Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-314/13-6/KS
z 10 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 3 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego (pytanie nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z 23 września 2013 r. (data wpływu 24 września 2013 r.) oraz z 4 października 2013 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Ośrodek X jest samorządową wojewódzką osobą prawną, działającą na obszarze województwa na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz.U. Nr 251, poz. 2507 ze zm.) oraz statutu nadanego przez Zarząd Województwa uchwałą nr 3174/2013 z dnia 22 marca 2013 r. Szczegółową strukturę organizacyjną Ośrodka określa Regulamin Organizacyjny Ośrodka.

Ośrodek realizuje zadania administracji rządowej w zakresie doradztwa rolniczego na zasadach określonych w ustawie z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz.U. Nr 251, poz. 2507 ze zm.). Ustawa o jednostkach doradztwa rolniczego stanowi, że jednostki te realizują działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mające na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.

Działalność statutowa Ośrodka w ww. zakresie finansowana jest z dotacji celowej przyznanej na podstawie umowy zawartej z Wojewodą w oparciu o art. 150 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240), otrzymanej z budżetu państwa, w tym na wynagrodzenia dla pracowników i utrzymanie jednostki. Ośrodek może ponadto otrzymywać dotacje podmiotowe z budżetów jednostek samorządu terytorialnego (dotychczas nie wystąpiła taka sytuacja).

Ośrodek prowadzi również odpłatną działalność gospodarczą, w ramach zadań określonych w statucie (usługi szkoleniowe, doradcze, hotelowe i gastronomiczne, wystawiennicze, wynajem, usługi laboratoryjne, usługi poligraficzne i wydawnicze, badawcze), działalność rolniczą (produkcja i uprawy) oraz uzyskuje przychody z innych źródeł. Uzyskane dochody Ośrodek przeznacza na dofinansowanie działalności statutowej (doradztwo rolnicze), nie zaliczając do nich dotacji celowej oraz dochodów z działalności rolniczej.

W najbliższym czasie Wnioskodawca planuje ponieść wydatki w związku z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników Ośrodka, np. w formie finansowania studiów podyplomowych, kursów przygotowawczych, szkoleń itp. Kwoty wydatkowane na ten cel pochodzić mają z dochodów zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych, w związku z finansowaniem działalności statutowej.

Pismem stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca doprecyzował, że pytanie nr 1 obejmuje swoim zakresem wszystkie dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę, tj. z nieodpłatnej realizacji zadań objętych dotacją celową, z pozostałej odpłatnej działalności gospodarczej oraz dochody z innych źródeł (z wyłączeniem samej dotacji celowej oraz dochodów z działalności rolniczej).

Dochody te przeznaczane będą i wydatkowane na działalność statutową, zbieżną z celami określonymi przez ustawodawcę (zarówno nieodpłatną, jak i odpłatną realizację zadań z zakresu doradztwa rolniczego).

Dotacja celowa wypłacana jest przez Wojewodę na podstawie umowy z dnia 7 stycznia 2013 r.

Dotacja celowa przeznaczona jest na realizację zadań administracji rządowej w zakresie doradztwa rolniczego, w tym na wynagrodzenia pracowników i utrzymanie jednostek.

Źródłem pochodzenia środków, otrzymanych z dotacji celowej jest budżet państwa.

Warunki otrzymania dotacji celowej określa ustawa z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (art. 11 ust. 2) oraz ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (art. 150).

Ponadto, na pytanie czy cele określone w statucie mieszczą się w katalogu celów wymienionych w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) Wnioskodawca wskazał, że niektóre cele określone w statucie mieszczą się w katalogu celów wymienionych w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4, np. działalność oświatowa (szkolenia dla rolników i innych mieszkańców obszarów miejskich, podnoszenie kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich, kursy przygotowujące do uzyskania tytułów kwalifikacyjnych w zawodach przydatnych do prowadzenia działalności rolniczej), działalność naukowa (prowadzenie doświadczalnictwa odmianowego w ramach porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego, analiza przemian w zakresie poziomu i jakości produkcji rolniczej i funkcjonowania gospodarstw rolnych).

Dodatkowo Wnioskodawca w ww. piśmie przeformułował pytanie nr 2 którego treść przedstawiono poniżej.

Pismem z 4 października 2013 r. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że pytanie nr 1 nie obejmuje swoim zakresem dotacji celowej, otrzymanej przez jednostki doradztwa rolniczego na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Ośrodek ma prawo do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy założeniu, że uzyskiwane dochody przeznacza na statutową działalność... – w zakresie stanu faktycznego.
  2. Czy środki przeznaczone i wydatkowane przez Ośrodek na podnoszenie kwalifikacji zawodowych swoich pracowników, korzystać będą ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... – w zakresie zdarzenia przyszłego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1. Wniosek w zakresie pytania nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 10 października 2013 r. sygn. ILPB3/423-314/13-7/KS.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest m.in. działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, kulturalna i ochrony środowiska, w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy, zwolnienie o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W świetle art. 17 ust. lb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i wydatkowany (bez względu na termin) na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Z powyższego wynika, że zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia dwóch istotnych warunków:

  • celem musi być działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz.U. Nr 251, poz. 2507 ze zm.), Ośrodek realizuje zadania państwa w zakresie doradztwa rolniczego, objęte dotacją celową budżetu państwa m.in. poprzez:

  • szkolenia dla rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich,
  • działalność informacyjną, wspierającą rozwój produkcji rolniczej,
  • podnoszenie kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich,
  • analizy rynku artykułów rolno-spożywczych i środków produkcji, gromadzenie i upowszechnianie informacji rynkowych,
  • pomoc rolnikom i innym mieszkańcom obszarów wiejskich w zakresie sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy finansowanej ze środków unijnych lub innych instytucji krajowych lub zagranicznych,
  • doświadczalnictwo odmianowe w ramach porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego,
  • upowszechnianie metod produkcji rolniczej i stylu życia przyjaznych dla środowiska,
  • działania na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi, ekologicznego i funkcjonalnego urządzania gospodarstwa rolnego,
  • współdziałanie w realizacji zadań wynikających z programów rolno-środowiskowych,
  • analizy przemian w zakresie poziomu i jakości produkcji rolniczej i funkcjonowania gospodarstw rolnych oraz upowszechnianie wyników i analiz.

Ponadto, Ośrodek w myśl art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz.U. Nr 251, poz. 2507 ze zm.), realizuje odpłatnie zadania państwa, nieobjęte dotacją celową z budżetu, tj.:

  • prowadzi księgi rachunkowe i dokumentację niezbędną w rachunkowości gospodarstw rolnych,
  • prowadzi działalność promocyjną gospodarstw rolnych, w szczególności agroturystycznych lub ekologicznych,
  • prowadzi kursy przygotowujące do uzyskania tytułów kwalifikacyjnych w zawodach przydatnych do prowadzenia działalności rolniczej,
  • prowadzi działalność wydawniczą, poligraficzną, laboratoryjną, hotelarską, gastronomiczną, szkoleniową,
  • prowadzi gospodarkę pasieczną,
  • udostępnia pomieszczenia i inne składniki majątkowe,
  • organizuje targi, wystawy, pokazy, konferencje, upowszechniając wiedzę rolniczą, nowe technologie produkcyjne i promując produkty i wyroby przetwórstwa rolno-spożywczego,
  • sporządza opracowania ocen możliwości inwestycyjnych gospodarstw rolnych,
  • sporządza analizy i opracowania ekonomiczne, finansowe i technologiczne,
  • sporządza oceny użyteczności maszyn rolniczych,
  • sporządza plany nawozowe lub przechowalnictwa nawozów naturalnych,
  • sporządza plany rolno-środowiskowe, plany produkcji w gospodarstwach ekologicznych,
  • wypełnia wnioski i inne dokumenty niezbędne do ubiegania się o przyznanie pomocy finansowanej ze środków funduszy UE lub innych instytucji krajowych lub zagranicznych,
  • wykonuje usługi objęte pomocą finansową przyznawaną na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich.

Zgodnie ze stanem faktycznym, dochody przeznaczone i wydatkowane na działalność statutową Ośrodka, określoną w art. 4 ust. 2 i ust. 4 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz.U. Nr 251, poz. 2507 ze zm.) i zbieżną z celami określonymi przez ustawodawcę, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że zakresem niniejszej interpretacji objęto tylko dochody uzyskane z realizacji odpłatnych zadań, nieobjętych dotacją celową z budżetu państwa (art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego - t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 474), zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy – pismo z 4 października 2013 r.

Wnioskodawcą jest Ośrodek (samorządowa wojewódzka osoba prawna), działający na podstawie ww. ustawy.

Stosownie do art. 3 ust. 3 i 4 ww. ustawy, Ośrodek wojewódzki podlega właściwemu zarządowi województwa. Właściwy miejscowo zarząd województwa nadaje statut ośrodkowi wojewódzkiemu.

W myśl art. 4 ust. 2 ww. ustawy, Ośrodki wojewódzkie w ramach zadań z zakresu doradztwa rolniczego:

  1. prowadzą szkolenia dla rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich, w szczególności w zakresie:
    1. stosowania nowoczesnych metod agrotechnicznych, hodowli oraz przetwórstwa rolno-spożywczego,
    2. rozwiązywania problemów technologicznych i organizacyjno-ekonomicznych gospodarstw rolnych,
    3. rachunkowości w gospodarstwach rolnych,
    4. rolnictwa ekologicznego,
    5. rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich,
    6. unowocześniania wiejskiego gospodarstwa domowego,
    7. ubiegania się o przyznanie pomocy finansowanej lub współfinansowanej ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej lub innych instytucji krajowych lub zagranicznych,
    8. modernizacji gospodarstw rolnych, poprawy jakości artykułów rolno-spożywczych i ich przetwórstwa oraz wzmocnienia pozycji rolników na rynku,
    9. zarządzania gospodarstwem rolnym,
    10. promocji produktów lokalnych i regionalnych;
  2. prowadzą działalność informacyjną wspierającą rozwój produkcji rolniczej;
  3. prowadzą działalność w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich;
  4. udzielają pomocy rolnikom i innym mieszkańcom obszarów wiejskich w zakresie sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy, o której mowa w pkt 1 lit. g;
  5. prowadzą analizy rynku artykułów rolno-spożywczych i środków produkcji oraz gromadzą i upowszechniają informacje rynkowe w tym zakresie;
  6. mogą prowadzić doświadczalnictwo odmianowe w ramach porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego;
  7. upowszechniają metody produkcji rolniczej i stylu życia przyjaznych dla środowiska;
  8. podejmują działania na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi, ekologicznego i funkcjonalnego urządzania gospodarstwa rolnego;
  9. upowszechniają rozwój agroturystyki i turystyki wiejskiej oraz prowadzą promocję wsi jako atrakcyjnego miejsca wypoczynku;
  10. współdziałają w realizacji zadań wynikających z programów rolno-środowiskowych oraz programów działań mających na celu ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych;
  11. prowadzą analizy przemian w zakresie poziomu i jakości produkcji rolniczej i funkcjonowania gospodarstw rolnych oraz upowszechniają wyniki tych analiz w pracy doradczej.

Jednostki doradztwa rolniczego realizują zadania z zakresu doradztwa rolniczego, o których mowa w ust. 1 i 2, nieodpłatnie (art. 4 ust. 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ww. ustawy, w ramach doradztwa rolniczego jednostki doradztwa rolniczego mogą odpłatnie wykonywać usługi, w szczególności w zakresie:

  1. prowadzenia:
    1. ksiąg rachunkowych i dokumentacji niezbędnej w rachunkowości w gospodarstwach rolnych,
    2. działalności promocyjnej gospodarstw rolnych, w szczególności agroturystycznych lub ekologicznych,
    3. kursów przygotowujących do uzyskania tytułów kwalifikacyjnych w zawodach przydatnych do prowadzenia działalności rolniczej,
    4. działalności:
      • wydawniczej,
      • poligraficznej,
      • laboratoryjnej,
      • hotelarskiej i gastronomicznej,
      • szkoleniowej niezwiązanej z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1 i 2,
    5. gospodarki pasiecznej;
  2. udostępniania pomieszczeń i innych składników majątkowych;
  3. organizacji targów, wystaw, pokazów, konferencji i innych przedsięwzięć upowszechniających wiedzę rolniczą, nowe technologie produkcji i promujących produkty i wyroby przetwórstwa rolno-spożywczego;
  4. sporządzania:
    1. opracowań oceny możliwości inwestycyjnych gospodarstw rolnych,
    2. analiz i opracowań ekonomicznych, finansowych i technologicznych,
    3. oceny użyteczności maszyn rolniczych,
    4. planów nawozowych lub planów przechowalnictwa nawozów naturalnych,
    5. planów rolno-środowiskowych,
    6. planów przestawienia gospodarstwa rolnego na produkcję metodami ekologicznymi lub planów produkcji w gospodarstwach ekologicznych;
  5. wypełniania wniosków lub innych dokumentów niezbędnych do ubiegania się o przyznanie pomocy finansowanej lub współfinansowanej ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej lub innych instytucji krajowych i zagranicznych;
  6. objętym pomocą finansową przyznawaną na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w tym usługi w zakresie, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1).

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, jednostka doradztwa rolniczego prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach środków pochodzących z:

  1. dotacji budżetowych;
  2. przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej;
  3. przychodów z innych źródeł, w szczególności z tytułu darowizn, zapisów, spadków, środków finansowych pochodzenia zagranicznego oraz odsetek od wolnych środków przekazanych w depozyt zgodnie z przepisami o finansach publicznych.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca realizuje zadania administracji rządowej w zakresie doradztwa rolniczego na zasadach określonych w ustawie o jednostkach doradztwa rolniczego. Wnioskodawca wskazał, że działalność statutowa finansowana jest z dotacji celowej przyznanej na podstawie umowy zawartej z Wojewodą w oparciu o art. 150 ustawy o finansach publicznych, otrzymanej z budżetu państwa, w tym na wynagrodzenia dla pracowników i utrzymanie jednostki. Źródłem pochodzenia środków otrzymanych z dotacji celowej jest budżet państwa.

Ponadto, Wnioskodawca prowadzi również odpłatną działalność gospodarczą, w ramach zadań określonych w statucie (usługi szkoleniowe, doradcze, hotelowe i gastronomiczne, wystawiennicze, wynajem, usługi laboratoryjne, usługi poligraficzne i wydawnicze, badawcze), działalność rolniczą (produkcja i uprawy) oraz uzyskuje przychody z innych źródeł.

W przypadku, gdy suma osiąganych przychodów z ww. działalności będzie wyższa od sumy kosztów ich uzyskania Wnioskodawca osiąga dochód, który powinien podlegać opodatkowaniu.

Jednakże uzyskane dochody Wnioskodawca przeznacza na dofinansowanie działalności statutowej nie zaliczając do nich dotacji celowej oraz dochodów z działalności rolniczej.

Kwestią wymagającą rozstrzygnięcia jest ustalenie, czy Ośrodek Doradztwa Rolniczego ma prawo do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy założeniu, że uzyskiwane dochody przeznacza na statutową działalność.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (…).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo -techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, że ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1a pkt 2 i art. 17 ust. 1b ww. ustawy.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Należy jednak zastrzec, że omawiane w przedmiotowej sprawie zwolnienie – zgodnie z art. 17 ust. 1a ww. ustawy – nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a – 17k;
  1. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym.

Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,
  • dochody muszą być - bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,
  • podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a tej ustawy.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Należy wskazać, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest cel na jaki dochód ten jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia; źródłem dochodów mogą być np. dochody z działalności statutowej, jak i z działalności pozastatutowej.

Podkreślenia wymaga fakt, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek rozszerzająca wykładnia w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu (lub innego aktu regulującego zakres działania podmiotu).

Wnioskodawca wskazał, że niektóre cele określone w statucie mieszczą się w katalogu celów wymienionych w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, np. działalność oświatowa (szkolenia dla rolników i innych mieszkańców obszarów miejskich, podnoszenie kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich, kursy przygotowujące do uzyskania tytułów kwalifikacyjnych w zawodach przydatnych do prowadzenia działalności rolniczej), działalność naukowa (prowadzenie doświadczalnictwa odmianowego w ramach porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego, analiza przemian w zakresie poziomu i jakości produkcji rolniczej i funkcjonowania gospodarstw rolnych).

Wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia działalności oświatowej czy naukowej. Uzasadnione jest zatem, posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną. Zgodnie z definicją przedstawioną w Słowniku Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1997 –„oświata” to wykształcenie, znajomość nauk, stan wiedzy o społeczeństwie, podnoszenie poziomu umysłowego społeczeństwa, upowszechnianie wiedzy: krzewić, szerzyć oświatę. Przez oświatę należy rozumieć proces kształcenia, upowszechnienia wiedzy i kultury w społeczeństwie. Działalnością oświatową jest ogół podejmowanych zadań dydaktyczno – wychowawczych służących rozwojowi wiedzy i postaw społecznych. Nauka wg Słownika Języka Polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/), to ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplinę badawczą odnoszącą się do pewnej dziedziny rzeczywistości.

Wobec powyższego, jeżeli z treści statutu (lub innego aktu normatywnego) wynika, że celem statutowym podatnika jest m.in. działalność oświatowa i naukowa, a cel ten jest tożsamy z preferowanym przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to dochody przeznaczone na ten cel i na niego wydatkowane, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego określonego w tym przepisie.

Wnioskodawca wyraźnie wskazał, że niektóre cele określone w Jego statucie mieszczą się w katalogu celów wymienionych w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, np. działalność oświatowa i działalność naukowa, to tut. Organ – jako nieuprawniony do dokonywania wykładni przepisów regulujących działalność Wnioskodawcy – uznał ten fakt za element przedstawionego stanu faktycznego.

Wobec powyższego, Wnioskodawca ma prawo do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy założeniu, że uzyskiwane dochody przeznacza i wydatkuje na działalność statutową, tj. działalność oświatową i działalność naukową określoną w ww. przepisie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj