Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-624/13/RS
z 1 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 19 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 19 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym został przedstawiony następujący stan faktyczny:


W dniu 26 kwietnia 2007 r. Wnioskodawca - jako rolnik - wraz z żoną, z którą pozostaje w ustroju wspólności ustawowej, nabył grunt rolny o powierzchni 9.5532 ha oznaczony jako działka gruntu nr … oraz udział 864/1000 w działce nr .. obszaru 1.020 m² zapisany w akcie notarialnym jako droga wewnętrzna. Stanowiący 864/1000 udział w działce .. wynosi 881,28 m². Grunt ten został włączony do ogółu gruntów stanowiących gospodarstwo rolne Wnioskodawcy, od którego uiszcza podatek rolny. Zarówno działka …. jak i przyległa do niej działka … stanowią grunty orne. Dla umożliwienia dojazdu do pola wydzielona działka … nie jest uprawiana, choć włączając ją do gruntów rolnych spełniałaby wszelkie warunki formalne, aby tak ją można było zakwalifikować. O wartości udziału w drodze świadczy określona cena udziału w kwocie 500 zł, co stanowi 0,13% wartości zakupionego gruntu rolnego. W żadnym przypadku wartość udziału w polnej drodze, choć koniecznego z uwagi na możliwość dojazdu, nie mogła wzrosnąć.

W dniu 6 września 2007 r. Wnioskodawca - jako rolnik - wraz z żoną, nabył grunt rolny o powierzchni łącznej 15.6685 ha, składający się z działki gruntu nr … obszaru 14.7685 ha oraz nr ... obszaru 0,9 ha. Zakupiony grunt włączony został w całości do prowadzonego gospodarstwa rodzinnego.

W dniu 25 września 2007 r. umową sprzedaży zapisaną w akcie notarialnym Wnioskodawca wraz z żoną sprzedał działkę gruntu nr … obszaru 14.7685 ha oraz 864/1000 udziału w działce gruntu … obszaru 1.020 m², oznaczonej jako grunty orne.

Grunt ten zapisany w ewidencji gruntów rolnych jako grunty orne oznaczone symbolem RV, nigdy nie stracił charakteru rolnego i w dalszym ciągu taki charakter spełnia. W momencie sprzedaży stanowił część gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. W akcie notarialnym kupujący nie określił celu w jakim nabył udział w ww. nieruchomości, jednak do dnia dzisiejszego grunt ten oznaczony jest jako RV. W ewidencji gruntów nieruchomość oznaczona na wypisach z rejestru gruntów sporządzonych przez Starostwo Powiatowe przed zawarciem umów sprzedaży, sklasyfikowana jest jako użytki rolne. Gmina nie posiadała miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W dniu 18 czerwca 2008 r. notarialną umową przeniesienia własności nieruchomości, Wnioskodawca wraz z żoną dokonał sprzedaży gruntu rolnego, stanowiącego część gospodarstwa rolnego, obejmującego działkę nr .. obszaru 0,9 ha w ewidencji gruntów oznaczoną symbolem RVI (grunty orne), w aktualnym wypisie z rejestru gruntów - łąki trwałe ŁIV. Działka do dnia dzisiejszego nie zmieniła charakteru rolnego, w momencie sprzedaży wchodziła w skład należącego do Wnioskodawcy gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. W akcie notarialnym kupujący nie określił celu w jakim nieruchomość gruntowa została zakupiona

W ewidencji gruntów nieruchomość oznaczona na wypisach z rejestru gruntów sporządzonych przez Starostwo Powiatowe przed zawarciem umów sprzedaży, sklasyfikowana jest jako użytki rolne. Gmina nie posiadała miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w opisanym stanie faktycznym udział w drodze będącej w istocie gruntem rolnym, wykorzystywanym nie pod zasiewy, a umożliwiającym dojazd do gruntów ornych, przez oznaczenie nazwą "droga wewnętrzna" stracił swój charakter rolny i sprzedaż udziałów nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy wydzielenie z całości gospodarstwa rolnego części gruntu ornego stanowiącego działkę o powierzchni 0,9 ha i jego sprzedaż, mimo że grunt nie utracił do dnia złożenia wniosku o interpretację indywidualną charakteru rolnego nie może korzystać ze zwolnienia zapisanego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy, odnosząc się do treści zadanego pytania, zapisanego w pkt 1), zdecydowanie sprzedaż udziału w gruntach rolnych działki wykorzystywanej z przeznaczeniem na drogę dojazdową do gruntów rolnych korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, ponieważ zgodnie z rejestrem gruntów działka, w której Wnioskodawca ma udział stanowi użytki rolne i w związku z pełnieniem funkcji drogi wewnętrznej nie utraciła charakteru rolnego, korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na zasadzie cytowanego przepisu.

Według Wnioskodawcy, ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gospodarstwa rolnego. Zgodnie z art. 2 ust. 4 odsyła w tej kwestii do definicji gospodarstwa rolnego zawartej w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.). Stosownie do art. l ustawy o podatku rolnym, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust. 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej.


Wnioskodawca uważa, że jako rolnik prowadzący gospodarstwo rolne spełnia warunki, gospodarując na obszarze blisko 30 ha. Przepis § 67 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) określa jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego z przychodu ze sprzedaży takich gruntów. W § 67 rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:


  • użytki rolne,
  • grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,
  • grunty zabudowane i zurbanizowane,
  • nieużytki,
  • grunty orne,
  • łąki trwałe,
  • pastwiska trwałe,
  • grunty pod stawami,
  • rowy.


Zdaniem Wnioskodawcy, z powyższego wynika, że zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. l pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależniono od spełnienia trzech przesłanek:


  1. sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zakrzewione i zadrzewione na użytkach rolnych - warunek przez sprzedającego spełniony,
  2. muszą stanowić gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni 1 ha lub jego część składową - warunek spełniony
  3. grunty nie mogą utracić charakteru rolnego, w związku z ich sprzedażą - warunek spełniony.


Według Wnioskodawcy, o utracie charakteru rolnego gruntów świadczy wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania, niezależnie od statusu prawnego tych gruntów i zmian w stosowanych ewidencjach i dokumentach. Dlatego przy ocenie utraty charakteru rolnego nie może być kwestionowany status prawny gruntów, lecz ocenie podlega całokształt okoliczności faktycznych, które mogą świadczyć o utracie rolnego sposobu użytkowania. Również utraty charakteru rolnego, do której w swej dyspozycji odwołuje się art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie należy utożsamiać bezpośrednio oraz wyłącznie z utratą tego charakteru w sensie prawnym, ale też w sensie faktycznym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


W świetle powyższego, jeżeli sprzedaż nieruchomości nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i jest dokonywana przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie ww. nieruchomości, stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia „gospodarstwo rolne”. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zmianami). Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.


Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:


  1. użytki rolne,
  2. grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
  5. nieużytki, oznaczone symbolem - N,
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem - Tr.


Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:


  1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
  2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
  7. rowy, oznaczone symbolem - W.


Zgodnie z treścią przytoczonych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:


  • sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (t.j. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.


Jedną z zasadniczych przesłanek wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest to, aby zbywane grunty zachowały charakter rolny. Utrata charakteru rolnego następuje zaś przez wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Ma ono miejsce przede wszystkim wówczas, jeżeli grunt zostaje przeznaczony pod działalność gospodarczą, albo pod budownictwo. Oceniając spełnienie tej przesłanki, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy co do dalszego przeznaczenia nieruchomości. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Należy ponadto wskazać, iż utrata charakteru rolnego w związku ze sprzedażą może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

W konsekwencji, dokonana przez nabywcę zmiana przeznaczenia gruntu rolnego polegająca na faktycznym przekształceniu sposobu jego użytkowania, łączącym się ze zmianą jego dotychczasowego charakteru, np. przeznaczenie gruntu rolnego pod działalność gospodarczą lub pod budownictwo może powodować, że nie wystąpią przesłanki do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 26 kwietnia 2007 r. Wnioskodawca - jako rolnik - wraz z żoną, z którą pozostaje w ustroju wspólności ustawowej, nabył grunt rolny o powierzchni 9.5532 ha oznaczony jako działka gruntu nr .. oraz udział 864/1000 w działce nr .. obszaru 1.020 m² zapisanej w akcie notarialnym jako droga wewnętrzna. Stanowiący 864/1000 udział w działce … wynosi 881,28 m². Grunt ten został włączony do ogółu gruntów stanowiących gospodarstwo rolne Wnioskodawcy, od którego uiszcza podatek rolny. Zarówno działka … jak i przyległa do niej działka … stanowią grunty orne. Dla umożliwienia dojazdu do pola wydzielona działka .. nie jest uprawiana, choć włączając ją do gruntów rolnych spełniałaby wszelkie warunki formalne, aby tak ją można było zakwalifikować. O wartości udziału w drodze świadczy określona cena udziału w kwocie 500 zł, co stanowi 0,13% wartości zakupionego gruntu rolnego. W żadnym przypadku wartość udziału w polnej drodze, choć koniecznego z uwagi na możliwość dojazdu, nie mogła wzrosnąć.

W dniu 6 września 2007 r. Wnioskodawca - jako rolnik - wraz z żoną, nabył grunt rolny o powierzchni łącznej 15.6685 ha, składający się z działki gruntu nr … obszaru 14.7685 ha oraz nr 17 obszaru 0,9 ha. Zakupiony grunt włączony został w całości do prowadzonego gospodarstwa rodzinnego.

W dniu 25 września 2007 r. umową sprzedaży zapisaną w akcie notarialnym Wnioskodawca wraz z żoną sprzedał działkę gruntu nr … obszaru 14.7685 ha oraz 864/1000 udziału w działce gruntu … obszaru 1.020 m², oznaczonej jako grunty orne.

Grunt ten zapisany w ewidencji gruntów rolnych jako grunty orne oznaczone symbolem RV, nigdy nie stracił charakteru rolnego i w dalszym ciągu taki charakter spełnia. W momencie sprzedaży stanowił część gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. W akcie notarialnym kupujący nie określił celu w jakim nabył udział w ww. nieruchomości, jednak do dnia dzisiejszego grunt ten oznaczony jest jako RV. W ewidencji gruntów nieruchomość oznaczona na wypisach z rejestru gruntów sporządzonych przez Starostwo Powiatowe przed zawarciem umów sprzedaży, sklasyfikowana jest jako użytki rolne. Gmina nie posiadała miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W dniu 18 czerwca 2008 r. notarialną umową przeniesienia własności nieruchomości, Wnioskodawca wraz z żona dokonał sprzedaży gruntu rolnego, stanowiącego część gospodarstwa rolnego, obejmującego działkę nr .. obszaru 0,9 ha w ewidencji gruntów oznaczoną symbolem RVI (grunty orne), w aktualnym wypisie z rejestru gruntów - łąki trwałe ŁIV. Działka do dnia dzisiejszego nie zmieniła charakteru rolnego, w momencie sprzedaży wchodziła w skład należącego do Wnioskodawcy gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. W akcie notarialnym kupujący nie określił celu w jakim nieruchomość gruntowa została zakupiona

W ewidencji gruntów nieruchomość oznaczona na wypisach z rejestru gruntów sporządzonych przez Starostwo Powiatowe przed zawarciem umów sprzedaży, sklasyfikowana jest jako użytki rolne. Gmina nie posiadała miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że tylko przychód uzyskany ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego może, przy zachowaniu rolnego charakteru tych gruntów, korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W niniejszej sprawie ze stanu faktycznego wynika, iż grunt stanowiący udział wynoszący 864/1000 w działce nr .., wchodził w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy. Na gruncie tym nie były wprawdzie prowadzone uprawy rolne, gdyż stanowi on drogę polną umożliwiającą konieczny dojazd, jednak sklasyfikowany był jako grunty orne i w związku ze sprzedażą nie utracił on rolnego charakteru. Natomiast będąca przedmiotem transakcji z dnia 18 czerwca 2008 r. działka nr .. o powierzchni 0,9 ha, sklasyfikowana jako użytki rolne – łąki trwałe, w momencie sprzedaży również wchodziła w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy i nie zmieniła charakteru rolnego. Przedmiotowym zwolnieniem objęte są przychody ze sprzedaży części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego zatem ustawodawca nie uzależnia jego zastosowania od sprzedaży obszaru o powierzchni poniżej 1 ha.

Wnioskodawca może więc w oparciu o ww. przepis skorzystać ze zwolnienia przy sprzedaży ww. gruntów. Przychód ze sprzedaży tych gruntów rolnych w sytuacji gdy, jak wykazano we wniosku, w związku z tą sprzedażą nie utraciły one rolnego charakteru, nie podlega opodatkowaniu z uwagi na objęcie dyspozycją art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zaznaczyć jednak należy, iż zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, w sposób nie budzący wątpliwości, iż spełnia przesłanki uprawniające go do skorzystania ze zwolnienia od podatku.

Ponadto okoliczność czy dana nieruchomość lub jej część w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia określonych okoliczności ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia. Zaś indywidualna interpretacja przepisów prawa jest jedynie przedstawieniem poglądu organu dotyczącego rozumienia treści przepisów prawa podatkowego i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj