Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-902/13/JP
z 10 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 lipca 2013 r. (data wpływu 17 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z 4 września 2013 r. (data wpływu 5 września 2013r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2013r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 września 2013r. (data wpływu 5 września 2013r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 8 maja 2012r. zawarto umowę pomiędzy powiatem działającym jako Lider Projektu, a Gminą (Wnioskodawcą) będącą jedną z dziewięciu gmin Partnerem Projektu, w sprawie współdziałania przy przygotowaniu i realizacji projektu pn. „…” – i przy wspólnej aplikacji w ramach konkursu na dofinansowanie projektów ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 2.2. Rozwój elektronicznych usług publicznych, Priorytet II. Społeczeństwo informacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007–2013.

Celem realizacji projektu jest:

  1. utworzenie i wdrożenie systemu informacyjnego w gminach Powiatu zwiększających zakres oraz dostępność usług związanych z geoinformacją poprzez rozbudowę systemu informacji o Terenie Powiatu funkcjonującego w Starostwie Powiatowym,
  2. budowa zintegrowanego powiatowo-gminnego systemu wspomagania zarządzania danymi geoprzestrzennymi zawartymi w rejestrach publicznych prowadzonych na poziomie gmin i powiatów,
  3. stworzenie zbiorów danych i usług zgodnych z wymaganiami ustawy z dnia 4 marca 2010 r. i infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz.U. Nr 76, poz. 489).

W celu zrealizowania projektu Powiat dokona zakupu kompletu sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem i usytuuje go po jednym w każdej z Gmin będących stronami niniejszej umowy. Sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem kupiony przez Powiat pozostanie jego własnością. Sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem zostanie przekazany Gminie na zasadzie użyczenia. Szczegółowe zasady eksploatacji i odpowiedzialności za powierzony sprzęt zostaną określone w odrębnej umowie użyczenia.

Gmina jako partner projektu zobowiązuje się do udziału finansowego na realizację Projektu w latach 2013–2015 w wysokości 20.000 PLN z podziałem na lata (2013 r. – 7.000 PLN, 2014 r. – 7.000 PLN, 2015 r. – 6.000 PLN). Udział finansów na realizację projektu w latach 2013–2015 zostanie przekazany Powiatowi w formie dotacji celowej rozliczonej na podstawie art. 250-252 ustawy o finansach publicznych.

Realizacja projektu nie będzie związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych Gminy.

Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z 4 września 2013r. wszystkie faktury dokumentujące towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu pn. „…” są wystawiane na Lidera Projektu – Powiat (na Gminę nie są i nie będą wystawiane żadne faktury związane z projektem).

Przekazanie powstałego w wyniku realizacji projektu mienia Gminie przez Lidera projektu – Powiat nie będzie udokumentowane wystawieniem faktury VAT na Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego (art. 10 ust. 1 ww. ustawy). Art. 47a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. z 2010 r., Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.) stanowi, iż do zadań gminy należą:

  1. ustalenie numerów porządkowych oraz zakładanie i prowadzenie ewidencji miejscowości, ulic i adresów,
  2. umieszczanie i utrzymywanie w należytym stanie tabliczek z nazwami ulic i planów w miastach oraz miejscowościach na obszarze gminy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, jakim towary i usług są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Stosownie do zapisów art. 250 – 252 ustawy o finansach publicznych Gmina przekaże udział finansowy Powiatowi w formie dotacji celowej. Gmina nie zostanie obciążona fakturą VAT otrzymana z tytułu nabycia towarów i usług, gdyż Gmina faktycznie nie zostanie obciążona fakturą VAT otrzymaną z tytułu nabycia towarów i usług, gdyż Gmina faktycznie nie będzie nabywcą towarów i usług.

Reasumując, Gmina nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu, bowiem to nie Gmina będzie nabywcą towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust.4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 594) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz.U. z 2010r. Nr 106, poz. 675) wynika również, że jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jako partner wraz z Powiatem przystąpił do współdziałania przy przygotowaniu i realizacji projektu pn. „…”. W celu zrealizowania projektu Powiat dokona zakupu kompletu sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem i usytuuje go po jednym w każdej z Gmin będących stronami niniejszej umowy. Sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem kupiony przez Powiat pozostanie jego własnością. Sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem zostanie przekazany Gminie na zasadzie użyczenia. Szczegółowe zasady eksploatacji i odpowiedzialności za powierzony sprzęt zostaną określone w odrębnej umowie użyczenia. Realizacja projektu nie będzie związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych Gminy.

Wszystkie faktury dokumentujące towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu pn. „…” są wystawiane na Lidera Projektu – Powiat (na Gminę nie są i nie będą wystawiane żadne faktury związane z projektem). Przekazanie powstałego w wyniku realizacji projektu mienia Gminie przez Lidera projektu – Powiat nie będzie udokumentowane wystawieniem faktury VAT na Gminę.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu pn. „…” jest Powiat. Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (w omawianej sprawie Powiatu).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie przez Powiat towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. „…”, bowiem Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług.

Podsumowując należy stwierdzić, że w związku z ww. projektem Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami poczynionymi w celu jego realizacji.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, że granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu (w tym do lidera), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj