Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-455/12/MD
z 1 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-455/12/MD
Data
2012.08.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
sprzedaż nieruchomości
stawka
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku dostawy nieruchomości zabudowanej dokonanej w związku z wydaniem decyzji o wywłaszczeniu oraz sposobu udokumentowania tej czynności.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 24 lipca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanej dokonanej w związku z wydaniem decyzji o wywłaszczeniu oraz sposobu udokumentowania tej czynności - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanej dokonanej w związku z wydaniem decyzji o wywłaszczeniu oraz sposobu udokumentowania tej czynności.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Od dnia 15 czerwca 1996 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą (zarejestrowaną na osobę fizyczną) w zakresie handlu artykułami technicznymi, narzędziami i maszynami budowlanymi, a także świadczy usługi w zakresie serwisu maszyn budowlanych oraz prowadzi wypożyczalnię maszyn budowlanych. Dla celów podatku dochodowego prowadzona jest księga handlowa (pełna księgowość), a podatek dochodowy rozliczany jest na zasadach określonych w art. 30c o podatku dochodowym, tj. 19% podatkiem liniowym.

Jest Pan także „płatnikiem” podatku od towarów i usług. W dniu 25 października 2006 r. nabył Pan nieruchomość gruntową zabudowaną halami magazynowo-składowymi, pomieszczeniami socjalnymi i biurowymi. Nieruchomość została nabyta na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie aktu notarialnego. Czynność, w ramach której nabył Pan tą nieruchomości była zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym w okresie nabycia nieruchomości, tj. 2006 r.). Podatek od towarów i usług nie wystąpił, a więc nie mógł być odliczony. Zbywca nieruchomości w momencie jej sprzedaży był podatnikiem podatku od towarów i usług. Nieruchomość została przekazana do użytkowania i wprowadzona do ewidencji środków trwałych z chwilą nabycia. Od budynków naliczano odpisy amortyzacyjne. W całym okresie użytkowania w obiektach nie były prowadzone żadne inwestycje, a jedynie bieżące utrzymywanie budynków w należytym stanie, pozwalającym na korzystanie z nich na potrzeby firmy: prace malarskie, konserwatorskie, wymiana wykładziny podłogowej, itp., ale wydatki te w najmniejszym stopniu nie przekroczyły 30% wartości początkowej budynków.

W dniu 25 września 2008 r. Prezydent Miasta - zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych - wydał decyzję o lokalizacji drogi „...” realizowanej jako zadanie pod nazwą „...”.

Lokalizacja wspomnianej drogi objęła m. in. Pana nieruchomość gruntową zabudowaną budynkami, będącą Pana własnością. W dniu 19 marca 2012 r. Prezydent Miasta wydał decyzję wywłaszczającą i orzekł na Pana rzecz odszkodowanie, zgodne z wyceną sporządzoną przez rzeczoznawcę majątkowego na zlecenie Urzędu Miejskiego. Decyzję tą otrzymał Pan w dniu 30 marca 2012 r. Kwota odszkodowania ma zostać przelana przelewem bankowym na Pana konto, po uprawomocnieniu się decyzji o wywłaszczeniu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  • Czy występuje w tym przypadku zwolnienie od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług...
  • Czy powinien Pan wystawić fakturę VAT dla Urzędu Miejskiego ze stawką „zwolnioną” powołując się na ww. ustawę ...


Zdaniem Wnioskodawcy,


  1. w niniejszym przypadku ma zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, który brzmi: zwalnia się od podatku dostawcę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, pod warunkiem że:
    1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dostawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


    2. W Pana przypadku zakup nastąpił na podstawie aktu notarialnego, a więc nie korzystał Pan z „odpisu” podatku od towarów i usług.

    3. dokonujący dostawy budynków, budowli lub ich części nie poniósł wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeśli poniósł takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej obiektów.


Nie poniósł Pan wydatków na ulepszenie budynków, a więc nie skorzystał z „odpisu” podatku od towarów i usług.

Zatem uważa Pan, że stawka podatku od towarów i usług powinna być „zwolniona”.

W odniesieniu do pytania drugiego stwierdził Pan w uzupełnieniu wniosku, że obowiązek podatkowy powstaje z dniem otrzymania odszkodowania i fakturę VAT ze stawką „zwolnioną”, należy wystawić nie później niż 7. dnia od dnia otrzymania odszkodowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054) – zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.


I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Ustawodawca, w art. 2 pkt 14 ustawy, definiuje pojęcie „pierwszego zasiedlenia”, przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało zatem miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt (lub jego część) będzie przedmiotem sprzedaży albo będzie oddany w najem, bądź dzierżawę. Zarówno bowiem dostawa, jak też najem, bądź dzierżawa, są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W świetle art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 – zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy - musi również zawierać:


  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Według ust. 7a ww. artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Stosownie do regulacji art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych są szczegółowo uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) – dalej rozporządzenie.

I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.


W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:


  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.


W świetle treści § 5 ust. 7 ww. rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:


  1. symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub
  2. przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub
  3. przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.


Ze złożonego wniosku wynika, że jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług. W październiku 2006 r. nabył Pan nieruchomość gruntową zabudowaną halami magazynowo - składowymi, pomieszczeniami socjalnymi i biurowymi. Nieruchomość została nabyta na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Czynność, w ramach której nabył Pan tą nieruchomości była zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym w okresie nabycia nieruchomości, tj. 2006 r.). Zbywca w momencie jej sprzedaży był podatnikiem podatku od towarów i usług. W całym okresie użytkowania w obiektach nie były prowadzone żadne inwestycje, a jedynie bieżące prace mające na celu utrzymywanie budynków w należytym stanie, pozwalającym na korzystanie z nich na potrzeby firmy. Związane z tym wydatki nie przekroczyły 30% wartości początkowej budynków. W dniu 25 września 2008 r. Prezydent Miasta wydał decyzję o lokalizacji drogi publicznej, która objęła m. in. ww. nieruchomość gruntową zabudowaną. W dniu 19 marca 2012 r. Prezydent Miasta wydał decyzję wywłaszczającą i orzekł na Pana rzecz odszkodowanie, zgodne z wyceną sporządzoną przez rzeczoznawcę majątkowego. Decyzję tą otrzymał Pan w dniu 30 marca 2012 r.

Na tym tle powziął Pan wątpliwość dotyczącą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do dostawy nieruchomości zabudowanej dokonanej w wyniku wydania decyzji o wywłaszczeniu oraz udokumentowania tej czynności.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przepisy z zakresu podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że dostawa budynków wskazanych we wniosku, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a nie jak Pan wskazał, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Budynki te bowiem mają status zasiedlonych w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a ich planowana dostawa będzie dokonana po upływie dwóch od tego zasiedlenia. W niniejszym przypadku czynność ta miała miejsce w październiku 2006 r., w związku z nabyciem tych obiektów. Wobec powyższego sprzedaż gruntu, na którym posadowione są ww. obiekty - uwzględniając zapis art. 29 ust. 5 ustawy – również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.

Ponadto – jak słusznie Pan stwierdził - w związku z wyżej opisaną transakcją ma obowiązek wystawienia faktury VAT. Faktura ta winna zawierać – oprócz danych określonych w § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia - przepis ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, tj. w niniejszym przypadku art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego oraz momentu wystawienia faktury VAT, gdyż nie postawił Pan w tym zakresie pytania (pytań).

Należy zaznaczyć, że tutejszy organ nie dokonywał oceny dokumentu załączonego do wniosku, bowiem zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj