Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-651/13/RS
z 4 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2013 r. (data wpływu 4 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 17 września 2013 r., oraz 4 października 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 17 września 2013 r., oraz 4 października 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym został przedstawiony następujący stan faktyczny:


A.R.R. od 2008 r. realizuje projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wynagrodzenia osób zatrudnionych w projektach na umowy o pracę oraz umowy cywilno-prawne pochodziły w 85% z budżetu Unii Europejskiej dla projektów z EFS oraz w 75% dla projektów z EFRR. Zatem udział środków UE w wydatkach kwalifikowanych stanowiących podstawę certyfikacji na poziomie projektu, tj. w publicznych wydatkach kwalifikowalnych wynosi odpowiednio 85% i 75%. Projekty w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowane są na podstawie umów o dofinansowanie z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Projekty w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego realizowane są na podstawie umowy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Środki finansowe przekazywane są na odrębne subkonta projektów (85% stanowią środki UE a 15% środki budżetu Państwa dla EFS oraz 75% środki UE i 25% środki Budżetu Państwa dla EFRR).


A.R.R. realizowała następujące projekty:


  1. P. (w ramach priorytetu VIII POKL- Regionalne Kadry Gospodarki) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2008 r. do … 2009 r.
  2. „Z.” (w ramach priorytetu VI POKL - Rynek pracy otwarty dla wszystkich) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2009 r. do … 2011 r.
  3. „P.” (w ramach priorytetu VIII POKL - Regionalne Kadry Gospodarki) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2010 r. do … 2011 r.
  4. „M.” (w ramach priorytetu VI POKL- Rynek pracy otwarty dla wszystkich) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2009 r. do … 2012 r.
  5. „M.” (w ramach priorytetu VI POKL- Rynek pracy otwarty dla wszystkich) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2010 r. do … 2012 r.
  6. „K.” (w ramach priorytetu VII POKL- Promocja Integracji Społecznej) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2010 r. do … 2011 r.
  7. „A.” (w ramach priorytetu VII POKL - Promocja Integracji Społecznej) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2012 r. do … 2014 r.
  8. „M.” (w ramach priorytetu VI POKL - Rynek pracy otwarty dla wszystkich) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2012 r. do … 2015 r.
  9. „T.” (w ramach priorytetu VI POKL - Rynek pracy otwarty dla wszystkich) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2012 r. do … 2015 r.
  10. „P.” (w ramach priorytetu VI POKL - Rynek pracy otwarty dla wszystkich) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2012 r. do … 2015 r.
  11. R. (w ramach Pomocy Technicznej POKL) na podstawie umowy ramowej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2008 r. do … 2014 r.
  12. Inicjatywa ... (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013) na podstawie umowy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Okres realizacji od … 2011 r. do … 2015 r.
  13. Ośrodek Wspierania Ekonomii Społecznej dla Regionu (w ramach priorytetu VII POKL – Promocja Integracji Społecznej) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2013 r. do … 2015 r.


W powyższych projektach zatrudniani są przez A.R.R. pracownicy (na umowy o pracę oraz umowy cywilno-prawne), którzy bezpośrednio realizują cele programu POKL oraz RPO na następujących stanowiskach: kierownicy projektów, asystenci kierowników projektu, specjaliści ds. informacji i promocji, doradcy, animatorzy, specjaliści ds. szkoleń, specjaliści ds. monitoringu, specjaliści ds. rekrutacji, eksperci ds. usług oraz podobne stanowiska.

Obecnie od wypłacanych wynagrodzeń Wnioskodawca jako płatnik pobiera podatek dochodowy od osób fizycznych, jednakże zgodnie z art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należałoby dokonać korekty rocznych zeznań podatkowych za lata ubiegłe uwzględniając 85% i 75% dochodów jako zwolnione z podatku dochodowego oraz w przyszłości pobierać podatek dochodowy jedynie od 15% lub 25% dochodu podatnika.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy wynagrodzenia pracowników A.R.R. oraz osób zaangażowanych na podstawie umów cywilnoprawnych przy realizacji opisanych projektów, korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Czy w związku z tym na ARR ciąży obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie otrzymane przez pracowników i osoby zaangażowane na podstawie umów cywilnoprawnych przy realizacji opisanych projektów, korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym na ARR nie ciąży obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Wnioskodawca powołuje się na stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego, zgodnie z którym sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej jest kwestią techniczną, która nie ma znaczenia w przypadku instytucji zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym przypadku kluczowe znaczenie ma ustalenie źródła środków składających się na bezzwrotną pomoc, czyli podmiotu który ostatecznie ponosi ekonomiczny ciężar bezzwrotnej pomocy (wyroki NSA II FSK 1457/07, II FSK 1875).

Zdaniem Wnioskodawcy, pracownicy bezpośrednio realizowali i realizują cele programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w tym przypadku: Program Operacyjny Kapitał Ludzki, tj. Wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej. W ramach umów zawieranych z A.R.R. pracownicy realizują założenia poszczególnych projektów zmierzając do osiągnięcia celów głównych POKL oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, tj. rozwój przedsiębiorstw sektora MŚP (Oś Priorytetowa I) – wyrok NSA II FSK 1457/07, wyrok WSA w Lublinie I SA/Lu 871/09. Przyjmowanie poglądu, że podatnik w tym przypadku ARR sam niejako realizuje bezpośrednio cel programu nie jest do pogodzenia z istotą działalności gospodarczej. Firma musi wykonywać te zadania posługując się tylko i wyłącznie zatrudnionymi pracownikami (stanowisko to podzielił NSA także w wyrokach II FSK 717/07 i II FSK 1167/08).

Wnioskodawca uważa, że z brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wynika, by przesłanką warunkującą możliwość korzystania z opisanego tam zwolnienia było otrzymanie przez podatnika przedmiotowych dochodów bezpośrednio od podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Warunek ten dotyczy wyłącznie podatników podatku dochodowego od osób prawnych, którym służy przekazana pomoc. W stosunku do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych warunkiem uzyskania zwolnienia jest bezpośrednia realizacja celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, który nie ma zastosowania w stosunku do podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Tak więc przesłanki zwolnienia dochodów uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych i otrzymanych przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych z „bezzwrotnej pomocy” są rozłączne, co może prowadzić do wniosku, że skorzystanie ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyklucza zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Warunki obu tych zwolnień nie są analogiczne. W żadnym razie niedopuszczalne jest warunkowanie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych od zaistnienia przesłanki, od której uzależnione jest skorzystanie ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych. Ustanawiając zwolnienie z podatku dochodowego „środków pomocowych” i określając rożne przesłanki tego zwolnienia dla osób fizycznych i prawnych, ustawodawca uwzględnił to, że z przyczyn oczywistych tylko osoby fizyczne mogą w sposób bezpośredni realizować program finansowany z bezzwrotnej pomocy. Dlatego w ocenie Wnioskodawcy można zasadnie stwierdzić, iż w przypadku podatku dochodowego od osób prawnych podatnikiem korzystającym ze zwolnienia jest tzw. „bezpośredni beneficjent”, a więc „beneficjent końcowy”, odpowiadający za zlecanie działań, zaś w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych podatnikiem takim jest tzw. „beneficjent ostateczny’, osoba bezpośrednio korzystająca z wdrażanej pomocy (np. w ramach danego Priorytetu) i realizująca bezpośrednio cel danego programu, na który środki te przyznano. Skoro w przypadku zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych kwestia sposobu otrzymania przedmiotowej pomocy i podmiotu, któremu pomoc ta ma służyć nie ma znaczenia, to podnoszenie tych okoliczności jako wykluczających przedmiotowe zwolnienie nie było uzasadnione.

Zdaniem Wnioskodawcy, omawiane zwolnienie zaistnieje w sytuacji, gdy podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy bez względu na to kto jest wcześniejszym (innym) beneficjentem takiej pomocy i komu pomoc ta ma służyć. Z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wynika, by z ustanowionego tym przepisem zwolnienia nie korzystały opisane tam dochody otrzymane od innych podatników niż podatnika bezpośrednio realizującego cel programu. Nie wynika również, by objęte nim były przychody (dochody) podmiotu będącego beneficjentem środków pomocowych innym niż bezpośredni wykonawca celów dla których środki te zostały udzielone czy przyznane. Przepis ten nie dotyczy jednak podatników realizujących opisane tam cele lecz podatników realizujących te cele bezpośrednio, a więc bez pomocy innych. Podatnikiem takim nie może być A.R.R. jako instytucja, która – z przyczyn oczywistych – nie realizuje swoich zadań bezpośrednio i nie jest osobą fizyczną. Firma ta, jako otrzymująca środki pomocowe, może jedynie wydatkować te środki na rzecz m.in. osób fizycznych (pracowników) bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z takich środków. Skoro ARR nie jest – i nie może być – podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy to wypłacane przez niego środki pomocowe, stanowiące dochody osób fizycznych, nie mogą stanowić dochodów opisanych w zdaniu drugim art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca powołuje się na pismo Ministerstwa Finansów z dnia 27 czerwca 2003 r. oraz z dnia 30 czerwca 2009 r. oraz wyroki sadów administracyjnych o syg.: II FSK 1457/07, I SA/Lu 871/09, I SA/Rz 767/09.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


W świetle powyższego dochody podatników korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:


  • dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.


Podkreślić należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że A.R.R. od 2008 r. realizuje projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wynagrodzenia osób zatrudnionych w projektach na umowy o pracę oraz umowy cywilno-prawne pochodziły w 85% z budżetu Unii Europejskiej dla projektów z EFS oraz w 75% dla projektów z EFRR. Zatem udział środków UE w wydatkach kwalifikowanych stanowiących podstawę certyfikacji na poziomie projektu, tj. w publicznych wydatkach kwalifikowalnych wynosi odpowiednio 85% i 75%. Projekty w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowane są na podstawie umów o dofinansowanie z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Projekty w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego realizowane są na podstawie umowy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Środki finansowe przekazywane są na odrębne subkonta projektów (85% stanowią środki UE a 15% środki budżetu Państwa dla EFS oraz 75% środki UE i 25% środki Budżetu Państwa dla EFRR).


A.R.R. realizowała następujące projekty:


  1. P. (w ramach priorytetu VIII POKL - Regionalne Kadry Gospodarki) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2008 r. do … 2009 r.
  2. „Z.” (w ramach priorytetu VI POKL - Rynek pracy otwarty dla wszystkich) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2009 r. do … 2011 r.
  3. „P.” (w ramach priorytetu VIII POKL - Regionalne Kadry Gospodarki) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2010 r. do … 2011 r.
  4. „M.” (w ramach priorytetu VI POKL- Rynek pracy otwarty dla wszystkich) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2009 r. do … 2012 r.
  5. „M.” (w ramach priorytetu VI POKL- Rynek pracy otwarty dla wszystkich) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2010 r. do … 2012 r.
  6. „K.” (w ramach priorytetu VII POKL- Promocja Integracji Społecznej) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2010 r. do … 2011 r.
  7. „A.” (w ramach priorytetu VII POKL - Promocja Integracji Społecznej) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2012 r. do … 2014 r.
  8. „M.” (w ramach priorytetu VI POKL - Rynek pracy otwarty dla wszystkich) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2012 r. do … 2015 r.
  9. „T.” (w ramach priorytetu VI POKL - Rynek pracy otwarty dla wszystkich) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2012 r. do … 2015 r.
  10. „P.” (w ramach priorytetu VI POKL - Rynek pracy otwarty dla wszystkich) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2012 r. do … 2015 r.
  11. Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego (w ramach Pomocy Technicznej POKL) na podstawie umowy ramowej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2008 r. do … 2014 r.
  12. Inicjatywa ... (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013) na podstawie umowy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Okres realizacji od … 2011 r. do … 2015 r.
  13. Ośrodek wspierania Ekonomii Społecznej dla Regionu (w ramach priorytetu VII POKL – Promocja Integracji Społecznej) na podstawie umowy dotacyjnej zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji od … 2013 r. do … 2015 r.


W powyższych projektach zatrudniani są przez A.R.R. pracownicy (na umowy o pracę oraz umowy cywilno-prawne), którzy bezpośrednio realizują cele programu POKL oraz RPO na następujących stanowiskach: kierownicy projektów, asystenci kierowników projektu, specjaliści ds. informacji i promocji, doradcy, animatorzy, specjaliści ds. szkoleń, specjaliści ds. monitoringu, specjaliści ds. rekrutacji, eksperci ds. usług oraz podobne stanowiska.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712).

Z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) wynika natomiast, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

Stosownie do art. 200 ust. 4 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, stanowią dochody budżetu państwa po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 5.

W myśl art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 20 grudnia 2008 r. wydatki budżetu państwa dzielą się na dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dalej "dotacjami rozwojowymi".

Stosownie do art. 106 ust. 2 pkt 3a ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 20 grudnia 2008 r. dotacje stanowiły, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dalej "dotacjami rozwojowymi".

W świetle przepisów ww. ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

Mając na uwadze stan faktyczny opisany we wniosku oraz powołany wyżej stan prawny stwierdzić zatem należy, iż w odniesieniu do wynagrodzeń których finansowanie odbywało się w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych nie zostało spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Źródłem finansowania tych wynagrodzeń były bowiem wyłącznie środki krajowe przekazywane w postaci dotacji rozwojowych, a nie środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ww. ustawy.

Natomiast z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadzono nowe zasady systemu przepływów środków pomocowych (europejskich) przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych. Zmiany te wprowadzono ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( t. jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.)

Jednakże, w myśl art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.), do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

Art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

Zgodnie z art. 111 pkt 16 ww. ustawy dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie, pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.


Stosownie do art. 116 ust. 2 ww. ustawy wydatki budżetu państwa ujmuje się w załączniku do ustawy budżetowej w podziale na części, działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej wydatków oraz grupy wydatków, z wyodrębnieniem wydatków przeznaczonych na:


  1. realizację projektów pomocy technicznej programów finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5;
  2. współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich i wpłat do wspólnych budżetów pomocy technicznej programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5;
  3. realizację programów, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d.


Wydatkami budżetu państwa, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 powyższej ustawy, są wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:


  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.


Zgodnie z art. 187 ww. ustawy za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (…).

Nowa ustawa o finansach publicznych zmieniła również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację programów, wprowadzając odrębny podmiot - płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów.

Na podstawie art. 200 ust. 1 powyższej ustawy obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Minister Finansów przedstawia do zaopiniowania ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego oraz ministrowi właściwemu do spraw rybołówstwa projekt umowy, o której mowa w ust. 1 (art. 200 ust. 2 ustawy o finansach publicznych).

Z analizy ww. przepisów wynika zatem, że źródłem wynagrodzeń, o których mowa we wniosku, a których finansowanie odbywało się w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych są wyłącznie publiczne środki krajowe.

Tym samym nie jest możliwe uznanie, że wskazane we wniosku wynagrodzenia wypłacane w ramach POKL i RPO WZ, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie zostało spełnione kryterium pochodzenia (finansowania) przedmiotowych dochodów ze środków bezzwrotnej pomocy w rozumieniu lit. a) tego przepisu.

Niezależnie od powyższego, zauważyć należy iż dla zastosowania analizowanego zwolnienia konieczne jest spełnienie również drugiej niezbędnej przesłanki, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.” Tak więc, z tego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie określonych czynności, np. w oparciu o umowę o dzieło, zlecenia.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu jest podmiot, który wykonując czynności z tym programem związane otrzymał na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem pomocy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż to Wnioskodawca jako pracodawca jest bezpośrednim beneficjentem środków, jak również, że realizacja projektu została Jemu powierzona. Zatem stwierdzić należy, że pracownicy zatrudnieni u Wnioskodawcy na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia i o dzieło wykonują wprawdzie czynności związane z realizacją wskazanego we wniosku projektu, jednakże jest to realizacja pośrednia, poprzez wykonywanie określonych zadań powierzonych Wnioskodawcy - pracodawcy.

Tym samym w sytuacji przedstawionej we wniosku nie została również spełniona druga przesłanka wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując dochody wypłacane przez Wnioskodawcę w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i Programu Rozwoju Regionalnego osobom zatrudnionym w celu jego realizacji na podstawie umowy o pracę, umów o dzieło i zlecenia nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego bowiem nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj