Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-682/13/HK
z 3 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 4 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego przekazania sieci wodno-kanalizacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 lipca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek m.in. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego przekazania sieci wodno-kanalizacyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest przedsiębiorstwem powołanym przez trzy gminy do prowadzenia działalności w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, tj. do realizacji zadania własnego gmin - w myśl art. 3 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (cyt. „zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy”).

Przedsiębiorstwo posiada infrastrukturę wodociągowo-kanalizacyjną w postaci rurociągów podziemnych do przesyłu wody i ścieków, przepompownie ścieków, hydrofornie oraz oczyszczalnię ścieków.

Rozbudowa sieci wodociągowo-kanalizacyjnych następuje ze środków własnych przedsiębiorstwa lub przy współudziale finansowym gmin. Zdarzają się też sytuacje, w których przyszli odbiorcy usług wodociągowo-kanalizacyjnych, na własny koszt, dokonują rozbudowy odcinka sieci po to, by możliwe było podłączenie indywidualnego przyłącza do sieci Spółki. Następnie odbiorcy ci (inwestorzy) mogą występować o zwrot poniesionych nakładów - w myśl art. 31 ww. ustawy w brzmieniu: „osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu na warunkach uzgodnionych w umowie”. Ponadto, zgodnie z art. 49 § 2 Kodeksu cywilnego w brzmieniu: „Osoba, która poniosła koszty budowy urządzeń, o których mowa w § 1 i jest ich właścicielem, może żądać, aby przedsiębiorca, który przyłączył urządzenia do swojej sieci, nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej”.

W ślad za ww. zapłatą za przekazanie urządzenia wodociągowego lub kanalizacyjnego, przyłączonego do sieci przedsiębiorstwa, Spółka - na nazwisko inwestora – wystawia PIT-8C z informacją o wysokości uzyskanych przychodów, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy - w świetle art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - odpłatne przekazanie odcinka sieci jest przychodem z odpłatnego zbycia innych rzeczy (pkt 8 lit. d) czy też przychodem z innych źródeł (pkt 9)?

Czy prawidłowym jest zastosowanie przepisu art. 49, ust. 1 Kodeksu cywilnego, do zakwalifikowania ww. przedmiotu odcinka sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej do ruchomości tj. rzeczy, na potrzeby art. 10, ust. 1, pkt 8d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia (tj. odpłatnego przekazania urządzenia wodociągowo-kanalizacyjnego) powinien mieć zastosowanie art. 10 ust. 1 pkt 8d) (winno być: pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę treść tego artykułu - „jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wyniku działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie” - po upływie 6 miesięcy od wybudowania przez inwestora odcinka sieci, licząc od końca miesiąca, w którym wybudowano urządzenie, nie należy sporządzać PIT-8C, gdyż przychód uzyskany przez osoby fizyczne nie jest przychodem do opodatkowania.

Wnioskodawca podkreślił, że odcinek sieci (z rury PCV lub PE, czy też z innego materiału) umieszczony w ziemi czy w kanale przesyłowym, w tym przypadku nie powinien być zaliczany do nieruchomości, z zastosowaniem Klasyfikacji Środków Trwałych wskazanej w treści rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych, czy też zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ustawy - Prawo Budowlane, lecz ww. odcinek sieci powinien zostać zaliczony do ruchomości czyli rzeczy, na podstawie zapisu art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego o treści: „Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa”.

Wnioskodawca zauważył, że zaliczając odcinek sieci do rzeczy, tj. ruchomości, musiał oprzeć się o zapisy Kodeksu cywilnego (art. 49), gdyż w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w tej kwestii nie jest wskazany żaden przepis prawny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych odpłatnego przekazania sieci wodno-kanalizacyjnej. W pozostałym zakresie zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

W myśl zasady powszechnego opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 i 9 ww. ustawy źródłami przychodów są:

-odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie (…),

-inne źródła.

Na podstawie art. 20 ust. 1 powyższej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak wynika z powyższego przepisu katalog przychodów zaliczanych do tzw. innych źródeł jest katalogiem otwartym. Tym samym do tegoż źródła należy zaliczyć wszystkie inne przychody, jednakże tylko takie, które nie mogą być zakwalifikowane do pozostałych kategorii źródeł, szczegółowo wymienionych w treści art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 07 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. z 2006 r., Nr 123, poz. 858 z późn. zm.) osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo–kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie.

Na podstawie art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Osoba, która poniosła koszty budowy urządzeń, o których mowa w § 1, i jest ich właścicielem, może żądać, aby przedsiębiorca, który przyłączył urządzenia do swojej sieci, nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej. Z żądaniem przeniesienia własności tych urządzeń może wystąpić także przedsiębiorca (art. 49 § 2 Kodeksu cywilnego).

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem powołanym przez trzy gminy do prowadzenia działalności w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, tj. do realizacji zadania własnego gmin. Przedsiębiorstwo posiada infrastrukturę wodociągowo-kanalizacyjną w postaci rurociągów podziemnych do przesyłu wody i ścieków, przepompownie ścieków, hydrofornie oraz oczyszczalnię ścieków. Rozbudowa sieci wodociągowo-kanalizacyjnych następuje ze środków własnych przedsiębiorstwa lub przy współudziale finansowym gmin. Zdarzają się też sytuacje, w których przyszli odbiorcy usług wodociągowo-kanalizacyjnych, na własny koszt, dokonują rozbudowy odcinka sieci po to, by możliwe było podłączenie indywidualnego przyłącza do sieci Spółki. Następnie odbiorcy ci (inwestorzy) mogą występować o zwrot poniesionych nakładów.

W ślad za ww. zapłatą za przekazanie urządzenia wodociągowego lub kanalizacyjnego, przyłączonego do sieci przedsiębiorstwa, Spółka - na nazwisko inwestora – wystawia PIT-8C z informacją o wysokości uzyskanych przychodów, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać należy, iż z art. 31 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (na który powołuje się Wnioskodawca) wynika, że na warunkach uzgodnionych w umowie osoby, które wybudowały urządzenia wodociągowo-kanalizacyjne mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu. Zasady takiego przekazania precyzuje art. 49 § 2 Kodeksu cywilnego stanowiąc, że osoba, która poniosła koszty budowy omawianych urządzeń, może żądać, aby przedsiębiorca, który przyłączył je do swojej sieci, nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej; z żądaniem przeniesienia własności tych urządzeń może wystąpić także przedsiębiorca.

Zatem w sytuacji, kiedy ww. urządzenia zostały przekazane odpłatnie - powstaje przychód. Przychód ten należy - stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zakwalifikować do źródła jakim jest odpłatne zbycie innych rzeczy.

Skoro bowiem mamy do czynienia z umową odpłatnego przekazania wodociągu i kanału sanitarnego, to przedmiotem tej umowy są urządzenia, które – w świetle cyt. art. 49 Kodeksu cywilnego – po fizycznym połączeniu z siecią przestają być częścią składową nieruchomości i uzyskują status samoistnych rzeczy ruchomych.

W treści art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w pkt 8 tego przepisu) zostało m.in. wymienione odpłatne zbycie innych rzeczy. Tym samym, zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, przychód z tego tytułu nie może zostać zakwalifikowany jako przychód z tzw. „innych źródeł”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Zatem w przedstawionym zdarzeniu przyszłym bezpodstawnym będzie sporządzenie informacji o dochodach PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Słuszna jest więc opinia Wnioskodawcy, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie wystąpi obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, jednakże błędne są argumenty Wnioskodawcy, że powodem tego stanu rzeczy jest fakt, iż „przychód uzyskany przez osoby fizyczne nie jest przychodem do opodatkowania.”. Przyczyna braku ww. obowiązku tkwi w treści cyt. art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten bowiem dotyczy wyłącznie dochodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym w ogóle nie dotyczy dochodów z odpłatnego zbycia, o których mowa w treści art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy.

Reasumując, zgodzić się należy z Wnioskodawcą, iż omawiany przychód kwalifikować należy do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Słusznym jest także jego twierdzenie, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym brak jest obowiązku sporządzenia informacji o dochodach PIT-8C, aczkolwiek z innych powodów niż wskazane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj