Interpretacja
Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-253/12-5/AKr
z 5 czerwca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-253/12-5/AKr
Data
2012.06.05
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
dostarczanie towarów
posiłki
produkty
stawka preferencyjna
usługi gastronomiczne
żywność
Istota interpretacji
Stawka podatku na sprzedaż przekąsek z przeznaczeniem do spożycia „na wynos” oraz z przeznaczeniem do spożycia „na miejscu” oraz stawka na sprzedaż naparów ziołowych i owocowych w ramach usługi gastronomicznej.
Wniosek ORD-IN 586 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na sprzedaż przekąsek z przeznaczeniem do spożycia „na miejscu” – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 5 marca 20121 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na sprzedaż przekąsek z przeznaczeniem do spożycia „na miejscu”. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sieci kawiarni na terenie całej Polski, w których dokonuje sprzedaży napojów, przede wszystkim kawy i mieszanek kawowych oraz drobnych przekąsek słodkich (ciastka, bułeczki, croissanty) i słonych (kanapki, wrap’y, quiche itp.) na miejscu lub na wynos. Klient wybiera pomiędzy zakupem napoju lub przekąski do spożycia na miejscu, a zakupem na wynos - deklarując ten wybór już w momencie składania zamówienia przy kasie. Dokonanie przez klienta wyboru zakupu na wynos jest odpowiednio odnotowane w momencie ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej. W przypadku zadeklarowania chęci spożycia danego produktu na miejscu, oprócz samego napoju lub przekąski klient otrzymuje takie świadczenia jak możliwość skorzystania z infrastruktury zapewnianej przez Spółkę (m.in. klimatyzowanego lokalu, krzesła lub fotelu, stolików, toalet, gazet codziennych i książek, sztućców oraz porcelanowych naczyń). Ponadto, spożywając na miejscu klient ma możliwość konsumpcji w miłej atmosferze stworzonej dzięki odpowiedniemu wystrojowi restauracji oraz muzyce. Natomiast w przypadku zakupu napoju lub przekąski na wynos (zgodnie z wyraźną deklaracją klienta, co do takiego zakupu), otrzymuje on napój w plastikowym kubku, natomiast przekąskę w oryginalnym opakowaniu (zazwyczaj pudełko lub karton), ewentualnie w papierowej torebce. Ponadto pracownicy restauracji pakują zakupione napoje/przekąski do papierowych toreb z uchwytami, umożliwiających ich wygodne przenoszenie. W celu stabilizacji napojów używane są podstawki na kubki. W przypadku zakupu na wynos, klient nie korzysta z usług świadczonych przy konsumpcji na miejscu. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, w interpretacji z dnia 13 grudnia 2011 r. - dotyczącej stanu faktycznego oraz dotyczącej zdarzenia przyszłego (dalej: Interpretacje), potwierdził, że sprzedaż przez Spółkę napojów i przekąsek na wynos, w sposób opisany powyżej, należy traktować jako dostawę towarów, opodatkowaną według stawki VAT właściwej dla danego towaru. Dlatego w dalszej części wniosku, Spółka traktuje sprzedaż w systemie „na wynos” jako dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy sprzedaż przekąsek wskazanych w punkcie 1a) opisu zdarzenia przyszłego, podlegających klasyfikacji do PKWiU 10.71.12.0 „Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże”, o terminie przydatności do spożycia nieprzekraczającym po rozmrożeniu 45 dni, w ramach świadczonych usług gastronomicznych, podlega opodatkowaniu stawką VAT 8% na podstawie § 7 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 7 załącznika nr 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm., dalej: Rozporządzenie wykonawcze)... Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa przekąsek wskazanych w punkcie la) opisu zdarzenia przyszłego, podlegających klasyfikacji do PKWiU 10.71.12.0 „Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże” o terminie przydatności do spożycia nieprzekraczającym po rozmrożeniu 45 dni, w ramach świadczonych usług gastronomicznych będzie również podlegała opodatkowaniu stawką VAT 8% na podstawie § 7 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 7 załącznika do Rozporządzenia wykonawczego. Uzasadnienie Zgodnie z brzmieniem poz. 7 załącznika nr 1 w związku z § 7 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia wykonawczego, obniżonej stawce podatku w wysokości 8% podlegają usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56) z wyłączeniem sprzedaży m.in. towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka świadczy usługi gastronomiczne związane z wyżywieniem, obejmujące m.in. dostawę na miejscu przedmiotowych przekąsek, a więc usługi podlegające opodatkowaniu stawką VAT 8%. W opinii Spółki, przedmiotowe przekąski podlegają klasyfikacji do grupowania PKWiU 10.71.12.0 „Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże”, a termin ich przydatności do spożycia nie przekracza 45 dni - przekąski te, jako wymienione w poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, podlegają opodatkowaniu stawką VAT 8%. Biorąc pod uwagę powyższe, również świadczenie usługi gastronomicznej obejmującej podawanie klientom przekąsek wymienionych w punkcie 1a) opisu zdarzenia przyszłego, podlega opodatkowaniu stawką VAT 8%, gdyż w tym przypadku nie znajdą zastosowania wyłączenia określone w poz. 7 załącznika nr 1 Rozporządzenia wykonawczego. W szczególności nie znajdzie zastosowania wyłączenie dotyczące sprzedaży towarów nieprzetworzonych, podlegających opodatkowaniu stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT (obecnie 23%). Spółka pragnie jednak zauważyć, iż nawet w przypadku uznania stanowiska Spółki, wyrażonego w uzasadnieniu do pytania nr 1 (Czy sprzedaż na wynos przekąsek wskazanych w punkcie 1a) opisu zdarzenia przyszłego, podlegających klasyfikacji do grupowania PKWiU 10.71.12.0 „Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże” o terminie przydatności do spożycia nieprzekraczającym po rozmrożeniu 45 dni, podlega opodatkowaniu stawką VAT 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy o VAT...) za nieprawidłowe, a w konsekwencji gdyby przekąski te sprzedawane w systemie „na wynos” podlegały opodatkowaniu stawką VAT, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT (w wysokości 23%), nadal wyłączenie to nie znajdzie zastosowania, bowiem Spółka nie dokonuje sprzedaży takich towarów w stanie nieprzetworzonym. Czynności wykonywane przez pracowników Spółki wskazane w opisie zdarzenia przyszłego (rozpakowanie, rozmrożenie, podanie, udekorowanie oraz opcjonalnie podgrzanie) mają niewątpliwie charakter przetworzenia. Ze względu na brak definicji przetworzenia w przepisach podatkowych, Spółka odniosła się do definicji „Słownika Języka Polskiego” PWN (www.sjp.pwn.pl), według której przetwarzać oznacza „przekształcić coś twórczo; zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd, opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową”. Pracownicy Spółki dokonują przede wszystkim rozmrożenia produktu, co jest konieczne do umożliwienia spożycia przekąski. Należy podkreślić, że klient nie byłby zainteresowany nabyciem przekąski w stanie nieprzetworzonym, bowiem nie nadawałaby się ona do spożycia w ramach usługi gastronomicznej. Rozmrożenie zmienia właściwości produktu, w szczególności termin jego przydatności do spożycia. Ponadto pracownicy wykonują dodatkowe czynności, obejmujące dekorację przekąsek sosem lub bitą śmietaną, nadając jej inny wygląd. Na życzenie klientów niektóre przekąski są również podgrzewane. Stanowisko Spółki zgodnie z którym rozmrożenie/podgrzanie produktu oferowanego w ramach usługi gastronomicznej jest czynnością istotną, podzielił również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lipca 2011 r. o sygn. IPPP1-443-600/11 -4/PR wskazując w szczególności, iż: „(...) za istotne należy uznać czynności usługowe wykonywane przez pracownika stacji polegające na podgrzaniu produktów, dodania sosu, bowiem dopiero w ten sposób przygotowany produkt zaspokaja potrzeby konsumenta, nie interesuje go otrzymanie zamrożonych produktów. Z powyższego można wnioskować, iż w omawianej sprawie, ww. czynności odgrywają istotną rolę (...)”. Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż przekąski opisane w punkcie la) zdarzenia przyszłego sprzedawane w ramach usługi gastronomicznej, podlegają opodatkowaniu stawką VAT 8%. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na sprzedaż przekąsek z przeznaczeniem do spożycia „na miejscu”. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został rozpatrzony w interpretacjach indywidualnych z dnia 5 czerwca 2012 r. znak: ILPP2/443-253/12-2/AKr, ILPP2/443-253/12-3/AKr, ILPP2/443-253/12-4/AKr, ILPP2/443 -253/12-6/AKr i ILPP2/443-253/12-7/AKr. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.