Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-652/13/ASz
z 23 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 24 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 02 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika:

  • w części dotyczącej kwalifikacji przychodu uzyskanego z tytułu uregulowania przez Wnioskodawcę za byłego zleceniobiorcę zaległych składek na ubezpieczenie społeczne do przychodu z innych źródeł –jest prawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2013 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 22 sierpnia 2013 r. znak: IBPB II/1/415-652/13/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 02 września 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W wyniku przeprowadzonej kontroli, Zakład Ubezpieczeń Społecznych zakwestionował umowy o dzieło dotyczące usług księgowych zawierane w okresie od 01 sierpnia 2010 r. do 31 grudnia 2012 r. i przemianował je na umowy zlecenia, w związku z czym powstała zaległość składek ZUS u osoby, której umowy te dotyczyły.

Korekty do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zostały sporządzone i przesłane przez płatnika (Wnioskodawcę) w czerwcu 2013 r. Składki wynikające z korekt w części, która powinna być finansowana przez zleceniobiorcę, zostały zapłacone przez zleceniodawcę z własnych środków finansowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy korekta podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne dotycząca lat 2010-2012 i zapłata tych składek przez zleceniodawcę w części, która powinna być finansowana przez zleceniobiorcę stanowi nieodpłatne świadczenie dla zleceniobiorcy w 2013 r. Czy osiągnięte przez zleceniobiorcę nieodpłatne świadczenie należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy też do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ww. ustawy?
  2. Czy pracodawca zobowiązany jest do pobrania zaliczki na podatek dochodowy z tytułu nieodpłatnego świadczenia i czy właściwe będzie zastosowanie 20% kosztów uzyskania przychodów?
  3. Czy po zakończeniu 2013 r. należy wystawić zleceniobiorcy informację PIT-11 i kwotę zapłaconych składek umieścić w części E w wierszu „Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2, 4, 6 (z wyjątkiem czynności wymienionych w wierszu 7) i 7-9 ustawy, w tym umów zlecenia i o dzieło” w poz. 56 czy też „jako inne źródła” a podatnik będzie zobowiązany uwzględnić wartość otrzymanego świadczenia w rocznym zeznaniu podatkowym składanym do urzędu skarbowego i od sumy uzyskanych w danym roku podatkowym dochodów zapłacić należny podatek?

Wnioskodawca wskazał, że przepisy nie precyzują pojęcia „nieodpłatne świadczenie” a z przepisów Kodeksu Cywilnego wynika, iż jest to przysporzenie majątku innej osobie. Świadczenie takie nie jest obowiązkowe lecz dobrowolne za zgodą przyjmującego świadczenie. Różne interpretacje podatkowe traktują nieodpłatne świadczenie jako przychód z art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca ma wątpliwości co do takich interpretacji.

Zdaniem Wnioskodawcy uznanie takiego świadczenia dla zleceniobiorcy za przychód do opodatkowania rodzi następne obciążenia, ponieważ Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznaje to również za podstawę naliczenia następnych składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. W sytuacji kiedy zleceniodawca znów zapłaci składki za zleceniobiorcę powstanie następny przychód do oskładkowania i do opodatkowania. Sytuacja może się powtarzać w nieskończoność.

Należy również zaznaczyć, że osoba, której sprawa dotyczy nie jest już związana z Wnioskodawcą umową zlecenia. Obie strony łączy obecnie stosunek pracy, jednakże kwota zaległych składek przewyższa wartość wynagrodzenia, które otrzymuje pracownik. W przedstawionej sytuacji Wnioskodawca zobowiązany jest pobrać zaliczkę na podatek dochodowy, ustalić 20% koszty uzyskania przychodu, wystawić PIT-11 dla byłego zleceniobiorcy i kwotę uzyskanego nieodpłatnego świadczenia wpisać w poz. „inne źródła”. Na podstawie PIT-11 zleceniobiorca rozliczy się z urzędem skarbowym.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 13 pkt 8 ww. ustawy stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

-z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z przepisu art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:

  1. zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
  2. potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu

-odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że w wyniku przeprowadzonej kontroli, Zakład Ubezpieczeń Społecznych zakwestionował umowy o dzieło dotyczące usług księgowych zawierane w okresie od 01 sierpnia 2010 r. do 31 grudnia 2012 r. i przemianował je na umowy zlecenia, w związku z czym powstała zaległość składek ZUS u osoby, której umowy te dotyczyły.

Korekty do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zostały sporządzone i przesłane przez płatnika (Wnioskodawcę) w czerwcu 2013 r. Składki wynikające z korekt w części, która powinna być finansowana przez zleceniobiorcę, zostały zapłacone przez zleceniodawcę z własnych środków finansowych.

Wnioskodawca wskazał również, że osoba, której sprawa dotyczy, nie jest już związana z Wnioskodawcą umową zlecenia. Obie strony łączy obecnie stosunek pracy, jednakże kwota zaległych składek przewyższa wartość wynagrodzenia, które otrzymuje pracownik.

Jak wynika z postanowień art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) składki na ubezpieczenie emerytalne zleceniobiorców finansują z własnych środków, w równych częściach, ubezpieczeni i płatnicy składek.

W konsekwencji na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem ubezpieczonego (byłego zleceniobiorcy) jest wyłącznie ta część należności uiszczonej przez płatnika składek, którą zgodnie z przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych powinien zapłacić ubezpieczony i której w roku jej opłacenia ubezpieczony nie zwrócił płatnikowi.

W przypadku byłego zleceniobiorcy, który nie zwrócił płatnikowi zapłaconych za niego składek w roku podatkowym, w którym płatnik zapłacił za ubezpieczonego składkę, przychód zleceniobiorcy (podatnika) należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uiszczając bowiem za byłego zleceniobiorcę zaległe składki na ubezpieczenie społeczne (należne z dochodu zleceniobiorcy) zleceniodawca reguluje zobowiązanie zleceniobiorcy należne wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (nie jest to więc świadczenie z tytułu umowy zlecenia).

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od świadczeń uzyskanych przez byłego zleceniobiorcę, a jedynie obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, stosownie do postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl powołanego powyżej przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, przychód byłego zleceniobiorcy należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy. Zatem stanowisko Wnioskodawca w zakresie kwalifikacji przychodu uzyskanego przez byłego zleceniobiorcę należało uznać za prawidłowe. Tym samym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy z tytułu zapłaty za byłego zleceniobiorcę składek na ubezpieczenie społeczne. W przypadku takiej kwalifikacji przychodu ustawodawca nie nakłada bowiem obowiązku poboru zaliczki na podatek.

W analizowanym zdarzeniu przyszłym należy sporządzić byłemu zleceniobiorcy informację PIT-8C, a nie jak wskazał Wnioskodawca informację PIT-11. Na byłym zleceniobiorcy spoczywa obowiązek wykazania kwoty zapłaconych przez Wnioskodawcę składek na ubezpieczenie społeczne jako przychodu z innych źródeł w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym były zleceniobiorca otrzymał ww. przychód.

Tym samym w pozostałym zakresie, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do kwestii powstania przychodu w związku z zapłatą składki na ubezpieczenie społeczne oraz powstania ewentualnych kolejnych przychodów w związku z rozliczeniami z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych z tytułu uiszczenia zaległych składek zleceniobiorcy należy wyjaśnić, że obecnie powstały przychód nie jest przychodem wynikającym z rozliczeń wynagrodzeń czy też innych świadczeń wynikających z umowy zlecenia ale z tytułu uiszczenia zaległych składek na ubezpieczenie społeczne, które winny być uiszczone przez zleceniobiorcę i to powinno wynikać z dokumentacji posiadanej przez zleceniobiorcę. Oznacza to, że Wnioskodawca zapłacił za byłego zleceniobiorcę składki, które powinny być przez niego sfinansowane i dlatego powstaje przychód. Jest to jedynie skutek uregulowania zaległych składek wobec ZUS. W sytuacji, gdyby jednak ZUS orzekł, że należne są składki na ubezpieczenie społeczne od uregulowanych składek na ubezpieczenie społeczne i nakazał Wnioskodawcy ich wpłatę i Wnioskodawca uiściłby je za zleceniobiorcę, powstanie z tego tytułu przychód po stronie byłego zleceniobiorcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj