Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-633/13-4/MH
z 18 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2013 r. (data wpływu 19 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 04 października 2013 r. (data wpływu 11 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług związanych z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych sklasyfikowanych w PKWiU 43.21.10.2 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług związanych z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych sklasyfikowanych w PKWiU 43.21.10.2.

Wniosek uzupełniono w dniu 11 października 2013 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wykonuje pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi stworzenia lub modernizacji infrastruktury teleinformatycznej w istniejących budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W szczególności Wnioskodawca wykonuje:

  • Kanały teletechniczne. Usługa ta obejmuje wykonanie na klatce schodowej w posadzce przewiertów metodą bezudarową, następnie montaż koryt kablowych do ściany przy użyciu kołków rozporowych, uzupełnienie szpar (pomiędzy ścianą a korytem) sylikonem, szpachlowanie gipsem ubytków powstałych na ścianach i suficie, malowanie farbą wszelkich zabrudzeń i zadrapań na ścianach i stropie. Usługa ta jest wykonywana na zlecenie operatora dostarczającego internet i telewizję do mieszkańców bloku. Koryta kablowe dostarczane są przez inwestora, natomiast wszelkie materiały wykończeniowe używane przy montażu koryt są własnością wykonawcy. Powstały pion teletechniczny pozostaje własnością operatora.
  • Dokonuje modernizacji sieci kablowej LAN i HFC (high frequency cable). Usługa polega na demontażu starych kabli koncentrycznych i skrętki LAN, następnie montażu nowego okablowania spełniającego standardy wymagane do poprawnego działania usług telekomunikacyjnych. Przy okazji wymiany okablowania montowane są również nowe skrzynie na urządzenia transmisyjne, mocowane są one do ścian klatek schodowych i/lub do ścian w holu piwnic bloku mieszkalnego. Kable wpuszczane są w rury winidurowe mocowane na uchwyty przy pomocy kołków rozporowych do sufitu holu piwnicy oraz do ścian klatki schodowej. Usługa ta jest wykonywana na zlecenie operatora dostarczającego internet i telewizję do mieszkańców bloku. Kable, rury oraz wszelkie materiały montażowe i wykończeniowe używane do wykonania opisanej usługi są dostarczone przez wykonawcę. Sieć pozostaje własnością operatora.
  • Wykonuje infrastrukturę blokowej sieci teleinformatycznej. Usługa polega na montażu koryt kablowych, rurek winidurowych do stropu parkingów podziemnych, holu piwnic oraz ścian klatek schodowych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych. Montaż skrzyń na urządzenia transmisyjne do ścian piwnic i/lub klatek schodowych. Skrzynie i trakty kablowe mocowane są przy pomocy uchwytów i kołków rozporowych. Poza tym usługa obejmuje ułożenie i wciągnięcie kabli koncentrycznych, skrętki LAN oraz kabli światłowodowych na zmontowanych traktach. Po przeciągnięciu kabli, uszczelniane są wszelkie ubytki w ścianach przy pomocy pianki poliuretanowej oraz gipsu. Usługa ta jest wykonywana na zlecenie operatora dostarczającego internet i telewizję do mieszkańców bloku. Kable, rury oraz wszelkie materiały montażowe i wykończeniowe używane do wykonania opisanej usługi są dostarczone przez wykonawcę. Infrastruktura sieciowa pozostaje własnością operatora.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego interpretacją z dnia 01 marca 2013r., znak sprawy: … sklasyfikował wszystkie wyżej wymienione usługi pod symbolem 43.21.10.2 „Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych”.

Grupowanie to obejmuje m.in.:

  • specjalistyczne roboty związane z wykonywaniem podstawowych instalacji elektrycznych oraz instalowaniem osprzętu elektrycznego w budynkach i budowlach,
  • roboty elektryczne związane z instalowaniem urządzeń;
  • instalowanie wszelkiego typu anten mieszkaniowych włączając anteny satelitarne;
  • instalowanie linii telewizji kablowej wewnątrz budynków;
  • roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych dla sprzętu telekomunikacyjnego.

W interpretacji GUS wskazane zostało: „wymienione w piśmie usługi instalowania w budynkach: koryt kablowych, skrzynek na urządzenia transmisyjne, demontażu starego i montażu nowego okablowania elektrycznego, kabli światłowodowych, wykonywane dla potrzeb stworzenia lub modernizacji infrastruktury sieci teleinformatycznej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 43.21.10.2”.

Wykonywane prace są przeprowadzane w częściach wspólnych budynków wielorodzinnych stałego zamieszkania, tj. na klatkach schodowych, holach piwnic, parkingach podziemnych. Budynki w których przeprowadzane są prace sklasyfikowane są w PKOB jako 112 Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe. Wystawiając fakturę sprzedaży podatnik opisuje sprzedaż jako np. wykonanie okablowania strukturalnego na bloku przy ul. …, montaż skrzynek na urządzenia transmisyjne w bloku przy ul. …, wykonanie kanałów teletechnicznych z wykorzystaniem przewiertu w posadzce metodą bezudarową w bloku przy ul. …. Wykonane usługi zatem dotyczą całego konkretnego budynku mieszkalnego. Umowa jest zawierana na wykonanie usługi w konkretnym budynku mieszkalnym. W celu wykonania ww. usług Wnioskodawca zatrudnia pracowników na umowę o pracę, w tym pracowników na stanowiskach: technik sieci, monter, pracownik fizyczny (budowlany).

Przedsiębiorca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 13 lipca 2010 r. Usługi będące przedmiotem wniosku wykonywane są w ramach dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W przyszłości usługi będące przedmiotem wniosku mogą być też wykonywane w ramach robót konserwacyjnych w myśl § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247 z późn. zm.).

Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, że nie będą nigdy miały miejsca okoliczności, o których mowa w § 7 ust. 3 rozporządzenia, tj. w sytuacji gdyby były wykonywane roboty konserwacyjne to wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nigdy nie przekroczy 50% podstawy opodatkowania. Budynki, w których Wnioskodawca świadczy usługi będące przedmiotem wniosku należą do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a i 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonywane roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych opodatkowane są stawką podatku w wysokości 8% jako usługi remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W przypadku dostawy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym ustawodawca nie powoduje symbolów klasyfikacji PKWiU, zatem klasyfikacja ta może być stosowana tylko pomocniczo do ustalenia charakteru usługi.

W opinii Wnioskodawcy świadczone usługi mieszczą się w pojęciu remontu i modernizacji obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a ustawy o okresie od dnia 1 stycznia 2011 roku do dnia 31 grudnia 2013 roku z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku o której mowa w art. 115 ust. 2 wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu o której mowa w art. 114 ust. 1 wynosi 4%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych z zastrzeżeniem ust. 12b.

Z kolei w ust. 12b tego artykułu ustawodawca dokonuje wyłączenia i stwierdza, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza, się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej – art. 41 ust. 12c ustawy.

Z kolei na podstawie art. 2 pkt 12 ustawy obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Budynki, w których usługi wykonuje Wnioskodawca mieszczą się w dziale 11 PKOB – usługi są świadczone przede wszystkim, w tzw. blokach czyli sklasyfikowanych pod symbolem 1122 budynkach o trzech mieszkaniach i więcej. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia remont, ani modernizacja. Dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Natomiast, na podstawie art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane, pod pojęciem robót budowlanych należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Podjęcia próby zdefiniowania słowa modernizacja dla celów podatku VAT podjął się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 stycznia 2013 r., IPPP3/443-1128/12-2/LK. W piśmie czytamy, że modernizacja to „unowocześnienie i usprawnienie czegoś” – według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.). W interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 23 stycznia 2013 r. IPTPP4/443-715/12-4/UNR, czytamy, że „modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzącego do zwiększenia jego wartości użytkowej”.

Dla zastosowania obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług znaczenie ma nie tylko zakres wykonywanych prac, ale także zaklasyfikowanie obiektu budowlanego do obiektów budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym, którego dotyczą te prace. W opinii Wnioskodawcy oba ww. warunki, tj. zakres wykonywanych prac, jak i klasyfikacja budynku obiektów budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym pozwalają na zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 8%.

W opinii Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi mieszczą się w pojęciu remontu i modernizacji obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Prace mają bowiem na celu stworzenie (tj. unowocześnienie, trwałe ulepszenie istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej) lub modernizację infrastruktury teleinformatycznej w istniejącym budynku mieszkalnym. Wykonane roboty wg klasyfikacji statystycznych stanowią specjalistyczne roboty budowlane związane z konkretnym budynkiem mieszkalnym, polegające na wykonaniu lub modernizacji infrastruktury teleinformatycznej.

W praktycznym wymiarze prace polegają na specjalistycznym wykonywaniu instalacji elektrycznych dla sprzętu telekomunikacyjnego oraz wykonaniu typowych robót budowlanych obejmujących dokonanie przewiertów w posadzkach, montażu instalacji do ścian budynku, szpachlowania gipsem, uzupełniania silikonem, pianką poliuretanową, malowania farbą zabrudzeń i zadrapań, mocowania rur na uchwyty do sufitów, ścian i stropów. W przypadku konieczności usunięcia powstałych usterek prace w instalacjach traktowane były jako remont.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 lit. b ustawy, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m²,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Stosownie do § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanego art. 2 pkt 12 ustawy, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), w części I „Objaśnienia wstępne” pkt 2 „Pojęcia podstawowe” stanowi m. in., iż:

  • budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów,
  • budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Zgodnie z cyt. rozporządzeniem dział PKOB 11 obejmuje:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112, w tym: budynki o trzech i więcej mieszkaniach (PKOB 1122),
  • budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o podatku od towarów i usług towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W przypadku preferencyjnego rozwiązania, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest zatem określenie, czy i w jakim zakresie ustawodawca odwołuje się w nim do klasyfikacji statystycznych, a w przypadku braku takiego odwołania, jakie znaczenie należy przypisać normie tam zawartej. W przepisie tym ustawodawca wymienił czynności oraz wskazał, że muszą one dotyczyć określonych obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W przypadku czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca nie powołał symboli statystycznych, a zatem dla celów stosowania tego przepisu czynności te nie powinny być identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych.

Z opisu stanu faktycznego sprawy wynika, iż klasyfikacja statystyczna czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę będących przedmiotem wniosku wg PKWiU to 43.21.10.2 - „Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych”. Zatem stwierdzić należy że czynności wykonywane przez Zainteresowanego stanowią usługi.

Z powołanego wyżej przepisu art. 41 ust. 12 ustawy wynika, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji obiektów budowlanych lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy pomocniczo odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Z uwagi jednak na autonomię prawa podatkowego, a także ze względu na treść art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.) z którego wynika, iż definicje w nim zawarte zostały wprowadzone dla potrzeb tegoż aktu prawnego, nie należy ich traktować jako definicji legalnych na użytek innych aktów normatywnych. W związku z powyższym, posługiwanie się tymi pojęciami nie powinno odbywać się poprzez ich dokładne recypowanie na grunt ustawy, lecz winno mieć charakter pomocniczy przy dokonywaniu wykładni prawa podatkowego. Koniecznym jest zatem odwołanie się zarówno do przepisów prawa budowlanego jak i językowego znaczenia użytych w art. 41 ust. 12 ustawy pojęć.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ww. ustawy Prawo budowlane pod pojęciem obiekt budowlany należy rozumieć budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami oraz obiekt małej architektury. Ustawodawca wyjaśniając zatem pojęcie obiektu budowlanego posługuje się terminami (budynek, budowla, obiekt małej architektury) definiowanymi w dalszej części słowniczka (art. 3 pkt 2, 3 i 4). Obiekty budowlane stanowią całość pod względem techniczno-użytkowym. Wyposażone są w instalacje i inne urządzenia niezbędne do spełniania funkcji, dla której zostały zbudowane.

W świetle art. 3 pkt 6 ww. ustawy przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

W myśl art. 7 ww. ustawy, przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Z kolei, zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja, zgodnie z definicją słownikową, to unowocześnienie i usprawnienie czegoś (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN).

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Montaż wg powyższego słownika, to „składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość”.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykonuje pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi stworzenia lub modernizacji infrastruktury teleinformatycznej w istniejących budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W szczególności Wnioskodawca wykonuje:

  • Kanały teletechniczne. Usługa ta obejmuje wykonanie na klatce schodowej w posadzce przewiertów metodą bezudarową, następnie montaż koryt kablowych do ściany przy użyciu kołków rozporowych, uzupełnienie szpar (pomiędzy ścianą, a korytem) sylikonem, szpachlowanie gipsem ubytków powstałych na ścianach i suficie, malowanie farbą wszelkich zabrudzeń i zadrapań na ścianach i stropie.
  • Dokonuje modernizacji sieci kablowej LAN i HFC (high frequency cable). Usługa polega na demontażu starych kabli koncentrycznych i skrętki LAN, następnie montażu nowego okablowania spełniającego standardy wymagane do poprawnego działania usług telekomunikacyjnych. Przy okazji wymiany okablowania montowane są również nowe skrzynie na urządzenia transmisyjne, mocowane są one do ścian klatek schodowych i/lub do ścian w holu piwnic bloku mieszkalnego. Kable wpuszczane są w rury winidurowe mocowane na uchwyty przy pomocy kołków rozporowych do sufitu holu piwnicy oraz do ścian klatki schodowej.
  • Wykonuje infrastrukturę blokowej sieci teleinformatycznej. Usługa polega na montażu koryt kablowych, rurek winidurowych do stropu parkingów podziemnych, holu piwnic oraz ścian klatek schodowych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych. Montaż skrzyń na urządzenia transmisyjne do ścian piwnic i/lub klatek schodowych. Skrzynie i trakty kablowe mocowane są przy pomocy uchwytów i kołków rozporowych. Poza tym usługa obejmuje ułożenie i wciągnięcie kabli koncentrycznych, skrętki LAN oraz kabli światłowodowych na zmontowanych traktach. Po przeciągnięciu kabli, uszczelniane są wszelkie ubytki w ścianach przy pomocy pianki poliuretanowej oraz gipsu.

W interpretacji GUS wskazane zostało: „wymienione w piśmie usługi instalowania w budynkach: koryt kablowych, skrzynek na urządzenia transmisyjne, demontażu starego i montażu nowego okablowania elektrycznego, kabli światłowodowych, wykonywane dla potrzeb stworzenia lub modernizacji infrastruktury sieci teleinformatycznej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 43.21.10.2”. Wykonywane prace są przeprowadzane w częściach wspólnych budynków wielorodzinnych stałego zamieszkania tj. na klatkach schodowych, holach piwnic, parkingach podziemnych. Budynki w których przeprowadzane są prace sklasyfikowane są w PKOB jako 112 Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe. Usługi będące przedmiotem wniosku wykonywane są w ramach dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W przyszłości usługi będące przedmiotem wniosku mogą być też wykonywane w ramach robót konserwacyjnych w myśl § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247 z późn. zm.). Budynki, w których Wnioskodawca świadczy usługi będące przedmiotem wniosku należą do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania właściwej stawki podatku do usług związanych z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych jako usług remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy.

Obniżoną stawkę w wysokość 8% VAT stosuje się do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy wykonywanych w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W tym miejscu należy zauważyć, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Z przywołanych wyżej przepisów, a w szczególności art. 41 ust. 12 ustawy o VAT wynika, iż ustawodawca przewidział opodatkowanie stawką podatku w wysokości 8% jedynie czynności wymienionych w tym przepisie a i to tylko takich, które dotyczą obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W konsekwencji powyższego, biorąc pod uwagę przedstawiony wyżej stan prawny do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi stworzenia lub modernizacji infrastruktury teleinformatycznej wykonywane w częściach wspólnych budynków wielorodzinnych stałego zamieszkania, tj. na klatkach schodowych, holach piwnic, parkingach podziemnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, należy zastosować preferencyjną stawkę podatku zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 41 ust. 12 ustawy.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi będące przedmiotem wniosku sklasyfikowane w PKWiU 43.21.10.2 opodatkowane są stawką podatku w wysokości 8%, na mocy art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 12a, art. 41 ust. 12b oraz art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj