Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-578/12/CzP
z 22 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 03 lipca 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu powstania przychodu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu powstania przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą sklasyfikowaną pod nr PKD 6622Z Działalność agentów i brokerów ubezpieczeniowych. W myśl ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124 poz. 1154 z późn. zm.), w myśl art. 4 pkt 2 tej ustawy, pośrednik ubezpieczeniowy wykonuje czynności w imieniu lub na rzecz podmiotu poszukującego ochrony ubezpieczeniowej, zwanej dalej „czynnościami brokerskimi”, polegające na zawieraniu lub doprowadzaniu do zawarcia umów ubezpieczeniowych, wykonywaniu czynności przygotowawczych do zawarcia umów ubezpieczeniowych oraz uczestniczeniu w zarządzaniu i wykonywaniu umów ubezpieczeniowych, także w sprawach o odszkodowanie, jak również na organizowaniu i nadzorowaniu czynności brokerskich (działalność brokerska). Po uzyskaniu od podmiotu poszukującego (Klienta) ochrony ubezpieczeniowej stosownego pełnomocnictwa do reprezentowania tego podmiotu przed Ubezpieczycielami ww. w czynnościach brokerskich, negocjuje z Ubezpieczycielami zakres ochrony ubezpieczeniowej (ofertę) dla Klienta, przedstawia Klientowi analizę ofert i rekomenduje najkorzystniejszą ofertę.

Po zaakceptowaniu przez Klienta oferty, występuje z wnioskiem do wybranego Ubezpieczyciela o wystawienie umów ubezpieczeniowych.

Płatności z umów ubezpieczeniowych przez Klientów Spółki są dokonywane w formie przelewów bankowych na rachunek Ubezpieczyciela wskazany na umowie ubezpieczenia (płatności składki ubezpieczeniowej są różne jednorazowo lub w ratach - forma umowna przed zawarciem umowy ubezpieczenia, terminy płatności są też umowne i różne).

Przykład: umowa ubezpieczenia została zawarta w dniu 01.01.2012 r. okres ochrony ubezpieczeniowej jest od 01.02.2012 r. do 31.01.2013 r. płatność składki ubezpieczeniowej w czterech ratach, l-rata do dnia 25.02.2012 r. i kolejne raty co kwartał. Przy niektórych umowach ubezpieczenia, Klient występuje do Ubezpieczyciela o przesunięcie terminu płatności składki ubezpieczeniowej lub kolejnych rat.

Zgodnie z ogólnie przyjętymi na rynku ubezpieczeniowym zasadami, wynagrodzenie za pośrednictwo ubezpieczeniowe przy zawieraniu umów ubezpieczeniowych na rzecz Klienta, brokerowi ubezpieczeniowemu wypłaca ten Ubezpieczyciel, z którym ostatecznie zostaną podpisane umowy ubezpieczenia.

Broker ubezpieczeniowy nabywa prawo do wynagrodzenia po zaistnieniu kilku zdarzeń:

  • opłaceniu przez Klienta składki ubezpieczeniowej,
  • uzyskania informacji od Ubezpieczyciela, iż należna składka ubezpieczeniowa wynikająca z danej umowy ubezpieczenia wpłynęła na jego rachunek bankowy i w jakiej wysokości (są również sytuacje, że Klient zapłaci inną kwotę składki ubezpieczeniowej niż wynika to z umowy ubezpieczenia lub też w wymaganym terminie płatności składki, zapłaci I ratę składki i kolejną ratę składki), dlatego ta informacja od Ubezpieczyciela jest istotna, ponieważ od wysokości wpłaconej składki ubezpieczeniowej nalicza się wynagrodzenie (prowizję) dla brokera ubezpieczeniowego,
  • wysokość wynagrodzenia (prowizji) - jest określona procentowo od zainkasowanej składki ubezpieczeniowej przez Ubezpieczyciela ustalona przez strony, czyli Ubezpieczyciela i brokera ubezpieczeniowego na etapie negocjacji ofert dla Klienta.

Jednocześnie Spółka wyjaśnia, że z Ubezpieczycielem nie posiada umów dotyczących sposobu wzajemnych rozliczeń, które określałyby zasady, terminy i obowiązki strony z tytułu pośrednictwa ubezpieczeniowego przy zawieraniu umów ubezpieczeniowych na rzecz Klienta.

Ubezpieczyciele przysyłają Spółce informacje o wysokości zainkasowanej składki ubezpieczeniowej wynikającej z zawartych umów ubezpieczenia za pośrednictwem Spółki oraz wysokości naliczonej prowizji lub Spółka otrzymuje wynagrodzenie (naliczoną prowizję) na rachunek bankowy, a w późniejszym terminie informacje o wysokości zainkasowanej składki.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, przychód z tytułu wykonywania pośrednictwa ubezpieczeniowego przy zawieraniu umów ubezpieczeniowych na rzecz Klienta, powstaje w momencie otrzymania informacji o wysokości zainkasowanej składki ubezpieczeniowej wynikającej z zawartych umów ubezpieczenia za pośrednictwem Spółki, przesłanej przez Ubezpieczyciela - w dacie otrzymania tej informacji lub w momencie zapłaty wynagrodzenia (prowizji) przez Ubezpieczyciela, w przypadkach kiedy zapłata następuje wcześniej niż przesłane rozliczenie i informacja o inkasie składki.

Kancelaria podatkowa, z której usług Spółka korzysta dokonuje przyporządkowania przychodów do okresów miesięcznych wynikających z przesłanej przez Ubezpieczyciela informacji o wysokości zainkasowanych składek ubezpieczeniowych argumentując, iż zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami związanymi z działalnością gospodarczą są przychody należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane oraz, iż ust. 3a wskazuje jako datę uzyskania przychodu dzień wystawienia rachunku z zastrzeżeniem, że nie może to być dzień późniejszy niż data wykonania usługi, uznając jednocześnie, iż usługa została wykonana w momencie zawarcia umowy ubezpieczenia za pośrednictwem Spółki.

Spółka nie może zgodzić się z takim stanowiskiem, ponieważ w przypadku otrzymania takiej informacji po 20 dniu następnego miesiąca, powoduje to konieczność dopłaty do wcześniej wpłaconej zaliczki na PDOP wraz z odsetkami za zwłokę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może uznać za moment powstania przychodu do opodatkowania PDOP datę otrzymania informacji od ubezpieczyciela lub w przypadku, gdy zapłata nastąpi wcześniej niż przesłana informacja - moment wpływu zapłaty za pośrednictwo ubezpieczeniowe w wyniku działań brokera na konto bankowe Spółki...

Zdaniem Spółki, powołując się na zapis art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

-może opodatkowywać prowizję z tytułu wykonania pośrednictwa ubezpieczeniowego w wyniku działań brokera w momencie otrzymania informacji (pod datą jego otrzymania) lub w momencie otrzymania zapłaty, jeżeli zapłata nastąpi wcześniej niż ww. informacja.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. – zwanej dalej „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Natomiast na podstawie art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jak zatem wynika z powyższego, przychodem są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach już sam fakt, że są należne, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 3a updop, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później jednak niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Z powyższego przepisu wynika, ze przychód osiągany przez Spółkę w związku z prowadzoną działalnością powstaje w dacie zaistnienia najwcześniejszego z wymienionych zdarzeń:

  • wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi,
  • wystawienia faktury,
  • uregulowania należności przez usługobiorcę.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka otrzymuje wynagrodzenie od Ubezpieczyciela za pośrednictwo przy zawieraniu umów ubezpieczeniowych z Klientami. Ubezpieczyciel wypłaca wynagrodzenie na podstawie ostatecznie podpisanych umów z Klientami. Zatem należy stwierdzić, iż usługa zostaje wykonana w momencie zawarcia umowy ubezpieczenia za pośrednictwem Spółki.

W związku z powyższym przychód powstaje również z tym dniem, chyba że wcześniej zostanie uregulowana należność, lub wystawiona faktura.

Stanowisko Spółki jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj