Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-519/13-2/DS
z 31 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2013 r. (data wpływu 6 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyceny towarów objętych spisem z natury – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na handlu detalicznym odzieżą używaną w sklepie osiedlowym. Sprzedaż ewidencjonowana jest za pomocą kasy rejestrującej. Wnioskodawczyni od początku roku podatkowego 2012 korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W toku wykonywania działalności Wnioskodawczyni nabywa odzież używaną w jednostkach masy (tj. nabywa np. 600 kg odzieży bez podziału na konkretne egzemplarze). Zakupioną odzież Wnioskodawczyni sortuje i dzieli na dwie zasadnicze grupy:

  1. odzież przeznaczoną do sprzedaży według masy (tj. klient wybiera odzież, która następnie jest ważona, a cena do zapłaty uzależniona jest od jej masy) – tzw. „odzież na wagę”;
  2. odzież przeznaczoną do sprzedaży na sztuki (tj. każda sztuka odzieży w tej grupie posiada własną cenę jednostkową, niezależnie od jej wagi) – tzw. „odzież wyceniona”.

O zakwalifikowaniu danego egzemplarza odzieży do jednej z ww. kategorii decyduje jego stan (z uwagi na charakter odzieży używanej w danej partii towaru nabywanej przez Wnioskodawczynię znajdują się egzemplarze w różnym stanie, w tym również uszkodzone, zabrudzone) i potencjalna atrakcyjność. Ponadto, w ramach odzieży wycenionej znajdują się egzemplarze o różnej cenie, której wysokość jest uzależniona od rodzaju danego egzemplarza odzieży oraz jego atrakcyjności (np. markowa marynarka ma cenę wyższą od zabrudzonych spodni).

W praktyce handlu odzieżą używaną do Wnioskodawczyni w danej partii towaru trafiają niepowtarzalne egzemplarze odzieży, np. marynarka danej marki w określonym kolorze i rozmiarze w danej partii towaru nie powtarza się, a co więcej, marynarka o takich samych właściwościach może już nigdy nie trafić do sklepu Wnioskodawczyni. Podkreślenia wymaga, że Wnioskodawczyni nie kupuje towaru w sposób analogiczny do sklepów z odzieżą fabrycznie nową, tj. nie zamawia, np. 40 sztuk danego egzemplarza odzieży w jednym rozmiarze. Towar jest kupowany przez Wnioskodawczynię co do zasady raz w tygodniu. Niezwłocznie po dostawie towar oferowany jest klientom. W celu opisu egzemplarzy odzieży na potrzeby podatkowe stosuje kody towaru wprowadzone do kasy rejestrującej.

Ze względu na ww. opisaną specyfikę działalności Wnioskodawczyni stosuje następujące kody towaru, odpowiadające rodzajom odzieży oferowanym w Jej sklepie: 1 odzież na wagę, 3 odzież przeceniona, 100 bluzka damska, 101 sweter damski,102 sukienka, 103 spódnica, 104 marynarka damska, 105 kamizelka damska, 106 garsonka, 107 gorset, 108 kurtka damska, 109 płaszcz damski, 110 kombinezon narciarski damski, 111 spodnie damskie, 112 dres damski, 113 topik, 114 getry, leginsy, 115 krótkie sp. damskie, 200 koszula męska, 201 sweter męski, 202 T-shirt męski, 203 bluza męska, 205 kamizelka męska, 206 garnitur, 207 bokserki, 208 kurtka męska, 209 płaszcz męski, 210 komb. narc. męski, 211 spodnie męskie, 212 dres męski, 213 krawat, 215 krótkie sp. męskie, 300 bluzka dziecięca, 301 sweter dziecięcy, 302 sukienka dziecięca, 303 spódnica dziecięca, 304 marynarka dziecięca, 305 kamizelka dziecięca, 308 kurtka dziecięca, 309 płaszcz dziecięcy, 310 kombinezon dziecięcy, 311 spodnie dziecięce, 312 dres dziecięcy, 313 pajacyk, 315 krótkie sp. dziecięce, 400 biustonosz, 401 majtki, 402 kalesony, 403 podkoszulek, 404 koszula nocna, 405 pidżama, 406 szlafrok, 407 kpi. bielizny, 408 kostium kąpielowy, 500 komplet pościeli, 501 poszewka, 503 narzuta, 504 ręcznik, 505 serweta, obrus, 506 ścierka, 507 firanki, 600 buty damskie, 601 buty męskie, 604 skarpetki, 605 rajstopy, 606 czapka, 607 szalik, 608 rękawiczki, 609 apaszka, 610 torebka, 611 plecak, 612 pasek, 613 zabawka, 614 biżuteria, 615 portfel, biżuteria.

Wyżej wymienione kody towarów znajdują się również na paragonach fiskalnych wydawanych klientom zakupującym dany towar, tj. stanowią one nazwę towaru umieszczoną na paragonie fiskalnym. Sprzedaż w ww. sposób Wnioskodawczyni będzie prowadziła również w przyszłości. W ramach danej kategorii odzieży objętej jednym kodem Wnioskodawczyni oferuje egzemplarze odzieży w różnej cenie.

Zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawczyni sporządza spis z natury na koniec roku podatkowego. Taki spis z natury sporządzi również na koniec bieżącego roku podatkowego (2013 r.) oraz kolejnych lat podatkowych, w których będzie prowadziła działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy stosowane przez Wnioskodawczynię nazwy towarów umieszczone na paragonie fiskalnym spełniają wymagania stawiane nazwie towaru uwidocznionej na paragonie fiskalnym wynikające z § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących, a jeżeli nie spełniają tych wymagań, to jaki stopień szczegółowości opisu towaru powinna przyjąć Wnioskodawczyni...
  2. Czy w spisie z natury sporządzanym na koniec roku podatkowego, zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawczyni powinna ująć pozostałe na koniec roku podatkowego towary w takich jednostkach miary, w jakich towar zakupuje (tj. w jednostkach masy), czy też w jednostkach miary, w których towar jest oferowany klientom, tj. częściowo w jednostkach masy, a częściowo w rozbiciu na sztuki, w zależności, czy dany egzemplarz odzieży oferowany jest „na wagę”, czy jest indywidualnie wyceniony...
  3. Czy w związku z faktem, że Wnioskodawczyni jest zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, wycena towarów objętych spisem z natury powinna być uwidoczniona w spisie z natury jedynie w wartości brutto (cenie zakupu towaru wraz z podatkiem od towarów i usług), czy też należy wskazać w nim w cenę netto, wartość podatku od towaru i usług oraz cenę brutto danego towaru...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone numerami 2 i 3 w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast odnośnie pytania Nr 1, dotyczącego podatku od towarów i usług, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, odnosząc się do pytania Nr 2 #61485; spis z natury przeprowadzany na koniec roku podatkowego powinien obejmować towar w jednostkach zakupu. W działalności Wnioskodawczyni będą to jednostki masy bez względu na to, czy jest on oferowany klientom do zakupu w jednostkach masy, czy też na sztuki.

Zgodnie z art. 20 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnik wycenia towary objęte spisem z natury co do zasady według cen zakupu. Wartość tę należy następnie przemnożyć przez wartość jednostki miary oraz ilość jednostek miary towaru. W ocenie Wnioskodawczyni, z uregulowania tego wynika, że sporządzając spis z natury podatnik powinien uwzględnić cenę zakupu towaru. Wynika stąd, że podatnik przy sporządzaniu spisu z natury powinien uwzględnić jednostkę miary użytą do ustalenia ceny zakupu, niezależnie od jednostek, w których towar jest oferowany do sprzedaży przez podatnika klientom. Tym samym na gruncie obowiązujących przepisów Wnioskodawczyni powinna sporządzić spis z natury posługując się takimi samymi jednostkami, w jakich nabyła towar, tj. jednostkami masy. Spis z natury powinna więc sporządzić poprzez zważenie całego towaru oraz przemnożenie uzyskanej masy przez cenę zakupu jednej jednostki masy towaru. Wnioskodawczyni nie ma przy tym obowiązku ujmowania w spisie z natury poszczególnych egzemplarzy odzieży, wystarczy wskazanie w nim wagi odzieży na koniec roku podatkowego.

W odniesieniu do pytania nr 3, Wnioskodawczyni uważa, że skoro jest podatnikiem VAT zwolnionym na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, i nie przysługuje Jej prawo do obniżenia podatku należnego o wartość podatku naliczonego, to wartość towaru określona w spisie z natury powinna zostać podana w kwocie brutto (cenie zakupu), bez rozbicia tej kwoty na kwotę netto, kwotę podatku oraz sumę brutto. Zgodnie z art. 20 ust. 3 zd. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przez cenę zakupu rozumie się cenę, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszoną o podatek od towarów i usług, podlegający odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami, a przy imporcie #61485; powiększoną o należne cło i podatek akcyzowy, opłaty wyrównawcze oraz opłaty celne dodatkowe, zaś w przypadku otrzymania składnika majątku w drodze darowizny lub spadku #61485; wartość odpowiadającą cenie zakupu takiego samego lub podobnego składnika.

Ze względu na zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawczyni nie odlicza podatku od towarów i usług. W związku z tym cena zakupu ustalana w oparciu o przytoczony przepis art. 20 ust. 3 zd. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zostanie pomniejszona o podatek od towarów i usług, gdyż takie pomniejszenie może mieć miejsce jedynie w sytuacji, gdy podatek od towarów i usług podlega odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami, co w tym przypadku nie ma miejsca ze względu na ww. zwolnienie Wnioskodawczyni z VAT.

W związku z powyższym wartość towarów w spisie z natury powinna zostać podana w kwocie brutto (tj. w cenie zakupu obejmującej podatek od towarów i usług), bez konieczności rozbijania tej kwoty na jej części składowe, tj. cenę netto oraz wartość podatku od towarów i usług, gdyż obowiązek dokonania takiego rozbicia nie wynika z przepisów prawa podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144 poz. 930 ze zm.), podatnicy, uzyskujący przychody wymienione w art. 6 ust. 1, są obowiązani sporządzić spis z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadków, zwany dalej „spisem z natury”, na dzień zaprowadzenia ewidencji oraz na koniec każdego roku podatkowego. Spis z natury należy sporządzić również w razie zmiany wspólnika lub zmiany umowy spółki, a także na dzień likwidacji działalności. W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, podatnicy są obowiązani objąć spisem z natury również rzeczowe składniki majątku związane z wykonywaną działalnością, niebędące środkami trwałymi, zaliczane do wyposażenia.

Stosownie do wymogów określonych w art. 20 ust. 2 cyt. ustawy, spis z natury powinien zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko i imię właściciela zakładu (nazwę firmy), datę sporządzenia spisu, numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury, szczegółowe określenie towaru i innych składników wymienionych w ust. 1, jednostkę miary, ilość stwierdzoną w czasie spisu, cenę w złotych i groszach za jednostkę miary, wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową, łączną wartość spisu z natury oraz klauzulę „spis zakończono na pozycji...”, podpisy osób sporządzających spis oraz podpis właściciela zakładu (wspólników).

Według art. 20 ust. 3 ww. ustawy, podatnik wycenia towary i inne składniki majątku objęte spisem z natury według cen zakupu albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu, a także gdy nie jest możliwe ustalenie ceny zakupu. Przez cenę zakupu rozumie się cenę, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszoną o podatek od towarów i usług, podlegający odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami, a przy imporcie #61485; powiększoną o należne cło i podatek akcyzowy, opłaty wyrównawcze oraz opłaty celne dodatkowe, zaś w przypadku otrzymania składnika majątku w drodze darowizny lub spadku #61485; wartość odpowiadającą cenie zakupu takiego samego lub podobnego składnika.

W myśl art. 20 ust. 4 cyt. ustawy, podatnik jest obowiązany dokonać wyceny najpóźniej w terminie 14 dni od dnia zakończenia spisu z natury.

Jak wynika z powyższych przepisów, wycena towarów powinna nastąpić według cen zakupu. Cena zakupu to cena, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku. Jest to cena netto, pomniejszona o podatek od towarów i usług, o ile podlega on odliczeniu. Powinna być zgodna z posiadanymi dowodami zakupu towarów.

W przedstawionej we wniosku sytuacji cena zakupu jest znana, problemem jest jedynie ustalenie czy w spisie należy ująć należy poszczególne egzemplarze odzieży, czy też wpisać w nim ogólną wagę odzieży.

Biorąc pod uwagę powyższe, wycena odzieży w sporządzonym spisie z natury powinna być dokonana tak, aby łączna wartość wszystkich egzemplarzy odzieży nie przekroczyła całkowitej ceny zakupu, wynikającej z dowodów zakupu towarów. Przyjęcie innego sposobu wyceny mogłoby doprowadzić do sytuacji, w której łączna wartość wycenionych indywidualnie egzemplarzy byłaby wyższa od faktycznej ceny zakupu.

Należy wskazać, że przepisy prawa nie nakładają na podatnika obowiązku sporządzania spisu z natury w określonych tymi przepisami jednostkach miary, pozostawiają tę dowolność w gestii podatnika. Istotna jest jedynie wycena spisanego towaru, która w konfrontacji z dowodami zakupu nie może przekraczać ceny zakupu tego towaru.

Reasumując, Wnioskodawczyni może dokonać spisu z natury na koniec roku podatkowego zarówno w jednostkach miary, w jakich towar zakupiła, jak również w jednostkach miary, w których towar jest oferowany klientom. Jednakże, wycena towaru ujętego w tym spisie, zgodnie z zasadą określoną w art. 20 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie może przekraczać ceny zakupu towaru, która w przypadku Wnioskodawczyni, będzie ceną brutto (wraz z podatkiem od towarów i usług, który nie będzie podlegał odliczeniu).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj