Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-736/13/EJ
z 26 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2013r. (data wpływu 18 czerwca 2013r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 września 2013r. (data wpływu 23 września 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie usług zarządzania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie usług zarządzania. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 września 2013r. (data wpływu 23 września 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 września 2013r. znak: IBPP3/443-736/13/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (uzupełnione pismem z dnia 16 września 2013r.):

Wnioskodawca powierzył Przedsiębiorstwu Gospodarki Mieszkaniowej zarządzanie:

  1. nieruchomościami stanowiącymi własność lub będącymi w użytkowaniu wieczystym gminy, miasta na prawach powiatu, nieruchomościami o nieuregulowanym stanie prawnym będącymi w posiadaniu miasta oraz nieruchomościami stanowiącymi własność osób fizycznych będącymi w posiadaniu miasta zabudowanymi budynkami mieszkalnymi i użytkowymi wraz z towarzyszącymi obiektami infrastruktury technicznej, tj. urządzeniami i sieciami technicznego uzbrojenia terenu związanymi z funkcjonowaniem budynków, nieruchomościami będącymi w dzierżawie miasta oraz garażami,
  2. nieruchomościami gruntowymi miasta związanymi z funkcjonowaniem osiedli mieszkaniowych,
  3. lokalami będącymi własnością miasta w budynkach stanowiących wspólnoty mieszkaniowe
  4. lokalami mieszkalnymi należącymi do mieszkaniowego zasobu Międzyzakładowej Spółdzielni Mieszkaniowej, Spółki Mieszkaniowej oraz Holdingu wynajmowanymi przez miasto z przeznaczeniem ich na podnajem jako lokale socjalne,
  5. urządzeniami technicznymi związanymi z funkcjonowaniem budynków.

Zarządzanie polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości oraz gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego, zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości w tym bieżącego administrowania nieruchomością, jak również czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem oraz do uzasadnionego inwestowania w tę nieruchomość.

Zapłata za wykonywane przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej czynności administracyjne, eksploatacyjne, administracyjno-konserwacyjne i finansowe ustalona została jako:

  1. stawka miesięczna za m2 powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych, użytkowych, garaży usytuowanych w budynkach położonych na nieruchomościach stanowiących własność lub będących w użytkowaniu wieczystym gminy, miasta na prawach powiatu, nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym będących w posiadaniu miasta oraz nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych będących w posiadaniu miasta,
  2. stawka miesięczna za m2 nieruchomości gruntowych miasta związanych z funkcjonowaniem osiedli mieszkaniowych,
  3. stawka miesięczna za m2 powierzchni użytkowej lokali będących własnością miasta w budynkach stanowiących wspólnoty mieszkaniowe,
  4. stawka miesięczna za m2 powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych należących do mieszkaniowego zasobu Spółdzielni Mieszkaniowej, Spółki Mieszkaniowej oraz Holdingu Węglowego wynajmowanych przez miasto z przeznaczeniem ich na podnajem jako lokale socjalne.

Płatności z tego tytułu dokonywane są co miesiąc na podstawie faktur VAT.

Ponadto Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej uzyskuje od miasta:

1.dodatkową zapłatę netto (dokumentowaną kwartalnymi fakturami VAT) wyliczaną jako 1% od uzyskanych przez miasto dochodów netto (rozumianych jako różnica pomiędzy sumą wpłat z tytułu wszelkich czynszów, odszkodowań i wpłat za bezumowne korzystanie z nieruchomości, mediów, dzierżawy, reklam, pozostałej sprzedaży i odsetek należnych z tych tytułów, a należnym podatkiem VAT) z nieruchomości przekazanych spółce w zarządzanie,

2.zapłatę za wykonanie czynności technicznego utrzymania nieruchomości płatna kwartalnie z góry (na podstawie faktur VAT), z zastrzeżeniem, że:

  1. środki finansowe za wykonywanie technicznego utrzymania nieruchomości należy przeznaczać wyłącznie na utrzymanie techniczne nieruchomości będących w zarządzaniu PGM
  2. środki niewykorzystane w kwartale, na który zostały wypłacone, należy przeznaczyć na techniczne utrzymanie nieruchomości będących w zarządzaniu w następnym kwartale.

Faktury VAT dokumentujące czynności wykonywane przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej na rzecz miasta zawierają wyodrębnione pozycje sprzedaży dotyczącej lokali użytkowych i lokali mieszkalnych, a także – w ramach obydwu kategorii – wydzieleniu podlega sprzedaż usług dotyczących poszczególnych rodzajów nieruchomości:

  1. nieruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu wieczystym gminy, miasta na prawach powiatu,
  2. nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym będących w posiadaniu miasta,
  3. nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych będących w posiadaniu miasta,
  4. nieruchomości niezabudowanych,
  5. nieruchomości będących w dzierżawie miasta,
  6. garaży,
  7. lokali będących własnością Miasta w budynkach stanowiących wspólnoty mieszkaniowe,
  8. lokali mieszkalnych należących do mieszkaniowego zasobu Spółdzielni Mieszkaniowej, Spółki Mieszkaniowej oraz Holdingu Węglowego wynajmowanych przez miasto z przeznaczeniem ich na podnajem jako lokale socjalne.

Dotychczas miasto odlicza podatek od towarów i usług naliczony przy zakupie usług zarządzania nieruchomościami stanowiącymi własność miasta i zabudowanymi lokalami użytkowymi.

W piśmie z dnia 16 września 2013r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że:

  1. lokale użytkowe będące własnością osób fizycznych będące w posiadaniu Miasta są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących po stronie Miasta podatek należny do rozliczenia w deklaracji VAT.
  2. nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym będące w posiadaniu Wnioskodawcy są wykorzystywane przez Miasto do wykonywania czynności opodatkowanych generujących po stronie Miasta podatek należny do rozliczenia w deklaracji VAT.
  3. nieruchomości zabudowane lokalami użytkowymi przekazanymi spółce w zarządzanie, z tytułu którego Wnioskodawca wypłaca dodatkową zapłatę dokumentowaną kwartalną fakturą VAT, są wykorzystywane przez Miasto do wykonywania czynności opodatkowanych generujących po stronie Miasta podatek należny do rozliczenia w deklaracji VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego przy zakupie usług zarządzania:

  1. lokalami użytkowymi będącymi własnością osób fizycznych, będącymi w posiadaniu miasta
  2. nieruchomościami o nieuregulowanym stanie prawnym,
  3. jak również z dodatkowej zapłaty netto wyliczanej kwartalnie jako 1% od uzyskanych przez miasto dochodów netto z nieruchomości zabudowanych lokalami użytkowymi przekazanych spółce w zarządzanie?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców (…) również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wnioskodawca uzyskuje dochody z gospodarowania zasobem przeznaczonym na cele mieszkaniowe, jak również na cele użytkowe (niemieszkalne), w tym związane z prowadzeniem przez najemców działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe podlegają zwolnieniu od podatku. Natomiast czynności polegające na wynajmowaniu lub wydzierżawianiu nieruchomości (lub części nieruchomości), o charakterze użytkowym podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym, jeżeli – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, to Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie usług zarządzania lokalami użytkowymi stanowiącymi własność osób fizycznych, będących w posiadaniu Wnioskodawcy oraz nieruchomościami o nieuregulowanym stanie prawnym, jak również z dodatkowej zapłaty netto wyliczanej kwartalnie jako 1% od uzyskanych przez miasto dochodów netto z nieruchomości zabudowanymi lokalami użytkowymi przekazanych spółce w zarządzanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie usług zarządzania.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 106 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Faktura stanowi podstawę dla nabywcy towaru lub usługi do odliczenia podatku naliczonego, bowiem z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że podatkiem naliczonym jest kwota wynikająca z faktury.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział sytuacje, których wystąpienie wyłącza możliwość obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego albo zwrotu podatku naliczonego. Sytuacje takie zostały wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Jednym z ograniczeń do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest ograniczenie wynikające z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

W myśl ww. przepisu, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca powierzył Przedsiębiorstwu Gospodarki Mieszkaniowej zarządzanie m.in. nieruchomościami o nieuregulowanym stanie prawnym będącymi w posiadaniu miasta oraz nieruchomościami stanowiącymi własność osób fizycznych będącymi w posiadaniu miasta zabudowanymi budynkami mieszkalnymi i użytkowymi wraz z towarzyszącymi obiektami infrastruktury technicznej.

Płatności z tego tytułu dokonywane są co miesiąc na podstawie faktur VAT.

Ponadto Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej uzyskuje od Miasta dodatkową zapłatę netto (dokumentowaną kwartalnymi fakturami VAT) wyliczaną jako 1% od uzyskanych przez miasto dochodów netto (rozumianych jako różnica pomiędzy sumą wpłat z tytułu wszelkich czynszów, odszkodowań i wpłat za bezumowne korzystanie z nieruchomości, mediów, dzierżawy, reklam, pozostałej sprzedaży i odsetek należnych z tych tytułów, a należnym podatkiem VAT) z nieruchomości przekazanych spółce w zarządzanie.

Faktury VAT dokumentujące czynności wykonywane przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej na rzecz Miasta zawierają wyodrębnione pozycje sprzedaży dotyczącej lokali użytkowych i lokali mieszkalnych, a także – w ramach obydwu kategorii – wydzieleniu podlega sprzedaż usług dotyczących poszczególnych rodzajów nieruchomości.

Wnioskodawca wskazał że:

  1. lokale użytkowe będące własnością osób fizycznych będące w posiadaniu Miasta,
  2. nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym będące w posiadaniu Wnioskodawcy,
  3. nieruchomości zabudowane lokalami użytkowymi przekazanymi spółce w zarządzanie, z tytułu którego Wnioskodawca wypłaca dodatkową zapłatę dokumentowaną kwartalną fakturą VAT,

-są wykorzystywane przez Miasto do wykonywania czynności opodatkowanych generujących po stronie Miasta podatek należny do rozliczenia w deklaracji VAT.

Z treści przywołanej powyżej regulacji art. 86 ust. 1 jednoznacznie wynika, że prawodawca uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od wykorzystywania towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabyte towary lub usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ usługa zarządzania zakupiona od Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej a dotycząca:

  • zarządzania lokalami użytkowymi będącymi własnością osób fizycznych będących w posiadaniu Miasta,
  • zarządzania nieruchomościami o nieuregulowanym stanie prawnym będącymi w posiadaniu Miasta,
  • jak również usługa zarządzania nieruchomościami zabudowanymi lokalami użytkowymi, z tytułu którego Wnioskodawca wypłaca dodatkową zapłatę dokumentowaną kwartalną fakturą VAT

jest związana z wykonywaniem przez Miasto czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wymienione wyżej nieruchomości są bowiem wykorzystywane przez Miasto do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, generujących po stronie Miasta podatek należny.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie usług zarządzania lokalami użytkowymi wymienionymi we wniosku, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie usług zarządzania lokalami użytkowymi stanowiącymi własność osób fizycznych, będących w posiadaniu Wnioskodawcy oraz nieruchomościami o nieuregulowanym stanie prawnym, jak również z dodatkowej opłaty netto wyliczanej kwartalnie jako 1% od uzyskanych przez Miasto dochodów netto z nieruchomości zabudowanymi lokalami użytkowymi przekazanymi spółce w zarządzanie, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zauważa się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie zwolnienia z podatku VAT usługi wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnych jak również w zakresie opodatkowania na zasadach ogólnych czynności polegających na wynajmowaniu lub wydzierżawianiu nieruchomości o charakterze użytkowym, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Powyższe przyjęto informacyjnie jako element opisu zdarzenia przyszłego. Z tych też względów nie analizowano czy w rozpatrywanej sprawie zachodzą przesłanki wynikające z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy ograniczające prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj