Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-728/13/EM
z 22 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od podatku składek zdrowotnych sfinansowanych ze środków wsparcia pomostowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od podatku składek zdrowotnych sfinansowanych ze środków wsparcia pomostowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczym od sierpnia 2011 roku prowadzi jako osoba fizyczna pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie działalności fizjoterapeutycznej (PKD 86.90.A), podatek dochodowy rozlicza na zasadach ogólnych. Na rozpoczęcie działalności gospodarczej otrzymała środki finansowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki projekt "…", współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, realizowany przez Ś. W ramach umowy, oprócz głównego wsparcia finansowego otrzymała również podstawowe wsparcie pomostowe początkowo na okres 6 miesięcy (od sierpnia 2011 r. do lutego 2012 r.), które następnie zostało przedłużone o kolejne 6 miesięcy (od marca do sierpnia 2012 r.). Środki otrzymane w ramach podstawowego wsparcia pomostowego zostały przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą tj. usługi księgowe, składkę na ubezpieczenie zdrowotne, telefon komórkowy oraz reklamę i promocję. Podstawowe wsparcie pomostowe wypłacane było w formie zaliczki w miesięcznych ratach, począwszy od 30 sierpnia 2011 roku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy opłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 7,75% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne sfinansowane ze środków wsparcia pomostowego mogą być odliczone od podatku w rozliczeniach rocznych za lata 2011-2012?


Zdaniem Wnioskodawczym, zgodnie z art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027, z późn. zm.), opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Powołany powyżej przepis umożliwia odliczenie od podatku za 2011 r. składek na ubezpieczenie zdrowotne za okres od sierpnia do listopada 2011 r. opłaconych w roku podatkowym 2011 oraz odliczenie od podatku za 2012 r. składek na ubezpieczenie zdrowotne za okres od grudnia 2011 do lipca 2012 r. opłaconych w roku podatkowym 2012. Ww. składki na ubezpieczenie zdrowotne zostały opłacone bezpośrednio przez Wnioskodawczynię, tj. bez pośrednictwa płatników, ze środków finansowych pochodzących ze wsparcia pomostowego. Wnioskodawczym podkreśla, że podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne osób prowadzących działalność gospodarczą nie jest uzależniona od informacji czy podatnik uzyskuje dochód podlegający opodatkowaniu lub zwolnieniu od podatku, ponieważ dochód w wysokości faktycznie osiągniętej nie stanowi podstawy wymiaru tej składki tylko zadeklarowana kwota, nie niższa niż limit określony w przepisach. Zgodnie z art. 27b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota składki na ubezpieczenia zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki. Żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza możliwości odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne do wysokości 7,75% podstawy wymiaru w sytuacji uzyskania środków finansowych na opłacenie tych składek ze wsparcia pomostowego. Zgodnie z art. 27b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wysokość wydatków na składki na ubezpieczenie zdrowotne ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, czyli posiadanych przez Wnioskodawczynię dowodów zapłat z konta bankowego.

Według Wnioskodawczym we wskazanej sytuacji nie znajduje również zastosowania art. 45 ust. 1 pkt 3a, zgodnie z którym jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone, ponieważ wsparcie pomostowe, które Wnioskodawczym otrzymywała w formie zaliczki w miesięcznych ratach na konto bankowe wcześniej niż dokonywała płatności na określoną składkę na ubezpieczenie zdrowotne (pierwsza wpłata zaliczki na wsparcie pomostowe 30 sierpnia 2011 r., zapłata pierwszej składki na ubezpieczenie zdrowotne w terminie 8 września 2011 r ). Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawczym, wskazuje na interpretację indywidualną, tj. sygnatura: IPTPB1/415-482/12-2/ASZ wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w imieniu Ministra Finansów na podstawie wniosku z dnia 25 lipca 2012 r. (data wpływu 3 sierpnia 2012 r.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczym w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się - za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. W myśl art. 14 ust. 2 piet 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyj nych.


Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:


  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej.
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczym na rozpoczęcie działalności gospodarczej otrzymała środki finansowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki projekt "…", współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatmdnienia, realizowany przez Ś. Zawarta umowa obligowała Wnioskodawczynię do przeznaczenia otrzymanych środków w ramach podstawowego wsparcia pomostowego na pokrycie kosztów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą tj. m.in. składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Zauważyć należy, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146). W związku z powyższym, środki otrzymane przez Wnioskodawczynię pochodzące ze wsparcia pomostowego w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy ustawy regulującej ten podatek.

Zgodnie z art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027); opłacanej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 27b ust. 2 ww. ustawy, kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki. Ponadto należy mieć na uwadze przepis art. 45 ust. 3a ww. ustawy, zgodnie z którym, jeżeli podatnik, obliczając podatek należny dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Oznacza to, że zrefundowane składki nie podlegają odliczeniu (jeśli refundacja nastąpi w tym samym roku, w którym zapłacono składki) lub jeśli podlegały odliczeniu - w roku otrzymania refundacji, to należy doliczyć kwoty uprzednio odliczone.

Z cytowanych uprzednio przepisów, tj. art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. a) oraz art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika bowiem, że aby podatnik mógł odliczyć od podatku składkę na ubezpieczenie zdrowotne musi być ona opłacona ze środków własnych podatnika. Taka sytuacja nie wystąpi gdy podatnik otrzyma dotację na pokrycie kosztów.

W świetle dokonanej analizy przepisów ustawy stwierdzić należy, że Wnioskodawczym nie może odliczyć od podatku dochodowego zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne, które sfinansowane zostały z otrzymanej dotacji. Na powyższe nie mają wpływu podnoszone przez Wnioskodawczynię okoliczności otrzymania wsparcia oraz jego formy (zaliczkowej). Niezależnie bowiem od tego w przedstawionej sprawie Wnioskodawczym osobiście nie poniosła ciężaru ekonomicznego składek na ubezpieczenie zdrowotne.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczym zawarte w złożonym wniosku uznać należy za nieprawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu

Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydal interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -1. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj