Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1017/13/PC
z 28 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 25 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 30 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego przez ZOZ przed przekształceniem (przeznaczonego na cele statutowe ZOZ), niewydatkowanego na ten cel przez ten podmiot – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego przez ZOZ przed przekształceniem (przeznaczonego na cele statutowe ZOZ), niewydatkowanego na ten cel przez ten podmiot.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

SPZOZ Przychodnia Rejonowo-Specjalistyczna (dalej również jako „SPZOZ”) utworzony przez Radę Miejską S. podlegać będzie przekształceniu w spółkę kapitałową. Organ wykonawczy Gminy (Prezydent Miasta) planuje dokonać przekształcenia SP ZOZ w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością zgodnie z przepisami art. 69-82 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2013 r. poz. 267). Podmiot tworzący SPZOZ, uchwałą z dnia 19 grudnia 2012 r., wyraził zgodę na przekształcenie SPZOZ Przychodni Rejonowo-Specjalistycznej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym wspólnikiem będzie Gmina. Stosownie do wskazanych przepisów ustawy o działalności leczniczej planowany akt przekształcenia zastąpi czynności określone w Kodeksie spółek handlowych poprzedzające złożenie wniosku o wpisanie spółki do rejestru przedsiębiorców. Dzień wpisu spółki do rejestru przedsiębiorców, będący dniem przekształcenia, spowoduje wykreślenie SPZOZ z KRS, bez konieczności jego likwidacji. Skutkiem ustawowej automatyzacji procesu przekształcenia jest - co do zasady - sukcesja generalna praw i obowiązków przysługujących SPZOZ na rzecz spółki. Pracownicy przekształconego SPZOZ-u staną się z mocy prawa pracownikami spółki. Bilans zamknięcia SPZOZ stanie się bilansem otwarcia spółki kapitałowej. Następstwem sukcesji uniwersalnej jest wejście spółki w ogół praw i obowiązków przekształconego SPZOZ. Spółka będąca sukcesorem nabędzie mienie w rozumieniu art. 44 Kodeksu cywilnego (tj. własność i inne prawa majątkowe) należące do SPZOZ. W związku z tym spółka nabędzie własność wszystkich należących przed przekształceniem do SPZOZ-u ruchomości w tym urządzeń, sprzętu, materiałów i towarów, wierzytelności, środków pieniężnych, licencji i zezwoleń związanych z prowadzeniem działalności SPZOZ-u, zbiorów danych osobowych pracowników i pacjentów, ksiąg i dokumentów według stanu na dzień planowanego przekształcenia. Nowy podmiot przejmie również wszystkie zobowiązania i należności SPZOZ-u ujęte w księgach na dzień przekształcenia. SPZOZ, będący podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej jest wpisany do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą i jego podstawowym celem, który jest wpisany do Statutu podmiotu jest udzielanie świadczeń medycznych. Wobec powyższego samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej realizując powyższe cele korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w części, w której uzyskane dochody przeznaczył na realizację celów statutowych. Po przekształceniu w spółkę kapitałową podmiot traci prawo do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1c mimo, że ze Statut będzie wynikało, iż jego nadrzędnym celem będzie udzielanie świadczeń zdrowotnych. Jednostka (po przekształceniu) na realizację powyższych celów ma zamiar wykorzystać środki własne będące wypracowanym dochodem przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej do dnia przekształcenia w spółkę kapitałową. Środki te ma zamiar przeznaczyć w szczególności na: wynagrodzenia dla pracowników, pochodne od wynagrodzeń, usługi laboratoryjne i medyczne, leki i materiały jednorazowe wraz z odczynnikami i materiałami diagnostycznymi, utrzymanie budynku wraz z opłatą za media i podatku od nieruchomości, doposażenie podmiotu w sprzęt medyczny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody uzyskane przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, w części w której przeznaczone zostaną na działalność w zakresie ochrony zdrowia, stanowiące jego cel statutowy są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 93a § 1 Ordynacji Podatkowej, mimo iż wydatkowane zostaną na ten cel już po przekształceniu SPZOZ w spółkę kapitałową?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody osiągnięte przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej (SPZOZ) w okresie do dnia przekształcenia w części przeznaczonej na działalność w zakresie ochrony zdrowia (która stanowi cel statutowy SPZOZ), zwolnione są od podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust.1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 93a Ordynacji podatkowej. Bez znaczenia jest, czy dochody te zostaną wydatkowane już po przekształceniu podmiotu w spółkę prawa handlowego, ponieważ zgodnie z art. 93a Ordynacji Podatkowej osoba prawna powstała z przekształcenia innej osoby prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z ustawą o działalności leczniczej, spółka z dniem przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki, których podmiotem był samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, a bilans zamknięcia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej staje się bilansem otwarcia spółki. Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, iż przepis art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczyć będzie wyłącznie dochodu, który zostanie wypracowany przez Spółkę. W związku z tym, sukcesją podatkową o której mowa w art. 93a Ordynacji podatkowej, objęty jest dochód, który został przeznaczony przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej na działalność statutową, którą jest działalność w zakresie ochrony zdrowia. Dochód ten będzie zwolniony od podatku także wtedy, kiedy zostanie wydatkowany na cel na jaki został przeznaczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 93a § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Jak wynika z brzmienia powyższego przepisu spółka kapitałowa powstała w związku z przekształceniem osoby prawnej - samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, wstępuje nie tylko we wszystkie obowiązki osoby przekształconej ale także we wszystkie uprawnienia jakie osoba przekształcana posiadała.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca (samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej) korzystał ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawu z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. – dalej „updop”). Przepis ten stanowi, że wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W związku z zamiarem przekształcenia Wnioskodawcy w spółkę kapitałową oraz niewykorzystaniem w całości osiągniętego przez Niego i przeznaczonego na cele preferowane w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4 updop dochodu, należy stwierdzić, że Wnioskodawca skorzysta ze zwolnienia, o którym mowa w tym przepisie a obowiązek wydatkowania dochodu na cele statutowe przejdzie na następcę prawnego, tj. spółkę kapitałową powstałą w związku z przekształceniem Wnioskodawcy.

Należy podkreślić, że uprawnienie to będzie dotyczyć wyłącznie dochodu osiągniętego i przeznaczonego na cele statutowe, osiągniętego przez Wnioskodawcę a nie dochodu osiągniętego przez spółkę kapitałową powstałą w wyniku Jego przekształcenia.

Stosownie bowiem do brzmienia art. 17 ust. 1c updop, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj