Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-455/12/MD
Data
2012.08.01
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
sprzedaż nieruchomości
stawka
zwolnienie
Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku dostawy nieruchomości zabudowanej dokonanej w związku z wydaniem decyzji o wywłaszczeniu oraz sposobu udokumentowania tej czynności.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 24 lipca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanej dokonanej w związku z wydaniem decyzji o wywłaszczeniu oraz sposobu udokumentowania tej czynności - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanej dokonanej w związku z wydaniem decyzji o wywłaszczeniu oraz sposobu udokumentowania tej czynności.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Od dnia 15 czerwca 1996 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą (zarejestrowaną na osobę fizyczną) w zakresie handlu artykułami technicznymi, narzędziami i maszynami budowlanymi, a także świadczy usługi w zakresie serwisu maszyn budowlanych oraz prowadzi wypożyczalnię maszyn budowlanych. Dla celów podatku dochodowego prowadzona jest księga handlowa (pełna księgowość), a podatek dochodowy rozliczany jest na zasadach określonych w art. 30c o podatku dochodowym, tj. 19% podatkiem liniowym. Jest Pan także „płatnikiem” podatku od towarów i usług. W dniu 25 października 2006 r. nabył Pan nieruchomość gruntową zabudowaną halami magazynowo-składowymi, pomieszczeniami socjalnymi i biurowymi. Nieruchomość została nabyta na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie aktu notarialnego. Czynność, w ramach której nabył Pan tą nieruchomości była zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym w okresie nabycia nieruchomości, tj. 2006 r.). Podatek od towarów i usług nie wystąpił, a więc nie mógł być odliczony. Zbywca nieruchomości w momencie jej sprzedaży był podatnikiem podatku od towarów i usług. Nieruchomość została przekazana do użytkowania i wprowadzona do ewidencji środków trwałych z chwilą nabycia. Od budynków naliczano odpisy amortyzacyjne. W całym okresie użytkowania w obiektach nie były prowadzone żadne inwestycje, a jedynie bieżące utrzymywanie budynków w należytym stanie, pozwalającym na korzystanie z nich na potrzeby firmy: prace malarskie, konserwatorskie, wymiana wykładziny podłogowej, itp., ale wydatki te w najmniejszym stopniu nie przekroczyły 30% wartości początkowej budynków. W dniu 25 września 2008 r. Prezydent Miasta - zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych - wydał decyzję o lokalizacji drogi „...” realizowanej jako zadanie pod nazwą „...”. Lokalizacja wspomnianej drogi objęła m. in. Pana nieruchomość gruntową zabudowaną budynkami, będącą Pana własnością. W dniu 19 marca 2012 r. Prezydent Miasta wydał decyzję wywłaszczającą i orzekł na Pana rzecz odszkodowanie, zgodne z wyceną sporządzoną przez rzeczoznawcę majątkowego na zlecenie Urzędu Miejskiego. Decyzję tą otrzymał Pan w dniu 30 marca 2012 r. Kwota odszkodowania ma zostać przelana przelewem bankowym na Pana konto, po uprawomocnieniu się decyzji o wywłaszczeniu.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy występuje w tym przypadku zwolnienie od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług...
- Czy powinien Pan wystawić fakturę VAT dla Urzędu Miejskiego ze stawką „zwolnioną” powołując się na ww. ustawę ...
Zdaniem Wnioskodawcy,
- w niniejszym przypadku ma zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, który brzmi: zwalnia się od podatku dostawcę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, pod warunkiem że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dostawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W Pana przypadku zakup nastąpił na podstawie aktu notarialnego, a więc nie korzystał Pan z „odpisu” podatku od towarów i usług.
- dokonujący dostawy budynków, budowli lub ich części nie poniósł wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeśli poniósł takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej obiektów.
Nie poniósł Pan wydatków na ulepszenie budynków, a więc nie skorzystał z „odpisu” podatku od towarów i usług. Zatem uważa Pan, że stawka podatku od towarów i usług powinna być „zwolniona”. W odniesieniu do pytania drugiego stwierdził Pan w uzupełnieniu wniosku, że obowiązek podatkowy powstaje z dniem otrzymania odszkodowania i fakturę VAT ze stawką „zwolnioną”, należy wystawić nie później niż 7. dnia od dnia otrzymania odszkodowania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054) – zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Według art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie. Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Ustawodawca, w art. 2 pkt 14 ustawy, definiuje pojęcie „pierwszego zasiedlenia”, przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało zatem miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt (lub jego część) będzie przedmiotem sprzedaży albo będzie oddany w najem, bądź dzierżawę. Zarówno bowiem dostawa, jak też najem, bądź dzierżawa, są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
- złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 – zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy - musi również zawierać:
- imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
- planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
- adres budynku, budowli lub ich części.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Według ust. 7a ww. artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Stosownie do regulacji art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych są szczegółowo uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) – dalej rozporządzenie. I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.
W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
- numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
- dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
- miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
- wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
- stawki podatku;
- sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
- kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.
W świetle treści § 5 ust. 7 ww. rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:
- symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub
- przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub
- przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.
Ze złożonego wniosku wynika, że jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług. W październiku 2006 r. nabył Pan nieruchomość gruntową zabudowaną halami magazynowo - składowymi, pomieszczeniami socjalnymi i biurowymi. Nieruchomość została nabyta na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Czynność, w ramach której nabył Pan tą nieruchomości była zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym w okresie nabycia nieruchomości, tj. 2006 r.). Zbywca w momencie jej sprzedaży był podatnikiem podatku od towarów i usług. W całym okresie użytkowania w obiektach nie były prowadzone żadne inwestycje, a jedynie bieżące prace mające na celu utrzymywanie budynków w należytym stanie, pozwalającym na korzystanie z nich na potrzeby firmy. Związane z tym wydatki nie przekroczyły 30% wartości początkowej budynków. W dniu 25 września 2008 r. Prezydent Miasta wydał decyzję o lokalizacji drogi publicznej, która objęła m. in. ww. nieruchomość gruntową zabudowaną. W dniu 19 marca 2012 r. Prezydent Miasta wydał decyzję wywłaszczającą i orzekł na Pana rzecz odszkodowanie, zgodne z wyceną sporządzoną przez rzeczoznawcę majątkowego. Decyzję tą otrzymał Pan w dniu 30 marca 2012 r. Na tym tle powziął Pan wątpliwość dotyczącą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do dostawy nieruchomości zabudowanej dokonanej w wyniku wydania decyzji o wywłaszczeniu oraz udokumentowania tej czynności. Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przepisy z zakresu podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że dostawa budynków wskazanych we wniosku, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a nie jak Pan wskazał, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Budynki te bowiem mają status zasiedlonych w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a ich planowana dostawa będzie dokonana po upływie dwóch od tego zasiedlenia. W niniejszym przypadku czynność ta miała miejsce w październiku 2006 r., w związku z nabyciem tych obiektów. Wobec powyższego sprzedaż gruntu, na którym posadowione są ww. obiekty - uwzględniając zapis art. 29 ust. 5 ustawy – również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku. Ponadto – jak słusznie Pan stwierdził - w związku z wyżej opisaną transakcją ma obowiązek wystawienia faktury VAT. Faktura ta winna zawierać – oprócz danych określonych w § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia - przepis ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, tj. w niniejszym przypadku art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego oraz momentu wystawienia faktury VAT, gdyż nie postawił Pan w tym zakresie pytania (pytań). Należy zaznaczyć, że tutejszy organ nie dokonywał oceny dokumentu załączonego do wniosku, bowiem zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|