Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/101/IMD/11/DD-366
z 29 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister Finansów w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 27 maja 2011 r. IPPB2/415-221/11-2/MG, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2011 r. o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uregulowania przez płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zwrotu składek na ubezpieczenie zdrowotne, jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Dnia 27 maja 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając – na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 09 marca 2011 r., w którym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zatrudnia na podstawie umowy zlecenia osoby fizyczne. Z racji zawartych umów dokonuje na rzecz zleceniobiorców wypłat świadczeń, do których zastosowanie mają przepisy art. 13 pkt 8 updof dotyczące przychodów osiąganych z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło oraz pełni funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określonym przepisami art. 41 updof. W wyniku przeprowadzonej u Wnioskodawcy kontroli prawidłowości obliczania, potrącania i opłacania składek, Zakład Ubezpieczeń Społecznych (dalej ZUS) ustalił, że Wnioskodawca od stycznia 2008 r. do grudnia 2010 r., w stosunku do jednego ze zleceniobiorców, nieprawidłowo ustalił podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, w związku z czym powstała zaległość w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne i nadpłata składek na ubezpieczenie zdrowotne. Wnioskodawca w stosunku do ww. zleceniobiorcy w ogóle nie naliczył składek na ubezpieczenie społeczne, a jedynie na ubezpieczenie zdrowotne.

Nieprawidłowe ustalenie podstawy wymiaru składek spowodowane zostało niepełnym oświadczeniem złożonym Wnioskodawcy przez zleceniobiorcę w zakresie prowadzenia przez niego działalności gospodarczej. Zleceniobiorca nie oświadczył, iż z tytułu prowadzenia przez niego działalności gospodarczej ubezpieczony jest w KRUS i tam odprowadza składki na ubezpieczenie społeczne.

W związku z ustaleniami kontroli, w miesiącu lutym 2011 r. Wnioskodawca skorygował za okres od stycznia 2008 r. do grudnia 2010 r. deklaracje rozliczeniowe ZUS DRA i imienne raporty rozliczeniowe za tego zleceniobiorcę, któremu nieprawidłowo ustalił podstawę wymiaru składek. Ponadto w miesiącu lutym 2011 r. Wnioskodawca zapłacił w całości z własnych środków zaległe składki na ubezpieczenie społeczne. Niedopłata składek społecznych finansowanych przez pracodawcę wyniosła – 1.964,34 zł, niedopłata składek społecznych finansowanych przez zleceniobiorcę wyniosła – 1.459,32 zł, z kolei nadpłacona składka na ubezpieczenie zdrowotne wyniosła – 131,39 zł.

W stosunku do zleceniobiorcy, który poprzez złożenie niepełnego oświadczenia przyczynił się do powstania zaległości w składkach, Wnioskodawca podjął decyzję o obciążeniu go częścią składek, która zgodnie z przepisami prawa podlega finansowaniu ze środków ubezpieczonych. Zwrot na rzecz Wnioskodawcy będzie dokonany jednorazowo, bądź w ratach, przy czym należna Zleceniodawcy kwota zostanie zwrócona przez zleceniobiorcę w całości w 2011 r.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, iż ze zleceniobiorcą, za którego zostały opłacone w lutym 2011 r. zaległe składki, Wnioskodawcy nie łączy już stosunek prawny.


W związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca zadał następujące pytania:


  1. Czy korekta podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne dotyczące lat 2008, 2009, 2010 nakłada na Wnioskodawcę obowiązek korygowania rozliczeń podatkowych za te lata, a więc korektę deklaracji PIT-11, a tym samym PIT-4R? Jeśli nie, to:
  2. Czy w przedstawionym stanie kwota składek na ubezpieczenie społeczne w części, którą opłacił Wnioskodawca w lutym 2011 r., a do sfinansowania której zobowiązany był zleceniobiorca, stanowi przychód dla zleceniobiorcy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych? Jeśli tak, to ile wynosi ten przychód, skoro:
    • składki na ubezpieczenie społeczne zapłacone do ZUS, które zgodnie z przepisami prawa powinni sfinansować z własnych środków zleceniodawcy wynosi – 1.964,3 zł,
    • składki na ubezpieczenie społeczne zapłacone do ZUS, które zgodnie z przepisami prawa powinni sfinansować z własnych środków zleceniobiorcy wynosi – 1.459,32 zł,
    • nadpłacona składka na ubezpieczenie zdrowotne (ze środków zleceniobiorcy) wyniosła – 131,39 zł (9%).
      Co w takim przypadku dzieje się z nadpłaconą składką na ubezpieczenie zdrowotne?
  3. W jaki sposób należy przypisać ten przychód w przypadku zleceniobiorcy, w stosunku do którego Zleceniodawca podjął decyzję o windykacji od niego składek, którą zgodnie z przepisami prawa powinni sfinansować z własnych środków, a zwrot dokonany będzie w ratach i nastąpi w roku 2011?
  4. Czy od zleceniobiorcy, który nie wykonuje już na rzecz Wnioskodawcy umowy zlecenia, a w stosunku do którego windykacja będzie prowadzona, Wnioskodawca powinien pobrać od powstałego przychodu zaliczkę na podatek, czy też zleceniobiorca sam powinien uiścić podatek w wyniku złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w 2011 r.? Jeśli Wnioskodawca powinien pobrać podatek dochodowy, to czy powinno uwzględnić się koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%?
  5. Na którym formularzu i w której pozycji imiennej informacji PIT należałoby wykazać ten przychód u tego zleceniobiorcy w przypadku, gdy umowa już ustała? Jeśli na PIT-11, to jak powinien wyglądać prawidłowo wypełniony PIT-11 za 2011 r. tego zleceniobiorcy?
  6. O czym powinien poinformować Wnioskodawca zleceniobiorcę w przypadku zwrotu przez zleceniobiorcę nienależnie pobranych świadczeń w wysokości 1.459,32 zł, a także w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę zleceniobiorcy składki zdrowotnej w wysokości 131,39 zł?


Wnioskodawca zajął następujące stanowisko:

W odniesieniu do pytania nr 1, wskazał iż nie może dokonać korekty wystawionych za lata 2008–2010 formularzy podatkowych, bowiem wystawione deklaracje sporządzone były prawidłowo i odzwierciedlały one zaistniały w tamtych latach stan faktyczny, a więc wysokość pobranej składki na ubezpieczenie zdrowotne, a nie wysokość składek należnych. W związku z powyższym brak jest podstaw prawnych do korygowania formularzy podatkowych PIT-11 i PIT-4R za lata 2008–2010.


Ustosunkowując się do zagadnień nr 2, 3 i 4 Wnioskodawca zauważył, co się następuje.

W sytuacji, gdy zleceniodawca ureguluje składki na ubezpieczenie społeczne za zleceniobiorców, w tej części, w której winny być one pokryte z dochodu zleceniobiorców, to dla zleceniobiorcy jest to przychód z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia (niezależnie od tego, czy nadal wykonuje on na rzecz Wnioskodawcy umowę zlecenia, czy też nie). Przychodem będzie pełna kwota wpłacona przez Wnioskodawcę, a więc składki na ubezpieczenie społeczne zapłacone do ZUS, które zgodnie z przepisami prawa powinni sfinansować z własnych środków zleceniobiorcy, czyli kwota 1.459,32 zł, bez pomniejszania o nadpłaconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

Od powyższego przychodu Wnioskodawca powinien pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek, a także wykazać go w PIT-11 jako przychód z działalności wykonywanej osobiście (w tym umowy zlecenia i o dzieło), w wysokości dokonanej wpłaty na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Obowiązek ten ciąży na Wnioskodawcy niezależnie od tego, czy zleceniobiorca dokona późniejszego zwrotu tych składek, czy też nie. Datą powstania przychodu z powyższego tytułu będzie data wpłaty zaległych składek przez Wnioskodawcę, jako płatnika na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, czyli data wykonania zobowiązania za zleceniobiorcę.

Jeśli zleceniobiorca dokona zwrotu opłaconych za niego zaległych składek, to będzie to traktowane jako zwrot nienależnie pobranych świadczeń. W przypadku zleceniobiorcy, którego nie łączy z Wnioskodawcą umowa zlecenia osoba ta sama dokona odliczenia od dochodu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń w rozliczeniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym zwroty te zostały dokonane.

W sytuacji, gdy Wnioskodawca zwróci zleceniobiorcy nadpłaconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne, to zleceniobiorca składając roczne zeznanie o wysokości osiągniętego przychodu za rok, w którym otrzymał ten zwrot, obowiązany jest doliczyć do należnego podatku za ten rok kwoty zwróconych składek. W związku z tym Zleceniodawca nie ma obowiązku wykazania ww. zwróconych składek w informacji PIT-11 wystawianej za rok, w którym nastąpi zwrot. Z kolei, jeśli zleceniobiorca za rok, w którym otrzymał zwrot składek na ubezpieczenie zdrowotne nie osiągnie żadnego przychodu, wówczas nie będzie mógł doliczyć tej składki do należnego podatku.

W odniesieniu do pytania nr 5 Wnioskodawca zajął stanowisko, iż przychód powinno się wykazać na formularzu PIT-11 za 2011 r. Prawidłowo wypełniony PIT-11 (wersja 18) powinien wyglądać:

Część E. Dochody podatnika, pobrane zaliczki oraz pobrane składki.

Wiersz 6. Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2, 4, 6 (z wyjątkiem czynności wymienionych w wierszu 7) i 7-9 ustawy, w tym umowy zlecenia i o dzieło.

Poz. 55 (przychód) – 1.459,32 zł, Poz. 56 (koszty uzyskania przychodu) – 0,00 zł, Poz. 57 (dochód) – 1.459,32 zł, Poz. 58 (zaliczka pobrana przez płatnika) – 263,00 zł, Pozostałe pozycje PIT-11 powinny wykazywać kwoty 0,00 zł.

Obowiązek pobrania i odprowadzenia zaliczki oraz wystawienia informacji PIT-11 ciąży na Wnioskodawcy w stosunku do zleceniobiorców, którzy nadal wykonywaliby na rzecz Zleceniodawcy umowę zlecenie, jak i zleceniobiorców, których nie łączy już z Wnioskodawcą ww. umowa.

Ponadto ustosunkowując się do ostatniego zagadnienia (pytanie nr 6) Wnioskodawca stwierdził, iż w przypadku zwrotu przez zleceniobiorcę nienależnie pobranych świadczeń w kwocie 1.459,32 zł, trzeba poinformować zleceniobiorcę o tym, iż obowiązany jest dokonać odliczenia od dochodu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń w rozliczeniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym zwroty te zostały dokonane.

W przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę zleceniobiorcy składki zdrowotnej, należy poinformować zleceniobiorcę, o tym, iż zleceniobiorca składając roczne zeznanie o wysokości osiągniętego przychodu za rok, w którym otrzymał ten zwrot, obowiązany jest doliczyć do należnego podatku za ten rok kwotę zwróconej składki – w pełnej wysokości, tj. kwotę 131,39 zł.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów, w oparciu o przepisy art. 9 ust. 1, art. 13 pkt 8, art. 22 ust. 9 pkt 4, art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b i pkt 5, art. 27b ust. 1, art. 41 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 2008 r. stwierdził, że:

  • zaistniała sytuacja nie nakłada na Wnioskodawcę obowiązku dokonania korekty wystawianych za lata 2008–2010 deklaracji PIT-4R i informacji PIT-11, bowiem wystawione deklaracje sporządzone były prawidłowo, odzwierciedlały zaistniały w tamtych latach stan faktyczny, a więc wysokość pobranych przez płatnika składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a nie wysokość składek należnych, w związku z czym brak jest podstaw prawnych do ich korygowania,
  • zapłacone przez Wnioskodawcę w 2011 r., jako płatnika – zaległe składki na ubezpieczenie społeczne w kwocie 1.459,32 zł stanowią dla byłego zleceniobiorcy przysporzenie majątkowe mające swoje źródło w przychodzie z umowy zlecenia, o którym mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od tego, czy zleceniobiorca nadal wykonuje na rzecz Wnioskodawcy umowę zlecenia, czy też nie,
  • w przypadku byłego zleceniobiorcy, w stosunku do którego Wnioskodawca podjął decyzję o windykacji składek, w wyniku której zwrot dokonany będzie w ratach i nastąpi w roku 2011, uzyskany przychód Wnioskodawca powinien przypisać do przychodu, o którym mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w dacie wpłaty przez Wnioskodawcę przedmiotowych składek na konto ZUS,
  • Wnioskodawca od zapłaconych w 2011 r. zaległych składek na ubezpieczenie społeczne za lata 2008–2010, do sfinansowania których zobowiązany był zleceniobiorca, z którym Wnioskodawcy nie łączy już stosunek prawny, i w stosunku do którego windykacja będzie prowadzona, zobowiązany jest jako płatnik, do poboru zaliczki na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 41 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym w 2011 r.), tj. z uwzględnieniem m.in. kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 ustawy, tj. w wysokości 20%,
  • kwotę niepobranych w latach 2008–2010 składek na ubezpieczenia społeczne, w części, w której powinny być pokryte ze środków zleceniobiorcy, a które zostały uregulowane ze środków Wnioskodawcy w roku 2011, Wnioskodawca zobowiązany jest wykazać w informacji PIT-11 za rok 2011 w części E. formularza poz. 55 w kwocie 1.459,32 zł, oraz do wykazania prawidłowo zastosowanych kosztów uzyskania przychodów w wysokości 20% w poz. 56 formularza, a także kwoty pobranej zaliczki na podatek dochodowy w poz. 58 formularza,
  • w przypadku zwrotu przez byłego zleceniobiorcę nienależnie pobranych świadczeń w kwocie 1.459,32 zł, Wnioskodawca powinien poinformować zleceniobiorcę o obowiązku dokonania odliczenia od dochodu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń w rozliczeniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym zwroty te zostały dokonane,
  • w sytuacji zwrotu przez Wnioskodawcę byłemu zleceniobiorcy nadpłaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne, Wnioskodawca zobligowany jest poinformować zleceniobiorcę o konieczności doliczenia w zeznaniu za dany rok podatkowy do należnego podatku dochodowego za ten rok zwróconych składek na ubezpieczenie zdrowotne w pełnej wysokości, tj. kwoty 131,39 zł.


Na tle przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy dotyczącym pytania nr 1, iż nie jest on obowiązany do dokonania korekty wystawionych za lata 2008–2010 formularzy podatkowych, bowiem były one sporządzone prawidłowo i odzwierciedlały zaistniały w tamtych latach stan faktyczny, a więc wysokość pobranej składki na ubezpieczenie zdrowotne, a nie wysokość składek należnych. W związku z tym brak jest podstaw prawnych do korygowania formularzy podatkowych PIT-11 i PIT-4R za lata 2008–2010.

Natomiast stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w pytaniach nr 2–6 należy uznać za nieprawidłowe.

Jak wynika z postanowień art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) składki na ubezpieczenia emerytalne zleceniobiorców finansują z własnych środków, w równych częściach, ubezpieczeni i płatnicy składek.

W konsekwencji na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, przychodem ubezpieczonego (byłego zleceniobiorcy) jest wyłącznie ta część należności uiszczonej przez płatnika składek, którą zgodnie z przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych powinien zapłacić ubezpieczony, i której w roku jej opłacenia ubezpieczony nie zwrócił płatnikowi składek. Odnosząc się zatem do stanu faktycznego wskazanego przez Wnioskodawcę przychodem zleceniobiorcy jest kwota 1.459,32 zł, o ile ubezpieczony nie zwrócił jej płatnikowi składek w roku otrzymania, tj. w 2011 r.

W przypadku byłych zleceniobiorców, którzy nie zwrócili płatnikowi zapłaconych za nich składek w roku podatkowym, w którym płatnik zapłacił za ubezpieczonego składkę, przychód zleceniobiorcy (podatnika) należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek od powyższych kwot, a jedynie obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C stosownie do postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto na podstawie art. 45 ust. 3a ustawy jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

W konsekwencji doliczenia zwróconej składki na ubezpieczenie zdrowotne zleceniobiorca dokonuje w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał jej zwrot, nawet jeżeli w tym roku podatkowym nie uzyskał żadnych przychodów. Ponadto zleceniobiorca jest obowiązany doliczyć tylko kwotę uprzednio odliczoną, a nie całą zwróconą kwotę 131,39 zł (9%).

Ponadto na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29–30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b–3e, 4, 4a–4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot:

  • składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących (art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. ustawy),
  • dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika (art. 26 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy).

Zatem odliczenie, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy, może mieć zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy podatnik dokonał zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika. W omawianym stanie faktycznym nie mamy jednak do czynienia z taką sytuacją. Podatnik nie dokonuje bowiem zwrotu uprzednio otrzymanego świadczenia, wręcz przeciwnie wpłaca niedopłatę składek na ubezpieczenia społeczne. Tym samym do dokonanej wpłaty nie może mieć zastosowania art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku, gdy przedmiotowego zwrotu były zleceniobiorca dokona po upływie roku, za który płatnik składek wystawił informację PIT-8C, to o kwotę zapłaconych (zwróconych) składek będzie miał prawo pomniejszyć swój dochód do opodatkowania stosownie do postanowień art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 09 marca 2011 r. w zakresie zagadnień ujętych w punktach 2–6 należy uznać za nieprawidłowe.

Z tych względów należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 maja 2011 r. IPPB2/415-221/11-2/MG, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji z dnia 27 maja 2011 r.


POUCZENIE


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r. poz. 270, zwana dalej „ustawą”). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj