Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-677/13/JP
z 24 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 02 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uzyskania dwóch lub więcej nagród przez uczestnika konkursu sportowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 lipca 2013 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uzyskania dwóch lub więcej nagród przez uczestnika konkursu sportowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca organizuje różnego rodzaju imprezy sportowe, w tym maratony. W ramach jednej imprezy/jednego biegu/konkursu, jakim jest np. maraton, zgodnie z regulaminem imprezy dla zwycięzców przewidziane są nagrody pieniężne i/lub rzeczowe. Zgodnie z regulaminem zawodnicy/zawodniczki, którzy otrzymają nagrody w klasyfikacji generalnej biegu otrzymują również nagrody w kategorii wiekowej tego biegu.

Jeśli w danym biegu/imprezie/konkursie ta sama osoba zdobywa dwie lub więcej nagród to wartości tych nagród nie sumuje się lecz każdą nagrodę traktuje się odrębnie. W związku z tym, jeśli każda z tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł, nie potrąca się 10% podatku od nagród. Jeśli jedna osoba, w tym samym biegu /konkursie zdobywa np. dwie nagrody, z których jedna przekracza kwotę 760 zł, a druga nie przekracza tej kwoty, to wówczas 10% podatek potrącany jest od wartości tej nagrody, która przekracza kwotę 760 zł, a od tej drugiej nie potrąca się podatku od nagród.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jeśli zawodnik/zawodniczka w jednej imprezie/biegu//konkursie zajmie dwa lub więcej miejsc, czyli zdobędzie dwie lub więcej nagród, to wartość wygranej dla tego zawodnika/zawodniczki w celu opodatkowania nagrody liczy się za każde miejsce (nagrodę) oddzielnie, czy w ramach danej imprezy/biegu/konkursu należy te nagrody zsumować?

Zdaniem Wnioskodawcy, wartości nagród wygranych przez jednego zawodnika/zawodniczkę w ramach jednej imprezy/biegu/konkursu nie należy sumować, gdyż pod pojęciem „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć wartość każdej odrębnie wygranej przez zawodnika/zawodniczkę nagrody. Kwota 760 zł dotyczy każdej odrębnie wygranej przez zawodnika/zawodniczkę nagrody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 roku, poz. 361 z późn. zm.), wyrażającego zasadę powszechności opodatkowania, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei, zgodnie z przepisami art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, za przychody z innych źródeł, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Na mocy art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 41 ust. 4 ww. ustawy od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2, nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej nagrody – art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy.

Natomiast w myśl przepisów art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Powyżej wymieniony przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy pozwala wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą być łącznie 3 warunki:

  1. organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu;
  2. podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu;
  3. jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 760 zł.

Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. W tym przypadku dla zastosowania zwolnienia istotne znaczenie ma temat konkursu, który musi dotyczyć jednej z dziedzin wskazanych w omawianym przepisie oraz jednorazowa wartość wygranej, która nie może przekroczyć kwoty 760 zł.

Z uwagi na brak legalnej, tj. określonej w powszechnie obowiązujących przepisach prawa, definicji pojęcia „konkurs” zasadne jest odwołanie się do jego znaczenia słownikowego, zgodnie z którym konkurs to impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami.

Równie ważna jak element współzawodnictwa, jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym zostanie określona nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca organizuje różnego rodzaju imprezy sportowe, w których biorące udział osoby zdobywają nagrody pieniężne i rzeczowe, pieniężne lub rzeczowe. Nagrody są przyznawane zgodnie z regulaminem. Uczestnicy zdobywają nagrody za każdą kategorię zawodów, ustanowionych w pojedynczych konkursach.

Biorąc pod uwagę treść wniosku, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca organizuje konkursy, które ze względu na tematykę sportową są zaliczane do drugiej grupy konkursów, o których mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Aby jednak nagrody przekazywane przez niego z tytułu wygranej w konkursie korzystały ze zwolnienia, koniecznym jest, by wartość jednorazowej nagrody mieściła się w limicie określonym tym przepisem.

Wypada zauważyć w tym miejscu, iż według słownikowego znaczenia pojęcia „jednorazowa wartość wygranych”, to „raz jeden dana nagroda (wygrana)” lub „mogąca być użyta - wykorzystana jeden raz nagroda (wygrana)”.

Przechodząc do analizowanego stanu faktycznego, wskazać należy, że skoro poszczególny bieg (np. maraton) może być przedmiotem jednego lub dwóch konkursów (w różnych kategoriach), koniecznym jest ustalenie w jakiej kategorii, za co wręczana jest dana nagroda. Jeżeli według regulaminu konkursu wygrana (nagroda) jest określona według różnych kategorii, to wówczas należy nagrodę za zwycięstwo w poszczególnej kategorii traktować odrębnie. Nagród tych nie należy więc sumować.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj