Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-773/13-3/IF
z 17 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 01.07.2013 r. (data wpływu 23.07.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych użyczenia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23.07.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych użyczenia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamieszkuje w Bratysławie na Słowacji - posługuje się zarówno polskim paszportem, jak i słowackimi dokumentami stwierdzającymi Jego tożsamość. Wnioskodawca jest współwłaścicielem nieruchomości położonej w Polsce. Nieruchomość ta jest przedmiotem prawa własności dwóch właścicieli. Właściciele nieruchomości chcieliby wesprzeć Fundację, udostępniając tę nieruchomość Fundacji. Strony (tj. właściciele i fundacja) rozważają zawarcie umowy użyczenia albo umowy dzierżawy. Możliwe jest, że umowa zostanie zawarta w najbliższych dniach po sporządzeniu niniejszego wniosku o wydanie interpretacji, a następnie zmieniona. Kontrahent - fundacja rozważa prowadzenie działalności gospodarczej w przedmiotowej nieruchomości.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w przypadku, kiedy nieruchomość zostanie udostępniona kontrahentowi (fundacji) Wnioskodawcy w formie użyczenia, po stronie kontrahenta (fundacji) powstanie przychód?
  2. Jeżeli powstanie przychód, o którym mowa w punkcie (pytaniu 1), to czy przychód ten będzie zwolniony z podatku?
  3. Czy w przypadku, o którym mowa w punkcie (pytaniu) 1) po stronie Wnioskodawcy (użyczającego właściciela nieruchomości) powstanie przychód?
  4. Czy w przypadku, w którym wynagrodzeniem z tytułu umowy dzierżawy będzie inwestycja w obcym środku trwałym (nieruchomości wydzierżawiających) administracja nieruchomością, to czy po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód, a po stronie dzierżawcy koszt podatkowy? Jeżeli przychód powstanie, to kiedy? Czy w tej sytuacji powstanie dochód?
  5. Czy w przypadku, gdy zostanie zawarta umowa dzierżawy i następnie umowa ta zostanie rozwiązana, po czym nakłady zostaną rozliczone w ten sposób, że udokumentowana wartość nakładów, które zwiększają wartość nieruchomości zostanie dzierżawcy zwrócona przez Wnioskodawcę, to czy po stronie Wnioskodawcy lub dzierżawcy powstanie przychód do opodatkowania?
  6. Czy w przypadku, gdy zostanie zawarta umowa dzierżawy i następnie umowa ta zostanie rozwiązana, a rozliczenie zostanie dokonane w ten sposób, że Wnioskodawca zwróci dzierżawcy wartość niezamortyzowanych nakładów (niezamortyzowanych w rozumieniu przepisów o rachunkowości, a nie przepisów ustaw podatkowych) lub zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów (kosztów działalności fundacji) w sposób bezpośredni, to czy po stronie Wnioskodawcy lub dzierżawcy powstanie przychód do opodatkowania?
  7. Czy w sytuacji, gdy dzierżawca (biorący do użyczenia) dokona nakładów na nieruchomość, a następnie zostanie mu przez Wnioskodawcę zwrócona wartość nakładów na tę nieruchomość, to do kwoty zwrotu będzie trzeba doliczyć podatek od towarów i usług z tytułu wykonania usługi? Czy w sytuacji, gdy nie dojdzie do wzajemnych świadczeń stron (na skutek wybranej formy rozliczenia roszczenia nie powstaną), powstanie obowiązek podatkowy z tytułu podatku od towarów i usług?

Odpowiedź na pytanie trzecie stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Natomiast odpowiedź na pozostałe pytania zostanie rozpatrzona w odrębnych rozstrzygnięciach.


Zdaniem Wnioskodawcy, przychód po stronie żadnego z użyczających nie powstanie. Nie istnieje żadna podstawa prawna dla uznania, iż nieodpłatne świadczenie powoduje przychód po stronie świadczącego. W szczególności art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera takiej podstawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Użyczenie jest uregulowane w art. 710-719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93, z późn. zm.). Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy w zakresie przewidzianym umową i przepisami prawa. Cechą charakterystyczną użyczenia jest nieodpłatność oraz motyw bezinteresowności. Z uwagi na fakt, że z tytułu umowy użyczenia zobowiązanym do spełnienia świadczenia jest tylko użyczający, umowę tę należy uznać za jednostronnie zobowiązującą. Kodeks cywilny nie przewiduje żadnej szczególnej formy zawierania tej umowy i może ona być zawarta w dowolnej formie, np. pisemnej, ustnej, aktu notarialnego, czynności konkludentnych (dorozumianych).


Kwestia zagadnienia poruszonego we wniosku na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy stwierdzenia czy bezpłatne użyczenie będzie rodziło dla Wnioskodawczyni skutek w postaci podlegania opodatkowaniu.


Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy źródłami przychodów są:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. (uchylony);
  6. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  7. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
  8. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,

    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
  9. inne źródła.

W myśl art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów, o których mowa w art. 10 ww. ustawy wyznaczają zakres przedmiotu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, który doprecyzowany został szczegółowo w przepisach art. 12-20 tejże ustawy. Należy wskazać, iż ustawodawca nie wymienia w tym katalogu przychodów z tytułu nieodpłatnego użyczenia nieruchomości. rodziny).

Zatem, w tak przedstawionym stanie faktycznym i w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nieodpłatne użyczenie nieruchomości nie stanowi dla Wnioskodawcy jakiegokolwiek źródła przychodów. Wobec powyższego u Wnioskodawcy nie powstanie przychód z tytułu nieodpłatnego użyczenia nieruchomości. Tym samym nie rodzi dla Wnioskodawcy żadnych skutków podatkowych na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; jest obojętne podatkowo dla Wnioskodawcy.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zastrzec jedynie należy, iż tut. organ podatkowy dokonał oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie objętym zadanym przez niego pytaniem.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj