Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-676/13-4/ISZ
z 17 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 09.07.2013r. (data wpływu 11.07.2013r.) uzupełnionym pismem z dnia 03.10.2013r. (data wpływu 07.10.2013r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 25.09.2013r. (skutecznie doręczone w dniu 30.09.2013r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • stawki podatku dla usług polegających na tworzeniu scenariuszy filmowych i innych utworów w rozumieniu przepisów prawa autorskiego na rzecz osób trzecich, w szczególności producentów i nadawców telewizyjnych - jest prawidłowe,
  • opodatkowania uzyskiwanych honorariów autorskich wypłacanych przez organizację zbiorowego zarządzania i ustaleniu stawki podatku dla tej usługi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.07.2013r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług polegających na tworzeniu scenariuszy filmowych i innych utworów w rozumieniu przepisów prawa autorskiego na rzecz osób trzecich, w szczególności producentów i nadawców telewizyjnych oraz w zakresie opodatkowania uzyskiwanych honorariów autorskich wypłacanych przez organizację zbiorowego zarządzania i ustaleniu stawki podatku dla tej usługi.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 03.10.2013r., złożonym w dniu 03.10.2013r. (data wpływu 07.10.2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 25.09.2013r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni rozważa możliwość podjęcia pozarolniczej działalności gospodarczej i dokonania wyboru opodatkowania dochodów z tego źródła tzw. podatkiem liniowym, tj. na zasadach określonych w art. 30c ust. 1 ustawy o PIT. Na potrzeby niniejszego zdarzenia przyszłego należy przyjąć, że nie zachodzą okoliczności wyłączające możliwość dokonania wyboru przez Wnioskodawczynię sposobu opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c.

Wnioskodawczyni, w ramach działalności gospodarczej świadczyłaby usługi na rzecz osób trzecich, głównie trudniących się zawodowo produkcją filmów, w tym seriali telewizyjnych. Przedmiotem usług byłaby wówczas w szczególności działalność polegająca na pisaniu scenariuszy filmowych, które stanowić będą utwory, w rozumieniu art. 1 ust. 1 Prawa autorskiego. Działalność ta byłaby działalnością zarobkową, usługową, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat w sposób zorganizowany i ciągły. W związku z tą działalnością gospodarczą nie będą zachodzić okoliczności, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie Wnioskodawczyni osiągać będzie przychody w związku z przysługującymi jej majątkowymi prawami autorskimi, będącymi konsekwencją jej twórczości. Wynagrodzenia z tego tytułu będą Wnioskodawczyni wypłacane przez organizację zbiorowego zarządzania.

W uzupełnieniu Wnioskodawczyni dodała, że Wnioskodawczyni definiując zdarzenie przyszłe, dotyczące m.in. możliwego podjęcia działalności gospodarczej (wskazując przy tym planowany przedmiot tejże działalności, jak również rozważany sposób opodatkowania dochodów z tego tytułu), wskazała, że „jednocześnie Wnioskodawczyni osiągać będzie przychody w związku z przysługującymi jej majątkowymi prawami autorskimi będącymi konsekwencją jej twórczości. Wynagrodzenia z tego tytułu będą Wnioskodawczyni wypłacane przez organizację zbiorowego zarządzania”. Zadała przy tym następujące pytanie: „Czy w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, w której zakresie leży świadczenie usług polegających na tworzeniu scenariuszy filmowych, będącej zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, w sytuacji osiągania przychodów z tytułu honorariów autorskich wypłacanych przez organizację zbiorowego zarządzania, honoraria te będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jeżeli będą one opodatkowane VAT, jaka stawka podatku będzie wówczas właściwa...” (pytanie nr 3 odnośnie do zdarzenia przyszłego wskazanego we Wniosku).

Tym samym, przedstawione wyżej pytanie dotyczy tego, czy honoraria z omawianego tytułu, które wypłacać będzie organizacja zbiorowego zarządzania, będą podlegały opodatkowaniu VAT, w sytuacji gdy Wnioskodawczyni będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w związku z prowadzoną przez siebie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Podkreślenia wymaga charakter stosunku prawnego łączącego Wnioskodawczynię, jako twórcę, ze zdefiniowaną we Wniosku organizacją zbiorowego zarządzania.

Organizacje zbiorowego zarządzania swoje zadania wykonują na podstawie przepisów Prawa autorskiego (W niniejszym piśmie posłużono się pojęciami zdefiniowanymi oraz nazwami aktów prawnych, zgodnie z ich definicjami zawartymi we Wniosku.). Działają one jako zastępca (w ramach pośrednictwa zarządczego) na rzecz reprezentowanych przez siebie twórców, w ich interesie i na ich rachunek. Organizacja zbiorowego zarządzania nie działa więc jak właściciel praw, ale jest zobowiązana do wykonywania określonych czynności na rzecz twórców. Organizacja zbiorowego zarządzania w istotnym zakresie działa na rzecz twórców w ramach przymusowej reprezentacji wynikającej z woli ustawodawcy (w połączeniu z instytucją negotiorum gestio, tj. z działaniem w cudzym imieniu, bez pełnomocnictwa, w interesie reprezentowanego mocodawcy). Dzieje się tak w zakresie uregulowań zawartych w przepisach Prawa autorskiego: art. 21 (dotyczy nadań radiowych lub telewizyjnych), art. 21(1) (dotyczy reemisji), a także — co szczególnie istotne w sprawie będącej przedmiotem Wniosku - art. 70 ust. 2(1), który dotyczy wynagrodzeń za korzystanie z utworów wkładowych w utworach audiowizualnych. Z kolei powierzenie praw organizacji zbiorowego zarządzania na zasadzie powiernictwa zarządczego w zakresie, w którym umocowanie organizacji zbiorowego zarządzania nie wynika z ustawy, stanowi powierzenie wykonywania ochrony na rzecz twórcy w ramach zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, w zakresie objętym zezwoleniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na zbiorowe zarządzanie i na zasadach określonych w art. 104 - 110 Prawa autorskiego.

Tym samym, uzupełniając zdarzenie przyszłe zawarte we Wniosku stosownie do zgłoszonego żądania w Wezwaniu, tj. poprzez wskazanie: czy z tytułu wykonania czynności tworzenia scenariuszy filmowych, Wnioskodawczyni jest związana ze zlecającym wykonanie tych czynności (organizacją zbiorowego zarządzania wypłacającą honoraria autorskie na rzecz Wnioskodawczyni) prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie tych czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich”. Wnioskodawczyni wskazuje, że:

  • z tytułu wykonania czynności tworzenia scenariuszy filmowych Wnioskodawczyni nie jest związana z organizacją zbiorowego zarządzania wypłacającą honoraria autorskie na rzecz Wnioskodawczyni prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie tych czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. (Jak była bowiem mowa wyżej, organizacja zbiorowego zarządzania nie jest podmiotem zlecającym wykonanie czynności tworzenia scenariuszy filmowych lecz podmiotem sprawującym wykonywanie ochrony na rzecz twórcy w ramach zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, na zasadach określonych w art. 104 - 110 Prawa autorskiego.)

Wyłącznie w celu uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości, Wnioskodawczyni zauważa, co następuje.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego zawartym we Wniosku, „jednocześnie Wnioskodawczyni osiągać będzie przychody w związku z przysługującymi jej majątkowymi prawami autorskimi będącymi konsekwencją jej twórczości. Wynagrodzenia z tego tytułu będą Wnioskodawczyni wypłacane przez organizację zbiorowego zarządzania”. Tym samym, mając na uwadze przepisy Prawa autorskiego, omawiane honoraria autorskie będą wypłacane nie „z tytułu wykonania czynności tworzenia scenariuszy filmowych lecz z tytułu, o którym mowa w art. 70 ust. 2(1) Prawa autorskiego, zgodnie z którym współtwórcy utworu audiowizualnego oraz artyści wykonawcy są uprawnieni do:

  1. wynagrodzenia proporcjonalnego do wpływów z tytułu wyświetlania utworu audiowizualnego w kinach;
  2. stosownego wynagrodzenia z tytułu najmu egzemplarzy utworów audiowizualnych i ich publicznego odtwarzania;
  3. stosownego wynagrodzenia z tytułu nadawania utworu w telewizji lub poprzez inne środki publicznego udostępniania utworów;
  4. stosownego wynagrodzenia z tytułu reprodukowania utworu audiowizualnego na egzemplarzu przeznaczonym do własnego użytku osobistego.

Ponadto stosownie do ust. 3 powołanego art. 70 Prawa autorskiego, korzystający z utworu audiowizualnego wypłaca wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 2(1) tego artykułu, za pośrednictwem właściwej organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi. Istnieje więc przymusowe pośrednictwo organizacji zbiorowego zarządzania w odniesieniu do wypłacania dodatkowego wynagrodzenia dla współtwórców przez użytkowników dzieł audiowizualnych.

Wnioskodawczyni pragnie podkreślić, że:

  1. ust. 3a artykułu 15 ustawy o VAT stanowi, że „przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi”;
  2. odpowiednie stosowanie tego przepisu oznacza w opinii Wnioskodawczyni, że może on zostać zastosowany jedynie w zakresie, w jakim nie stoi w sprzeczności z przepisem odsyłającym;
  3. odpowiednie stosowanie przepisu ust. 3 pkt 3 artykułu 15 ustawy o VAT, zważywszy w szczególności, że:
    1. organizacja zbiorowego zarządzania pełni rolę polegającą na zbiorowym zarządzaniu i ochronie powierzonych jej praw autorskich lub praw pokrewnych oraz wykonywanie uprawnień wynikających z ustawy (w tym „poboru” wynagrodzenia należnego współtwórcy utworu audiowizualnego od podmiotu korzystającego z tego utworu, stosownie do przepisu art. 70 ust. 3 Prawa autorskiego),
    2. w określonych przypadkach, kiedy to obowiązek zapłaty honorarium wynika wprost z przepisów ustawy - np. obowiązek zapłaty wynagrodzenia z tytułu wyświetlania utworu audiowizualnego w kinach, najmu egzemplarzy utworów audiowizualnych i ich publicznego odtwarzania, nadawania utworu w telewizji lub poprzez inne środki publicznego udostępniania utworów, reprodukowania utworu audiowizualnego na egzemplarzu przeznaczonym do własnego użytku osobistego — zob. art. 70 ust. 2(1) Prawa autorskiego, (biorąc pod uwagę ustawowy przymus wypłaty tego wynagrodzenia za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania - art. 70 ust. 3 Prawa autorskiego), nie jest możliwe uzgodnienie przez same zainteresowane strony zasad odpowiedzialności wobec osób trzecich,
    3. brak jest możliwości by Wnioskodawczyni jako współtwórca utworu audiowizualnego otrzymujący odpowiednie wynagrodzenie (honorarium) stosownie do art. 70 ust. 2(1) Prawa autorskiego, ponosiła jakąkolwiek odpowiedzialność z tytułu korzystania z utworu audiowizualnego przez użytkownika - możliwość taka nie występuje bowiem użytkownik korzystający z utworu audiowizualnego nie ponosi z tego tytułu (tj. z tytułu korzystania z utworu audiowizualnego) jakiejkolwiek odpowiedzialności wobec osób trzecich, jeżeli korzysta z tego utworu zgodnie z przepisami Prawa autorskiego i dokonuje zapłaty stosownego wynagrodzenia, za pośrednictwem właściwej organizacji zbiorowego zarządzania, (z tego bowiem tytułu uzyskuje owo honorarium), powoduje więc, zdaniem Wnioskodawczyni, konieczność przyjęcia, że w przypadku gdy omawiany stosunek prawny reguluje warunki na jakich może mieć miejsce korzystanie z utworu audiowizualnego (którego współtwórcą jest Wnioskodawczyni) przez użytkownika, wynikający z tego ustawowy obowiązek i tryb zapłaty oraz wysokość wynagrodzenia należnego współtwórcy utworu audiowizualnego, a także gdy brak jest odpowiedzialności współtwórcy utworu audiowizualnego z tytułu korzystania z tego utworu przez użytkownika - spełnione są warunki określone w art. 15 ust. 3a w zw. z ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT wykluczające możliwość uznania, że w omawianej sprawie Wnioskodawczyni będzie osobą wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.To z kolei powoduje, że z tego tytułu Wnioskodawczyni nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.


To z kolei powoduje, że z tego tytułu Wnioskodawczyni nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego w części dotyczącej podatku od towarów i usług oznaczone we wniosku numerem 2 i 3:

  1. Czy świadczenie usługi polegającej na tworzeniu scenariuszy filmowych, jak również innych dzieł stanowiących utwory w rozumieniu przepisów Prawa autorskiego, na rzecz osób trzecich, w szczególności producentów oraz nadawców telewizyjnych, w przypadku gdy wynagrodzenie z tytułu tej usługi obejmować będzie również przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki obniżonej, która wynosi obecnie 8%, stosownie do art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 zw. z poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy o VAT...
  2. Czy w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, w której zakresie leży świadczenie usług polegających na tworzeniu scenariuszy filmowych, będącej zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, w sytuacji osiągania przychodów z tytułu honorariów autorskich wypłacanych przez organizację zbiorowego zarządzania, honoraria te będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jeżeli będą ono opodatkowane VAT, jaka stawka podatku będzie wówczas właściwa...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 2.

W ocenie wnioskodawczyni, usługa ta będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki w wysokości 8% (poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy o VAT w zw. z art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 ustawy o VAT).

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z treści art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów. Jednakże na podstawie art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do m.in. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach, usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach.

Zdaniem Wnioskodawczyni, omawiane usługi co prawda mieścić się będą w pojęciu usług „kulturalnych”, jednakże są związane z filmami oraz produkcją filmów, co wyłącza możliwość zastosowania powyższego zwolnienia od VAT. Z tego też powodu szersze skomentowanie zakresu pojęcia „usług kulturalnych” nie jest konieczne.

Zważywszy jednak, że usługa będzie wykonywana przez twórcę, w rozumieniu przepisów Prawa autorskiego, tj. przez osobę będącą autorem utworu, a wynagrodzenie za wykonanie usługi obejmować będzie przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich, usługa ta będzie opodatkowana stawką w wysokości 8%. Zgodnie bowiem z treścią poz. 181 wspomnianego załącznika nr 3, oraz treścią art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, „usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania” podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu 8% stawki podatku od towarów i usług.

Ad. 3.

Zdaniem Wnioskodawczyni, honoraria wypłacane przez organizacje zbiorowego zarządzania nie będą opodatkowane VAT (art. 15 ust. 3a ustawy o VAT). Gdyby jednak zachodziło ich opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, właściwa byłaby wówczas obniżona stawka tego podatku, która wynosi obecnie 8% (poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy o VAT w zw. z art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 ustawy o VAT).

Uzasadnienie:

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą (...) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W ust. 3a tego artykułu zawarto regulację, zgodnie z którą, „przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi”. Art. 15 ust. 3 stanowi z kolei, że „za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich”.

Tym samym, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, warunkującą uzyskanie statusu podatnika VAT (pominąć przy tym należy regulacje art. 16-17 ustawy o VAT, jako nie mające znaczenia w omawianej sprawie), nie uznaje się usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, „jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykona nie tych czynności wobec osób trzecich”.

Zważywszy na specyfikę działalności organizacji zbiorowego zarządzania (zbiorowe zarządzanie i ochrona powierzonych im praw autorskich lub praw pokrewnych oraz wykonywanie uprawnień wynikających z ustawy — art. 104 Prawa autorskiego), zbadać należy, jak w kontekście powyżej analizowanych przepisów (w tym odpowiedniego stosowania ust. 3) należy odczytywać zastosowanie do ww. usług twórców wynagradzanych za pośrednictwem tych organizacji, warunku polegającego na związaniu ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich”.

Biorąc pod uwagę, że:

  1. w przypadku eksploatowania utworu na określonym polu przez osobę trzecią, brak jest możliwości przypisania twórcy odpowiedzialności z tytułu udzielonej licencji na korzystanie z (stworzonego wcześniej) utworu,
  2. pomiędzy Wnioskodawcą a organizacją zbiorowego zarządzania istnieje stosunek prawny określający wzajemne zobowiązania, w tym odnośnie zasad wynagradzania, jak również stosunek prawny (czy to umowny, czy też wynikający z regulacji ustawowej) pomiędzy reprezentującą twórcę organizacją zbiorowego zarządzania a podmiotem zobowiązanym do uiszczania wspomnianych honorariów,

- należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni („wykonujący zlecane czynności”) i podmiot obowiązany do zapłaty honorarium („zlecający wykonanie czynności”) są związani „prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności i wynagrodzenia”. Ponadto, w braku możliwości poniesienia przez twórcę odpowiedzialności z tytułu udzielonej (w praktyce przez organizację zbiorowego zarządzania) licencji na korzystanie z utworu, również należy przyjąć, że nie jest konieczne uzgodnienie odnośnie odpowiedzialności korzystającego z utworu wobec osób trzecich.

Tym samym, mimo że Wnioskodawczyni byłaby zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, w odniesieniu do tej konkretnej czynności (udzielonej za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania licencji na korzystanie z utworów objętych prawami autorskimi) nie działałaby w charakterze podatnika VAT (Wnioskodawczyni nie byłaby uznana w odniesieniu do tej czynności za osobę wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą, w rozumieniu ustawy o VAT). Oznacza to, że czynność polegająca na udzieleniu licencji za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania, z tytułu której Wnioskodawczyni otrzyma stosowne honoraria za pośrednictwem tej organizacji, nie będzie przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W uzasadnieniu wyroku z dnia 7 sierpnia 2012r. (sygn. III SA/Po 494/12) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu przedstawił następujący pogląd prawny:

„zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego, wyrażonym m. in. w wyrokach z dnia 11 stycznia 2012 r., sygn. akt I FSK 1736/11 oraz z dnia 18 października 2011 r., sygn. akt I FSK 1536/10, które Sąd w niniejszym składzie w całości podziela, za w pełni aktualną należy uznać wykładnię art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług dokonaną w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07, zgodnie z którą warunkiem uznania, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa w charakterze podatnika podatku VAT, jest ustalenie, iż prowadzi on zawodowo działalność gospodarczą w danym zakresie. Należy zatem każdorazowo badać, czy w okolicznościach konkretnego przypadku została ona wykonana w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w danym zakresie, tj. o konkretnym profilu. Podatnika definiuje się bowiem w związku z pojęciem działalności gospodarczej. Czynność opodatkowana w postaci dostawy towaru lub świadczenia usług ma zatem miejsce wówczas, gdy w odniesieniu do tej właśnie czynności dany podmiot występuje w charakterze podatnika podatku od wartości dodanej, a więc prowadzi w tymże określonym zakresie działalność gospodarczą. Okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości nie przesądza, że tylko z tego powodu dany podmiot staje się podatnikiem podatku od towarów i usług. (...)

Jak wskazano powyżej, stwierdzenie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga każdorazowo oceny odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 stycznia 2012 r., sygn. akt I FSK 1828/11)”.

W przypadku natomiast, gdyby honoraria wypłacane Wnioskodawczyni przez organizację zbiorowego zarządzania podlegały opodatkowaniu VAT, zdaniem Wnioskodawczyni właściwą stawką podatku mającą zastosowanie w tym przypadku byłaby stawka obniżona, która obecnie wynosi 8%. W ocenie Wnioskodawczyni uzasadnia to treść poz. 181 wspomnianego załącznika nr 3 do ustawy o VAT w powiązaniu z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT. Zgodnie z tymi przepisami, „usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania” podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu 8% stawki podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej:

  • stawki podatku dla usług polegających na tworzeniu scenariuszy filmowych i innych utworów w rozumieniu przepisów prawa autorskiego na rzecz osób trzecich, w szczególności producentów i nadawców telewizyjnych uznaje się za prawidłowe.
  • opodatkowania uzyskiwanych honorariów autorskich wypłacanych przez organizację zbiorowego zarządzania i ustaleniu stawki podatku dla tej usługi uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 8 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy, wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 w ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Powyższe wyłączenie stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi (art. 15 ust. 3a ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni rozważa możliwość podjęcia pozarolniczej działalności gospodarczej, w ramach której świadczyłaby usługi na rzecz osób trzecich, głównie trudniących się zawodowo produkcją filmów, w tym seriali telewizyjnych. Przedmiotem usług była by wówczas w szczególności działalność polegająca na pisaniu scenariuszy filmowych, które stanowić będą utwory, w rozumieniu art. 1 ust. 1 Prawa autorskiego. Działalność ta byłaby działalnością zarobkową, usługową, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat w sposób zorganizowany i ciągły. Jednocześnie Wnioskodawczyni osiągać będzie przychody w związku z przysługującymi jej majątkowymi prawami autorskimi, będącymi konsekwencją jej twórczości. Wynagrodzenia z tego tytułu będą Wnioskodawczyni wypłacane przez organizację zbiorowego zarządzania.

Wątpliwości Wnioskodawczyni sprowadzają się do kwestii czy w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, w której zakresie leży świadczenie usług polegających na tworzeniu scenariuszy filmowych, będącej zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, w sytuacji osiągania przychodów z tytułu honorariów autorskich wypłacanych przez organizację zbiorowego zarządzania, honoraria te będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zainteresowana w uzasadnieniu własnego stanowiska w sprawie wskazuje, że z tytułu honorariów autorskich wypłacanych przez organizację zbiorowego zarządzania, nie będzie uznana za podatnika w związku z art. 15 ust. 1, ust. 2 oraz ust. 3 i 3a ustawy o VAT.

Ustosunkowując się do powyższego, zauważyć należy, że art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy – stosowany odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi – ustanawia przesłanki, które muszą wystąpić łącznie, aby wyłączenie z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług miało miejsce.

Oznacza to, że przychody z tytułu wykonywanych czynności nie tylko winny być wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz także spełnione muszą zostać pozostałe kryteria przedmiotowe określające, czy pomiędzy twórcą (artystą wykonawcą) a zamawiającym istnieją więzy tworzące stosunek prawny określający warunki wykonywania czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Jak wynika z powyżej cytowanych przepisów niezbędnym jest odniesienie się do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.).

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy, odpowiednio źródłami przychodów są:

  1. działalność wykonywana osobiście;
  2. pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 13 pkt 2 tej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Stosownie do art. 13 pkt 8a ww. ustawy, przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 (pkt 9 nie ma zastosowania w analizowanej sprawie).

Stosownie natomiast do art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy osoba fizyczna prowadząc działalność gospodarczą we wskazanym we wniosku zakresie otrzyma tantiemy wykonawcze (należności z tytułu przysługujących jej praw autorskich będących konsekwencją jej twórczości), powstały przychód należy zaliczyć do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej bez względu na podmiot, który te tantiemy wypłacił.

Uwzględniając powyższe, taka kwalifikacja przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawczynię prowadzi do wniosku, że czynności – za które wynagrodzeniem są te przychody – nie są wykonywane w warunkach określonych w ww. art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. To zaś skutkuje uznaniem Wnioskodawczyni, prowadzącej samodzielną działalność gospodarczą, za podatnika podatku od towarów i usług w zakresie czynności za które pobiera honoraria autorskie wypłacane przez organizację zbiorowego zarządzania. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 15 ust. 3a ustawy o VAT.

Wnioskodawczyni podnosi, że nie łączy jej z organizacją zbiorowego zarządzania, która na jej rzecz pobiera i wypłaca jej należności z tytułu tantiem żaden stosunek prawny. W tym miejscu wskazać należy na przepisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W myśl ust. 2 ww. artykułu, w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

  1. wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
  2. plastyczne;
  3. fotograficzne;
  4. lutnicze;
  5. wzornictwa przemysłowego;
  6. architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
  7. muzyczne i słowno-muzyczne;
  8. sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
  9. audiowizualne (w tym filmowe).

Z treści ww. przepisów można wywieść, iż twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Użyte w tym przepisie określenie „przejaw działalności twórczej”, należy rozumieć jako uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym.

Przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy, Wnioskodawczyni niewątpliwie, w związku z napisaniem scenariuszy do filmów, seriali telewizyjnych, jest twórcą w rozumieniu art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W prawie autorskim mamy do czynienia z dwoma rodzajami praw: autorskimi prawami osobistymi oraz autorskimi prawami majątkowymi. Zasadą jest, iż z utworu może korzystać lub nim rozporządzać tylko osoba uprawniona. Najczęściej będzie to sam twórca lub – jeżeli z mocy ww. ustawy autorskie prawa majątkowe przysługują innej osobie niż twórca, osoba, która je nabyła lub na rzecz której została ustanowiona licencja.

W myśl art. 8 ust. 1 – ust. 3 ustawy o prawie autorskim, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku - właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

Zatem, aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:

  • mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),
  • stanowić przejaw działalności twórczej,
  • posiadać indywidualny charakter.

Twórcy, zgodnie z przepisem art. 16 ustawy o prawie autorskim przysługują autorskie prawa osobiste obejmujące przede wszystkim prawo autora do wiązania z dziełem jego nazwiska. Prawo to nigdy nie wygasa i jest, z natury rzeczy, niezbywalne, nie można się go zrzec ani przenieść na inną osobę. W ramach ochrony dóbr osobistych autor ma prawo do przedstawienia utworu pod pseudonimem lub anonimowo. Można więc powiedzieć, że autorskie prawa osobiste chronią pewien „intelektualny” związek twórcy z dziełem.

Przepis art. 41 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy określa, że jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu, zwana dalej „licencją”, obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione.

Zgodnie z brzmieniem art. 70 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, domniemywa się, że producent utworu audiowizualnego nabywa na mocy umowy o stworzenie utworu albo umowy o wykorzystanie już istniejącego utworu wyłączne prawa majątkowe do eksploatacji tych utworów w ramach utworu audiowizualnego jako całości.

Zgodnie z art. 70 ust. 21 ww. ustawy, współtwórcy utworu audiowizualnego oraz artyści wykonawcy są uprawnieni do:

  1. wynagrodzenia proporcjonalnego do wpływów z tytułu wyświetlania utworu audiowizualnego w kinach;
  2. stosownego wynagrodzenia z tytułu najmu egzemplarzy utworów audiowizualnych i ich publicznego odtwarzania;
  3. stosownego wynagrodzenia z tytułu nadawania utworu w telewizji lub poprzez inne środki publicznego udostępniania utworów;
  4. stosownego wynagrodzenia z tytułu reprodukowania utworu audiowizualnego na egzemplarzu przeznaczonym do własnego użytku osobistego.

Korzystający z utworu audiowizualnego wypłaca wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 21, za pośrednictwem właściwej organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi (art. 70 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

Tym samym nie można się zgodzić z Wnioskodawczynią, że nie łączy jej z organizacją zbiorowego zarządzania, wypłacającą na jej rzecz pobierane honoraria autorskie, żaden stosunek prawny. Stosunek ten powstaje nie z bezpośrednio zawartej umowy pomiędzy twórcą, artystą z daną organizacją zbiorowego zarządzania, lecz na podstawie powołanych powyżej przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Tym samym przychody z tytułu pobieranych przez Wnioskodawczynię honorariów autorskich od organizacji zbiorowego zarządzania należy uznać za przychody z działalności gospodarczej, wykonywanej osobiście przez Wnioskodawczynię, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Wnioskodawczyni będzie tworzyć scenariusze do filmów, seriali telewizyjnych samodzielnie (będą to jak wskazano w opisie sprawy, utwory w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Tym samym przychody uzyskiwane z tego tytułu pobierane bezpośrednio od podmiotu zlecającego ich wykonanie jak i od organizacji zbiorowego zarządzania, która pobiera w imieniu i na rzecz twórcy (Wnioskodawczyni) należne jej kwoty w związku z przysługującymi jej majątkowymi prawami autorskimi, będącymi konsekwencją jej twórczości, należy uznać za działalność gospodarczą o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Wnioskodawczyni bowiem w analizowanym przypadku występuje jako w pełni samodzielny, działający w swoim imieniu i na własny rachunek, pobierający za swoje działania wynagrodzenie. Zatem Zainteresowana w zakresie pisania scenariuszy do filmów, seriali telewizyjnych będzie prowadzić działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego mamy zatem do czynienia z usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Okoliczności wymienione przedstawionym zdarzeniu przyszłym wypełniają przesłanki, warunkujące uznanie czynności za świadczenie usług, gdyż istnieje związek pomiędzy otrzymywanym wynagrodzeniem od organizacji zbiorowego zarządzania na rzecz Wnioskodawczyni, a przedmiotowymi usługami polegającymi na udzielaniu licencji do wartości niematerialnych i prawnych – praw pokrewnych przysługujących Wnioskodawcy na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z tytułu posiadania statusu twórcy.

W istocie kwota wypłacana przez organizacje zbiorowego zarządzania stanowi wynagrodzenie w zamian za wykorzystanie majątkowych praw pokrewnych, przysługujących twórcy z mocy prawa, którymi ta organizacja zarządza, pobierając stosowne opłaty od podmiotów wymienionych w art. 70 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Wnioskodawczyni działając w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, świadczy usługi polegające na czerpaniu korzyści majątkowych z tytułu posiadania przynależnych jej określonych ustawowo praw pokrewnych, o których mowa we wniosku. Tym samym, należności pieniężne wypłacane przez właściwą organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, zobowiązaną z mocy ustawy do pobierania opłat stanowią ekwiwalentne wynagrodzenie, w zamian za udzielanie licencji do praw do wartości niematerialnych i prawnych, która to czynność mieści się w szerokiej definicji usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 146a pkt 2 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 181, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 ustawy, wykaz towarów i usług objętych tym załącznikiem nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka 8%.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego przedmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jak wynika z treści art. 43 ust. 19 pkt 1 i 8, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  • usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  • usług ochrony praw.

Powołany przepis art. 43 ust. 1 pkt 33 stanowi implementację do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. n) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347), zgodnie z którym zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlega świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawczyni, jako czynny podatnik podatku VAT, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi polegające na pisaniu scenariuszy filmowych. Wnioskodawczyni rozważa możliwość podjęcia pozarolniczej działalności gospodarczej, w ramach której świadczyłaby usługi na rzecz osób trzecich, głównie trudniących się zawodowo produkcją filmów, w tym seriali telewizyjnych. Przedmiotem usług była by wówczas w szczególności działalność polegająca na pisaniu scenariuszy filmowych, które stanowić będą utwory, w rozumieniu art. 1 ust. 1 Prawa autorskiego. Działalność ta byłaby działalnością zarobkową, usługową, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat w sposób zorganizowany i ciągły. Jednocześnie Wnioskodawczyni osiągać będzie przychody w związku z przysługującymi jej majątkowymi prawami autorskimi, będącymi konsekwencją jej twórczości. Wynagrodzenia z tego tytułu będą Wnioskodawczyni wypłacane przez organizację zbiorowego zarządzania.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy, odnośnie usług pisania scenariuszy filmowych, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni nie korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33a, gdyż nie spełnia definicji żadnego z podmiotów wymienionych w tym artykule. Wnioskodawczyni nie jest również uprawniona do zwolnienia ww. usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33b, gdyż usługi związane z produkcją filmów i nagrań na różnych nośnikach są wyłączone ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 19 ustawy.

Odnosząc się natomiast do kwestii możliwości zastosowania stawki preferencyjnej do świadczenia usług opisanych we wniosku dotyczących usługi pisania scenariuszy do filmów, seriali telewizyjnych, zwrócić należy uwagę, że jak wcześniej wskazano, Wnioskodawczyni z tytułu realizacji przedmiotowego dzieła jest twórcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, świadczone usługi wynagradzane są w formie honorarium.

Mając zatem na uwadze opis sprawy i obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, że do usługi polegającej na pisaniu scenariuszy do filmów, seriali telewizyjnych, wynagradzane w formie honorarium za wykonanie dzieła wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych, będzie miała zastosowanie obniżona stawka podatku w wysokości 8%, wskazana w załączniku nr 3, poz. 181 ustawy, bowiem Wnioskodawczyni z tyt. realizacji przedmiotowego dzieła jest twórcą w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, świadczone usługi wynagradzane są w formie honorarium. Nie ma znaczenia w analizowanym przypadku podmiot wypłacający wynagrodzenie (czy jest to bezpośredni zleceniodawca, czy też organizacja zbiorowego zarządzania, która w imieniu i na rzecz Wnioskodawczyni pobiera wynagrodzenie w związku z przysługującymi Zainteresowanej prawami autorskimi będącymi konsekwencją jej twórczości).

Reasumując, świadczenie przez Wnioskodawczynię usługi polegającej na tworzeniu scenariuszy filmowych, jak również innych dzieł stanowiących utwory w rozumieniu przepisów Prawa autorskiego, na rzecz osób trzecich, w szczególności producentów oraz nadawców telewizyjnych, w przypadku gdy wynagrodzenie z tytułu tej usługi obejmować będzie również przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki obniżonej, która wynosi obecnie 8%, stosownie do art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 zw. z poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, w której zakresie leży świadczenie usług polegających na tworzeniu scenariuszy filmowych, będącej zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, w sytuacji osiągania przychodów z tytułu honorariów autorskich wypłacanych przez organizację zbiorowego zarządzania, honoraria te będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, również z zastosowaniem stawki obniżonej, która wynosi obecnie 8%, stosownie do art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 zw. z poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług, w części dotyczącej stawki podatku dla usług pisania scenariuszy do filmów, seriali telewizyjnych należało uznać za prawidłowe.

Z uwagi natomiast na stwierdzenie Wnioskodawczyni w prezentowanym stanowisku w sprawie odnośnie zagadnienia opodatkowania oraz stawki podatku dla honorariów wypłacanych przez organizację zbiorowego zarządzania, że honoraria wypłacane przez organizacje zbiorowego zarządzania nie będą opodatkowane VAT, stanowisko w ww. zakresie należało uznać w całości za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W związku z tym, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj