Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-517/13/BW
z 20 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2013r. (data wpływu 6 czerwca 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 sierpnia 2013r. znak: ...(data wpływu 29 sierpnia 2013r.) oraz pismem z dnia 13 września 2013r. znak: ...(data wpływu 16 września 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania sprzedaży opisanej we wniosku nieruchomości,
  • prawidłowe - w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dotyczących remontu nieruchomości oddanej do nieodpłatnego użyczenia.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2013r. został złożony ww. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży opisanej we wniosku nieruchomości oraz w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dotyczących remontu nieruchomości oddanej do nieodpłatnego użyczenia.

Ww. wniosek został uzupełniony:

  • pismem z dnia 23 sierpnia 2013r. znak: ...(data wpływu 29 sierpnia 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 sierpnia 2013r. znak: IBPP2/443-517/13/BW oraz
  • pismem z dnia 13 września 2013r. znak: ...(data wpływu 16 września 2013r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zdarzenie przyszłe dotyczy sprzedaży zabudowanej nieruchomości, położonej w /…/ w obrębie zabytkowego parku /…/ wpisanego do rejestru zabytków, składającej się z objętych KW nr ...wydzielonych geodezyjnie działek 2337/1 i 2337/5 wraz ze znajdującymi się na nich budynkami. Działka nr 2337/1 została w przeszłości wydzielona w związku z planowaną sprzedażą części budynku (lokalu), która nie została zrealizowana.

Przedmiotowa nieruchomość nie jest objęta ważnym planem zagospodarowania przestrzennego, ani nie została wydana dla niej decyzja o warunkach zabudowy.

Do roku 1946 nieruchomość ta była własnością B. /…/. W latach 1946 - 1990 była własnością Skarbu Państwa. W roku 1990 właścicielem nieruchomości stał się Wnioskodawca (Gmina) na podstawie decyzji "komunalizacyjnej" Urzędu Wojewódzkiego w /…/ z dnia 16 września 1992r. znak .... W tej decyzji stwierdzono, że nabycie przez Wnioskodawcę nieruchomości nastąpiło z mocy prawa, nieodpłatnie. Wnioskodawca stał się więc, (i w dalszym ciągu jest), wyłącznym właścicielem nieruchomości na podstawie czynności nie podlegającej opodatkowaniu.

Na wydzielonych geodezyjnie, działkach nr 2337/1 i 2337/5 znajdują się:

  1. Wielofunkcyjny budynek (dawna stajnia i ujeżdżalnia koni). Po II Wojnie Światowej ujeżdżalnia zaadaptowana została na halę sportową. Natomiast stajnia została częściowo zaadaptowana na lokale mieszkalne i pomieszczenia dla sportowców korzystających z hali, a w części nie jest użytkowana.
  2. Pojedyncze budynki gospodarcze w bardzo złym stanie technicznym z częściowymi wyburzeniami.

Ad 1. Wielofunkcyjny budynek:

  • w 24,6% jego powierzchni jest wykorzystywany na cele mieszkaniowe. Poszczególne lokale mieszkalne w tym budynku były oddawane w najem w latach 1962-2008, i żaden z nich nie został sprzedany na rzecz najemców. W tej części budynku nie dokonywano żadnych ulepszeń,
  • w 51,2% jego powierzchni jest wykorzystywany na cele sportowe (hala sportowa wraz z zapleczem socjalnym dla sportowców). Ta część budynku od roku 1998 jest przedmiotem użyczenia dla /…/ Klubu Sportowego w /…/. W tej części budynku (sportowej) były dokonywane przez Wnioskodawcę nakłady inwestycyjne, stanowiące 12,57% jego wartości początkowej. Inwestycja została zakończona, rozliczona i oddana do użytku 31 grudnia 2011r. Wnioskodawca nie dokonywał odliczeń VAT ponieważ, nie czerpiąc z tej części budynku żadnych dochodów, nie miał prawa do odliczenia.
  • w pozostałej części stanowiącej 24,2% budynek nie jest użytkowany.
  • Wnioskodawca nie dokonywał odliczeń VAT ponieważ, nie czerpiąc z tej części budynku żadnych dochodów, nie miał prawa do odliczenia.

Uwaga: dla części budynku zlokalizowanej na działce 2337/1, w rejestrze budynków wykazana jest tylko funkcja mieszkalna, co jest zgodne z faktycznym sposobem korzystania. W pozostałej części budynku, zlokalizowanej na działce nr 2337/5 w rejestrze budynków wykazana jest funkcja niemieszkalna. Jednak w tej części budynku (na działce 2337/5) faktycznie realizowana jest zarówno funkcja niemieszkalna jak i mieszkalna. Oba te stany, czyli ten wykazany w ewidencji budynków oraz stan faktyczny, są zgodne co do tego, że w całym budynku przeważa funkcja niemieszkalna. Przed sprzedażą nieruchomości zostaną rozwiązane wszystkie umowy najmu lokali mieszkalnych oraz wspomniana umowa użyczenia.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Z tytułu nieodpłatnego nabycia w/w nieruchomości w roku 1990, Wnioskodawca nie obniżał kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ nie miał takiego prawa skoro nie obowiązywała wówczas ustawa o podatku VAT. Miejski Zakład Gospodarki Mieszkaniowej jako Spółka Gminna, a wcześniej (do roku 2007) jako zakład budżetowy, sprawuje zarząd nad częścią budynku zajętą przez lokale mieszkalne objęte umowami najmu, i jako oddzielny podmiot prawa czerpie korzyści z tego najmu.

Ad 2. Pojedyncze budynki gospodarcze nie były i nie są przedmiotem najmów. Nie były też ulepszane, co jest przyczyną ich złego stanu technicznego.

Natomiast w piśmie z dnia 23 sierpnia 2013r Wnioskodawca wskazał:

Ad I. Podmiotem wynajmującym lokale w budynku wielofunkcyjnym przy ulicy /…/ był Miejski Zakład Gospodarki Mieszkaniowej jako Spółka Gminna, a wcześniej (do roku 2007) jako zakład budżetowy. Wnioskodawca nigdy nie był podmiotem wynajmującym lokale w tym budynku.

Natomiast Wnioskodawca, jako właściciel nieruchomości, użyczył od 1998 roku /…/ Klubowi Sportowemu /…/ do bezpłatnego używania na cele sportowe część tej nieruchomości stanowiącą 51,2% powierzchni wielofunkcyjnego budynku (hala sportowa wraz z zapleczem socjalnym dla sportowców).

W tej części budynku (sportowej) były dokonywane przez Wnioskodawcę nakłady inwestycyjne, stanowiące 12,57% jego wartości początkowej. Inwestycja została zakończona, rozliczona i oddana do użytku 31 grudnia 2011r.

Wnioskodawca użyczając bezpłatnie część nieruchomości nie dokonywał, z tytułu wyżej opisanej inwestycji, odliczenia podatku VAT ponieważ nie czerpiąc z tej części budynku żadnych dochodów (z tytułu nieodpłatnego użyczenia), nie miał prawa do odliczenia.

Ad II. Pytanie nr 2 dotyczące prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zostało zadane z ostrożności wynikającej ze skomplikowanego charakteru przepisów o podatku VAT

Wnioskodawca wyjaśnia, że przedmiotowa nieruchomość nie była nabywana przez Gminę B. w formie zakupu na konkretny cel. Jej nabycie nastąpiło z mocy prawa z dniem 27 maja 1990r., nieodpłatnie, co zostało stwierdzone w decyzji „komunalizacyjnej" Urzędu Wojewódzkiego w /…/ z dnia 16 września 1992r. znak: .... Wnioskodawca stała się właścicielem nieruchomości „automatycznie" i to w momencie gdy przepisy o podatku VAT jeszcze nie istniały.

W tej decyzji nie ma żadnych wskazań odnośnie działalności, jaka miałaby być prowadzona przez Wnioskodawcę na tej nieruchomości. Jedyną działalnością, prowadzoną przez Wnioskodawcę na tej nieruchomości było nieodpłatne użyczenie jej części, która nie podlega opodatkowaniu.

Z kolei w piśmie z dnia 13 września 2013r. Wnioskodawca wyjaśnił:

/…/Klub Sportowy jest stowarzyszeniem, które realizuje zadania między innymi z zakresu sportu i rekreacji, które zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, należą do zakresu działania gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (pytanie nr 2 ostatecznie sformułowano w piśmie z dnia 23 sierpnia 2013r.):


3.Czy w przedstawionym stanie faktycznym, który będzie miał miejsce przy sprzedaży nieruchomości należy doliczyć podatek VAT w stawce 23% obejmujący całą nieruchomość czy podatek VAT w stawce 23% będzie obejmował tylko część nieruchomości, czy podatek VAT w ogóle nie będzie miał zastosowania?

4.Czy, w sytuacji nieodpłatnego użyczenia części nieruchomości dla /…/ Klubu Sportowego w /…/, Gmina /…./ miała prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu przeprowadzonego remontu w tej części nieruchomości, czy takiego prawa nie miała?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, ze sprzedaż przedmiotowej nieruchomości w całości będzie podlegała zwolnieniu z podatku VAT na podstawie na podstawie art. 43, ust 1, pkt 10 w związku z art. 29, ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z brzmienia art. 2 pkt 14 Ustawy VAT wynika iż ustawodawca nie wprowadził wymogu oddania do użytkowania całej powierzchni danego obiektu (budynku). Przeciwnie, oddanie do użytkowania jakiejkolwiek części budynku, skutkuje pierwszym zasiedleniem. Jednocześnie ustawodawca nie sprecyzował jak duża część obiektu (budynku) powinna być oddana w użytkowanie aby uznać, że doszło do pierwszego zasiedlenia.

Skoro ustawodawca nie precyzuje minimalnej powierzchni, która jest oddawana w użytkowanie to należy przyjąć, że chodzi o każdą, niezależnie od jej wielkości, powierzchnię oddawaną w użytkowanie. Takie stanowisko zajął WSA w Gdańsku w wyroku z dnia 27 maja 2010r. sygn. I SA/Gd 213/10.

Planowana sprzedaż nieruchomości będzie, zdaniem Wnioskodawcy, podlegała zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że od pierwszego zasiedlenia do sprzedaży upłynie okres czasu dłuższy niż 2 lata.

Wnioskodawca stoi również na stanowisku, że nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ nieruchomość nie była wykorzystywana do czynności opodatkowanych i nie przynosiła dochodów.

Cała nieruchomość została nabyta z mocy prawa nieodpłatnie w roku 1990 czyli w czasie kiedy nie obowiązywała ustawa o podatku VAT.

Część wynajmowana na cele mieszkalne korzysta ze zwolnienia z podatku VAT, część sportowa była użyczona do nieodpłatnego użytkowania, a pozostała część nie była użytkowana ani przez Wnioskodawcę ani przez kogokolwiek innego.

Natomiast w piśmie z dnia 23 sierpnia 2013r. odnośnie pytania oznaczonego nr 2 Wnioskodawca stwierdził, że stoi na stanowisku, że w sytuacji opisanej w powyższym wniosku, uzupełnionym w niniejszym piśmie, nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ nieodpłatnie użyczona część nieruchomość nie była wykorzystywana przez niego do czynności opodatkowanych i nie przynosiła dochodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania sprzedaży opisanej we wniosku nieruchomości,
  • prawidłowe - w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dotyczących remontu nieruchomości oddanej do nieodpłatnego użyczenia.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 14 sierpnia 2013r. znak: ...Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy, przeredagował pytanie oznaczone nr 2 i sformułował stanowisko odnośnie przeredagowanego pytania oznaczonego nr 2, w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 31 maja 2013r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 14 sierpnia 2013r. znak: ...było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 14 sierpnia 2013r. znak: IBPP2/443-517/13/BW do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że pytanie oznaczone nr 2 uwzględniające zmiany wprowadzone ww. pismem, jest ostateczne i w tej wersji zostało one przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawowa stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Przy czym, ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany w stopniu nie niższym niż 30% wartości początkowej obiekt budowlany będzie przedmiotem dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy lub np. przedmiotem najmu, dzierżawy (przedmiotem świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy) bowiem zarówno dostawa, jak i najem czy dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie ich dostawy są one już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

Natomiast, zgodnie z art. 43 ust. 10a ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że mająca być przedmiotem sprzedaży nieruchomość składa się z wydzielonych geodezyjnie działek 2337/1 i 2337/5 wraz ze znajdującymi się na nich budynkami. Działka nr 2337/1 została w przeszłości wydzielona w związku z planowaną sprzedażą części budynku (lokalu), która nie została zrealizowana.

Przedmiotowa nieruchomość nie jest objęta ważnym planem zagospodarowania przestrzennego, ani nie została wydana dla niej decyzja o warunkach zabudowy.

Do roku 1946 nieruchomość ta była własnością B. /…/. W latach 1946 - 1990 była własnością Skarbu Państwa. W roku 1990 właścicielem nieruchomości stał się Wnioskodawca (Gmina) na podstawie decyzji "komunalizacyjnej" Urzędu Wojewódzkiego w /…/ z dnia 16 września 1992r. W tej decyzji stwierdzono, że nabycie przez Wnioskodawcę nieruchomości nastąpiło z mocy prawa, nieodpłatnie. Wnioskodawca stał się więc, (i w dalszym ciągu jest), wyłącznym właścicielem nieruchomości na podstawie czynności nie podlegającej opodatkowaniu.

Na wydzielonych geodezyjnie, działkach nr 2337/1 i 2337/5 znajdują się:

  1. Wielofunkcyjny budynek (dawna stajnia i ujeżdżalnia koni).
  2. Po II Wojnie Światowej ujeżdżalnia zaadaptowana została na halę sportową. Natomiast stajnia została częściowo zaadaptowana na lokale mieszkalne i pomieszczenia dla sportowców korzystających z hali, a w części nie jest użytkowana.
  3. Pojedyncze budynki gospodarcze w bardzo złym stanie technicznym z częściowymi wyburzeniami.

Ad 1. Wielofunkcyjny budynek:

  • w 24,6% jego powierzchni jest wykorzystywany na cele mieszkaniowe. Poszczególne lokale mieszkalne w tym budynku były oddawane w najem w latach 1962-2008, i żaden z nich nie został sprzedany na rzecz najemców. W tej części budynku nie dokonywano żadnych ulepszeń,. Podmiotem wynajmującym lokale w budynku wielofunkcyjnym przy ulicy /…/ był Miejski Zakład Gospodarki Mieszkaniowej jako Spółka Gminna, a wcześniej (do roku 2007) jako zakład budżetowy. Wnioskodawca nigdy nie był podmiotem wynajmującym lokale w tym budynku.
  • w 51,2% jego powierzchni jest wykorzystywany na cele sportowe (hala sportowa wraz z zapleczem socjalnym dla sportowców). Ta część budynku od roku 1998 jest przedmiotem bezpłatnego użyczenia dla Klubu Sportowego w /…/. W tej części budynku (sportowej) były dokonywane przez Wnioskodawcę nakłady inwestycyjne, stanowiące 12,57% jego wartości początkowej. Inwestycja została zakończona i oddana do użytku 31 grudnia 2011r..
  • w pozostałej części stanowiącej 24,2% budynek nie jest użytkowany.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga między innymi, czy sprzedaż wyżej opisanej nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (dotyczy pytania nr 1).

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, że z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te wykonywane są odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ww. ustawy.

I tak zgodnie z art. 8 ust. 2 cyt. ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

W świetle powyższych przepisów, warunkiem, którego spełnienie powoduje, że nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest świadczenie tych usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza) należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

Reasumując należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z działalnością gospodarczą, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013r., poz. 594 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m. in. sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Umowa użyczenia jest jedną z umów nazwanych, obok najmu i dzierżawy regulujących zasady używania rzeczy.

Przez umowę użyczenia, zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Jak wynika z wniosku część mającej być przedmiotem sprzedaży nieruchomości (tj. 51.2% powierzchni) została bezpłatnie użyczona Klubowi Sportowemu. Wnioskodawca wskazał, że Klub Sportowy jest stowarzyszeniem, które realizuje zadania między innymi z zakresu sportu i rekreacji, które zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, należą do zakresu działania gminy.

Zatem mając na uwadze powyższe okoliczności oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że bezpłatne użyczenie Klubowi Sportowemu części nieruchomości (jako że związane było z realizacją zadań własnych Wnioskodawcy) nie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika że również pozostała część nieruchomości, która ma być sprzedana, nie była wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tak więc mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż planowana sprzedaż opisanej we wniosku nieruchomości będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia w brzmieniu ww. art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Zatem w przedmiotowej sprawie do planowanej sprzedaży opisanej we wniosku nieruchomości, nie znajdzie zastosowania ww. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Należy jednak zauważyć, iż jak wynika z opisu sprawy w stosunku do mającej być przedmiotem sprzedaży nieruchomości Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (Wnioskodawca nabył przedmiotową nieruchomość z mocy prawa w 1990r., tj. w okresie przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług) i Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie tej nieruchomości w kwocie powyżej 30% wartości jej wartości.

Zatem mając na względzie wyżej przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że planowana sprzedaż opisanej we wniosku nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy, o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów.

Powyższe oznacza, iż do zbycia gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również zbycie gruntu, na którym obiekty te są posadowione.

Mając zatem powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż sprzedaż przez Wnioskodawcę opisanej we wniosku nieruchomości w całości będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Ponieważ w przedmiotowym wniosku Wnioskodawca wskazał, że sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie następować na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 (czyli nie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a), przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, należało uznać za nieprawidłowe.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga także kwestia czy Wnioskodawca miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu przeprowadzonego remontu nieruchomości w części dotyczącej nieodpłatnego użyczenia nieruchomości Klubowi Sportowemu.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, że kwestie odliczenia podatku reguluje przepis art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powyższego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział również sytuacje, których wystąpienie wyłącza możliwość obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego albo zwrotu podatku naliczonego. Sytuacje takie zostały wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, iż jak wyżej wykazano bezpłatne użyczenie Klubowi Sportowemu części nieruchomości nie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na względzie wyżej powołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić należy, iż z uwagi na niespełnienie w opisanej sprawie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu przeprowadzonego remontu nieruchomości w części dotyczącej nieodpłatnego użyczenia nieruchomości Klubowi Sportowemu.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj