Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-662/13/JD
z 30 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. (wpływ do tut. Biura 6 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wartość zapłaconych przez organ założycielski zobowiązań ujęta w ewidencji księgowej jako zwiększenie kapitału założycielskiego, stanowi przychód podatkowy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2013 r. do tut. Organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wartość zapłaconych przez organ założycielski zobowiązań ujęta w ewidencji księgowej jako zwiększenie kapitału założycielskiego, stanowi przychód podatkowy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

S. (dalej także jako „Spółka” lub „Wnioskodawca”) figurował w Rejestrze Stowarzyszeń i innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej do dnia 11 grudnia 2012 r., a także w rejestrze Zakładów Opieki Zdrowotnej prowadzonym przez Wojewodę. 12 grudnia 2012 r. S. został wykreślony z rejestru S. i nastąpiło jego przekształcenie w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w trybie określonym w art. 69-82 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.), ze 100% udziałem Województwa.

Przed przekształceniem Organ tworzący (Zarząd Województwa) podjął:

  • uchwałę w sprawie przejęcia zobowiązań wymagalnych w wysokości 1.309.111,97 zł wraz z odsetkami do dnia wypłaty,
  • uchwałę w sprawie przejęcia zobowiązań niewymagalnych w wysokości 839.928, 69 zł.

Po podjęciu przez Zarząd Województwa ww. uchwał, w trakcie weryfikacji przez Wydział Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa przekazanych przy piśmie z dnia 27 listopada 2011 roku dokumentów potwierdzających przejęte zobowiązania oraz przygotowania ugód z wierzycielami, stwierdzono rozbieżność pomiędzy stanem faktycznym zobowiązań a stanem zobowiązań podanym przez Wnioskodawcę w zestawieniach. Wartość przejętych zobowiązań została zapłacona w kwocie wynikającej z przekazanych dokumentów finansowych. W związku z powyższym wartość przejętych przez Województwo zobowiązań Wnioskodawcy wyniosła ogółem 2.124.816,42 zł, z tego zapłaconych 2.106.719,46 zł i umorzonych przez wierzycieli 18.096,96 zł. Przejęte zobowiązania dotyczyły wydatków na cele statutowe Wnioskodawcy.

Istotne elementy opisu stanu faktycznego wynikają z treści zadanego pytania i własnego stanowiska, w którym wskazano, iż doszło do konwersji długu na kapitał zakładowy (pokrycie części kapitału zakładowego Spółki wierzytelnością).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wartość zapłaconych przez organ założycielski - Województwo zobowiązań Wnioskodawcy w kwocie 2.106.719,46 zł, ujęta w ewidencji księgowej Spółki jako zwiększenie kapitału założycielskiego stanowi przychód podatkowy?

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 z późn. zm.) do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Ponadto gdyby przejęcie zobowiązań przez organ tworzący w wysokości 2.106.719,46 zł zostało wykazane w księgach rachunkowych Spółki jako zyski nadzwyczajne lub pozostałe przychody operacyjne będzie miał zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie, z którym wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieopłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państwa obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów nie zalicza się do przychodów podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przestawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W przedstawionym stanie faktycznym doszło do przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową na zasadach określonych w art. 70 - 82 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 217).

Stosownie do regulacji art. 70 i 71 ww. ustawy, przed sporządzeniem aktu przekształcenia podmiot tworzący (tj. podmiot albo organ, który utworzył podmiot leczniczy w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej), ustala wskaźnik zadłużenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

Jeżeli wartość wskaźnika zadłużenia ustalona w sposób określony w ww. przepisach wynosi:

  1. powyżej 0,5 - podmiot tworzący, przed dniem przekształcenia, przejmuje zobowiązania samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej o takiej wartości, aby wskaźnik zadłużenia ustalany na dzień przekształcenia dla spółki powstałej z przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej wyniósł nie więcej niż 0,5;
  2. 0,5 lub mniej - podmiot tworzący może, przed dniem przekształcenia, przejąć zobowiązania samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej,

przy czym przejęciu w pierwszej kolejności podlegają zobowiązania wymagalne najdawniej obejmujące kwotę główną wraz z odsetkami (art. 72 ust. 1 i 2 ustawy o działalności leczniczej).

Organem dokonującym przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową, zwanym „organem dokonującym przekształcenia” - w przypadku samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym jest jednostka samorządu terytorialnego - jest organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego (art. 75 pkt 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 80 ust. 1 ww. ustawy, dniem przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę, o której mowa w art. 69, jest dzień wpisania tej spółki do rejestru przedsiębiorców. Z tym dniem następuje również wykreślenie z urzędu samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej z Krajowego Rejestru Sądowego (art. 80 ust. 2 tej ustawy).

Przed dokonaniem ww. przekształcenia Organ tworzący (Zarząd Województwa) podjął uchwały na mocy których, stosownie do powołanych wcześniej przepisów, przejął część zobowiązań Wnioskodawcy. Wartość przejętych przez Województwo zobowiązań Wnioskodawcy wyniosła ogółem 2.124.816,42 zł, z tego zapłacono 2.106.719,46 zł (18.096,96 zł zostało umorzone przez wierzycieli). W dalszej części wniosku wskazano, że kwota 2.106.719,46 zł została ujęta w ewidencji księgowej Spółki jako zwiększenie kapitału założycielskiego.

Przechodząc do oceny stanowiska Wnioskodawcy w tak zarysowanej kwestii prawnej (w kontekście przedstawionego stanu faktycznego) należy stwierdzić, że ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. dalej „updop”), nie zawiera legalnej definicji pojęcia przychodu. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z ww. przepisem, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

  1. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (art. 12 ust. 1 pkt 1);
  2. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (art. 12 ust. 1 pkt 2);
  3. wartość, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 8, umorzonych lub przedawnionych zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a).

W art. 12 ust. 4 updop wymieniono natomiast enumeratywnie przysporzenia, których wystąpienie nie wpływa na powstanie przychodu podatkowego (nie generuje przychodu dla celów podatkowych). I tak, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 updop, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

W świetle powyższego w przedstawionym stanie faktycznym znajdzie zastosowanie powołany wcześniej art. 12 ust. 4 pkt 4 updop co oznacza, że nie wystąpi obowiązek rozpoznania przez Wnioskodawcę przychodu podatkowego. Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Na marginesie powyższych rozważań należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym przepis art. 12 ust. 4 pkt 14 updop nie znajdzie zatem zastosowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj