Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1172/12/AZb
z 18 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2012r. (data wpływu 7 listopada 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2013r. (data wpływu 8 lutego 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy działki gruntu nr 7458/66 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy działki gruntu nr 7458/66.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2013r. (data wpływu 8 lutego 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 stycznia 2013r. znak: IBPP1/443-1172/12/AZb.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.). Zgodnie z art. 11a ust. l pkt l i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Urząd Miasta P. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym miesięczne deklaracje VAT-7, działającym pod następującym numerem rejestracyjnym:

Gmina P. była właścicielem nieruchomości położonej w województwie … , powiecie …., gminie P., miejscowości P., stanowiącej działkę gruntu oznaczoną numerem ewidencyjnym 7458/66 o powierzchni 0,0890 ha. Gmina nabyła działkę na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 4 czerwca 1996r. Nr…. Przedmiotowa działka gruntu posiada bezpośredni dostęp do drogi publicznej, ulicy J., w ewidencji gruntów oznaczona jest symbolem użytku B - co wynikało z wypisu z rejestru gruntów (brak aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta). Częścią składową przedmiotowej działki jest budynek mieszkalny jednorodzinny, murowany, parterowy, podpiwniczony, wybudowany w 1923r. o zwartej bryle z wygospodarowaną częścią strychu jako użytkową, składający się z dwóch pokoi, kuchni, łazienki, komórki oraz jednego pokoju na poddaszu o łącznej powierzchni użytkowej 91,34 m2, wyposażony w instalację elektryczną, wodno-odpływową, ogrzewanie piecowe węglowe, położony pod numerem 1 przy ulicy J. w miejscowości P. Opisany budynek był przekazany w odpłatne administrowanie na rzecz spółki ze 100% udziałem gminy – M. Sp. z o.o. w P.. W okresie władania przez Gminę nie były ponoszone na rzecz ww. nieruchomości żadne nakłady finansowe, które przewyższyłyby 30% wartości pierwotnej nieruchomości.

Dnia 8 grudnia 2009r. Gmina P. sprzedała ww. działkę gruntu oraz opisany wyżej budynek osobie fizycznej. Sprzedaż w części dotyczącej budynku zwolniona była od podatku VAT, natomiast w części dotyczącej gruntu podlegała temu podatkowi wg stawki 22%. Powyższe stanowisko zostało skonsultowane telefonicznie z właściwym miejscowo Urzędem Skarbowym.

Dnia 16 października 2012r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek nabywcy opisanej nieruchomości z prośbą o zwrot podatku VAT od działki nr 7458/66.

W piśmie z dnia 4 lutego 2013r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 stycznia 2013r. Wnioskodawca informuje, że zapytanie w złożonym wniosku brzmiało: „Czy Gmina P. sprzedając działkę gruntu, którego częścią składową był budynek mieszkalny powinna zastosować zwolnienie z opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, czy też postąpiła prawidłowo naliczając VAT, gdyż sprzedaż gruntu stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu tym podatkiem".

W związku z powyższym, Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji indywidualnej wyłącznie w zakresie opodatkowania działki nr 7458/66 z wyłączeniem kwestii zwolnienia z podatku dostawy budynku mieszkalnego jednorodzinnego znajdującego się na tej działce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina sprzedając działkę gruntu, którego częścią składową był budynek mieszkalny powinna zastosować zwolnienie z opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, czy też postąpiła prawidłowo naliczając VAT, gdyż sprzedaż gruntu stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu tym podatkiem?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedając działkę gruntu podatek VAT został prawidłowo naliczony. W odniesieniu do sprzedaży budynku Urząd zastosował zwolnienie z podatku VAT, gdyż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy używanych budynków, budowli lub ich części, będących przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze. Definicję towaru używanego w odniesieniu do budynków, budowli lub ich części zawarto w art. 43 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT. Zgodnie z tą regulacją przez towary używane rozumie się budynki lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.

Natomiast nieruchomość gruntowa została sprzedana z zastosowaniem 22% stawki podatku, gdyż stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zatem przy dostawie towaru w postaci gruntu, decydującym jest przeznaczenie niezabudowanej działki. O tym czy dany grunt będzie przeznaczony pod zabudowę decydują władze gminne. Przede wszystkim określają to w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku jego braku należy wziąć pod uwagę inne kryteria. Dla omawianej działki Miasto P. nie posiadało w dniu sprzedaży (i nie posiada nadal) planu zagospodarowania przestrzennego, a więc stawka podatku od towarów i usług lub ewentualne zwolnienie z tego podatku zależało od charakteru działki, przy uwzględnieniu polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ustawą z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ważnym punktem odniesienia jest poprzedni, już nieobowiązujący, plan zagospodarowania przestrzennego. A ten wskazywał na budowlany charakter działki (symbol „D 28 MN" co oznaczało tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usług nieuciążliwych dla otoczenia).

Zatem dostawa działek budowlanych, których przeznaczenie zostało określone na podstawie nieobowiązującego już planu zagospodarowania przestrzennego jako tereny budownictwa jednorodzinnego i dla których nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu zmieniających przeznaczenie tych działek (na rolne lub leśne) podlegało wówczas opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22% i taka też stawka została zastosowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji oceniono stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę we wniosku z dnia 2 listopada 2012r. w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług obowiązujące w dniu dostawy nieruchomości, która, jak wskazał Wnioskodawca we wniosku, nastąpiła w dniu 8 grudnia 2009r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r.), są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ww. ustawy, a jego sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Podkreślić jednak należy, iż aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy.

Zatem Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem dostawa wymienionej we wniosku nieruchomości, jako czynność cywilnoprawna była więc dokonana przez Wnioskodawcę jako podatnika VAT, spełniając definicję dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ww. ustawy o VAT podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Od zasady opodatkowania dostawy gruntu według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych – tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Intencją ustawodawcy jest więc opodatkowanie dostawy zarówno terenów budowlanych (działka zabudowana, działka budowlana, teren zabudowy) jak też przeznaczonych pod zabudowę.

Ponadto kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym położone są budynki i budowle rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 cyt. ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, bądź też opodatkowana jest 22% stawką podatku, na takich samych zasadach opodatkowana jest dostawa gruntu, na którym posadowione są budynki.

W myśl art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 96 ze zm.), nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Z powyższej definicji wynika, iż na gruncie polskiego prawa możemy wyodrębnić trzy rodzaje nieruchomości w sensie prawnym:

  • grunty (stanowiące część powierzchni ziemskiej),
  • budynki trwale z gruntem związane (tzw. nieruchomości budynkowe),
  • części tych budynków (tzw. nieruchomości lokalowe).

Ponadto zgodnie z art. 47 § 1 ustawy Kodeks cywilny część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Jak stanowi § 2 cyt. przepisu, częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Zgodnie z art. 48 ustawy Kodeks cywilny, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Powyższy przepis prawny jest wyrazem zasady ujętej w art. 191 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.

W konsekwencji należy uznać, że wszelkie rzeczy ruchome tracą swoją odrębność prawną, jeżeli zostają połączone z nieruchomością w sposób trwały, tak że stają się jej częściami składowymi.

Z wniosku wynika, że Gmina była właścicielem nieruchomości stanowiącej działkę gruntu oznaczoną numerem ewidencyjnym 7458/66 o powierzchni 0,0890 ha, nabytej na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 4 czerwca 1996r., której częścią składową był budynek mieszkalny jednorodzinny, murowany, parterowy, podpiwniczony, wybudowany w 1923r.

W dniu 8 grudnia 2009r. Gmina sprzedała ww. działkę gruntu oraz opisany wyżej budynek osobie fizycznej. Sprzedaż w części dotyczącej budynku zwolniona była od podatku VAT, natomiast w części dotyczącej gruntu podlegała temu podatkowi wg stawki 22%.

W piśmie z dnia 4 lutego 2013r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 stycznia 2013r. Wnioskodawca poinformował, że prosi o wydanie interpretacji indywidualnej wyłącznie w zakresie opodatkowania działki nr 7458/66 z wyłączeniem kwestii zwolnienia z podatku dostawy budynku mieszkalnego jednorodzinnego znajdującego się na tej działce.

Z treści wniosku wynika zatem, że przedmiotem dokonanej przez Wnioskodawcę w dniu 8 grudnia 2009r. dostawy była działka gruntu nr 7458/66 zabudowana budynkiem mieszkalnym (budynek trwale z gruntem związany), przy czym sprzedaż budynku zwolniona była od podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą natomiast interpretacji przepisu art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w zakresie opodatkowania dokonanej w dniu 8 grudnia 2009r. dostawy gruntu zabudowanego budynkiem mieszkalnym, w sytuacji, gdy sprzedaż budynku była zwolniona od podatku VAT.

Stosownie do cyt. art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Zatem do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.

W związku z powyższym dokonana przez Wnioskodawcę w dniu 8 grudnia 2009r. dostawa działki gruntu nr 7458/66 wraz z posadowionym na niej ww. budynkiem mieszkalnym, którego sprzedaż podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług, również powinna korzystać ze zwolnienia od tego podatku, na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż działki gruntu nr 7458/66 dokonana przez Wnioskodawcę w dniu 8 grudnia 2009r. podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%, należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania powołany przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, gdyż dotyczy on dostawy terenów niezabudowanych, a Wnioskodawca dokonał sprzedaży działki nr 7458/66 zabudowanej budynkiem mieszkalnym.

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja, nie rozstrzyga kwestii czy dokonana przez Wnioskodawcę w dniu 8 grudnia 2009r. dostawa opisanego we wniosku budynku mieszkalnego, podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług jako towar używany. Powyższa kwestia nie była przedmiotem interpretacji gdyż Wnioskodawca we wniosku nie opisał wyczerpująco zaistniałego stanu faktycznego, nie sformułował pytania w tym zakresie oraz w piśmie z dnia 4 lutego 2013r. zastrzegł, że prosi o wydanie interpretacji indywidualnej wyłącznie w zakresie opodatkowania działki nr 7458/66 z wyłączeniem kwestii zwolnienia z podatku dostawy budynku mieszkalnego jednorodzinnego znajdującego się na tej działce.

Kwestię zwolnienia z podatku dostawy budynku mieszkalnego jednorodzinnego znajdującego się na tej działce, uznano za elementy przedstawionego stanu faktycznego, który nie podlegał ocenie.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w sytuacji, gdyby dostawa budynku mieszkalnego nie korzystała zgodnie z przepisami ustawy o VAT za zwolnienia od podatku, tylko podlegała opodatkowaniu 22% stawką podatku) lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy zauważyć, iż powołany przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT w brzmieniu: zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze oraz przepis art. 43 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu: przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat, obowiązywał do dnia 31 grudnia 2008r., a więc nie obowiązywał w dacie dokonania przez Wnioskodawcę dostawy działki nr 7458/66 zabudowanej budynkiem mieszkalnym. W dniu dokonania przez Wnioskodawcę dostawy działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym, obowiązywał natomiast przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009r., zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz przepis art. 43 ust. 2 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009r., zgodnie z którym przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Jak zatem wynika z powyższych przepisów, od dnia 1 stycznia 2009r., a więc w momencie dokonania przez Wnioskodawcę dostawy działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym, pojęcie „towarów używanych” odnosiło się do ruchomości, nie może zatem mieć zastosowania do dostawy nieruchomości. Od dnia 1 stycznia 2009r. kwestie związane ze zwolnieniem od podatku VAT dostawy nieruchomości zostały uregulowane w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 10 i w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj