Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-319/13-2/BA
z 17 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2013 r. (data wpływu 8 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy towarów na terytorium Niemiec oraz konieczności wykazania tej transakcji w deklaracji VAT-7 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy towarów na terytorium Niemiec oraz konieczności wykazania tej transakcji w deklaracji VAT-7.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka nabywa na terytorium Niemiec towary. Towary są nabywane od polskich dostawców w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowej (po dostarczeniu ich do magazynu Spółki na terytorium Niemiec) od polskich podatników VAT zarejestrowanych w Polsce dla celów dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka nabywa również towary od niemieckich podatników VAT. Towary w takiej sytuacji znajdują się na terytorium Niemiec. Spółka następnie dokonuje odsprzedaży towarów nabytych w wyżej wskazany sposób. Dostawa towarów z terytorium Polski na terytorium Niemiec jest udokumentowana zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Dostawy towarów dokonywane na rzecz Spółki mają charakter stały. Dostawy dokonywane przez Spółkę na terytorium Niemiec mają również charakter stały i są wykonywane dla większej ilości odbiorców na terytorium Niemiec.

Spółka posiada niemiecki numer NIP (poprzedzony kodem DE) przyznany przez niemiecki urząd skarbowy.

W przypadku nabycia towaru od polskich dostawców – zarejestrowanych dla celów podatku VAT w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych i posiadających numer NIP z przedrostkiem PL – Spółka rozpoznaje na terytorium Niemiec wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zgodnie z niemieckimi przepisami podatkowymi. W przypadku nabycia towarów od niemieckich dostawców, Spółka rozpoznaje na terytorium Niemiec nabycie krajowe zgodnie z niemieckimi przepisami VAT. Spółka następnie odsprzedaje towar nabyty na terytorium Niemiec z wykorzystaniem niemieckiego numeru NIP, zgodnie z przepisami obowiązującymi w Niemczech.

Wszelkie dostawy towarów dokonywane przez Spółkę są opodatkowane w Niemczech jako dostawy krajowe z niemieckim VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego lub nabycia krajowego towarów na terytorium Niemiec, późniejsza odsprzedaż nabytych uprzednio towarów w jeden z wyżej wskazanych sposobów na terytorium Niemiec jako transakcje dostawy krajowej nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski podatkiem od towarów i usług, i w konsekwencji Spółka nie powinna wykazywać transakcji o których mowa powyżej w składanej w Polsce deklaracji VAT-7?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa towarów na terytorium Niemiec pozostanie z uwagi na niespełnienie warunków dotyczących terytorialności przewidzianej w polskiej ustawie o podatku od towarów i usług poza przedmiotowym zakresem opodatkowania i będzie obojętna z punktu widzenia polskich przepisów ustawy o VAT. Jako takie transakcje te nie powinny być więc co do zasady uwzględniane w rozliczeniu z tytułu tego podatku. O tym na terytorium jakiego państwa winna ona zostać rozliczona rozstrzygają przepisy o miejscu świadczenia danego państwa.

Uzasadnienie

Zdaniem Spółki, dostawa towarów dokonywana przez Spółkę na terytorium Niemiec nie podlega podatkowi VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Nie ulega wątpliwości, że sprzedaż towarów stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, tj. przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z przywołanego przepisu wynika, że zakresem przedmiotowym ustawy VAT objęte są czynności o charakterze odpłatnym, które dokonywane są na terytorium kraju.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia było/jest lub będzie terytorium kraju (tj. Rzeczypospolitej Polskiej). Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, miejscem opodatkowania dostawy towarów niewysyłanych ani nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. Miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią (pośrednika) jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W konsekwencji jeśli towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu na terytorium Niemiec, dostawa opodatkowana jest w Niemczech.

Mając na uwadze powyższe, w przypadku opisanym w pytaniu miejscem opodatkowania dostawy towarów będzie terytorium Niemiec. Transakcja taka nie pojawi się więc w składanej w Polsce deklaracji VAT.

Uwzględniając powyższe, miejscem opodatkowania dostawy towarów pomiędzy Spółką a ostatecznymi odbiorcami będzie terytorium Niemiec. Dostawa podlegać będzie zatem opodatkowaniu stawkami podatku od wartości dodanej obowiązującymi na terytorium Niemiec i podatek od tej czynności należy rozliczyć według zasad obowiązujących w tym kraju.

Mając powyższe na uwadze można zatem stwierdzić, że w opisanym przypadku dostawa towarów dokonywana przez Spółkę – z uwagi na niespełnienie warunków dotyczących terytorialności – pozostanie poza przedmiotowym zakresem opodatkowania polskiej ustawy o podatku od towarów i usług i będzie obojętna z punktu widzenia podatku od towarów i usług. Jako taka nie powinna być więc co do zasady uwzględniana w rozliczeniu z tytułu tego podatku. O tym, na terytorium jakiego państwa winna ona zostać rozliczona, rozstrzygają ww. przepisy o miejscu świadczenia. Rozliczenie winno zostać dokonane w oparciu o przepisy wewnętrzne tego państwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W tym miejscu należy podkreślić, że cyt. na wstępie niniejszej interpretacji art. 5 ustawy nie jest klasycznym katalogiem czynności będących przedmiotem opodatkowania, czyli zdarzeń lub sytuacji których zaistnienie wiąże się z wystąpieniem określonych obowiązków prawnopodatkowych w zakresie podatku od towarów i usług, lecz jest katalogiem czynności które są opodatkowane w Polsce, czyli od których należy rozliczyć podatek należny (lub w przypadku zwolnienia od podatku – zastosować zwolnienie). Różnica sprowadza się do tego, że przedmiotem opodatkowania VAT są wszelkie zdarzenia i sytuacje z którymi przepisy podatkowe wiążą określone skutki, zaś opodatkowaniu podlegają jedynie niektóre z nich.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka nabywa na terytorium Niemiec towary. Towary są nabywane od polskich dostawców w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowej (po dostarczeniu ich do magazynu Spółki na terytorium Niemiec) od polskich podatników VAT zarejestrowanych w Polsce dla celów dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka nabywa również towary od niemieckich podatników VAT. Towary w takiej sytuacji znajdują się na terytorium Niemiec. Spółka następnie dokonuje odsprzedaży towarów nabytych w wyżej wskazany sposób. Dostawa towarów z terytorium Polski na terytorium Niemiec jest udokumentowana zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Spółka rozpoznaje na terytorium Niemiec wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, zgodnie z niemieckimi przepisami podatkowymi. W przypadku nabycia towarów od niemieckich dostawców, Spółka rozpoznaje na terytorium Niemiec nabycie krajowe zgodnie z niemieckimi przepisami VAT. Spółka następnie odsprzedaje towar nabyty na terytorium Niemiec z wykorzystaniem niemieckiego numeru NIP, zgodnie z przepisami obowiązującymi w Niemczech. Wszelkie dostawy towarów dokonywane przez Spółkę są opodatkowane w Niemczech jako dostawy krajowe z niemieckim VAT.

Wskazać należy, że podatek od towarów i usług ma charakter terytorialny, ponieważ opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wyłącznie czynności których miejscem świadczenia było/jest lub będzie terytorium kraju (tj. Rzeczypospolitej Polskiej).

Miejsce świadczenia to nic innego jak miejsce opodatkowania danej czynności. Zatem jego określenie ma istotne znaczenie dla prawidłowego ustalenia państwa, w którym powstaje obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Regulacje dotyczące miejsca świadczenia przy dostawie towarów, zostały zawarte w art. 22 ustawy.

W myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy – miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy – miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Wobec powyższego miejscem dostawy towarów które są/będą sprzedawane przez Wnioskodawcę na terytorium Niemiec – stosownie do cyt. powyżej przepisów ustawy – jest/będzie terytorium Niemiec. Tym samym sprzedaż ta nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce (nie będą do niej miały zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług). Sprzedaż ta podlega/podlegała będzie przepisom państwa, na terenie którego ma ona/będzie miała miejsce (Niemcy).

Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy – podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Wskazać należy, że Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013r. poz. 394) określił m.in. wzór deklaracji podatkowej VAT-7, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy, stanowiący załącznik nr 1 do tego rozporządzenia. Zgodnie z objaśnieniami do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K, VAT-7D) stanowiącymi załącznik nr 4 do rozporządzenia z dnia 18 marca 2013 r. w części C. Rozliczenie podatku należnego, w pozycji 11 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy. W pozycji tej nie uwzględnia się wartości dostaw towarów i świadczonych usług dokonywanych w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium kraju.

Jak wskazał Wnioskodawca, wszelkie dostawy towarów dokonywane przez Zainteresowanego na terytorium Niemiec są tam opodatkowane jako dostawy krajowe z niemieckim VAT. Zatem Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał obowiązku wykazywać w deklaracji VAT-7 wartości z tytułu dostaw, których miejscem opodatkowania jest/będzie terytorium Niemiec.

Reasumując, odsprzedaż towarów na terytorium Niemiec (zakupionych uprzednio w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub nabycia na terytorium Niemiec) nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu na terytorium Polski podatkiem od towarów i usług. Spółka nie powinna wykazywać tych transakcji w składanej w Polsce deklaracji VAT-7.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że wniosek w części dotyczącej rozpoznania w przypadku transgranicznej dostawy towarów z terytorium Polski na terytorium Niemiec wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium Niemiec zgodnie z przepisami obowiązującymi na terytorium Niemiec, któremu odpowiada wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów na terytorium Polski rozpoznana u dostawcy Spółki będącego podatnikiem VAT zarejestrowanym w Polsce dla celów wewnątrzwspólnotowych oraz wskazania, czy Spółka może używać niemieckiego numeru VAT nadanego przez niemiecki urząd skarbowy zgodnie z wymogami prawa niemieckiego, jeśli dokonywane na terytorium Niemiec wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów jak i dostawy krajowe podlegają zgodnie z obowiązującymi przepisami opodatkowaniu na terytorium Niemiec, został rozstrzygnięty pismem z dnia 17 września 2013 r. nr ILPP4/443-319/13-3/BA.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj