Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-408/13-4/JK
z 19 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 06.05.2013 r. (data wpływu 09.05.2013 r.), uzupełnionym w dniu 17.06.2013 r. (data wpływu 20.06.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 05.06.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 12.06.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku znakowania i barwienia wyrobu KTS-F -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.05.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku znakowania i barwienia wyrobu KTS-F oraz obowiązku prowadzenia składu podatkowego i złożenia zabezpieczenia akcyzowego przy produkcji wyrobu KTS-F.

Wniosek uzupełniony został w dniu 17.06.2013 r. (data wpływu 20.06.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 05.06.2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z planowanym rozpoczęciem działalności gospodarczej polegającej na produkcji wyrobów uzyskiwanych w wyniku katalitycznego przerobu segregowanych tworzyw sztucznych o symbolu PKWiU 24.66.32-90 i kodzie CN 3811 90 00 Wnioskodawca wnosi o indywidualną interpretację przepisów w zakresie podatku akcyzowego.

W najbliższym czasie Wnioskodawca ma zamiar zakupić instalację do katalitycznego przerobu odpadowych tworzyw sztucznych (PE, PP i PS - pozyskiwanych również z odpadów posortowanych), która w temperaturze ok. 400oC będzie wytwarzała szeroką frakcję węglowodorów, tzw. KTS-F. Produkt w zależności od procentowego udziału i składu surowców wsadowych, może mieć barwę od ciemnobrunatnej do jasnobrązowej i charakteryzuje się poniższymi parametrami fizyko-chemicznymi, istotnymi z punktu widzenia podatku akcyzowego:

  • gęstość w temperaturze 15°C poniżej 0,890 kg/cm3;
  • destylacja w temperaturze 350°C powyżej 30% objętościowo;
  • zawartość siarki do l%.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż wyprodukowany przez Wnioskodawcę produkt (szeroka frakcja węglowodorów - KTS-F) jest przeznaczony do dalszej odsprzedaży do rafinerii, gdzie będzie podlegał dalszej destylacji na specjalistycznych instalacjach. W tej sytuacji, o finalnym przeznaczeniu poszczególnych części składowych produktu zadecyduje dopiero jego ostateczny odbiorca, czyli rafineria.

Z uwagi na fakt, że produkt jako KTS-F nie jest przeznaczony przez Wnioskodawcę (bezpośredniego producenta) do celów opałowych ani napędowych, jak również nie jest dodatkiem ani domieszką do paliw opałowych ani do paliw silnikowych, jest więc typowym półproduktem (materiałem do dalszego przetwarzania), czyli materiałem wyjściowym do produkcji innych wyrobów finalnych. Potwierdzeniem tego, iż ustawodawca zakłada i dopuszcza występowanie w rzeczywistości gospodarczej takich sytuacji i związanych z nimi produktów jest zapis art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej który mówi: „stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13 przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych, albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł”.

Powyższym zapisem w konfrontacji z zapisem art. 89 ust. 1 ustawy akcyzowej, zawierającym stawki akcyzy dla konkretnych wyrobów o ustalonym przeznaczeniu ustawodawca jasno stanowi, iż produkty do dalszego przerobu z uwagi na brak jednoznacznego określenia ostatecznego przeznaczenia wyrobu nie podlegają akcyzie – stawka akcyzy wynosi 0zł. Tym samym, dopiero odbiorca produkujący wyroby finalne z takiego półproduktu określa jego ostateczne przeznaczenie i jego produkt finalny podlega określonej stawce podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy produkt otrzymany z odparowania tworzyw PP, PE, PS które tworzą tzw. KTS-F (szeroka frakcja węglowodorów) podlega obowiązkowi znakowania i barwienia...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z brzmieniem rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie znakowania i barwienia wyrobów energetycznych (Dz. U. nr 157 poz. 1054 z dnia 20 sierpnia 2010 r.), dla celów kontroli obrotu, znakowaniu i barwieniu w sposób określony w § 2 ust. 2 pkt la podlegają oleje opałowe o kodach CN 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kg/m2, zaś w sposób określony w § 2 ust. 2 pkt lb odpowiednio oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, przeznaczone na cele opałowe.

Mając na uwadze literalne brzmienie powołanego przepisu rozporządzenia, w ocenie Wnioskodawcy obowiązek podatkowy znakowania i barwienia dotyczy tylko tych olejów opałowych i napędowych, które łącznie spełniają określone w nim grupy warunków tj. stopnia destylacji i klasyfikacji do pozycji CN 2710 oraz przeznaczenia na cele opałowe lub temperatury i klasyfikacji do pozycji CN 2710 oraz przeznaczenia na cele opałowe. Dlatego też, jeżeli którykolwiek z powyższych warunków (w danej grupie) nie jest spełniony, wówczas produkt nie podlega obowiązkowi znakowania i barwienia na podstawie przepisów rozporządzenia. Zważywszy, iż produkowany w przyszłości przez Wnioskodawcę produkt - KTS-F (szeroka frakcja węglowodorów) o symbolu PKWiU 24.56.32-90 nie jest zaliczony do żadnego z kodów CN mieszczących się w pozycji 2710, ale jest klasyfikowany do kodów 3811, nie spełnia zdaniem Wnioskodawcy jednego z powołanych wyżej warunków rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie znakowania i barwienia wyrobów energetycznych.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Spółki brzmi: produkt KTS-F który ze względu na swój skład i pochodzenie chemiczne nie jest klasyfikowany do pozycji CN 2710, nie podlega obowiązkowi znakowania i barwienia dla kontroli obrotu, nawet jeżeli spełnia inne warunki przewidziane przepisami rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie znakowania i barwienia produktów energetycznych.

W powyższym stanowisku utwierdzają Wnioskodawcę m.in. inne indywidualne interpretacje podatkowe w podobnych sprawach:

1/ indywidualna interpretacja podatkowa o symbolu: IPPP1/443-1804/08-3/SM;

2/ indywidualna interpretacja podatkowa o symbolu: IPPP1/443-662/07-4/GD;

3/ indywidualna interpretacja podatkowa o symbolu: IBPP3/443-359/08/DG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Na podstawie uregulowań art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy, zawierającym „wykaz wyrobów akcyzowych” wymieniono w pozycji 38, określone kodem CN 3811 - środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne.

Jednocześnie w świetle uregulowań art. 86 ust. 1 pkt 6 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3811.

Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają:

  1. oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny;
  2. oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe;
  3. oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich.

Przy tym stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy, obowiązek znakowania i barwienia wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1, ciąży na podmiotach prowadzących składy podatkowe, importerach, podmiotach dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego i przedstawicielach podatkowych.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca ma zamiar rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na produkcji wyrobów uzyskiwanych w wyniku katalitycznego przerobu segregowanych tworzyw sztucznych o symbolu PKWiU 24.66.32-90 i kodzie CN 3811 90 00, tzw. KTS-F.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. obowiązku znakowania i barwienia przedmiotowego wyrobu o symbolu PKWiU 24.66.32-90 i kodzie CN 3811 90 00.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, iż obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny jak również oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 przeznaczone na cele opałowe oraz oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich.

Zatem produkt o kodzie CN 3811 90 00 nie został wymieniony wśród wyrobów podlegających obowiązkowi znakowania i barwienia. Tym samym wyrób o kodzie CN 3811 90 00, tzw. KTS-F, który zamierza produkować Wnioskodawca nie podlega obowiązkowi znakowania i barwienia.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie obowiązku znakowania i barwienia wyrobu KTS-F natomiast w zakresie obowiązku prowadzenia składu podatkowego i złożenia zabezpieczenia akcyzowego przy produkcji wyrobu KTS-F zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj