Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-716/13-3/AW
z 25 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2013 r. (data wpływu 5 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki bieżące związane z Czasopismem – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania odpłatnej dystrybucji Czasopisma i niekorzystania ze zwolnienia,
  • opodatkowania usług udostępniania powierzchni reklamowej i informacyjnej/ogłoszeniowej w Czasopiśmie i niekorzystania ze zwolnienia,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki bieżące związane z Czasopismem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Gmina jest wydawcą odpłatnego dwutygodnika gminnego (dalej: Czasopismo), oznaczonego numerem …. Przedmiotowe czasopismo można nabyć w punktach sprzedaży i kioskach znajdujących się na terenie Gminy. Z tytułu odpłatnej dystrybucji Czasopisma Gmina wystawia faktury VAT (względnie paragony), które ujmuje w swoich rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz dokonuje rozliczeń VAT należnego.

Zgodnie z założeniami Gminy, w Czasopiśmie umieszczane są w szczególności informacje dotyczące podejmowanych przez Gminę działań, realizowanych inwestycji, organizowanych przetargów na sprzedaż nieruchomości gminnych, a także organizowanych imprez kulturalnych i sportowych, wydarzeń gminnych, etc. Spełniają one po pierwsze cele marketingowe, zwiększając świadomość mieszkańców na temat gminnych wydarzeń. Po drugie, Gmina publikuje informacje o charakterze public relations, służące wzmocnieniu relacji Gminy z mieszkańcami np. poprzez zamieszczanie listów otwartych burmistrza zawierających komentarz do aktualnych wydarzeń czy wskazywanie terminów spotkań z radnymi.

Ponadto, w przedmiotowym Czasopiśmie Gmina umieszcza reklamy i ogłoszenia zlecane jej przez lokalne firmy, instytucje, prywatnych przedsiębiorców oraz indywidualnych mieszkańców. Gmina odpłatnie udostępnia zainteresowanym powierzchnię reklamową i informacyjną/ ogłoszeniową w przedmiotowym Czasopiśmie. Z tytułu umieszczania reklam oraz informacji/ogłoszeń Gmina wystawia faktury VAT, które ujmuje w swych rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT-T oraz rozlicza VAT należny z tego tytułu.

Gmina ponosi bieżące wydatki związane w szczególności z drukiem, opracowaniem i dystrybucją przedmiotowego Czasopisma (dalej: wydatki bieżące). Wydatki te dokumentowane są wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi kwotami podatku naliczonego. Dotychczas Gmina nie odliczała VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących przedmiotowe wydatki, bowiem nie była pewna, czy w takiej sytuacji przysługuje jej prawo do odliczenia podatku. Kwestię tę Gmina zamierza potwierdzić w drodze interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki bieżące związane z Czasopismem... (pytanie nr 3 wniosku ORD-IN)

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki bieżące związane z Czasopismem.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.

Z kolei na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch podstawowych przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. gdy:

  • nabywcą towarów / usług jest podatnik VAT oraz
  • nabywane towary / usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku powyższe przesłanki będą spełnione i tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 i 13 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków bieżących związanych z przedmiotowym Czasopismem.

W ocenie Gminy, za bezsporny należy uznać bowiem fakt, iż poniesione wydatki bieżące związane są z odpłatną dystrybucją przedmiotowego Czasopisma oraz z odpłatnym udostępnianiem przez Gminę powierzchni reklamowej i informacyjnej/ogłoszeniowej w Czasopiśmie. W szczególności niezbędne jest utrzymanie trwałej formy oprawy, dobrej jakości wydruku oraz aktualności prezentowanych informacji zamieszczanych w Czasopiśmie. Niedopatrzenia w tej materii mogłyby wpłynąć negatywnie na chęć zapoznania się mieszkańców z tą publikacją i prowadzić do spadku jej sprzedaży oraz do spadku zainteresowania lokalnych podmiotów gospodarczych zamieszczaniem w tym Czasopiśmie reklam i ogłoszeń.

Ponadto Gmina pragnie podkreślić, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu odpłatnego udostępniania powierzchni reklamowej i informacyjnej/ogłoszeniowej w Czasopiśmie oraz odpłatnej dystrybucji przedmiotowego Czasopisma, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość wykonywania tych czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 10 czerwca 2013 r., sygn. IPTPP2/443-205/13-8/AW, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi potwierdził, iż „Wnioskodawcy, będącemu zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących bieżących wydatków związanych z P. Przy czyn prawo to przysługuje, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.” Analogiczne stanowisko zawiera wydana przez tego samego Dyrektora Izby Skarbowej interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2013 r., sygn. IPTPP2/443-151/13-6/AW.

Reasumując, zdaniem Gminy, przysługuje Jej pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków bieżących związanych z Czasopismem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Zauważyć należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, jest wydawcą odpłatnego dwutygodnika gminnego - Czasopisma. Przedmiotowe czasopismo można nabyć w punktach sprzedaży i kioskach znajdujących się na terenie Gminy. Z tytułu odpłatnej dystrybucji Czasopisma Gmina wystawia faktury (względnie paragony), które ujmuje w swoich rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz dokonuje rozliczeń VAT należnego. Ponadto, w przedmiotowym Czasopiśmie Gmina umieszcza reklamy i ogłoszenia zlecane jej przez lokalne firmy, instytucje, prywatnych przedsiębiorców oraz indywidualnych mieszkańców. Gmina odpłatnie udostępnia zainteresowanym powierzchnię reklamową i informacyjną/ogłoszeniową w przedmiotowym Czasopiśmie. Z tytułu umieszczania reklam oraz informacji/ogłoszeń Gmina wystawia faktury, które ujmuje w swych rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz rozlicza VAT należny z tego tytułu.

Gmina ponosi bieżące wydatki związane w szczególności z drukiem, opracowaniem i dystrybucją przedmiotowego Czasopisma (wydatki bieżące). Wydatki te dokumentowane są wystawianymi na Gminę fakturami z wykazanymi kwotami podatku naliczonego. Dotychczas Gmina nie odliczała VAT naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.

Zauważyć należy, iż w interpretacji indywidualnej Nr IPTPP2/443-716/13-2/AW tut. Organ potwierdził, iż odpłatna dystrybucja Czasopisma oraz odpłatne udostępnianie powierzchni reklamowej i informacyjnej/ogłoszeniowej w Czasopiśmie stanowią/będą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niekorzystające ze zwolnienia.

Mając na względzie treść powołanych przepisów oraz opis sprawy stwierdzić należy, że bieżące wydatki związane Czasopismem są/będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, albowiem Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a bieżące wydatki związane Czasopismem są/będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawcy, będącemu zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przysługuje/będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących bieżących wydatków związanych z Czasopismem. Przy czym prawo to przysługuje, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki bieżące związane z Czasopismem. Natomiast wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania odpłatnej dystrybucji Czasopisma i niekorzystania ze zwolnienia oraz opodatkowania usług udostępniania powierzchni reklamowej i informacyjnej/ogłoszeniowej w Czasopiśmie i niekorzystania ze zwolnienia został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP2/443-716/13-2/AW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj