Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1047/13-2/AP
z 21 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749, ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2013 r. (złożonym osobiście dnia 11 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem oraz zwrotu podatku - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 października 2013 r. został złożony osobiście ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem oraz zwrotu podatku.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Muzeum, reprezentowane przez Dyrektora Muzeum, zamierza złożyć wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 „Wdrażania lokalnych strategii rozwoju” dla operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Program daje możliwość refundacji do 80 % kosztów kwalifikowanych operacji ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).

Przedmiotem projektu jest odnowienie i adaptacja na cele publiczne obiektu - budynku kościoła ewangelickiego - który stanowi własność Muzeum. Remont kościoła (nie jest on obiektem zabytkowym) obejmuje zakup towarów i usług, które są objęte podatkiem VAT. Muzeum po wykonaniu robót budowlanych złoży do Urzędu Marszałkowskiego Województwa „Wniosek o płatność” w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi”, wykazując jako koszt kwalifikowany również VAT od zakupionych towarów i usług w ramach tej inwestycji.

Zgodnie z Rozporządzeniem MRiRW w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” - PROW na lata 2007-2013, pomoc nie obejmuje podatku VAT, jeżeli możliwe jest jego odzyskanie. W przypadku braku takiej możliwości VAT jest kosztem kwalifikowanym dla Beneficjenta.

Przedmiotem projektu jest remont zboru ewangelickiego z 1935 r., zlokalizowanego w południowo-zachodniej części wsi …, na wysokim (około 3,5 m) sztucznie usypanym wzniesieniu. Jest to obiekt murowany z cegły, nietynkowany, spojony zaprawą cementowo-wapienną, z wysokimi ścianami nakrytymi dachem dwuspadowym. Wnętrze jednoprzestrzenne, ze schodami w narożniku północno-zachodnim, prowadzącymi na drewniany chór. Obiekt jest dostępny dla mieszkańców okolicznych wsi i turystów.

Planowany przez Muzeum remont tego obiektu, charakterystycznego dla Regionu, ma na celu zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego na tym obszarze, wpłynie na rozwój turystyki, podniesie atrakcyjność turystyczną gminy. Wyremontowany obiekt nie będzie służył prowadzeniu działalności gospodarczej objętej podatkiem VAT. Dawny zbór zostanie zaadaptowany na potrzeby Skansenu, będzie udostępniany nieodpłatnie na cele publiczne. Muzeum w … nie prowadzi i nie planuje prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem wyremontowanej infrastruktury. Muzeum jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, ale nie będzie mogło odzyskać planowanego do poniesienia kosztu podatku VAT realizując powyższy projekt.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Muzeum realizując projekt „Adaptacja budynku kościoła ewangelickiego” dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ma prawo odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług wchodzących w zakres tego zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy, instytucji kultury - Muzeum - nie przysługuje prawo odzyskania podatku VAT poniesionego na pokrycie kosztów operacji „Adaptacja budynku kościoła ewangelickiego”, bowiem zakupywane usługi i towary nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Według art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przeprowadzony remont nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, dlatego podatek od towarów i usług powinien być dla Muzeum w … kosztem kwalifikowanym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy ust. 2 powyższego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy).

Ponadto, w myśl postanowień zawartych w art. 87 ust. 1 powołanej ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 cyt. ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych wskazanych powyżej, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a także niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca, tj. Muzeum w …, będące zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, zamierza złożyć wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 „Wdrażania lokalnych strategii rozwoju” dla operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Program daje możliwość refundacji do 80 % kosztów kwalifikowanych operacji ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Przedmiotem projektu jest odnowienie i adaptacja na cele publiczne obiektu - budynku kościoła ewangelickiego w …, gmina … - który stanowi własność Muzeum w …. Planowany remont powyższego obiektu ma na celu zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego na tym obszarze, wpłynie na rozwój turystyki, podniesie atrakcyjność turystyczną gminy. Wyremontowany obiekt nie będzie służył prowadzeniu działalności gospodarczej objętej podatkiem VAT. Dawny zbór zostanie zaadaptowany na potrzeby Skansenu, będzie udostępniany nieodpłatnie na cele publiczne. Muzeum w … nie prowadzi i nie planuje prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem wyremontowanej infrastruktury.

W odniesieniu do przedstawionej sytuacji wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT związanego z towarami i usługami nabywanymi w celu realizacji projektu „Adaptacja budynku kościoła ewangelickiego w …”.

Analizując powyższe wskazać należy, iż zgodnie z powołanymi przepisami mającymi zastosowanie w niniejszej sprawie, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby odliczenia dokonywał podatnik podatku od towarów i usług, a także aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie jeden z warunków uprawniających do tego odliczenia zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, jednakże z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Muzeum w … nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi w ramach realizowanego projektu „Adaptacja budynku kościoła ewangelickiego ”, będącego przedmiotem zapytania.

W związku z tym, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów, nie będzie mu również przysługiwać prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ust. 1-2 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie będzie miał także możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi w ramach ww. projektu, na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247, ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Z opisu sprawy nie wynika, iż Wnioskodawca warunki te spełnia, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym Muzeum nie będzie miało możliwości odliczenia i zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu „Adaptacja budynku kościoła ewangelickiego”.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie nadmienia się, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny, czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do ustawy. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj