Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-405/13-6/JK4
z 20 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 20 czerwca 2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 2 sierpnia 2013 r. (data nadania 2 sierpnia 2013 r., data wpływu 5 sierpnia 2013 r.) na wezwanie z dnia 30 lipca 2013 r. Nr IPPB4/415-405/13-2/MP (data nadania 31 lipca 2013 r., data odbioru 2 sierpnia 2013 r.) oraz pismem z dnia 12 września 2013 r. (fax - data nadania 13 września 2013 r., data wpływu 13 września 2013 r., za pośrednictwem poczty – data nadania 13 września 2013 r., data wpływu 16 września 2013 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie telefoniczne z dnia 12 września 2013 r. w przedmiocie uzupełnienia braków formalnych wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 30 lipca 2013 r. Nr IPPB4/415-405/13-2/MP (data nadania 31 lipca 2013 r., data odbioru 2 sierpnia 2013 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego w odniesieniu do zadanego pytania.

Pismem z dnia 2 sierpnia 2013 r. (data nadania 2 sierpnia 2013 r., data wpływu 5 sierpnia 2013 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.

W związku z dalszymi wątpliwościami tut. organ wezwał telefonicznie w dniu 12 września 2013 r. Wnioskodawczynię (na tę okoliczność została sporządzona notatka służbowa) do uzupełnienia braków formalnych wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

Pismem z dnia 12 września 2013 r. (fax - data nadania 13 września 2013 r., data wpływu 13 września 2013 r., za pośrednictwem poczty – data nadania 13 września 2013 r., data wpływu 16 września 2013 r.) Wnioskodawczyni powyższe uzupełniła.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2012 r. Wnioskodawczyni skorzystała z dotacji przyznawanych przez Wojewódzki Fundusz Środowiska i Gospodarki Wodnej na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków. Umowę na budowę ww. oczyszczalni Wnioskodawczyni zawarła w dniu 21 maja 2012 r.

Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków była dofinansowana w formie dotacji w wysokości do 45% kosztów kwalifikowanych (koszty związane jedynie z zakupem urządzenia oraz robotami montażowymi, niezbędnymi do jego prawidłowej pracy), nie więcej niż 7.500,00 zł dla oczyszczalni o przepustowości do 5m3/d i nie więcej niż 10.000,00 zł dla oczyszczalni o przepustowości powyżej 5m3/d. W przypadku Wnioskodawczyni wysokość dotacji wyniosła 5.625,00 zł kosztu kwalifikowanego brutto. Całość inwestycji to koszt 12.500,00 zł brutto. Wszystkie wydatki musiały być udokumentowane fakturami.

Dotacja była wypłacana po zakończeniu inwestycji i dokonaniu rozliczenia wraz z przedstawieniem następujących dokumentów:

  • oryginał faktury wystawionej za realizację/zakup przydomowej oczyszczalni ścieków,
  • oświadczenie producenta urządzenia, jego przedstawiciela lub osobę sprawującą nadzór, że roboty montażowe zostały przeprowadzone prawidłowo i gwarantują prawidłową pracę urządzenia, a jego wielkość gwarantuje prawidłowe oczyszczanie ścieków (wraz z wypełnionym drukiem gwarancji),
  • protokół odbioru końcowego zadania podpisany przez wykonawcę, osobę sprawującą nadzór oraz Beneficjenta,
  • druk wniosku o wypłatę zgodnie z załącznikiem,
  • potwierdzenie poniesienia udziału środków własnych (faktury/rachunki oraz przelewy bankowe lub potwierdzenie zapłaty przez Wykonawcę/Dostawcę),
  • badania ścieków oczyszczonych w przypadku oczyszczalni ścieków o przepustowości powyżej 5 m3/d lub oczyszczalni odprowadzających ścieki do wód powierzchniowych (ten punkt nie dotyczył Wnioskodawczyni, gdyż ścieki nie są odprowadzane do wód powierzchniowych, a oczyszczalnia nie jest większa niż 5m3/d),
  • co najmniej 3 zdjęcia wykonane na różnym etapie realizacji zadania.

Beneficjentem programu mogli zostać:

  • osoby fizyczne będące właścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości, na której będzie zlokalizowana przydomowa oczyszczalnia ścieków,
  • osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które są właścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości, na której zlokalizowana będzie przydomowa oczyszczalnia ścieków,
  • instytucje i organizacje wykonujące funkcje publiczne lub społeczne, posiadające prawo do dysponowania nieruchomością, na której zlokalizowana będzie przydomowa oczyszczalnia ścieków.

Program nie dotyczył nieruchomości wykorzystywanych sezonowo.

Aby uzyskać dofinansowanie trzeba było spełnić następujące warunki:

  1. inwestycja będzie zrealizowana na terenie nieruchomości położonej w województwie …,
  2. środki Funduszu będą przeznaczone na pokrycie kosztów zadań realizowanych przez wnioskodawcę, powstałych po dniu podjęcia przez Fundusz decyzji o przyznaniu dofinansowania,
  3. nieruchomość jest położona poza obszarem aglomeracji ujętej w ramach Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków, bądź obszarem na którym przewiduje się budowę zbiorczych sieci kanalizacyjnych (włączenie się do tej sieci jest nieuzasadnione ekonomicznie) lub na terenie, na którym nie przewiduje się budowy kanalizacji sanitarnej,
  4. do budowy wykorzystywane będą wyłącznie urządzenia nowe, posiadające aprobatę techniczną stosowaną w budownictwie według obowiązujących przepisów prawa budowlanego lub urządzenia zgodne z normą PN - EN 12566-3+A1:2009 (urządzenia muszą posiadać znak B lub CE),
  5. wykonanie inwestycji zostanie zlecone specjalistycznej firmie lub wykonanie jej we własnym zakresie pod nadzorem osoby uprawnionej (posiadającej uprawnienia budowlane wykonawcze w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych),
  6. dotacja zostanie zabezpieczona wekslem własnym in blanco, wystawionym na WFOŚiGW ,
  7. zadanie nie może być dofinansowane przez WFOŚiGW w przypadku otrzymania dotacji z innych środków publicznych (krajowych lub UE).

Po spełnieniu tych wszystkich warunków dotacja została przyznana i pieniądze zostały przelane na konto Wnioskodawczyni w wysokości 5.625,00 zł.

Ponadto Wnioskodawczyni zaznaczyła, że z informacji telefonicznej, którą uzyskała w Wojewódzkim Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej wynika, że dotacje przez nich przyznawane są ze środków publicznych pochodzących z budżetu państwa.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że dofinansowanie, jakie zostało przyznane przez Wojewódzki Fundusz Środowiska i Gospodarki Wodnej na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków stanowi dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że dotację, z której skorzystała za pośrednictwem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymała bezpośrednio z ww. funduszu, bez pośrednictwa innych organów, w tym np. organów samorządowych, typu urząd gminy, urząd wojewódzki itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacje przyznawane przez Wojewódzki Fundusz Środowiska i Gospodarki Wodnej na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym, czy Wnioskodawczyni jest zobowiązana do odprowadzenia podatku od osób fizycznych za ww. dotację...

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja ta korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według którego wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. A takiego rodzaju dotacją jest otrzymana z Wojewódzkiego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W myśl art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Wojewódzki Fundusz Środowiska i Gospodarki Wodnej zaliczany jest do sektora finansów publicznych.

Art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) stanowi, że dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczenia, wydatki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań i kosztów, o których mowa w lit. „a” – „e” cytowanego artykułu, zwane dalej dotacjami celowymi.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni stwierdza, że nie jest zobowiązana do odprowadzenia podatku od osób fizycznych za ww. dotację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Analiza interpretowanego przepisu prowadzi do wniosku, że aby dany podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia dochodu od opodatkowania na podstawie normy określonej w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione wskazane w tym przepisie przesłanki.

Zatem ze zwolnienia nie korzystają dotacje inne niż pochodzące z budżetu państwa lub z budżetów jednostek samorządów terytorialnych. Nie będą zwolnione na podstawie omawianego przepisu kwoty otrzymane za pośrednictwem innego podmiotu, zarówno będącego jedynie dysponentem środków, jak i pośrednika w znaczeniu ekonomicznym.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Należy jednak zaznaczyć, że art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera stwierdzenie, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a więc zwolnienie to dotyczy dochodów z tytułu wszelkich dotacji, a dla zakresu tego zwolnienia nie jest istotny rodzaj dotacji, ich charakter i to, czy są określane jako dotacje podmiotowe, przedmiotowe czy też celowe. Również nie ma znaczenia sposób wykorzystania tych dotacji (o tym rozstrzyga ustawa o finansach publicznych). Ważne jest natomiast źródło ich pochodzenia, którym musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni w 2012 r. skorzystała z dotacji przyznawanych przez Wojewódzki Fundusz Środowiska i Gospodarki Wodnej, na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków. Umowę na budowę ww. oczyszczalni Wnioskodawczyni zawarła w dniu 21 maja 2012 r. Wysokość dotacji wyniosła 5.625,00 zł kosztu kwalifikowanego brutto. Całość inwestycji to koszt 12.500,00 zł brutto.

Po spełnieniu tych wszystkich warunków dotacja została przyznana i pieniądze zostały przelane na konto Wnioskodawczyni w wysokości 5.625,00 zł. Wnioskodawczyni otrzymała tę dotację bezpośrednio z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, bez pośrednictwa jednostek samorządów terytorialnych.

W myśl art. 400 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.), Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami", są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Zgodnie z art. 400q ust. 1 ww. ustawy, Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze prowadzą samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych wpływów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie oraz kosztów działalności.

Podstawą gospodarki finansowej Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy jest roczny plan finansowy (art. 400q ust. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska).

Z treści złożonego wniosku wynika, iż przedmiotowa dotacja została wypłacona z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jak wyżej wskazano Fundusz ten jest państwową osobą prawną. Tym samym dotacje udzielone przez ten Fundusz, jako uzyskane od podmiotu niewymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania. Z treści wskazanego przepisu jednoznacznie bowiem wynika, iż aby dotacja (i to dotacja w rozumieniu ustawy o finansach publicznych) mogła korzystać ze zwolnienia, to winna być otrzymana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym dla celów zastosowania tegoż zwolnienia nie wystarczy, aby otrzymana dotacja była dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Koniecznym jest także, aby taka dotacja przyznana została przez budżet państwa albo jednostkę samorządu terytorialnego.

W konsekwencji analizowane przysporzenie – dotacja na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - stanowi przychód z innych źródeł, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 45 ust. 1 cytowanej ustawy, dotację tę należy wykazać w zeznaniu za rok podatkowy, w którym została otrzymana, w wierszu „inne źródła”. Dochód z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu łącznie z pozostałymi dochodami, wg stawki określonej skalą zawartą w treści art. 27 ust. 1 powołanej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj