Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-644/13/MK
z 19 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura - 20 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C w przypadku zwrotu środków finansowych zgromadzonych na funduszu modernizacyjnym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C w przypadku zwrotu środków finansowych zgromadzonych na funduszu modernizacyjnym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność w oparciu o ustawę z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r., Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.). Zgodnie z art. 78 § 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r., Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.), Spółdzielnia tworzy inne fundusze własne, przewidziane w odrębnych przepisach oraz Statucie.

W myśl powołanego przepisu Spółdzielnia Mieszkaniowa na podstawie zapisów Statutu oraz zgodnie z Uchwałą nr 64/96 Zebrania Przedstawicieli Członków Spółdzielni Mieszkaniowej z dnia 31 maja 1996 r. tworzy fundusz modernizacyjny, który w całości przeznaczony jest na finansowanie robót termomodernizacyjnych.

Fundusz modernizacyjny jest funduszem wspólnym dla wszystkich nieruchomości i tworzy się go z wpłat dokonywanych przez członków i osoby niebędące członkami, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, użytkowych i garaży wbudowanych w budynku. Członkowie Spółdzielni, osoby niebędące członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali oraz członkowie Spółdzielni będący właścicielami lokali są zobowiązani dokonywać wpłat na fundusz modernizacyjny aż do czasu docieplenia i zapłaty przez Spółdzielnię za docieplenie ostatniego budynku.

Spółdzielnia prowadzi ewidencję wpływów i wydatków funduszu modernizacyjnego z rozbiciem na poszczególne nieruchomości.

Za lata 2001-2004 Spółdzielnia wystawiała zaświadczenia o wysokości wpłat na fundusz modernizacyjny, które traktowane były jako uzupełnienie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych w związku ze zwiększeniem majątku Spółdzielni z tytułu wykonywanej termomodernizacji. Stosownie do postanowień art. 4 ust. 2 nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnikom, którzy w latach 1997-2001 nabyli prawo do odliczenia od podatku wydatków poniesionych na cele określone art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. a-f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2002 r. przysługiwało na zasadach określonych w tej ustawie prawo do odliczenia od podatku dalszych wydatków na kontynuację danej inwestycji - poniesionych od 01 stycznia 2002 r. do 31 grudnia 2004 r. Wydane przez Spółdzielnię zaświadczenia uprawniały do skorzystania z ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych, służące realizacji własnych potrzeb mieszkaniowych z zachowaniem praw nabytych.

Zgodnie z art. 24 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych większość właścicieli lokali w budynku lub budynkach położonych w obrębie danej nieruchomości (obliczona według wielkości udziałów w nieruchomości wspólnej) podjęła uchwałę, że w zakresie ich praw i obowiązków oraz zarządu nieruchomością wspólną będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. W ten sposób z mocy ustawy wydzielona została z zasobów Spółdzielni z dniem 01 maja 2011 r. Wspólnota Mieszkaniowa zarządzana przez inny podmiot gospodarczy. Obecnie od właścicieli Wspólnoty wpływają do Spółdzielni wnioski o zwrot zgromadzonych środków z tytułu funduszu modernizacyjnego, zaewidencjonowanych na koncie danej nieruchomości do dnia 30 kwietnia 2011 r. Spółdzielnia podjęła decyzję o rozliczeniu środków finansowych i przekazaniu ich poszczególnym właścicielom lokali indywidualnie na wskazane przez nich konto bankowe. Wnioskodawca nadmienia, że na nieruchomości wydzielonej z zasobów Spółdzielni nie przeprowadzono prac termomodernizacyjnych do dnia utworzenia Wspólnoty, tj. do 30 kwietnia 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przekazane przez Spółdzielnię środki finansowe, zgromadzone od 1996 r. do 30 kwietnia 2011 r., z funduszu modernizacyjnego indywidualnym osobom (właścicielom Wspólnoty Mieszkaniowej) powodują dla Spółdzielni Mieszkaniowej obowiązek sporządzenia deklaracji PIT-8C w zakresie podatku od osób fizycznych?
  2. Czy tylko kwoty wystawiane w zaświadczeniach, możliwe do odliczenia od podatku w ramach ulgi w PIT w okresie 2001-2004, o ile podatnik z niej korzystał (tej wiedzy Spółdzielnia nie ma), ująć w deklaracji PIT-8C?

Wnioskodawca uważa, że będąc zarządcą funduszu modernizacyjnego poszczególnych nieruchomości, może decydować o sposobie wykorzystania bądź zwrotu zgromadzonych środków.

Zdaniem Wnioskodawcy ma obowiązek sporządzić informacje PIT-8C (przychody z innych źródeł), wykazując poszczególnym właścicielom - podatnikom kwoty wystawiane w zaświadczeniach w okresie 2001-2004 do odliczenia od podatku w ramach ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych, a właściciel - podatnik sam dokona wyboru rozliczenia zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pozostałe wpłaty jako faktycznie dokonane przez właścicieli i nie odliczone w ramach ulg w podatku dochodowym od osób fizycznych czyli środki własne osób, które tych wpłat dokonały, nie stanowią przysporzenia majątkowego dla tych osób. Są jedynie zwrotem wcześniej dokonanych wpłat w ramach opłat eksploatacyjnych na prace termomodernizacyjne, które nie zostały wykonane.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 78 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U z 2003 r., Nr 188, poz. 1848 z późn. zm). zasadniczymi funduszami własnymi tworzonymi w spółdzielni są:

  1. fundusz udziałowy powstający z wpłat udziałów członkowskich, odpisów na udziały członkowskie z podziału nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach;
  2. fundusz zasobowy powstający z wpłat przez członków wpisowego, części nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach.

Spółdzielnia tworzy także inne fundusze własne przewidziane w odrębnych przepisach oraz w jej statucie (art. 78 § 2 ww. ustawy).

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przestawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca - Spółdzielnia Mieszkaniowa, na podstawie przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zapisów Statutu oraz zgodnie z uchwałą Przedstawicieli Członków z dnia 31 maja 1996 r. utworzyła fundusz modernizacyjny, w całości przeznaczony na finansowanie robót termomodernizacyjnych. Do wpłat na ten fundusz, aż do czasu docieplenia i zapłaty przez Spółdzielnię za docieplenie ostatniego budynku, zobowiązani są członkowie spółdzielni, osoby nie będące członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu oraz członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali.

Spółdzielnia prowadzi ewidencję wpływów i wydatków funduszu modernizacyjnego z rozbiciem na poszczególne nieruchomości.

Za lata 2001-2004 Spółdzielnia wystawiała zaświadczenia o wysokości wpłat na fundusz modernizacyjny, które traktowane były jako uzupełnienie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych w związku ze zwiększeniem majątku Spółdzielni z tytułu wykonywanej termomodernizacji.

Z dniem 01 maja 2011 r., z mocy ustawy o własności lokali, wydzielona została z zasobów Spółdzielni Wspólnota Mieszkaniowa zarządzana przez inny podmiot gospodarczy. Obecnie od właścicieli Wspólnoty wpływają do Spółdzielni wnioski o zwrot zgromadzonych środków z tytułu funduszu modernizacyjnego, zaewidencjonowanych na koncie danej nieruchomości do dnia 30 kwietnia 2011 r. Spółdzielnia podjęła decyzję o rozliczeniu środków finansowych i przekazaniu ich poszczególnym właścicielom lokali indywidualnie na wskazane przez nich konto bankowe. Na nieruchomości wydzielonej z zasobów Spółdzielni nie przeprowadzono prac termomodernizacyjnych do dnia utworzenia Wspólnoty tj. do 30 kwietnia 2011 r.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca będzie zwracał właścicielom lokali środki finansowe zgromadzone na funduszu modernizacyjnym, przy czym będą to wyłącznie kwoty faktycznie wpłacone przez poszczególnych właścicieli, to na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, gdyż, po stronie tych właścicieli lokali nie nastąpi przysporzenie majątkowe w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z wniosku wynika bowiem, iż zwrócone środki pieniężne to środki, które poszczególne osoby wpłacały na ww. fundusz, który w związku z utworzeniem Wspólnoty Mieszkaniowej i ustaniem członkostwa w Spółdzielni zostanie rozliczony. Bez znaczenia dla obowiązku wystawienia informacji PIT-8C pozostaje, iż wśród tych osób są osoby, którym Wnioskodawca w latach 2001-2004 wystawiał zaświadczenia o wysokości dokonanych wpłat na ten fundusz. Należy bowiem zauważyć, iż podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł, podlegających wykazaniu w PIT-8C mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe. W przedmiotowym przypadku (jeśli istotnie będzie to jedynie zwrot wpłat dokonanych w przeszłości przez poszczególnych właścicieli lokali) nie nastąpi u nich przysporzenie majątkowe, gdyż kwota zwrotu obejmować będzie kwoty zgromadzone (wpłacane od 1996 r. do ustania członkostwa) na funduszu modernizacyjnym. Natomiast przywilej odliczania dokonywanych wpłat na fundusz i jednocześnie obowiązek ich doliczania (w przypadku zwrotu kwot uprzednio odliczonych) bez względu na to czy taki zwrot stanowi przysporzenie majątkowe (przychód podatkowy) dotyczy poszczególnych osób fizycznych – podatników podatku dochodowego od osób fizycznych. Tym samym dla stwierdzenia czy w danym przypadku powstaje przychód bez znaczenia pozostaje to czy w przeszłości członek spółdzielni skorzystał z ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dlatego też stanowisko Wnioskodawcy, iż ma obowiązek sporządzić informacje PIT-8C, wykazując poszczególnym właścicielom kwoty wykazywane w zaświadczeniach w okresie 2001-2004, a wpłaty faktycznie dokonane i nie odliczone w ramach ulg w podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią przysporzenia majątkowego należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj