Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-785/13-3/AKr
z 14 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z 9 sierpnia 2013 r. (data wpływu 16 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z 18 października 2013 r. (data wpływu 23 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT dla wydatków poniesionych w związku z realizacją operacji pod tytułem: „Kupała na turnieju wsi (…)ocalić od zapomnienia” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT dla wydatków poniesionych w związku z realizacją operacji pod tytułem: „Kupała na turnieju wsi (…)” oraz „ (…) ocalić od zapomnienia”. Wniosek został uzupełniony 23 października 2013 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego i stanowiska własnego oraz o wskazanie liczby zdarzeń przyszłych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca – Stowarzyszenie zostało w dniu 14 marca 2006 roku zarejestrowane w KRS. Jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2011 roku Nr 79, poz. 855 ze zmianami) i swojego statutu.

Celem stowarzyszenia jest:

  1. Rozwijanie i propagowanie inicjatyw oraz wszelkich działań sprzyjających pobudzaniu aktywności społeczności lokalnej.
  2. Poprawa warunków i jakości życia mieszkańców gminy.
  3. Zaspakajanie potrzeb zdrowotnych, społecznych i kulturalnych mieszkańców gminy.
  4. Wspieranie organizacyjne i rzeczowe osób fizycznych i jednostek organizacyjnych, które podejmują ww. działania.
  5. Popularyzacja i rozwój kultury fizycznej, sportu, turystyki i rekreacji, a także dbałość o stan terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
  6. Stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży w tym aktywnych form wypoczynku i rekreacji.
  7. Dbałość o wizerunek gminy i podejmowanie działań na rzecz ochrony i zagospodarowania środowiska naturalnego.
  8. Inicjowanie organizowania form wypoczynku i czasu wolnego zarówno dzieci, młodzieży jaki osób dorosłych.
  9. Wspomaganie działalności lokalnych i regionalnych nieformalnych ruchów obywatelskich.
  10. Promowanie Gminy i jej mieszkańców.
  11. Dbałość o stan zabytków i innych obiektów służących mieszkańcom gminy.

Stowarzyszenie w ramach swojej działalności zamierza zorganizować dwie imprezy plenerowe „Kupała na turnieju wsi (…)”. Stowarzyszenie zamierza również wydać materiały upamiętniające miejscowe dziedzictwo (najgrubszy dąb w Polsce) pt. „ (…) ocalić od zapomnienia”. Planowane przedsięwzięcia będą realizowane w oparciu o pomoc ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 „małe projekty”.

W przypadku realizacji operacji przez Stowarzyszenie do kosztów kwalifikowanych „małych projektów” zalicza się również podatek od towarów i usług (VAT) w przypadku, gdy wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej (art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 roku w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. UE L 277 z dnia 21 października 2005 roku).

Organizacja nie prowadzi działalności gospodarczej, działania realizowane w ramach „Wdrażania lokalnych strategii rozwoju” były skierowane na rozwój tożsamości społeczności wiejskiej i zachowanie jej dziedzictwa oraz budowanie więzi lokalnych i kształtowanie przywiązania do „małej ojczyzny” poprzez wspólną zabawę mieszkańców na imprezach plenerowych oraz wydając materiały promocyjne.

Wszystkie zrealizowane działania będą polegały na zakupie towarów i usług związanych z operacjami, ale będą nieodpłatne dla odbiorców – mieszkańców, więc nie będą generowały przychodu. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT 7.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług dla wydatków poniesionych w ramach realizacji operacji pod tytułem „Kupała na turnieju wsi – (…)” oraz „ (…) ocalić od zapomnienia” w ramach działania: „małe projekty”.

W uzupełnieniu do wniosku, Zainteresowany oświadczył, że towary i usługi zakupione w związku z projektami pn.: „(…) ocalić od zapomnienia”, „Kupała na turnieju wsi – (…)” nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków poniesionych w związku z realizacją operacji pod tytułem „Kupała na turnieju wsi (…)” oraz „(…) ocalić od zapomnienia” w ramach „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” na tzw. „małe projekty” przez Wnioskodawcę, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa PROW 2007-2013, Oś 4 Leader?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Podatnik w osobie Stowarzyszenia Inicjatyw Lokalnych Gminy Zabór nie ma prawa do obniżania kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Stowarzyszenie nie jest uznane za podatnika VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja zadania objętego rozporządzeniem „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” nie była związana z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT od towarów i usług. Wnioskodawca wyraża więc stanowisko, iż w powyższym zdarzeniu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie nabytych towarów i usług przy realizacji operacji pod tytułem „Kupała na turnieju wsi (…)” oraz „(…) ocalić od zapomnienia” w ramach „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” na tzw. „małe projekty” przez Stowarzyszenie, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 Leader.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, Wnioskodawca – Stowarzyszenie – jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2011 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) i swojego statutu.

Stowarzyszenie w ramach swojej działalności zamierza zorganizować dwie imprezy plenerowe „Kupała na turnieju wsi (…)”. Stowarzyszenie zamierza również wydać materiały upamiętniające miejscowe dziedzictwo (najgrubszy dąb w Polsce) pt. „(…) ocalić od zapomnienia”. Planowane przedsięwzięcia będą realizowane w oparciu o pomoc ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 20072013 „małe projekty”.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, działania realizowane w ramach „Wdrażania lokalnych strategii rozwoju” były skierowane na rozwój tożsamości społeczności wiejskiej i zachowanie jej dziedzictwa oraz budowanie więzi lokalnych i kształtowanie przywiązania do „małej ojczyzny” poprzez wspólną zabawę mieszkańców na imprezach plenerowych oraz wydając materiały promocyjne.

Towary i usługi zakupione w związku z projektami pt.: „(…) ocalić od zapomnienia”, „Kupała na turnieju wsi (…)” nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Udział w organizowanych imprezach będzie nieodpłatny.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. projektów nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a ponadto Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem tego podatku. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego działania.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT dla wydatków poniesionych w związku z realizacją operacji pod tytułem „Kupała na turnieju wsi (…)” oraz „(…) ocalić od zapomnienia” w ramach „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” na tzw. „małe projekty”.

W zakresie ww. projektów Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu– do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj