Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-444/13-2/JK4
z 18 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2013 r. (data wpływu 5 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu stypendium stażowego otrzymanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki:


  • na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe,
  • na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu stypendium stażowego otrzymanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest uczestnikiem projektu realizowanego przez B. na podstawie umów zawartych z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka, Poddziałanie 4.1.1. Wzmocnienie Potencjału Dydaktycznego Uczelni Wyższych. Projekt stażowy będzie realizowany w dniach 1 lipca – 30 września 2013 r. w ramach programu unowocześniania kształcenia.

Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 z dnia 1 czerwca 2010 r. w części dotyczącej Priorytetu IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka, mówi, że „Priorytet IV koncentruje się na podwyższaniu jakości funkcjonowania instytucji szkolnictwa wyższego, zarówno poprzez stworzenie korzystnych warunków systemowo-organizacyjnych dla efektywnego zarządzania szkolnictwem wyższym, jak też poprzez wywołanie impulsów rozwojowych, wpływających na dostępność i rozwój tych kierunków kształcenia, których znaczenie dla gospodarki opartej na wiedzy jest największe (…). Do realizacji celu Priorytetu przyczyniać się będą zwłaszcza programy rozwojowe Uczelni”. Projekty są współfinansowane ze środków europejskich w ramach bezzwrotnej pomocy finansowej (85% wartości), a w pozostałym zakresie ze środków budżetu państwa (15%).


Umowa o staż i umowa stażowa zawierane są pomiędzy:


  • pracodawcą, u którego realizowany jest staż,
  • uczestnikiem projektu/stażystą – studentem lub absolwentem, osobą nieaktywną zawodowo, niezarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy jako osoba bezrobotna – podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych – zainteresowanym (Wnioskodawczynią),
  • Uczelnią, będącą beneficjentem pomocy bezzwrotnej w ramach POKL, organizatorem projektu i płatnikiem wynagrodzenia stażowego.


Zgodnie z zawartymi umowami Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie (stypendium) z tytułu odbywającego się stażu. Warunki odbywania stażu oraz obowiązki poszczególnych stron zawarte zostały w umowie o staż.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wypłacane uczestnikom umowy stażowej oraz umowy o staż wynagrodzenie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lub art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, dnia 1 stycznia 2010 r. w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono zapis, że wolne od podatki dochodowego są:


  • dochody otrzymywane od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego, prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe, agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy (art. 21 ust. 1 pkt 46, Dz. U. z 1991 r., Nr 80, poz. 650), a także:
  • środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (art. 21 ust. 1 pkt 137, Dz. U. z 1991 r., Nr 80, poz. 350).


W analizowanym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto:

  • zwolnione z opodatkowania są dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy. Również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia tych środków (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego), a podmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego,
  • środki finansowe wypłacane uczestnikom projektów są wolne do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ są wypłacane z pomocy bezzwrotnej, przyznanej beneficjentowi.


W szczegółowym opisie priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego na podstawie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. 2006 r., Nr 227, poz. 1658), w uzasadnieniu realizacji Priorytetu IV podaje się jako cel szczegółowy: dostosowanie kształcenia na poziomie wyższym do potrzeb gospodarki i rynku pracy. Cel ten realizowany jest przez wzmocnienie zdolności do zatrudnienia przyszłych absolwentów uczelni poprzez staże i praktyki studenckie. Oczekiwany efekt realizacji celu to 7% wzrost liczby studentów uczestniczących w stażach lub praktykach (w tym uczestniczących w stażach i praktykach trwających co najmniej 3 miesiące). Bezpośrednim celem projektów jest zdobycie przez studentów i absolwentów (Wnioskodawcy) pierwszego doświadczenia zawodowego.

Biorąc pod uwagę cele wynikające z realizowanego projektu oraz fakt, że podatnik poprzez wykonywanie czynności bezpośrednio realizuje cel programu sfinansowanego z bezzwrotnej pomocy, dochody uzyskiwane przez uczestników projektu są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Podmiot wypłacający wynagrodzenie za odbyte staże (stypendium) nie jest obowiązany do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Należy stwierdzić, że wynagrodzenia (stypendia) otrzymywane przez uczestników projektów, współfinansowane ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jako pomoc udzielona w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu stypendium stażowego otrzymanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się za nieprawidłowe, natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do dyspozycji art. 11 ust. 1 ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:


  1. bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.


W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków dokonywane jest za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni jest uczestnikiem projektu realizowanego przez B. na podstawie umów zawartych z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka, Poddziałanie 4.1.1. Wzmocnienie Potencjału Dydaktycznego Uczelni Wyższych. Projekt stażowy będzie realizowany w dniach 1 lipca – 30 września 2013 r. w ramach programu unowocześniania kształcenia. Umowa o staż i umowa stażowa zawierane są pomiędzy pracodawcą, uczestnikiem projektu/stażystą (Wnioskodawczynią) i Uczelnią. Zgodnie z zawartymi umowami Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie (stypendium) z tytułu odbywającego się stażu. Warunki odbywania stażu oraz obowiązki poszczególnych stron zawarte zostały w umowie o staż.


W świetle powyższego należy stwierdzić, że spełnione zostało kryterium podmiotu, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.” Tak więc, z owego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie tylko określonych czynności.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami podatnika bezpośrednio realizującego cel programu.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawczyni wskazała, że umowa o staż i umowa stażowa w ramach projektu stażowego, zawierane są pomiędzy pracodawcą, u którego realizowany jest staż, uczestnikiem projektu/stażystą – studentem lub absolwentem, osobą nieaktywną zawodowo, niezarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy jako osoba bezrobotna, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, zainteresowanym (Wnioskodawczynią) oraz Uczelnią, będącą beneficjentem pomocy bezzwrotnej w ramach POKL, organizatorem projektu i płatnikiem wynagrodzenia stażowego. Zgodnie z zawartymi umowami Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie (stypendium) z tytułu odbywającego się stażu.

W przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia, mowa jest o zleceniu przez beneficjenta pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy. Analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, że podatnikiem realizującym bezpośrednio cel programu może być jedynie podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego programu i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie, a tym podmiotem w niniejszej sprawie nie są osoby realizujące zadania na podstawie umów o staż.

Zatem, należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie, Wnioskodawczyni jako stażysta uczestniczy w realizacji programu, jednakże nie można uznać, że realizuje ten cel bezpośrednio, mimo że w pewnym stopniu przyczynia się do realizacji celu.

Wnioskodawczyni na podstawie umowy stażowej będzie jedynie wykonywać czynności związane z realizacją zadań na zlecenie i dla podmiotów bezpośrednio realizujących cel tego programu (na mocy zawartej umowy o staż) i przy wykorzystaniu środków od niego otrzymanych (a nie przekazanych przez podmiot upoważniony).

Umowa o staż w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka, Poddziałanie 4.1.1. Wzmocnienie Potencjału Dydaktycznego Uczelni Wyższych, która będzie realizowana w ramach programu unowocześniania kształcenia, a której Wnioskodawczyni jest stroną, mieści się w szeroko rozumianym kręgu umów, na podstawie których podatnik bezpośrednio realizujący program zleca dalsze wykonanie kolejnym podmiotom czynności w związku z realizowaniem tego programu. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie została spełniona przesłanka, o której mowa w lit. b) analizowanego przepisu.

Mając na względzie przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że otrzymane przez Wnioskodawczynię stypendium finansowane ze środków Unii Europejskiej – Europejskiego Funduszu Społecznego nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b) powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

Jednakże wskazać należy, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadzonym z dniem 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z tym przepisem, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni jest uczestnikiem projektu, realizowanego przez B. na podstawie umów zawartych z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.


Zgodnie z zawartymi umowami Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie (stypendium) z tytułu odbywającego się stażu.


Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie – jak wynika z treści wniosku - uczestnikiem przedmiotowego projektu jest Wnioskodawca. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż wypłacane Wnioskodawczyni (tj. uczestnikowi projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) stypendium – jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, wypłacone Wnioskodawczyni, jako uczestnikowi projektu, na podstawie zawartej umowy stażowej oraz umowy o staż, wynagrodzenie nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie została spełniona przesłanka wynikająca z lit. b) ww. przepisu. Jednakże powyższe wynagrodzenie zostało objęte zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj