Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-497/13-4/PS
z 11 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012, poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02.07.2013 r. (data wpływu 04.07.2013 r.) uzupełnionego pismem z dnia 13.09.2013 r. (data nadania 13.09.2013 r., data wpływu 16.09.2013 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 02.09.2013 r. Nr IPPB5/423-497/13-2/PS (data nadania 03.09.2013 r., data doręczenia 09.09.2013 r.) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dywidend oraz opłat franszyzowych otrzymywanych od podmiotu polskiego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 04.07.2013r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie opodatkowania dywidend oraz opłat franszyzowych otrzymywanych od podmiotu polskiego.


We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Szwajcarska spółka kapitałowa pod firmą M. AG mająca siedzibę w Szwajcarii (zwana dalej Wnioskodawcą) ma zamiar przystąpić jako udziałowiec do nowotworzonej spółki prawa polskiego X. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwaną dalej Spółką Polska). Wnioskodawca zamierza objąć udziały, które w kapitale zakładowym Spółki Polskiej będą wnosić nie mniej niż 25%. Objęcie tych udziałów Spółki Polska, umożliwi Wnioskodawcy wykonywaniu praw głosu na poziomie 25%. Wnioskodawca zamierza posiadać w sposób nieprzerwany bezpośrednio udziały Spółki Polska przez okres nie krótszy niż 2 lata. Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania i podlega opodatkowaniu od całości uzyskiwanych od siebie dochodów, bez względu na ich źródło osiągania. Wnioskodawca przewiduje, iż Spółka Polska wypracuje zysk i zostaną podjęte niezbędne uchwały przez Zgromadzenie Wspólników Spółki Polskiej umożliwiające wypłatę dywidendy wszystkim udziałowcom, w tym Wnioskodawcy. Forma prawną Wnioskodawcy jest Aktiengesellschaft czyli odpowiednik polskiej spółki akcyjnej. Wnioskodawca posiada certyfikat rezydencji udziałowca dokumentujący, iż jest on rezydentem podatkowym Konfederacji Szwajcarskiej. Wnioskodawca nie zamierza prowadzić na terytorium Polski działalności zarobkowej za pośrednictwem zakładu.

Jednym z akcjonariuszy Wnioskodawcy jest Pan N, który posiada udział w kapitale spółki w wysokości 30%. Pan N. będzie powołany jako Prezes Zarządu Spółki Polska.

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na zawieraniu z innymi podmiotami umów współpracy, w ramach których to umów, Wnioskodawca na zasadach franszyzy odpłatnie udziela tym podmiotom prawa do wykorzystywania pakietu franszyzowego. Pakiet franszyzowy wykorzystywany jest przez te podmioty w celu świadczeniu usług w zakresie prowadzenia klubów fitness i odnowy biologicznej przeznaczonych wyłącznie dla kobiet (zwany dalej Pakietem Franszyzowym). W ramach Pakietu Franszyzowego, podmioty współpracujące z Wnioskodawcą uzyskują w szczególności prawo do używania praw do logo, firmy, symboli, znaków towarowych rozwiązań w zakresie know-how Wnioskodawcy związanych z prowadzeniem klubów fitness. Z tytułu użytkowania Pakietu Franszyzowego, kontrahenci będą zobowiązani do uiszczania na rzecz Wnioskodawcy okresowych opłat franszyzowych (zwanych dalej Opłatami Franszyzowymi). Wnioskodawca planuje zawarcie ze Spółką Polska umowy współpracy, na podstawie której udostępni Spółce Polska prawo do odpłatnego wykorzystywania Pakietu Franszyzowego. Warunki, które zostaną zawarte w umowie współpracy pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką Polską, nie będą się różniły się od warunków jakie ustaliłyby między sobą podmioty niezależne.


W związku z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym Spółka zadała następujące pytania:


  1. Czy dywidenda wypłacana przez Spółkę Polska na rzecz Wnioskodawcy będzie podlegała w Polsce opodatkowaniu Podatkiem dochodowym od osób prawnych (zwana dalej podatkiem CIT)?
  2. Czy Opłata Franszyzowa płacona przez Spółkę Polska na rzecz Wnioskodawcy będzie podlegała w Polsce zwolnieniu, o którym mowa w art. 12 ust. 2a Konwencji z dnia 2 września 1991 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r., Nr 22, poz. 92 ze zm., zwana dalej Konwencją)?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1


Zdaniem Wnioskodawcy przepis art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) ustanawia ogólną zasadę, w myśl której, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Natomiast kolejne przepisy tego artykułu ustanawiają zwolnienia od tego podatku. Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy CIT zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,
  4. spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Z kolei w myśl art. 22 ust. 4a ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). Zgodnie z art. 22 ust.4b ustawy CIT, zwolnienie ma również zastosowanie w przypadku gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej upływa po okresie uzyskania tych dochodów (przychodów).

W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów) określonych w ust. 1 w wysokości 19% dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza są od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia. W myśl przepisu art. 22 ust. 4c ustawy CIT przepisy ust. 4-4b stosuje się odpowiednio do:

  1. spółdzielni zawiązanych na podstawie rozporządzenia nr 1435/7003/WE z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie statutu Spółdzielni Europejskiej (SCE) (Dz. Urz. WE L 207 z 18.08.2003),
  2. dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, wypłacanych przez spółki, o których mowa w ust. 4 pkt 1, spółkom podlegającym w Konfederacji Szwajcarskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przy czym określony w ust. 4 pkt 3 bezpośredni udział procentowy w kapitale spółki, o której mowa w ust. 4 pkt 1, ustała się w wysokości nie mniejszej niż 25%,
  3. dochodów wypłacanych (przypisanych) na rzecz położonego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskie) lub innego państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskie) zagranicznego zakładu spółki, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jeżeli spółka ta spełnia warunki określone w ust. 4-4b.

Zgodnie z art. 22 ust. 4d ustawy CIT, zwolnienia, o którym mowa w ust. 4, stosuje się:

  1. jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 4 pkt 3, wynika z tytułu własności, 2. w odniesieniu do dochodów uzyskanych z udziałów (akcji) posiadanych na podstawie tytułu:

    1. własności,
    2. innego niż własność, pod warunkiem że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione.


Z kolei, w myśl art. 22 ust. 6 ustawy CIT, przepisy ust. 4-4d stosuje się odpowiednio również do podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy, przy czym w przypadku Konfederacji Szwajcarskiej przepisy ust. 4-4d mają zastosowanie, jeżeli zostanie spełniony warunek, o którym mowa w ust. 4c pkt 2. Ponadto, w myśl art. 22a ustawy CIT, przepisy art. 20-22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Natomiast, w myśl art. 22b ustawy CIT, zwolnienia i odliczenia wynikające z przepisów art. 20-22 stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy Informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Rzeczpospolita Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany.

Z powyższych przepisów wynika, że zasadniczo, dochody z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które są wypłacane spółkom mającym siedzibę na terytorium Konfederacji Szwajcarskiej, podlegają opodatkowaniu podatkiem potrącanym u źródła, którego wysokość wynosi 19% uzyskanego przychodu. Dochody te mogą jednak zostać zwolnione od podatku, w wypadku spełnienia warunków unormowanych w przepisach art. 22 ust. 4c pkt 2 w zw. z ust. 4 pkt 1, w art. 22 ust. 4d oraz w art. 22b ustawy CIT. Zatem dochody z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które są wypłacane spółkom mającym siedzibę na terytorium Konfederacji Szwajcarskiej będą zwolnione od podatku, gdy spełnione będą następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę lub inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 22 ust. 4c pkt 2 w zw. z art. 22 ust. 4 pkt 1),
  2. uzyskującym dochody z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jest spółka podlegająca w Konfederacji Szwajcarskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, a więc podlegająca tak nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (art. 22 ust. 4c pkt 2)
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania (art. 22 ust. 4c pkt 2 w zw. art. 22 ust. 4 pkt 4),
  4. spółka, mająca siedzibę w Konfederacji Szwajcarskiej posiada bezpośredni udział procentowy w kapitale spółki wypłacającej dywidendę lub innych przychód z tytułu udziału w zysku osoby prawnej w wysokości nie mniejszej niż 25% (art. 22 ust. 4c pkt 2),
  5. spółka, mająca siedzibę w Konfederacji Szwajcarskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat (art. 22 ust. 4c pkt 2 w zw. z art. 22 ust. 4a),
  6. posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 4 pkt 3, wynika z tytułu własności, oraz dochód jest uzyskany z udziałów (akcji) posiadanych na podstawie tytułu:
    1. własności,
    2. innego niż własność, pod warunkiem że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione (art. 22 ust. 4d),
  7. istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej urnowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Rzeczpospolita Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany (art. 22 b).

Przy tym, w świetle tej umowy, w odniesieniu do Szwajcarii termin „spółka kapitałowa” obejmuje: socletś anonyme/ Aktiengesellschaft/ societa anonima, sociśte a responsabilitś limitee/Gesellschaft mit beschrankter, Haftung/societa a responsabilita limitata, sociśte en commandite par actions/Kommanditaktiengesellschaft/societa in accomandita per azioni. W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca prowadzi działalność w formie Aktlengesellschaft. Wnioskodawca pragnie nadmienić, iż w dniu 20 kwietnia 2010 r. w Warszawie został podpisany Protokół do Konwencji. Protokół zawiera szereg zmian do obowiązującej Konwencji, jednakże najważniejszą z nich w kontekście przedmiotowej sprawy jest wprowadzenie klauzuli umożliwiającej wymianę informacji podatkowych opartą na standardach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (dalej OECD). Protokół został ratyfikowany, a tym samym została spełniona przesłanka określona w art. 22b ustawy CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy w analizowanym stanie prawnym wszystkie warunki wskazane w pkt 1-7 są spełnione. Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki, od których uzależnione jest zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych dywidend, które miałyby zostać wypłacone przez Spółkę Polska. Stąd też, w wypadku podziału zysku przez tę Spółkę Polska, dywidendy otrzymane przez Wnioskodawcę powinny zostać zwolnione od podatku na terytorium Polski.


Ad. 2


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy CIT podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how), ustala się w wysokości 20% przychodów. Stosownie do art. 21 ust. 2 przepisy ust. 1 ustawy CIT stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. W przedmiotowym stanie faktycznym będą miały zastosowanie postanowienia Konwencji z dnia 2 września 1991 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r., Nr 22, poz. 92 ze zm., zwana dalej Konwencją). Zgodnie z art. 12 ust. 1 Konwencji, należności licencyjne, powstające w Umawiającym się Państwie, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 2 Konwencji, takie należności mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uzyskująca należności jest osobą do nich uprawnioną, podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5 % kwoty należności licencyjnych brutto. Zgodnie z art. 12 ust. 2a Konwencji, bez względu na postanowienia ustępu 2, należności licencyjne wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim państwie jeżeli osoba uprawniona do należności licencyjnych jest spółką (nie będąca spółką osobową) powiązaną ze spółką wypłacającą należności licencyjne. Zgodnie z art. 12. ust. 3 Konwencji pod pojęciem „należności licencyjne” użyte w niniejszym artykule oznacza wszelkiego rodzaju należności uzyskiwane za użytkowanie lub prawo do użytkowania każdego prawa autorskiego, w tym prawa do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego, włącznie z filmami do kin, każdego patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy technologii lub procesu produkcyjnego albo za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, albo za udostępnienie informacji związanej ze zdobytymi doświadczeniami w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej.

Umowy franchisingowe są specyficznymi umowami, w których to udostępniający przekazuje nabywcy swoją wiedzę i doświadczenie oraz udziela mu różnorodnej pomocy technicznej, której towarzyszy w pewnych przypadkach pomoc finansowa oraz dostawa towarów. W takich umowach opierając się na danych zwartych w umowach, należy dokonać rozbicia całej kwoty na oddzielne elementy i do każdego z nich zastosować odrębne zasady opodatkowania. Jeżeli jednak jeden z elementów świadczenia stanowi główną pozycję kontraktu, a pozostałe elementy mają charakter pomocniczy (uboczny), to normę stosowaną do głównego elementu należy stosować do całości wynagrodzenia. W przedmiotowym stanie faktycznym, głównym elementem wynagrodzenia Wnioskodawcy są należności z tytułu użytkowania przez Spółkę Polska: logo, firmy, symboli, znaków towarowych oraz rozwiązań w zakresie „know-how”. Pod pojęciem „know-how” należy rozumieć określoną wiedzę o poufnym charakterze, w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej. Prawa do korzystania z tej wiedzy mogą być przedmiotem obrotu, między innymi sprzedaży praw, udzielenia licencji. Pojęcie to określa m.in. wiedzę techniczną i specjalne właściwości odkryte przez dany podmiot w rezultacie prowadzonych przez siebie badań, a nieznane konkurencji. „Know-how” można zdefiniować jako pakiet informacji praktycznych, wynikających z doświadczenia i badań, które są: niejawne, czyli nie są powszechnie znane lub łatwo dostępne, Istotne, czyli ważne i użyteczne z punktu widzenia wytwarzania czy sprzedaży produktów objętych umową oraz zidentyfikowane, czyli opisane w wystarczająco zrozumiały sposób, aby można było sprawdzić, czy spełniają kryteria niejawności i istotności. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że dominującymi elementami składającymi się na Opłatę Franszyzową należności z tytułu użytkowania przez Spółkę Polska: logo, firmy, symboli, znaków towarowych oraz rozwiązań w zakresie „know-how”, a tym samym Opłata Franszyzowa w całości będzie uznana za przychodem z tytułu należności za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej, (know - how) o których mowa w art. 12 ust. 3 Konwencji.

Wnioskodawca prowadzi działalność w formie Aktiengesellschaft czyli polskiego odpowiednika spółki akcyjnej. Tak więc zostanie spełniony warunek dotyczący formy prawnej uprawnionego do otrzymania należności.


Zgodnie z art. 9 Konwencji Modelowej OECD z przedsiębiorstwami powiązanymi mamy do czynienia w sytuacji, gdy:

  1. przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu, kontroli lub w kapitale przedsiębiorstwa drugiego Umawiającego się Państwa albo
  2. te same osoby bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu, kontroli lub kapitale przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa i przedsiębiorstwa drugiego Umawiającego się Państwa.

Art. 9 Konwencji jest w tym zakresie odwzorowaniem zapisów Konwencji Modelowej. Tym samym aby uznać przedsiębiorstwa Spółki Polska oraz Wnioskodawcy za przedsiębiorstwa powiązane wystarczające będzie wypełnienie jednej z przesłanek. W przedmiotowym stanie faktycznym będą równocześnie spełnione przesłanki określone w obu punktach. Po pierwsze Wnioskodawca będzie w sposób bezpośredni posiadał udział w kapitale zakładowym Spółki Polska. Udział taki będzie nie niższy niż 25%. Sformułowane warunki „powiązania dwu przedsiębiorstwu pokrywają się zasadniczo z przesłankami zawartymi w polskich wewnętrznych przepisach podatkowych. W myśl art. 11 ust. 1 i ust. 4 ustawy CIT powiązania kapitałowe oznacza posiadanie bezpośrednio lub pośrednio udziale w kapitale innego podmiotu nie mniejszego niż 5%. W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie posiadał udział w kapitale Spółki Polska (25%), który to będzie przekraczał wartość progową. Tym samym będzie wypełniona pierwsza przesłanka wymieniona w art. 9 Konwencji. Po drugie Pan N. B. równocześnie będzie brał udział w kontroli Wnioskodawcy (jako akcjonariusz posiadający 30% akcji) i będzie równocześnie brał udział w zarządzaniu Spółką Polska jako Prezes Zarządu. Tym samym będzie wypełniona druga przesłanka wymieniona w art. 9 Konwencji.


Reasumując należy uznać, iż Wnioskodawca oraz Spółka Polska będą przedsiębiorstwami powiązanymi, a tym samym zostaną wypełnione wszystkie przesłanki określone w art. 12 ust. 2a Konwencji.


Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki, na podstawie których uzyskiwana Opłata Franszyzowa będzie opodatkowana wyłącznie w Szwajcarii (państwie siedziby Wnioskodawcy), pod warunkiem przedłożenia przez Wnioskodawcę certyfikatu rezydencji podatkowej potwierdzającego miejsce siedziby Wnioskodawcy dla celów podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj