Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-536/13-2/LK
z 6 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12.06.2013 r. (data wpływu 13.06.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego wydania folderów i katalogów reklamowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13.06.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego wydania folderów i katalogów reklamowych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka będzie nabywać usługi polegające na wydrukowaniu folderów i katalogów zgodnie ze złożonym zamówieniem, Foldery i katalogi będą zawierać informacje o towarach handlowych firmy. Na zakres informacji mogą składać się dane techniczne produktu, jego opis, cennik czy też zdjęcia przedstawiające jego walory wizualne. W momencie dokonania nabycia Spółka będzie dokonywała pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury zakupowej gdyż foldery i katalogi posłużą do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednostkowa wartość netto folderu/katalogu będzie wynosić powyżej 10 złotych.

Następnie Spółka w ramach prowadzonych działań informacyjno-reklamowych planuje przekazywać nieodpłatnie foldery i katalogi w miejscach publicznych lub w siedzibie firmy. W rezultacie tego może spodziewać się, iż pozyska nowych klientów dla swoich produktów. Ze względów praktycznych Spółka nie będzie prowadziła ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób otrzymujących foldery i katalogi.

W związku z powyższym celem działania Spółki jest dotarcie z informacją o sprzedawanych towarach handlowych do grona nowych klientów, co może przełożyć się na wygenerowanie przychodu dla firmy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy nieodpłatne przekazanie folderów i katalogów będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy polskie przepisy w zakresie podatku od towarów i usług muszą odzwierciedlać przepisy wspólnotowe dotyczące podatku od wartości dodanej ze względu na obowiązek ich harmonizacji w ramach Unii Europejskiej. Oznacza to, że powinny być one dostosowane do wymogów wynikających z Dyrektywy 20061112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE Lz 2006 nr 347/1). Na system podatku od wartości dodanej jak wynika z Dyrektywy składają się określone zasady mające m.in. na celu zapewnienie powszechności opodatkowania, terytorialności, opodatkowania obrotu na etapie finalnym konsumpcji. W związku z tym jedną z fundamentalnych zasad wynikającą z systemu podatku od wartości dodanej jest zasada opodatkowania finalnej konsumpcji. Z zasady tej wynika, że ciężar podatku od wartości dodanej powinien być poniesiony przez finalnego odbiorcę usługi lub towaru tj. osobę, która dokonuje konsumpcji danego dobra. Nie można, zatem na gruncie systemu podatku od wartości dodanej opodatkować czynności w wyniku, której nie dochodzi do skonsumowania towaru (rzeczy). Do skonsumowania rzeczy nie może dojść, gdy rzecz nie może być wykorzystana do zaspokojenia potrzeb osoby, która będzie odbiorcą takiej rzeczy.

W związku z tym rzecz, która nie przedstawia sobą wartości konsumpcyjnej dla jej odbiorcy nie może być przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej czy też podatku od towaru i usług.

W związku z powyższym przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011, Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) dalej zwaną ustawa o VAT powinny prowadzić do wypełnienia powyższej zasady tj. uzyskania tego samego celu, jakim jest opodatkowanie finalnej konsumpcji towaru. Nie powinny one nakładać ciężaru podatku VAT na podatnika, który dokonuje czynności niestanowiących konsumpcji towarowej u odbiorcy.

Z ustawy o VAT wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają czynności wykonywane nieodpłatnie, jeżeli czynności te są wykonywane w pewnych okolicznościach.

Jak wynika z art. 7 ust 2 pkt 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących tło jego przedsiębiorstwa w szczególności wszelkie inne darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości łub części prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu łub wytworzeni tych towarów lub ich części składowych.

Z analizy tego przepisu wynika, że nieodpłatne przekazania towarów są traktowane na gruncie przepisów ustawy o VAT jak dostawy odpłatne, jeżeli spełniony jest jeden warunek. Warunkiem tym jest wystąpienie prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia towarów, które mają być nieodpłatnie przekazane. Powyższy przepis wskazuje jedynie na opodatkowanie czynności nieodpłatnego przekazania towarów w sytuacji, gdy podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego (niezależnie czy z tego prawa skorzystał). W związku z tym, jeżeli doszło do czynności przekazania rzeczy, która nie może być uznana na dalszym etapie (w danym momencie) na podstawie podatku VAT jako towar nie dojdzie (10 powstania czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie ma tutaj znaczenia prawo do odliczenia podatku naliczonego przez podatnika na wcześniejszym etapie obrotu.

Zatem istotne z podatkowego punktu widzenia jest to czy można potraktować przekazanie rzeczy, jako przekazanie towaru, Towar na gruncie przepisów o podatku VAT musi posiadać dla odbiorcy wartość do „skonsumowania”, przez co należy rozumieć sytuację, w której towar zostanie wykorzystany przez jego właściciela do zaspokojenia własnych potrzeb np. życiowych, zawodowych. W przypadku, gdy rzecz ma na celu posłużyć jego odbiorcy tylko do zapoznania się z określoną informacją o produktach nie może on stanowić żadnej wartości konsumpcyjnej. Nie ma ona wartości samej w sobie poza informacyjną.

Z przedstawionego stanu przyszłego wynika, że Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych folderów i katalogów gdyż na danym etapie obrotu przedmiotem nabycia będą towary tj. rzeczy mające wartość konsumpcyjną dla Spółki, które następnie posłużą do wykonania czynności opodatkowanych.

Niemniej jednak samo prawo do skorzystania z odliczenia podatku naliczonego nie może przesądzać o opodatkowaniu nieodpłatnego przekazania folderów i katalogów z tego względu, iż nie wystąpi tutaj wartość konsumpcyjna dla osoby otrzymującej folder/katalog. Folder czy też katalog z praktycznego punktu widzenia stanowi jedynie przekaz informacyjny w formie papierowej, z którym to potencjalnemu klientowi łatwo się zapoznać i podjąć decyzje o zakupie towaru handlowego przedstawionego w takim folderze/katalogu. Tak, więc celem przekazania folderu/katalogu jest pozyskanie klienta a nie zaspokojenie jego potrzeb konsumpcyjnych. Jego potrzeby konsumpcyjne zostaną zaspokojone w przypadku, gdy dokona on zakupu produktu przedstawionego w folderze/katalogu.

W związku z powyższym wypełnienie zasady systemu podatku od wartości dodanej finalnej konsumpcji w tym przypadku konsumpcji towaru wystąpi, jeżeli klient dokona zakupu towaru, który będzie ostatnim etapem profesjonalnego obrotu.


Przedstawione powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w prawomocnym wyroku NSA z dnia 28.07.2011 r. sygn. akt I FSK 1201/10 w którym to sąd wyraził następujące stanowisko:

„(...) W konkretnych warunkach rozpatrywanej sprawy, a więc, gdy skarżąca Spółka nieodpłatnie przekazywała w celach informacyjno-reklamowych ulotki (katalogi) reklamowe związane z programem P., w celu zachęcenia nauczycieli i szkół do korzystania z publikacji edukacyjnych Spółki, należy przyjąć, że nie miała miejsca opodatkowana dostawa towarów. Jak słusznie bowiem przyjął Wojewódzki Sąd Administracyjny przekazane materiały informacyjne, foldery nie są towarami w znaczeniu konsumpcyjnym, pomimo że wymienione są w klasyfikacjach statystycznych. Ulotki takie są bowiem specyficznym produktem, zawierającym informacje mające zachęcić ewentualnego klienta do zakupu właściwego produktu. Jak słusznie bowiem argumentuje Spółka ulotki reklamowe i foldery nie mają charakteru konsumpcyjnego, skoro u otrzymującego je odbiorcy nie powodują żadnego przysporzenia majątkowego, a jedynie przekazują informacje o danym produkcie. Z powyższego zaś wynika, że ulotki i foldery nie mogą być uznane za towar będący przedmiotem czynności opodatkowanej.


Istotny jest stan faktyczny przedmiotowej sprawy, w oderwaniu, od którego nie można oceniać spornych czynności. Jak słusznie bowiem wskazał Sąd pierwszej instancji, ulotka reklamowa może być uznana dla potrzeb ustawy o VAT za towar opodatkowany, w sytuacji, gdy zostanie ona zbyta przez wytwarzający ulotki podmiot nabywającemu je kontrahentowi, który następnie przekaże je anonimowym potencjalnym klientom. Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny słusznie odróżnił taką sytuację od sytuacji zaistniałej w rozpatrywanej sprawie, kiedy to nieodpłatne przekazanie było sposobem na poinformowanie potencjalnych klientów o produktach przedstawionych w ulotkach.

W takiej zatem sytuacji ulotki reklamowe nie mogą być uznane za towar w rozumieniu ustawy o VAT. Podatek 0(1 towarów i usług jest podatkiem od konsumpcji, zaś wstanie faktycznym sprawy ulotki reklamowe nie miały wartości konsumpcyjnej.


Biorąc pod uwagę powyższe zdaniem Spółki nieodpłatne przekazywanie folderów i katalogów nie będzie stanowiło dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przy czym towarami – w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 2 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przepisu powyższego nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (ust. 3 ww. artykułu).


Na podstawie art. 7 ust. 4 cyt. ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Zgodnie z treścią ust. 7 ww. artykułu. przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

  1. ma na celu promocję tego towaru oraz
  2. nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub jego części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie nabywać usługi polegające na wydrukowaniu folderów i katalogów zgodnie ze złożonym zamówieniem, foldery i katalogi będą zawierać informacje o towarach handlowych firmy. Na zakres informacji mogą składać się dane techniczne produktu, jego opis, cennik czy też zdjęcia przedstawiające jego walory wizualne. W momencie dokonania nabycia Spółka będzie dokonywała pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury zakupowej gdyż foldery i katalogi posłużą do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednostkowa wartość netto folderu/katalogu będzie wynosić powyżej 10 złotych. Następnie Spółka w ramach prowadzonych działań informacyjno-reklamowych planuje przekazywać nieodpłatnie foldery i katalogi w miejscach publicznych lub w siedzibie firmy. W rezultacie tego może spodziewać się, iż pozyska nowych klientów dla swoich produktów. Ze względów praktycznych Spółka nie będzie prowadziła ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób otrzymujących foldery i katalogi. W związku z powyższym celem działania Spółki jest dotarcie z informacją o sprzedawanych towarach handlowych do grona nowych klientów, co może przełożyć się na wygenerowanie przychodu dla firmy. W odniesieniu do powyższego, wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego wydania folderów i katalogów reklamowych potencjalnym klientom.

W tym miejscu należy podkreślić, iż co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, przy czym odnosząc się do niniejszej sprawy – w myśl art. 7 ust. 2 ustawy – podatkiem objęta jest również dostawa towarów dokonywana bez odpłatności. Sama definicja dostawy została zawarta w przytoczonym powyżej art. 7 ust. 1 ustawy. Zgodnie z nią, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pod tym sformułowaniem kryje się czynność, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nią jak właściciel. Chodzi przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”.

Rozstrzygając kwestię opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów stosownym jest także odwołanie się do założeń konstrukcyjnych podatku od towarów i usług. Otóż, u podstaw podatku VAT leży obciążenie tym podatkiem konsumpcji, co jest realizowane poprzez doliczanie go do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. Faktyczny ciężar podatku jest przerzucany na kolejnych nabywców, aby w końcu obciążyć ostatniego nabywcę – konsumenta, który nie uczestniczy już w tym systemie i nie ma możliwości dalszego przerzucenia podatku. Mając powyższe na uwadze, podatek VAT obciąża konsumpcję danego towaru (lub usługi), przez którą należy rozumieć użycie nabytego towaru (lub usługi) ze skutkiem zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby przez konsumenta. Zatem w pierwszej kolejności należy ustalić czy przekazywane towary mają wartość użytkową z punktu widzenia konsumenta.

W omawianej sytuacji przekazanie katalogów służy wyłącznie interesom podatnika – foldery i katalogi są przekazywane w celach informacyjno-reklamowych mających zachęcić ewentualnego klienta do zakupu. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż przekazywane towary nie mają charakteru handlowego, bowiem ich celem nie jest zaspokojenie lub wyeliminowanie potencjalnych potrzeb zakupowych na dany towar a jedynie promocja i dostarczenie informacji na temat danego produktu. Cel promocyjny związany z przekazaniem materiałów reklamowych i informacyjnych, zostaje zrealizowany w sytuacji gdy odbiorca, konsument (potencjalny klient) ma okazję zapoznać się z właściwościami danego produktu, co w dalszej kolejności ma sprzyjać zachęceniu go do nabycia pełnowartościowego egzemplarza tego towaru. Z racji, iż drukowane w formie folderów/katalogów materiały nie spełniają głównego celu, jakim jest konsumpcja dla klienta, lecz dostarczają informacji o produktach Spółki, nie mogą być uznane za towary w znaczeniu konsumpcyjnym. Foldery / katalogi te są specyficznym towarem mającym zachęcić klientów do zakupu właściwych produktów Spółki.

Tym samym należy jednoznacznie wskazać, iż przekazywane przez Wnioskodawcę materiały (foldery i katalogi) nie mogą być uznane za towar w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Podatek VAT jest podatkiem od konsumpcji, zaś w opisanym stanie sprawy materiały te nie mają żadnej wartości konsumpcyjnej. Zatem ich przekazanie nieodpłatne nie stanowi dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT w świetle treści art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.


Biorąc pod uwagę powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez Spółkę stwierdzić należy, iż Wnioskodawca dokonując nieodpłatnego przekazania na rzecz potencjalnych klientów drukowanych materiałów, tj. folderów i katalogów produktów, nie dokonuje dostawy towarów w rozumieniu ustawy, zatem czynność taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym Spółka nie jest zobowiązana do naliczania podatku należnego z tytułu ich nieodpłatnego przekazania. Skoro bowiem celem przekazania jest poinformowanie klienta o sprzedawanych produktach, to takie przekazanie nie rodzi obowiązku naliczenia podatku VAT przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj