Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-659/13/BG
z 30 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 04 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 06 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód Spółdzielni uzyskany z tytułu otrzymanej premii termomodernizacyjnej będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód Spółdzielni uzyskany z tytułu otrzymanej premii termomodernizacyjnej będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia Mieszkaniowa, zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm., dalej „uosm”), tworzy fundusz i przeznacza jego środki na remonty zasobów mieszkaniowych, w tym na docieplenie ścian zewnętrznych budynków mieszkalnych (podstawa „Regulamin funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych, w tym funduszu na docieplenie ścian zewnętrznych budynków mieszkalnych, stanowiącego subfundusz funduszu remontowego”). Odpis na fundusz remontowy obciąża koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi (winno być koszty uzyskania przychodów) - art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”).

Fundusz remontowy jest funduszem celowym (art. 16 ust. 1 pkt 9 updop) przeznaczonym na remonty budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale o statusie spółdzielczego lokatorskiego i własnościowego prawa do lokalu, jak również lokale z wyodrębnioną własnością. Spółdzielnia przeprowadza na bieżąco remonty zasobów mieszkaniowych, polegające na odtworzeniu stanu pierwotnego i usuwaniu istniejących wad technologicznych, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym a odpowiadających aktualnym standardom. W ramach docieplenia ścian zewnętrznych budynków mieszkalnych Spółdzielnia Mieszkaniowa przeprowadza remont elewacji budynku mieszkalnego wraz z nałożeniem warstwy dociepleniowej. W celu realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, mającego za zadanie zmniejszenie zużycia energii na potrzeby ogrzewania w budynku zbiorowego zamieszkania Spółdzielnia podpisała w dniu 19 grudnia 2012 r. umowę kredytu inwestorskiego z premią termomodernizacyjną z B..

Decyzja o wypłacie premii termomodernizacyjnej podjęta zostanie po spełnieniu m.in. następujących warunków:

  • przedsięwzięcie termomodernizacyjne zrealizowane zostanie zgodnie z projektem budowlanym przedsięwzięcia, który sporządzony został zgodnie z założeniami pozytywnie zweryfikowanego przez B. audytu energetycznego,
  • przedsięwzięcie termomodernizacyjne zakończone zostanie w terminie określonym w umowie kredytu.

Spółdzielnia Mieszkaniowa przeznaczy otrzymaną premię termomodernizacyjną na pokrycie kosztów przedsięwzięcia termomodernizacyjnego - docieplenie jednego z budynków mieszkalnych, będących w zasobach Spółdzielni, a zatem zgodnie z ustawą na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód Spółdzielni Mieszkaniowej związany z otrzymaniem premii termomodernizacyjnej będzie dochodem zwolnionym w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 updop?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm., dalej „uosm”), celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczenie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Na podstawie art. 1 ust. 3 uosm spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami, stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód, bez względu na rodzaj źródła przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 updop, wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11 nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści powyższej regulacji, aby dochód podmiotów, o których w tym przepisie mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego, muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  1. dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
  2. dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Wobec uchylenia art. 61 ust. 5 uosm, koszty termoizolacji (docieplenia) ścian zewnętrznych budynku mieszkalnego, począwszy od wejścia w życie nowelizacji uosm (31 lipca 2007 r.) powinny być traktowane jako koszty remontu i obciążać fundusz remontowy. Wykonanie zmiany elewacji poprzez nałożenie warstwy ociepleniowej w budynku mieszkalnym ma na celu poprawę izolacyjności cieplnej budynku, a tym samym wpłynie na obniżenie kosztów ogrzewania. Takie prace mają charakter remontu, co potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych (np. wyrok NSA z dnia 3 grudnia 1999 r. sygn. akt SA/Wr 477/98). Remont ten będzie finansowany z funduszu na docieplenie ścian zewnętrznych budynków mieszkalnych, stanowiącego subfundusz funduszu remontowego. Spółdzielnia otrzymała także kredyt na ten cel.

Po spełnieniu warunków, tj. ustaleniu, że;

  • przedsięwzięcie termomodernizacyjne zrealizowane zostanie zgodnie z projektem budowlanym przedsięwzięcia, który sporządzony został zgodnie z założeniami pozytywnie zweryfikowanego przez B. audytu energetycznego,
  • przedsięwzięcie termomodernizacyjne zakończone zostanie w terminie określonym w umowie kredytu oraz zakończeniu prac dociepleniowych,

Spółdzielni zostanie przyznana premia termomodernizacyjna.

Premia termomodernizacyjna wynika z ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1459 ze zm.); jest premią na spłatę części kredytu zaciągniętego na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Zgodnie z art. 1 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, przedmiotem regulacji zawartych w tym akcie prawnym są zasady finansowania ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów części kosztów przedsięwzięć termomodernizacyjnych i remontowych. Premia termomodernizacyjna, zdefiniowana w art. 3 wskazanej ustawy, jest środkiem, służącym wspieraniu tych przedsięwzięć.

Z tytułu realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego inwestorowi przysługuje premia na spłatę części kredytu zaciągniętego na przedsięwzięcie termomodernizacyjne (premia termomodernizacyjna), jeżeli z audytu energetycznego wynika, że w wyniku przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nastąpi:

  1. zmniejszenie rocznego zapotrzebowania na energię, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. a:
    1. w budynkach, w których modernizuje się wyłącznie system grzewczy - co najmniej o 10 %,
    2. w budynkach, w których po 1984 r. przeprowadzono modernizację systemu grzewczego - co najmniej o 15 %,
    3. w pozostałych budynkach - co najmniej o 25 %, lub
  2. zmniejszenie rocznych strat energii, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. b - co najmniej o 25 %, lub
  3. zmniejszenie rocznych kosztów pozyskiwania ciepła, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. c - co najmniej o 20 %, lub
  4. zmiana źródła energii na źródło odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Przedmiotowa premia przyznawana jest w granicach wolnych środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów utworzonych w Banku Gospodarstwa Krajowego i taką właśnie premię otrzyma Spółdzielnia Mieszkaniowa.

Niewątpliwie otrzymana premia stanowić będzie dla Spółdzielni przychód z gospodarki zasobem mieszkaniowym, co znajduje uzasadnienie w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 5 marca 2008 r. w sprawie dochodów spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych zwolnionych z podatku CIT (Znak DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82), bowiem zgodnie z wykładnią zawartą w tym piśmie do przychodów z gospodarki zasobem mieszkaniowym zalicza się premię termomodernizacyjną, o której mowa w ww. ustawie.

Premia ta, jako świadczenie otrzymane w związku z przedsięwzięciem mającym na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczonej do budynku mieszkalnego (lokali mieszkalnych), strat energii w sieci ciepłowniczej oraz zasilających źródłach ciepła, należy zatem do źródła finansowania działalności w zakresie gospodarowania zasobami mieszkaniowymi spółdzielni mieszkaniowej. Zatem świadczenie takie, związane z ww. budowlami i innymi obiektami i urządzeniami (m.in. lokalami mieszkalnymi) stanowi przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Spółdzielnia Mieszkaniowa przeznaczy otrzymaną premię termomodernizacyjną na pokrycie kosztów przedsięwzięcia termomodernizacyjnego - docieplenie jednego z budynków mieszkalnych, będących w zasobach spółdzielni, a zatem zgodnie z ustawą na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Dochód Spółdzielni, powstały z tego tytułu podlega zatem zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, o ile zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, przy czym, jak wskazano powyżej, Spółdzielnia Mieszkaniowa przeznaczy otrzymaną premię termomodernizacyjną na pokrycie kosztów przedsięwzięcia termomodernizacyjnego jednego z budynków mieszkalnych będących w zasobach spółdzielni zatem zgodnie z ustawą na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podobne stanowisko zajęły Izby Skarbowe wydając następujące interpretacje indywidualne:

  1. Znak ITPB3/423-619c/12/PST z dnia 17 grudnia 2012 r.,
  2. Znak IBPBI/2/423-701/11/CzP z dnia 08 września 2011 r.,
  3. Znak IBPBI/2/423-700/11/CzP z dnia 08 września 2011 r.,
  4. Znak IBPBI/2/423-1598/10/AK z dnia 11 lutego 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj