B., dla działki nr 92/2 ustalono funkcję:


  • w części na mieszkalnictwo - obszary predysponowane do zainwestowania (rozwojowe),
  • w części działki od strony ulicy Z. - na usługi komercyjne i zieleń parkową.


W rejestrze gruntów, prowadzonym przez Starostwo Powiatowe, działka sklasyfikowana jest jako RV - grunty orne. Na działce znajduje się wjazd utwardzony kostką typu polbruk.

Na część działki nr 92, obręb (...) (przed podziałem geodezyjnym), obecnie na działkę nr 92/1 została wydana decyzja Burmistrza z dnia 11 kwietnia 2012 r., ustalająca lokalizację inwestycji celu publicznego, dla przedsięwzięcia polegającego na budowie kanalizacji deszczowej wraz z systemem rozsączkowania z ulic O. i J. Na podstawie powyższej decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego, dokonano podziału geodezyjnego działki nr 92, w wyniku którego powstała działka nr 92/1 (niebędąca przedmiotem sprzedaży) i działka nr 92/2 (będąca przedmiotem sprzedaży.)

Burmistrz ogłosił i przeprowadził dwa przetargi ustne nieograniczone na sprzedaż działki nr 92/2. W ogłoszeniach o przetargach podawana była informacja o przeznaczeniu działki w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, tj. że działka nr 92/2 ma określoną funkcję w części na mieszkalnictwo - obszary predysponowane do zainwestowania, a w części na usługi komercyjne i zieleń parkową. Ponadto podawana była także informacja o klasyfikacji w rejestrze gruntów, o wydanej decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego. W ogłoszeniach o przetargach informowano również, że do ceny uzyskanej w przetargu zostanie doliczony podatek w wysokości 23%, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

W dniu 22 marca 2013 r. zostały ogłoszone rokowania na sprzedaż działki nr 92/2. W ogłoszeniu o rokowaniach podano identyczne informacje, jak w ogłoszeniach o przetargach. Cenę minimalną ustalono na kwotę 336.000 zł (słownie: trzysta trzydzieści sześć tysięcy złotych netto), zaliczkę na kwotę 34.000 zł (słownie: trzydzieści cztery tysiące złotych). W dniu 15 kwietnia 2013 r. została prawidłowo wpłacona zaliczka w kwocie 34.000 zł przez spółkę, na poczet transakcji sprzedaży działki nr 92/2. W dniu 23 kwietnia 2013 r. przeprowadzono rokowania, do których przystąpiła ww. spółka. W pisemnym zgłoszeniu, w punkcie dotyczącym proponowanego sposobu realizacji dodatkowych warunków rokowań (koncepcja zagospodarowania nieruchomości), spółka oświadczyła, że dysponuje działkami nr 20/1 oraz 20/2, na której zlokalizowana jest stacja paliw nr (…). Obiekt zakwalifikowany został do przebudowy. Jednak warunkiem przeprowadzenia inwestycji, jak również jej skomunikowania z drogami krajowymi, jest pozyskanie gruntu sąsiedniego, tj. działki nr 92/2. Spółka, w pisemnym zgłoszeniu poinformowała, że z uwagi na fakt, że przedmiot rokowań nie jest objęty planem zagospodarowania przestrzennego, konieczne będzie wcześniejsze uzyskanie ostatecznej decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych oraz warunkach zabudowy. W związku z powyższym została zawarta przedwstępna umowy sprzedaży. Warunkiem zawarcia głównej umowy, przenoszącej własność, będzie uzyskanie decyzji administracyjnych, umożliwiających realizację przedsięwzięcia. Gmina podkreśliła, że oferent nabędzie działkę nr 92/2 z zamiarem jej zabudowy, z przeznaczeniem na rozszerzenie prowadzonej działalności gospodarczej. Cena sprzedaży nieruchomości, w rokowaniach, została ustalona na kwotę 336.000 zł netto, do której zostanie doliczony podatek od towarów i usług, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.


Umowa sprzedaży nieruchomości na rzecz nabywcy zostanie zawarta w terminie do 30 czerwca 2014 r., ale nie później, niż w ciągu 30 dni po spełnieniu wszystkich warunków umowy przedwstępnej. Dla uniknięcia wszelkich wątpliwości strony postanowiły, że jeśli którykolwiek z warunków nie zostanie spełniony przed upływem terminu końcowego, nabywca nie będzie zobowiązany do nabycia nieruchomości, a sprzedający zwróci zaliczkę w kwocie 34.000 zł. Spółka zobowiązała się nabyć nieruchomość w terminie do dnia 30 czerwca 2014 r., o ile zostaną łącznie spełnione następujące warunki:


  1. kupujący uzyska ostateczną decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych dla planowanej inwestycji;
  2. kupujący uzyska ostateczną decyzję o warunkach zabudowy dla inwestycji, zgodnie z wnioskiem złożonym w tym zakresie;
  3. kupujący uzyska ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę dla inwestycji, zgodnie z wnioskiem złożonym w tym zakresie;
  4. kupujący uzyska ostateczną decyzję uzgadniającą wjazdy i wyjazdy dla inwestycji, zgodnie ze złożonym w tym zakresie wnioskiem;
  5. działy III i IV księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości będą wolne od wpisów, a działy I, II, III i IV księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości będą wolne od jakichkolwiek wzmianek o wnioskach, z zastrzeżeniem wpisów lub wzmianek o wpisach na rzecz kupującego;
  6. oświadczenia Gminy dotyczące stanu prawnego i faktycznego nieruchomości, o których mowa w § 1 umowy, pozostaną aktualne i zgodne ze stanem prawnym.


Wydanie nieruchomości nastąpi w terminie 7 dni od zawarcia umowy dotyczącej jej sprzedaży. Nabywca oświadczył, że zapłaci cenę nabycia w wysokości 336.000 zł netto powiększoną o podatek od towarów i usług (VAT) zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, pomniejszoną o wpłaconą zaliczkę w kwocie 34.000 zł, najpóźniej jeden dzień przed spisaniem umowy sprzedaży.

W związku z tym, że działka nr 92/2 została przeznaczona do sprzedaży z zamysłem jej zagospodarowania, zabudowania i zainwestowania przez przyszłego nabywcę, a oferent składający zgłoszenie w rokowaniach nabędzie ją z zamiarem zabudowy, po uzyskaniu między innymi decyzji o warunkach zabudowy, do ceny uzyskanej w rokowaniach należy doliczyć obowiązujący podatek od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy w zaistniałej sytuacji należy, do ceny nabycia działki uzyskanej w rokowaniach, doliczyć podatek w wysokości 23%?
  2. Czy kwota wpłaconej zaliczki (34.000,00 zł) powinna zostać zafakturowana z uwzględnieniem stawki VAT w wysokości 23%?


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W związku z tym, że działka, o której mowa we wniosku, została przeznaczona do sprzedaży z zamysłem jej zagospodarowania, zabudowania i zainwestowania przez przyszłego nabywcę, a oferent składając zgłoszenie w rokowaniach stwierdził, że nabędzie ją z zamiarem zabudowy, uważa, że do ceny uzyskanej w rokowaniach należy doliczyć podatek w wysokości 23%. Stanowisko Gminy wynika z faktu, że właściwa umowa sprzedaży zostanie sporządzona po uzyskaniu przez oferenta decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a więc, zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, transakcja będzie dotyczyła terenu budowlanego. Dostawa terenów budowlanych podlega opodatkowaniu stawką podstawową.


Ad.2

Kwota wpłaconej zaliczki w wysokości 34.000,00 zł powinna zostać zafakturowana z uwzględnieniem podstawowej stawki VAT z uwagi na to, że zaliczka dotyczy transakcji, która będzie opodatkowana taką stawką. Gmina wskazała, że po zawarciu właściwej umowy przenoszącej własność, kwota zaliczki zostanie zaliczona na poczet zapłaty. Natomiast w przypadku unieważnienia rokowań (tj. gdyby oferent nie uzyskał wymaganej decyzji o warunkach zabudowy), kwota zaliczki zostanie zwrócona oferentowi, a Gmina wystawi fakturę korygującą.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi treść art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku - jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże - stosownie do art. 146a pkt 1 tej ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści ust. 1 pkt 9 ww. artykułu, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Z treści art. 2 pkt 33 ustawy wynika, że przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 647 ze zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.


Natomiast w ust. 2 tego artykułu stwierdza się, że w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:


  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.


Zatem o charakterze danego gruntu rozstrzyga odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji.

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (ust. 4 omawianego artykułu).

W myśl ust. 11 ww. artykułu, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Należy przy tym zauważyć, że zaliczka nie tworzy samodzielnego bytu podatkowego, lecz jest ściśle związana z dostawą konkretnego towaru i nie można rozpatrywać jej jako czynności „oderwanej” od sprzedaży. Nie jest ona dodatkową czynnością, lecz jest integralnie związana ze sprzedażą towaru, na poczet której została uiszczona. W przypadku zaliczek ustawa określa jedynie inny moment powstania obowiązku podatkowego, niż w przypadku sprzedaży dokonywanej bez pobrania zaliczki. Dokonując zatem przyjęcia zaliczki, stawka podatku od towarów i usług winna być adekwatna do stawki właściwej dla sprzedaży towaru, której dotyczy wpłacona zaliczka.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 -21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jak wynika z ust. 2 ww. artykułu, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że pobrana zaliczka na poczet przyszłej dostawy towaru lub przed wykonaniem usługi, pomniejszona o ewentualną kwotę podatku, stanowi obrót.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak wskazuje treść ust. 3 tego artykułu, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści wniosku wynika, że Gmina ogłosiła i przeprowadziła dwa przetargi ustne nieograniczone na sprzedaż działki nr 92/2. Z ogłoszeń o przetargach wynika, że działka ma określoną funkcję: w części na mieszkalnictwo - obszary predysponowane do zainwestowania, a w części - na usługi komercyjne i zieleń parkową. Ponadto podawana była informacja o klasyfikacji w rejestrze gruntów, o wydanej decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego. Informowano również, że do ceny uzyskanej w przetargu zostanie doliczony podatek w wysokości 23%, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. W dniu 22 marca 2013 r. zostały ogłoszone rokowania na sprzedaż ww. działki. W ogłoszeniu o rokowaniach podano identyczne informacje, jak w ogłoszeniach o przetargach. Cenę minimalną ustalono na kwotę 336.000 zł (słownie: trzysta trzydzieści sześć tysięcy złotych netto), zaliczkę na kwotę 34.000 zł (słownie: trzydzieści cztery tysiące złotych). W dniu 15 kwietnia 2013 r. została prawidłowo wpłacona zaliczka w kwocie 34.000 zł przez spółkę na poczet transakcji sprzedaży. W dniu 23 kwietnia 2013 r. przeprowadzono rokowania, do których przystąpiła ww. spółka. W pisemnym zgłoszeniu, w punkcie dotyczącym proponowanego sposobu realizacji dodatkowych warunków rokowań (koncepcja zagospodarowania nieruchomości), spółka oświadczyła, że dysponuje działkami nr 20/1 oraz 20/2, na której zlokalizowana jest stacja paliw nr (…). Obiekt zakwalifikowany został do przebudowy. Jednak warunkiem przeprowadzenia inwestycji, jak również jej skomunikowania z drogami krajowymi, jest pozyskanie gruntu sąsiedniego, tj. działki nr 92/2. Spółka poinformowała w pisemnym zgłoszeniu, że z uwagi na fakt, że przedmiot rokowań nie jest objęty planem zagospodarowania przestrzennego, konieczne będzie wcześniejsze uzyskanie ostatecznej decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych oraz warunkach zabudowy. W związku z powyższym została zawarta przedwstępna umowy sprzedaży. Warunkiem zawarcia głównej umowy przenoszącej własność będzie uzyskanie decyzji administracyjnych, umożliwiających realizację przedsięwzięcia. Oferent nabędzie działkę z zamiarem jej zabudowy z przeznaczeniem na rozszerzenie prowadzonej działalności gospodarczej. Cena sprzedaży nieruchomości w rokowaniach została ustalona na kwotę 336.000 zł netto, do której zostanie doliczony podatek od towarów i usług, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.


Umowa sprzedaży nieruchomości na rzecz nabywcy zostanie zawarta w terminie do 30 czerwca 2014 r., ale nie później, niż w ciągu 30 dni po spełnieniu wszystkich warunków umowy przedwstępnej. Dla uniknięcia wszelkich wątpliwości strony postanowiły, że jeśli którykolwiek z warunków nie zostanie spełniony przed upływem terminu końcowego, nabywca nie będzie zobowiązany do nabycia nieruchomości, a sprzedający zwróci zaliczkę w kwocie 34.000 zł. Spółka zobowiązała się nabyć nieruchomość w terminie do dnia 30 czerwca 2014 r., o ile zostaną łącznie spełnione następujące warunki:


  1. kupujący uzyska ostateczną decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych dla planowanej inwestycji;
  2. kupujący uzyska ostateczną decyzję o warunkach zabudowy dla inwestycji, zgodnie z wnioskiem złożonym w tym zakresie;
  3. kupujący uzyska ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę dla inwestycji, zgodnie z wnioskiem złożonym w tym zakresie;
  4. kupujący uzyska ostateczną decyzję uzgadniającą wjazdy i wyjazdy dla inwestycji, zgodnie ze złożonym w tym zakresie wnioskiem;
  5. działy III i IV księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości będą wolne od wpisów, a działy I, II, III i IV księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości będą wolne od jakichkolwiek wzmianek o wnioskach, z zastrzeżeniem wpisów lub wzmianek o wpisach na rzecz kupującego;
  6. oświadczenia Gminy dotyczące stanu prawnego i faktycznego nieruchomości, o których mowa w § 1 umowy, pozostaną aktualne i zgodne ze stanem prawnym.


Wydanie nieruchomości nastąpi w terminie 7 dni od zawarcia umowy dotyczącej jej sprzedaży. Nabywca oświadczył, że zapłaci cenę nabycia w wysokości 336.000 zł netto powiększoną o podatek od towarów i usług (VAT) zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, pomniejszoną o wpłaconą zaliczkę w kwocie 34.000 zł, najpóźniej jeden dzień przed spisaniem umowy sprzedaży.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro w chwili dokonywania sprzedaży przez Gminę działki nr 92/2 będzie wydana dla tego terenu ostateczna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania, przedmiotem transakcji będzie teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec tego jego dostawa nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, a tym samym będzie opodatkowana 23% stawką podatku - stosownie do treści art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji, do ceny netto uzyskanej w rokowaniach Gmina będzie zobowiązana doliczyć podatek w wysokości 23%.

Jednocześnie należy stwierdzić, że przyjęta na poczet tej dostawy zaliczka również podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku, w oparciu o treść art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec tego za prawidłowe należy uznać wystawienie faktury potwierdzającej otrzymanie zaliczki z uwzględnieniem podstawowej stawki VAT.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj