Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-454/12/AK
z 12 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-454/12/AK
Data
2012.07.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura elektroniczna
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Możliwość wystawiania i przechowywania faktur VAT w formie elektronicznej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych drogą elektroniczną.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawiania i przechowywania faktur VAT w formie elektronicznej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych drogą elektroniczną – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawiania i przechowywania faktur VAT w formie elektronicznej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych drogą elektroniczną.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W toku prowadzonej działalności Spółka dokonuje zakupów i sprzedaży towarów i usług. Przedmiotowe transakcje są dokumentowane fakturami VAT, wystawianymi oraz przesyłanymi w formie papierowej za pośrednictwem poczty lub kuriera (ewentualnie wręczanymi osobiście).


W celu usprawnienia przepływu faktur, Spółka wraz z wybranymi kontrahentami, którzy wyrażają na to zgodę, rozważają zmianę stosowanego dotychczas sposobu przesyłania faktur poprzez odstąpienie od ich wystawiania oraz przesyłania w formie papierowej i zastąpienie ich fakturami elektronicznymi formacie PDF. Spółka zamierza zawrzeć z kontrahentami pisemne porozumienie w sprawie wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, w którym wyrażona zostanie akceptacja takiej formy fakturowania przez strony oraz będą określone procedury gwarantujące autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur. Pisemne porozumienia, o których mowa powyżej będą w szczególności określać:


  • adresy mailowe kontrahenta, na które będą wysyłane faktury przez Spółkę/z których będą wysyłane faktury do Spółki,
  • osoby kontaktowe po stronie kontrahenta odpowiedzialne za wyjaśnianie wszelkich problemów związanych z fakturami elektronicznymi,
  • adresy Spółki, z których/na które będą przesyłane faktury.


Zgodnie z przyjętymi założeniami, wszystkie faktury generowane przez system księgowo-finansowy z jakiego korzysta Spółka będą zapisywane w formie elektronicznej w formacie PDF. Faktury w formacie PDF będą przechowywane na specjalnie do tego przeznaczonym dysku sieciowym Spółki (E-archiwum). Każdy kontrahent uzyska zindywidualizowany login i hasło dostępu do E-archiwum, celem pobrania faktury zapisanej w formacie PDF.

W przypadku, w jakim ze względów technicznych dany kontrahent nie będzie miał możliwości korzystania z dostępu do E-archiwum, Spółka będzie przesyłała faktury zapisane w formacie PDF z wykorzystaniem poczty elektronicznej. W przypadku w jakim z danym kontrahentem nie zostanie zawarte porozumienie w sprawie wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, Spółka będzie drukowała faktury (wystawiała faktury w wersji papierowej) i przesyłała do tego kontrahenta oryginał, zaś kopia faktury będzie przechowywana w formacie PDF w E-archiwum.

W przypadku faktur elektronicznych otrzymywanych przez Spółkę, faktury w formacie PDF będą przesyłane przez kontrahentów na określony w porozumieniu w sprawie wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej adres mailowy Spółki dedykowany do przesyłania faktur w formacie PDF. Raz dziennie wyznaczony pracownik będzie przenosił faktury z powyższej dedykowanej skrzynki dla faktur w PDF do E-archiwum manualnie lub za pomocą specjalnych narzędzi systemowych, przy czym faktury te będą podlegały takim samym zasadom ujawniania w systemie księgowo-finansowym jak faktury otrzymywane w wersji papierowej. W trakcie przenoszenia faktur zapisanych w formacie PDF z dedykowanej skrzynki do E-archiwum nie będzie istniała możliwość modyfikacji treści tych faktur. Również po przeniesieniu tych faktur do E-archiwum nie będzie istniała techniczna możliwość dokonania zmiany ich treści.

Wystawiane i otrzymywane faktury będą archiwizowane w formie elektronicznej w E-archiwum. Każdy dokument będzie posiadał unikalny numer, który umożliwi jego łatwe zidentyfikowanie. Dostęp do E-archiwów po stronie Spółki będzie możliwy poprzez podgląd ujętych tam faktur oraz wydrukowanie ich kopii, jeżeli będzie taka konieczność.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  • Czy faktury w formacie PDF wystawiane i otrzymywane przez Wnioskodawcę w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego będą stanowić faktury elektroniczne w rozumieniu przepisów rozporządzenia, w przypadku w jakim przyjęte przez Wnioskodawcę rozwiązania systemowe będą gwarantowały autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur zapisanych w formacie PDF...
  • Czy faktury w formacie PDF otrzymywane przez Wnioskodawcę w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego będą uprawniały Wnioskodawcę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur w dacie otrzymania poczty elektronicznej z załączoną fakturą (w przypadkach, o których mowa w art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług), w sytuacji w jakiej przyjęte przez Wnioskodawcę rozwiązania systemowe będą gwarantowały autentyczność pochodzenia i integralność treści otrzymywanych faktur zapisanych w formacie PDF...
  • Czy w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych Wnioskodawca może przechowywać w E-archiwum (w formie zapisu w formacie PDF) kopie faktur wystawionych przez Wnioskodawcę w wersji papierowej, w przypadku w jakim przyjęte przez Wnioskodawcę rozwiązania systemowe będą gwarantowały autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur zapisanych w formacie PDF...


Zdaniem Wnioskodawcy, faktury w formacie PDF wystawiane i otrzymywane przez Spółkę w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego stanowią faktury elektroniczne w rozumieniu przepisów rozporządzenia, bowiem gwarantują autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury.

W ocenie Spółki, otrzymywane w formacie PDF faktury, w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, będą uprawniały do obniżeniu podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur w dacie otrzymania poczty elektronicznej z załączoną fakturą (w przypadkach, o których mowa w art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy), przy założeniu, że spełnione będą ogólne przesłanki prawa do odliczenia wynikające z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Zdaniem Spółki, w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych Spółka może przechowywać w E-archiwum (w formie zapisu w formacie PDF) kopie wystawionych przez siebie faktur w wersji papierowej, w przypadku w jakim przyjęte rozwiązania systemowe będą gwarantowały autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur zapisanych w formacie PDF.

Spółka wskazała, iż zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury. Akceptacja albo jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej. Ponadto, zgodnie z § 4 rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Powyższe oznacza, że podstawowym warunkiem dopuszczalności elektronicznego fakturowania jest wyrażanie zgody na taką formę fakturowania przez odbiorcę faktury. W sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku, warunek ten będzie spełniony poprzez zawarcie przez Spółkę odpowiedniego porozumienia w formie pisemnej, w którym zostanie wyrażona akceptacja przez strony elektronicznego fakturowania.

Kolejnym wymogiem, niezbędnym do uznania dokumentu za fakturę elektroniczną w rozumieniu przepisów rozporządzania jest zapewnienie autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury. Definicje autentyczności pochodzenia faktury oraz integralności treści faktury wprowadził § 2 ust. 1 rozporządzenia. Przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się „pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury". O integralności treści faktury mówimy z kolei w przypadku, gdy „w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura". Kwestią kluczową jest zatem udowodnienie i uzyskanie pewności co do tożsamości osoby dokonującej dostawy towarów (świadczącej usługę) i wystawcy faktury oraz faktu, iż w fakturze nie zmieniono danych, które ona zawiera. Powyższe sformułowania sprowadzają się do zapewnienia, że faktura została wystawiona przez konkretnego podatnika, oraz że treść dokumentu nie zmieniła się w trakcie przesyłu do odbiorcy.


W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:


  • bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, ze zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
  • elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i Integralność jej danych.


Spółka wskazała, że rozporządzenie podaje zatem przykładowe metody zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury, tj. zastosowanie bezpiecznego podpisu elektronicznego lub elektronicznej wymiany danych (EDI). Jest to jednak otwarty katalog metod, co potwierdza zastosowanie wyrażenia „w szczególności" w tym przepisie. Podatnicy mogą zatem stosować dowolne metody przesyłania faktur elektronicznych, o ile zagwarantują one spełnienie warunków autentyczności i integralności, o których mowa w ust. 1 wspomnianego przepisu. Zdaniem Spółki, faktury wystawione w formacie PDF i przesyłane pocztą elektroniczną w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego będą spełniały wymogi określone w rozporządzeniu, ponieważ w takim samym stopniu jak faktury papierowe, pozwalają zidentyfikować pochodzenie faktury oraz uniemożliwiają zmianę danych, które powinna zawierać faktura. Rozporządzenie nie określa, czy autentyczność pochodzenia i integralność treści należy zapewnić, stosując rozwiązania informatyczne, czy też odpowiednio udokumentowane rozwiązania proceduralne. Nie nakłada obowiązku stosowania rozwiązań matematycznych w szczególności kryptograficznych, informatycznych - zakupu odpowiednich urządzeń, oprogramowania czy też odpowiednio opisanych rozwiązań biznesowych (np. opisanych w umowie procedur). W ocenie Spółki, wystarczającymi dla spełnienia warunku autentyczności pochodzenia i integralności treści przy fakturowaniu w formacie PDF jest opracowanie w formie pisemnej i wdrożenie procedur, które gwarantują przestrzeganie opisanych poniżej zasad:


  • wysyłanie faktur z zabezpieczonych loginem i hasłem zarówno komputera jak i oprogramowania;
  • oprogramowanie obsługiwane jest przez uprawnionego do tego pracownika, który może opuścić swoje stanowisko pracy po uprzednim wylogowaniu się i wygaszeniu ekranu;
  • wysłanie faktur z określonego adresu e-mail, dla którego nazwa nadawcy jest pełną nazwą lub skrótem nazwy podmiotu będącego wystawcą faktury.


Spółka zwróciła uwagę na główny cel wprowadzonych od 1 stycznia 2011 r. przepisów rozporządzenia, jakim jest jednakowe traktowanie (w szczególności przez organy skarbowe) faktur papierowych i elektronicznych. Minister Finansów w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia wskazał, że „celem zaproponowanych zmian jest uproszczenie obrotu tymi fakturami tak, aby faktury elektroniczne stały się realną alternatywą dla faktur papierowych."

Ponadto w uzasadnieniu projektu zmian do rozporządzenia z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 212, poz. 1337), które obowiązują od 1 stycznia 2011 r., Minister Finansów przedstawił, iż „Proponowane zmiany wraz ze zmianami przepisów wykonawczych dotyczących sposobu przesyłu faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępnienia organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej mają na celu przede wszystkim upowszechnienie fakturowania w formie elektronicznej, ujednolicenie traktowania faktur papierowych i elektronicznych oraz umożliwienie przechowywania faktur papierowych w formie elektronicznej czy elektronicznych w formie papierowej, co powinno przyczynić się do ułatwienia dokumentowania obrotu gospodarczego."

Dodatkowo w opublikowanej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów broszurze „Najważniejsze zmiany w VAT od dnia 1 stycznia 2011 r." Minister Finansów podkreślił, że uproszczenie to polega w szczególności na „umożliwieniu wystawiania i przesyłania faktur elektronicznych w dowolnym formacie elektronicznym (PDF, doc. i inne, udostępniane na serwerze wystawcy, jak również np. przesyłane mailem)." Spólka wskazała, że rozporządzenie dostosowuje polskie przepisy do wymogów Dyrektywy Rady 2010/45/UE z 13 lipca 2010 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania, która zmierza m.in. do liberalizacji obowiązujących zasad przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych oraz doprowadzenia do stanu, w którym faktury papierowe i elektroniczne będą traktowane jednakowo.

W związku z powyższym, Spółka może przyjąć rozwiązanie dające ten sam stopień pewności, co do autentyczności i integralności treści, jak dla faktur papierowych przesyłanych klasyczną pocztą. Nie można zatem stawiać innych warunków zapewniających autentyczność pochodzenia i integralność treści dla faktur elektronicznych i papierowych.

Z racji tego, że dla faktur papierowych przesyłanych klasyczną pocztą nie jest wymagane uniemożliwienie sfałszowania danych na fakturze, nie można tego wymagać od faktur przesyłanych drogą elektroniczną.

Ponadto, zgodnie ze znowelizowanym art. 233 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, każdy podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Można to zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi zasad fakturowania określonych w Dyrektywie Rady 2010/45/UE (dalej: „Wytyczne"), przykładem kontroli biznesowej jest zestawianie dokumentów uzupełniających. Należy bowiem pamiętać, że faktura stanowi tylko jeden z zestawu dokumentów (np. zamówienie, umowa, dokument transportowy, potwierdzenie płatności) dokumentujących daną transakcję.

Z kolei, ścieżka audytu określana jest przez Wytyczne jako udokumentowany przebieg transakcji od jej zainicjowania, dokumentu źródłowego jakim jest zamówienie, do jej zakończenia, zarejestrowania w księgach, który pokazuje związek pomiędzy różnymi dokumentami w ramach tego procesu. Ścieżka audytu obejmuje dokumenty źródłowe, przetworzone transakcje i odniesienia do związku między nimi. Sposób w jaki podatnik może zademonstrować związek pomiędzy fakturą i dostawą towarów lub usług jest dowolny. Może to być nawet sam fakt, że dokumenty takie jak zamówienie, dokument transportowy i faktura do siebie rzeczywiście pasują.

Zatem jeżeli sposób przechowywania faktur w postaci elektronicznej daje możliwość szybkiego kojarzenia faktury z zamówieniem, umową czy dokumentem WZ może to stanowić środek weryfikacji autentyczności pochodzenia faktury. Tym samym, jeżeli dla przesyłanej pocztą elektroniczną faktury elektronicznej, w formacie niezezwalającym na jej modyfikacje jakim jest PDF, możliwe jest porównanie jej (np. poprzez powołanie się w treści przesyłki e-mail lub załączonej faktury na zamówienie, umowę czy dokument WZ) z dokumentami, na podstawie których została wystawiona to będzie stanowić to podstawę dodatkowego zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury. Zdaniem Spółki, stanowi to przesłankę uznania, że autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur przesyłanych i otrzymywanych przez Spółkę będzie zachowana.

Należy również mieć na uwadze, że na podstawie art. 274c Ordynacji podatkowej, organy podatkowe są upoważnione do żądania od kontrahentów podatnika przedstawienia dokumentów, w zakresie objętym kontrolą u podatnika, w celu sprawdzenia ich prawidłowości i rzetelności. Organy podatkowe mają zatem możliwość weryfikacji prawidłowości wystawienia i przesłania faktur elektronicznych w formacie PDF poprzez porównanie faktur otrzymanych przez nabywcę z fakturami wystawionymi przez sprzedawcę, a tym samym zbadanie autentyczności ich pochodzenia oraz potwierdzenie integralności treści.

Spółka podkreśliła, że wystawione i otrzymane przez nią faktury będą przechowywane zgodnie z wymogami określonymi w § 6 rozporządzenia. W szczególności, każdy archiwizowany dokument będzie posiadał unikalny numer, który umożliwiał będzie jego łatwe zidentyfikowanie. Dostęp do E-archiwum będzie możliwy poprzez podgląd dokumentów oraz wydrukowanie ich kopii.

Wnioskodawca będzie przechowywał zapisy e-maili wraz z załącznikami (plikami zawierającymi faktury) w katalogu podzielonym na okresy rozliczeniowe, przy zachowaniu opisanych powyżej procedur zabezpieczających przed zmianą treści faktury, a więc gwarantujących integralność treści i czytelność faktur. Faktury będą przechowywane przez okres od momentu ich wystawienia do upływu terminu przedawnienia, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie i bezzwłoczny dostęp do faktur organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej.


Podsumowując, Spółka zamierza wdrożyć we współpracy z kontrahentami opisane powyżej procedury gwarantujące autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur w PDF przesyłanych za pomocą poczty elektronicznej, tj.:


  • zawrzeć z kontrahentami pisemne porozumienie w sprawie wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, w którym wyrażona zostanie akceptacja takiej formy fakturowania przez strony oraz będą określone procedury gwarantujące autentyczność pochodzenia i integralność faktur;
  • ustalić, że wystawiane oraz otrzymywane przez Społkę faktury będą przesyłane pocztą elektroniczną w formie plików PDF z określonego adresu e-mail, dla którego nazwa nadawcy będzie pełną nazwą lub skrótem nazwy podmiotu będącego wystawcą faktury;
  • zapewnić, że wysyłka faktur będzie dokonywana z zabezpieczonych loginem i hasłem zarówno komputera jak i oprogramowania, zaś oprogramowanie obsługiwane będzie przez uprawnionego do tego pracownika, który będzie mógł opuścić swoje stanowisko pracy po uprzednim wylogowaniu się i wygaszeniu ekranu;
  • wdrożyć procedury (w tym kontrole biznesowe) w zakresie wystawiania, otrzymywania i archiwizowania faktur.


Zdaniem Spółki oznacza to, że wystawiane i otrzymywane przez nią faktury będą spełniać wymogi przewidziane przepisami rozporządzenia i stanowić będą faktury elektroniczne w rozumieniu tych przepisów. Prawidłowość takiego stanowiska potwierdzają interpretacje indywidualne wydawane przez Ministra Finansów w analogicznych stanach faktycznych np. interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 maja 2011 r. (IPPP3/443-467/11-2/JF oraz IPPP3/443-468/11-2/JF).

W konsekwencji, Spółka wystawiając faktury w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego będzie spełniała obowiązek dokumentacyjny, określony w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie, będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur w PDF otrzymanych za pośrednictwem poczty elektronicznej w dacie otrzymania poczty elektronicznej z załączoną fakturą (w przypadkach, o których mowa w art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy), przy założeniu spełnienia ogólnych warunków dających prawo do odliczenia podatku, o których mowa w art. 86 ustawy.

Nadto w świetle obowiązujących przepisów ustawy oraz aktów wykonawczych Spółka będzie mogła przechowywać w E-archiwum (w formie zapisu w formacie PDF) kopie faktur wystawionych przez Spólkę w wersji papierowej, w przypadku w jakim przyjęte rozwiązania systemowe będą gwarantowały autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur zapisanych w formacie PDF.

Za prawidłowością takiego stanowiska przemawia orzecznictwo sądów administracyjnych. Przykładowo w wyroku z dnia 3 listopada 2009 r. (sygn. akt I FSK 1169/2008) Naczelny Sąd Administracyjny orzekł: „Nie ma normatywnych przeciwwskazań do istnienia "mieszanego" systemu wysyłania i przechowywania faktur, polegającego na wysyłaniu faktury papierowej oraz przechowywaniu jej kopii w formie elektronicznej, z gotowością wydrukowania jej na każde żądanie uprawnionego organu.".

Tożsame stanowisko prezentowane jest przez Ministra Finansów, który w wyjaśnieniach do zmian przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i aktów wykonawczych wskazał, że zmiany w zakresie faktur elektronicznych przejawiają się m.in. w dopuszczeniu przechowywania faktur w dowolnej postaci, tj. "papierowej" lub elektronicznej niezależnie od sposobu wystawienia faktury (np. dopuszczenie możliwości drukowania jednego egzemplarza faktury "papierowej" dla nabywcy i przechowywania takiej faktury w formie elektronicznej przez dostawcę). W tym stanie sprawy Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Końcowo wskazać należy, że ocena prawidłowości zastosowanego sposobu (systemu) przesyłu faktur w formie elektronicznej oraz wypełnienia warunków zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści przesyłanych faktur wymaga wiedzy specjalistycznej. Zatem tej oceny będzie mógł dokonać właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w toku kontroli podatkowej lub skarbowej, bowiem postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego. Przepisy te - jak wskazano wyżej - nie określają konkretnych wymogów technicznych w przedmiotowym zakresie, tak więc każde rozwiązanie techniczne, o ile zagwarantuje spełnienie wymogów prawa podatkowego będzie prawidłowe. Podkreśla się także, iż tutejszy organ przy wydawaniu interpretacji nie dysponuje odpowiednimi narzędziami, w tym określonymi w Dziale IV ustawy Ordynacja podatkowa, umożliwiającymi przeprowadzenie postępowania, w trakcie którego mógłby pozyskać wiedzę specjalistyczną.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj