Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-840/13-6/AA
z 4 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z hodowli ślimaków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z hodowli ślimaków.

W związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 4 października 2013 r., znak ILPB1/415-840/13-2/AA, ILPP2/443-680/13-2/MR na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 8 października 2013 r.

W odpowiedzi na powyższe wezwanie, w dniu 9 października 2013 r. na elektroniczną skrzynkę pocztową Biura Krajowej Informacji Podatkowej wpłynęło pismo przesłane przez Pana X.

Jednakże należy wyjaśnić, że przesłane do tut. Organu pismo, które wpłynęło na elektroniczną skrzynkę pocztową Biura Krajowej Informacji Podatkowej nie spełniało definicji dokumentu elektronicznego – nie zawierało podpisu Wnioskodawcy (podpisu elektronicznego certyfikowanego), zatem nie można mu było przypisać cech środka dowodowego w przedmiotowej sprawie, a w szczególności wagi uzupełnienia wniosku.

W związku z tym, pismem z dnia 14 października 2013 r. nr ILPB1/415-840/13-4/AA ILPP2/443-680/13-4/MR ponownie wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków.

W piśmie tym wskazano, że nieuzupełnienie pisma w wyznaczonym terminie spowoduje, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej będzie podlegał rozpatrzeniu zgodnie ze wskazaniem zawartym w wezwaniu do jego uzupełnienia z dnia 4 października 2013 r., tj. według kolejności w nim wskazanej, a więc w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w pozostałej części zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 17 października 2013 r., a zatem wyznaczony termin upłynął w dniu 24 października 2013 r. Wnioskodawca w tym czasie nie uzupełnił braków formalnych wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W przyszłym roku, czyli w 2014, Wnioskodawca planuje rozpocząć chów i hodowlę ślimaków konsumpcyjnych gatunku (…). Jest to mięczak, który występuje w naturze w cieplejszych rejonach Europy Zachodniej i od lat jest również hodowany na zachodzie jak i w Polsce. Wnioskodawca pracuje zawodowo, na umowie o pracę i pracodawca odprowadza podatek dochodowy, a hodowla ślimaka będzie zajęciem dodatkowym Zainteresowanego.

Cykl hodowlany rozpoczyna się w lutym od zakupu tzw. reproduktorów, które po wybudzeniu z hibernacji rozpoczynają znoszenie jaj, z których wylęgają się młode ślimaki. Ten pierwszy etap kończy się w połowie maja i odbywać będzie się w specjalnie przygotowanym pomieszczeniu piwnicznym domu, w którym Wnioskodawca mieszka. Zabiegi hodowlane polegają na codziennym myciu, karmieniu i pojeniu, wybieraniu zniesionych jaj i wylęgniętych ślimaków oraz zapewnieniu odpowiedniej temperatury, wilgotności i wentylacji.

Drugi etap chowu rozpoczyna się w połowie kwietnia. Trwa do połowy maja. Ślimaki są wtedy na dworze ale w tunelu foliowym, ogrzewanym sporadycznie przy ewentualnych spadkach temperatury poniżej 0°C. Tunel foliowy będzie postawiony na działce siedliskowej Wnioskodawcy, na której jest dom mieszkalny Zainteresowanego. Prace polegają na zraszaniu, w celu pojenia i zapewnienia odpowiedniego poziomu wilgotności, czyszczeniu i karmieniu.

Trzeci etap to właściwy tucz, który odbywa się na polu w tzw. parkach hodowlanych (oddzielonych i zabezpieczonych przed ucieczką zagrodach). Trwa on od połowy maja do połowy października. W tym czasie ślimaki dorastają do wielkości handlowej. W przypadku Wnioskodawcy będzie to się odbywać na wydzierżawionej działce (użytki rolne w klasie V) o powierzchni 0,30 ha, z czego na początek tylko połowa przeznaczona zostanie na tucz ślimaków.

W umowie na dzierżawę powinność opłaty podatku rolnego będzie po stronie dzierżawcy czyli Wnioskodawcy. Oprócz ustalonej kwoty netto za dzierżawę Wnioskodawca będzie również płacił podatek VAT (płatności będzie dokonywał na podstawie otrzymanej faktury VAT).

W parkach wysiana będzie odpowiednia mieszanka roślin, które w czasie tuczu stanowią podstawę pożywienia mięczaków a dokarmiane będą raz dziennie mieszanką paszy treściwej. Wymagane jest również zraszanie parków, szczególnie w letnie, upalne dni.

Praca w trakcie tuczu właściwego polega na codziennej, bieżącej i systematycznej kontroli i obserwacji stada ze ścisłą obserwacją zdrowotności i zabezpieczeń antyucieczkowych i wieczornym zadawaniu paszy treściwej.

W trakcie (przedzbiór) i pod koniec tego etapu jest zbiór ślimaków; segregacja i przygotowanie do sprzedaży. Z części wyhodowanych ślimaków wybiera się dla siebie reproduktory na kolejny sezon (rok), które na kilka miesięcy poddaje się hibernacji w chłodni.

Ostatnim etapem jest sprzedaż reszty wyhodowanych i utuczonych ślimaków.

Cały cykl hodowlany i biologiczny wzrost trwa około 5-6 miesięcy od lutego do września: wylęgnięte wcześniej dorastają wcześniej, pozostałe później.

Wnioskodawca nadmienił, że posiada dyplom rolnika wykwalifikowanego. Zainteresowany przypomina również, że jest właścicielem (współwłasność z żoną) działki siedliskowej o powierzchni 460 m2, na której będzie postawiony tunel foliowy oraz właścicielem domu mieszkalnego, w którym w części piwnicznej odbywać będzie się wylęg i odchów młodych ślimaków.

Ślimaki Wnioskodawca będzie sprzedawał w formie nieprzetworzonej. Przed sprzedażą będą umyte, wysuszone, wyczyszczone zewnętrznie i wewnętrznie, poddane wstępnej hibernacji i segregacji.

W przyszłości, w przypadku odniesienia sukcesu, Wnioskodawca chciałby również oprócz sprzedaży ślimaków na przerób czy pośrednikom sprzedawać również reproduktory kolejnym hodowcom.

Hodowla ślimaków jest na tyle mało popularna, że istnieje wiele tajemnic z nią związanych a co za tym idzie ogromne ryzyko osiągnięcia zamierzonych celów sprzedażowych. Wiąże się ona również z dużymi nakładami inwestycyjnymi (przygotowanie specyficznych warunków w pomieszczeniu, tunelu, w parkach i chłodni) jak również z niemałymi kosztami bieżącymi (ogrzewanie, woda, energia elektryczna, pasza) a także z dużą pracochłonnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

  1. Czy do chowu i hodowli ślimaków konsumpcyjnych stosuje się przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy obowiązek podatkowy (podatek dochodowy) jest zależny od skali przedmiotowej hodowli lub wielkości osiąganych z niej przychodów/dochodów?
  3. Czy przedmiotową hodowlę uznaje się za działalność rolniczą, która jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych?
  4. Czy hodowlę ślimaków uznaje się za dział specjalny produkcji rolnej? Gdy tak, to do której kategorii z załącznika do ustawy ją przypisać?
  5. Za które ze źródeł przychodów, wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać chów i hodowlę ślimaków konsumpcyjnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, hodowla ślimaków nie jest zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej ponieważ w wykazie „działy specjalne produkcji rolnej” hodowla ślimaków nie figuruje. W związku z powyższym uważa, że hodowla ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym lecz „mieści się” w podatku od nieruchomości i użytków rolnych, płaconym do gminy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem działów specjalnych produkcji rolnej.

Natomiast zgodnie z ust. 2 ww. przepisu działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  • miesiąc - w przypadku roślin,
  • 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  • 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  • 2 miesiące w przypadku pozostałych zwierząt,
  • licząc od dnia nabycia.

Podstawową cechą działalności rolniczej jest to, że prowadzi ona do uzyskania produktów w stanie nieprzetworzonym. Oznacza to, że produkty działalności rolniczej powstają wyłącznie na skutek zakupu, rozmnażania i normalnych biologicznych procesów wzrostu. Działalnością rolniczą jest również działalność polegająca na przetrzymywaniu zakupionych produktów roślinnych lub/i zwierzęcych przez co najmniej wskazany w przepisie czas, podczas którego następuje ich biologiczny wzrost.

Wnioskodawca przypuszcza więc, że do uznania działalności za działalność rolniczą jest zachowanie minimalnego, wskazanego w ww. przepisach okresu przetrzymywania produktów roślinnych, zwierzęcych.

Przetrzymywanie tychże produktów przez krótszy czas, po którym następuje ich odsprzedaż jest już działalnością o charakterze handlowym czyli pozarolniczą działalnością gospodarczą, z której dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych.

W przypadku hodowli ślimaków, gatunku (…), okres od wylęgu do osiągnięcia wielkości i masy sprzedażowej wynosi 5-6 miesięcy i po tym okresie są sprzedawane (część Zainteresowany pozostawia dla siebie jako reproduktory na kolejny, przyszłoroczny sezon). Wnioskodawca nadmienia, że wylęg małych ślimaków następuje ze zniesionych jaj przez reproduktory (wyselekcjonowane, najlepsze osobniki dorosłe), które w kolejnych sezonach chowu pochodzą z własnej hodowli i tylko na początku wymagany jest zakup mięczaków do rozmnażania. Tak więc chów ślimaków odbywa się w cyklu zamkniętym.

Według wiedzy Wnioskodawcy i przytoczonych przepisów chów i hodowla ślimaków jest działalnością rolniczą, która nie podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez względu na wysokość osiąganych przychodów z tej działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), co do zasady, dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych.

Jednakże zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przepisów tej ustawy, nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Działy specjalne produkcji rolnej stanowią źródło przychodu określone w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

– licząc od dnia nabycia.

Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a powołanej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Załącznik nr 2 „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej.

Do działów specjalnych produkcji rolnej nie zalicza się hodowli ślimaków, ponieważ w Tabeli, o której mowa powyżej w specyfice rodzajowej tego typu hodowla nie została wymieniona.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje rozpocząć chów i hodowlę ślimaków konsumpcyjnych. Cały cykl hodowlany i biologiczny wzrost trwa około 5-6 miesięcy, od lutego do września.

Reasumując, hodowla ślimaków nie jest działem specjalnym produkcji rolnej. Do działów specjalnych produkcji rolnej nie zalicza się hodowli ślimaka, ponieważ w Tabeli o której mowa powyżej w specyfice rodzajowej tego typu hodowla nie została wymieniona. Oznacza to, że hodowla ślimaków jest działalnością rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, do dochodów uzyskanych z tej działalności nie stosuje się przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że odpowiedź na pytanie nr 2 i 5 stała się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku rolnego został rozstrzygnięty odrębnymi pismami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj