Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-183/13-5/KC
z 17 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 01.03.2013 r. (data wpływu 07.03.2013 r.), uzupełnionym w dniu 12.06.2013 r. (data wpływu 14.06.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 03.06.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 06.06.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • miejsca świadczenia usług doradczych dla niepodatnika – jest nieprawidłowe
  • prawa do odliczenia – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 07.03.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług doradczych dla niepodatnika oraz prawa do odliczenia. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 12.06.2013 r., złożonym w dniu 12.06.2013 r. (data wpływu 14.06.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 03.06.2013 r.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. („Wnioskodawca”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, zajmującą się doradztwem w zakresie fuzji i przejęć, pozyskiwania kapitału oraz restrukturyzacji finansowej. W ramach swojej działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje zawrzeć umowę na świadczenie usług doradczych ze spółką kapitałową z siedzibą na Jersey („JerseyCo”). JerseyCo będzie podmiotem zależnym będącym w całości własnością Wnioskodawcy.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz JerseyCo na podstawie planowanej umowy będą obejmowały doradztwo w związku z potencjalnymi inwestycjami rozważanymi przez JerseyCo (w swoim własnym imieniu i/lub w imieniu podmiotów, w których JerseyCo jest wspólnikiem zarządzającym (komplementariuszem) lub menedżerem inwestycyjnym). Usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz JerseyCo będą obejmowały: wyszukiwanie i wskazywanie potencjalnych celów inwestycyjnych, prowadzenie szczegółowej analizy potencjalnych celów, a po przeprowadzaniu takiej analizy, przygotowanie studium przypadku inwestycyjnego w odniesieniu do potencjalnego celu. Studium oraz formalna rekomendacja inwestycji zostanie następnie przedstawiona JerseyCo. JerseyCo rozważy każdą rekomendację przekazaną przez Wnioskodawcę oraz podejmie decyzję, co do przeprowadzenia określonej inwestycji. W zależności od potrzeb JerseyCo może żądać, aby Wnioskodawca przeprowadził dalsze analizy w odniesieniu do celu inwestycyjnego lub dostarczył dalsze informacje wymagane przed podjęciem ostatecznej decyzji inwestycyjnej.

Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawcę, JerseyCo będzie wspólnikiem zarządzającym (komplementariuszem) w spółce komandytowej z siedzibą na Jersey („Spółka Komandytowa”) odpowiadającym bez ograniczeń za zadłużenie i zobowiązania Spółki Komandytowej. Zgodnie z postanowieniami umowy spółki komandytowej ustanawiającej Spółkę Komandytową, JerseyCo będzie miała prawo i obowiązek prowadzenia spraw Spółki Komandytowej, jak również będzie uprawniona do uczestniczenia w jej zyskach w zamian za wykonywanie ww. czynności zarządczych.

Spółka Komandytowa z kolei będzie wspólnikiem zarządzającym (komplementariuszem) w funduszu inwestycyjnym z siedzibą na Jersey zorganizowanym w formie spółki komandytowej prawa Jersey („Fundusz”), który to Fundusz zostanie utworzony w celu pozyskiwania środków pieniężnych od inwestorów zewnętrznych na dokonywanie inwestycji w spółki zlokallzowane w Polsce. Zgodnie z postanowieniami umowy spółki komandytowej ustanawiającej Fundusz, Spółka Komandytowa będzie miała prawo i obowiązek prowadzenia spraw Funduszu, jak również będzie uprawniona do uczestniczenia w jego zyskach w zamian za wykonywanie ww. czynności zarządczych.

Z powyższej struktury, jak również z charakteru ww. spółek komandytowych prawa Jersey wynika, że JerseyCo będzie pośrednio (tj. pełniąc swoją funkcję w stosunku do Spółki Komandytowej) prowadziła sprawy Funduszu.

Wykonywanie praw wspólnika zarządzającego (komplementariusza) i prowadzenie spraw Spółki Komandytowej, jak również pośrednie prowadzenie spraw (w tym inwestycji) Funduszu będzie stanowiło podstawową działalność JerseyCo. Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawcę, w najbliższej przyszłości JerseyCo nie planuje innej działalności poza wskazanym powyżej zarządzaniem Spółką Komandytową oraz (pośrednio) Funduszem.

W nadesłanym w dniu 14.06.2013 piśmie, stanowiącym uzupełnienie do niniejszego wniosku, Spółka wskazała, iż spółka kapitałowa JerseyCo z którą planuje zawrzeć umowę o świadczenie usług doradczych w rozumieniu przepisów art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 201 U., Nr 177, poz. 1054) nie jest podatnikiem.

Powyższe wynika z faktu, że jedyną formą działalności spółki JerseyCo będzie wykonywanie praw i obowiązków jako komplementariusza w spółce komandytowo-akcyjnej, która to działalność nie może być uznana za prowadzenie działalności gospodarczej w świetle art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy miejscem świadczenia usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz JerseyCo będzie miejsce siedziby usługobiorcy (tj. Jersey) na podstawie art. 281 ustawy VAT?
  2. Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług dotyczących świadczenia usług na rzecz JerseyCo, dla których to usług miejscem świadczenia jest Jersey?

Zdaniem Wnioskodawcy


Ad.1


Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym stanie faktycznym, miejscem świadczenia usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz JerseyCo będzie miejsce siedziby usługobiorcy (tj. Jersey) na podstawie art. 281 ustawy VAT, gdyż (1) usługobiorca nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy VAT, (2) usługobiorca ma siedzibę poza terytorium Wspólnoty oraz (3) Wnioskodawca będzie świadczył usługi doradcze.

Zgodnie z art. 281 pkt 3 ustawy VAT w przypadku świadczenia usług doradczych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami posiadających siedzibę stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Jak wynika z powyższego przepisu, aby zastosować powyższą regulację muszą zostać spełnione trzy warunki, tj. (1) podmiot na rzecz którego świadczone są usługi nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy VAT (2) podmiot ten ma siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej, oraz (3) usługi świadczone mają charakter doradczy.

Jak Wnioskodawca wskazał JerseyCo nie będzie podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy VAT, gdyż wykonywanie praw i obowiązków wspólnika zarządzającego i uczestniczenie w zysku Spółki Komandytowej nie może zostać uznane za prowadzenie działalności gospodarczej lub działalności gospodarczej odpowiadającej tej działalności.

Odnośnie drugiego warunku pozwalającego na zastosowanie art. 28l ustawy VAT (tj. siedziba poza terytorium Unii Europejskiej) Wnioskodawca zwraca uwagę, że JerseyCo będzie miało siedzibę na Jersey. Zgodnie z art. 2 pkt 3 lit b ustawy VAT przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się (…) terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej, z tym że na potrzeby stosowania tej ustawy:

  1. następujące terytoria poszczególnych państw członkowskich traktuje się jako wyłączone z terytorium Unii Europejskiej wyspę Helgoland, terytorium Buesingen z Republiki Federalnej Niemiec, Ceutę, Melillę, Wyspy Kanaryjskie z Królestwa Hiszpanii, Livigno, Campione d Italia, włoską część jeziora Lugano z Republiki Włoskiej, departamenty zamorskie Republiki Francuskiej z Republiki Francuskiej, Górę Athos z Republiki Greckiej, Wyspy Alandzkie z Republiki Finlandii, Wyspy Normandzkie ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej(…)”.

Jak wynika z powyższego, Jersey, jako jedna z wysp Normandzkich została wyłączona na potrzeby stosowania ustawy VAT z terytorium Unii Europejskiej W konsekwencji drugi z warunków pozwalających na zastosowanie art. 281 ustawy został spełniony.


Ostatni warunek pozwalający na zastosowanie art. 28l ustawy dotyczy charakteru świadczonej usługi W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie świadczył usługi doradcze Na podstawie planowanej umowy usługi te będą obejmowały doradztwo w związku z potencjalnymi Inwestycjami rozważanymi przez JerseyCo (w swoim własnym imieniu i/lub w imieniu podmiotów w których JerseyCo jest wspólnikiem zarządzającym (komplementariuszem) lub menedżerem Inwestycyjnym) Wnioskodawca podkreśla, że art. 281 wskazując na „usługi doradcze” nie precyzuje jakiej materii usługi te mają dotyczyć. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, usługi doradztwa inwestycyjnego, mieszczą się w tym szerokim pojęciu i w konsekwencji spełniona zostaje również przedmiotowa przesłanka pozwalająca na zastosowanie art. 281 ustawy VAT.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy wszystkie warunki określone w art. 281 ustawy VAT zostały spełnione i w konsekwencji miejscem świadczenia usługi doradczej świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz JerseyCo będzie Jersey.

Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia faktury VAT dokumentującej przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie wykazując jednak na tej fakturze kwoty podatku VAT — faktura będzie wskazywać jedynie sformułowanie „odwrotne obciążenie” (§ 5 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów usług).


Ad. 2


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy VAT będzie on uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług dotyczących świadczenia usług na rzecz JerseyCo, dla których to usług miejscem świadczenia jest Jersey.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonego w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jednocześnie, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy VAT, „podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami”.

Powyższe przepisy ustawy VAT wskazują, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przy czym aby odliczyć kwoty związane z czynnościami, których miejsce świadczenia znajduje się poza granicami kraju, konieczne jest, aby kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych nabyć, nabycia te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z usługami świadczonymi poza terytorium kraju, jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych usług w kraju, podatnikowi przysługiwało prawo do doliczenia podatku naliczonego.

Ponadto przepisy ustawy VAT wymagają, aby podatnik miał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać takie czynności, jak np. umowa oświadczenie usług doradczych zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a JerseyCo.

Reasumując, w związku z faktem, iż usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz JerseyCo byłyby opodatkowane podatkiem od towarów i usług w Polsce, jeżeli byłyby świadczone na rzecz podmiotów krajowych, w przedmiotowej sytuacji znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy VAT i w konsekwencji Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów lub usług dotyczących świadczenia usług na rzecz JerseyCo.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie miejsca świadczenia dla usług doradczych oraz za prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7,(…).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jako polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, planuje zawrzeć umowę na świadczenie usług doradczych ze spółką kapitałową z siedzibą na Jersey („JerseyCo”). JerseyCo będzie podmiotem zależnym będącym w całości własnością Wnioskodawcy. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz JerseyCo na podstawie planowanej umowy będą obejmowały doradztwo w związku z potencjalnymi inwestycjami rozważanymi przez JerseyCo (w swoim własnym imieniu i/lub w imieniu podmiotów, w których JerseyCo jest wspólnikiem zarządzającym (komplementariuszem) lub menedżerem inwestycyjnym). Usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz JerseyCo będą obejmowały: wyszukiwanie i wskazywanie potencjalnych celów inwestycyjnych, prowadzenie szczegółowej analizy potencjalnych celów, a po przeprowadzaniu takiej analizy, przygotowanie studium przypadku inwestycyjnego w odniesieniu do potencjalnego celu. Studium oraz formalna rekomendacja inwestycji zostanie następnie przedstawiona JerseyCo. JerseyCo rozważy każdą rekomendację przekazaną przez Wnioskodawcę oraz podejmie decyzję, co do przeprowadzenia określonej inwestycji. W zależności od potrzeb JerseyCo może żądać, aby Wnioskodawca przeprowadził dalsze analizy w odniesieniu do celu inwestycyjnego lub dostarczył dalsze informacje wymagane przed podjęciem ostatecznej decyzji inwestycyjnej.

Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawcę, JerseyCo będzie wspólnikiem zarządzającym (komplementariuszem) w spółce komandytowej z siedzibą na Jersey („Spółka Komandytowa”) odpowiadającym bez ograniczeń za zadłużenie i zobowiązania Spółki Komandytowej. Zgodnie z postanowieniami umowy spółki komandytowej ustanawiającej Spółkę Komandytową, JerseyCo będzie miała prawo i obowiązek prowadzenia spraw Spółki Komandytowej, jak również będzie uprawniona do uczestniczenia w jej zyskach w zamian za wykonywanie ww. czynności zarządczych. Spółka Komandytowa z kolei będzie wspólnikiem zarządzającym (komplementariuszem) w funduszu inwestycyjnym z siedzibą na Jersey zorganizowanym w formie spółki komandytowej prawa Jersey („Fundusz”), który to Fundusz zostanie utworzony w celu pozyskiwania środków pieniężnych od inwestorów zewnętrznych na dokonywanie inwestycji w spółki zlokalizowane w Polsce. Zgodnie z postanowieniami umowy spółki komandytowej ustanawiającej Fundusz, Spółka Komandytowa będzie miała prawo i obowiązek prowadzenia spraw Funduszu, jak również będzie uprawniona do uczestniczenia w jego zyskach w zamian za wykonywanie ww. czynności zarządczych.


Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawcę, w najbliższej przyszłości JerseyCo nie planuje innej działalności poza wskazanym powyżej zarządzaniem Spółką Komandytową oraz (pośrednio) Funduszem.


W nadesłanym w dniu 14.06.2013 piśmie, stanowiącym uzupełnienie do niniejszego wniosku, Spółka wskazała, iż spółka z którą planuje zawrzeć umowę o świadczenie usług doradczych w rozumieniu przepisów art. 28a ustawy nie jest podatnikiem.


W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy miejscem świadczenia usług świadczonych na rzecz JerseyCo będzie miejsce siedziby usługobiorcy (tj. Jersey) na podstawie art. 281 ustawy VAT oraz czy będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług dotyczących świadczenia usług na rzecz JerseyCo, dla których to usług miejscem świadczenia jest Jersey.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Ponadto, elementem równie istotnym dla prawidłowego określenia miejsca świadczenia usługi, jest ustalenie statusu podatkowego nabywcy, tj. czy jest podatnikiem, czy też podmiotem niemającym takiego statusu.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług wykonywanych na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Wymieniony w wyjątkach art. 28l ustawy wprowadza szczególną regułę dotyczącą miejsca świadczenia w odniesieniu do niektórych usług, przede wszystkim niematerialnych na rzecz konsumentów (podmiotów niebędących podatnikami), z zastrzeżeniem, iż dotyczy to tylko tych konsumentów, którzy nie mają stałego miejsca zamieszkania (siedziby, zwykłego miejsca pobytu) na terenie Unii Europejskiej. I zgodnie z brzmieniem art. 28l ust. 1 pkt 3 ustawy, w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej, usług doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług,(…).

Art. 28a ustawy definiuje dla potrzeb przepisów o miejscu świadczenia usług pojęcie podatnika, która to definicja została wprowadzona w związku z zawarciem w ustawie dwóch podstawowych reguł odnoszących się do miejsca świadczenia, dla zastosowania których ważne jest, czy usługa świadczona jest dla przedsiębiorcy, czy też dla konsumenta. Zaznaczyć należy, że użyta w przedmiotowym przepisie nazwa „podatnik” odnosi się w zasadzie do „przedsiębiorcy” prowadzącego działalność gospodarczą.


Wskazać należy, że właściwe rozpoznanie statusu kontrahenta jako podatnika obciąża podmiot świadczący usługę. Jest on po części zdany na dokumenty oraz informacje dostarczone przez samego usługobiorcę.


Wnioskodawca wskazuje w opisie zdarzenia przyszłego, iż spółka, z którą planuje zawrzeć umowę o świadczenie usług doradczych nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy. W uzasadnieniu z kolei, powołując się na zapis art. 2 pkt 3 lit. b ustawy, uzasadnia, iż wyspa Jersey jako jedna z wysp Normandzkich nie stanowi terytorium Unii Europejskiej. Przez terytorium Unii Europejskiej - rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej, z tym że na potrzeby stosowania tej ustawy:

  1. następujące terytoria poszczególnych państw członkowskich traktuje się jako wyłączone z terytorium Unii Europejskiej:
    • wyspę Helgoland, terytorium Buesingen - z Republiki Federalnej Niemiec,
    • Ceutę, Melillę, Wyspy Kanaryjskie - z Królestwa Hiszpanii,
    • Livigno, Campione dItalia, włoską część jeziora Lugano - z Republiki Włoskiej,
    • departamenty zamorskie Republiki Francuskiej - z Republiki Francuskiej,
    • Górę Athos - z Republiki Greckiej,
    • Wyspy Alandzkie - z Republiki Finlandii,
    • Wyspy Normandzkie - ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,(…).





Podsumowując, w przedstawionym stanie sprawy, miejscem świadczenia usług doradczych świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz JerseyCo będzie miejsce siedziby usługobiorcy tj. Jersey na podstawie art. 281 ustawy, gdyż usługobiorca nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy oraz ma siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej.

W kwestii wystawienia faktury, to należy przywołać zapisy z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.).

I tak w § 26a rozporządzenia, stwierdza się, że przepisy § 4 -24 stosuje się do:

  1. sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej — posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
    1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
    2. państwa trzeciego.


Z kolei w § 5 ust. 1 rozporządzenia stwierdza się, że faktura powinna zawierać:

  1. datę jej wystawienia;
  2. kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem.


Natomiast ust. 4 tego paragrafu, zawiera wyłączenie w pkt 5, iż faktura może nie zawierać w przypadku, o którym mowa w § 26a pkt 2 lit. b — danych określonych w ust. 1 pkt 5 i 12 - 14;


W § 26a rozporządzenia, sformułowane zostały zasady ogólne fakturowania, w zakresie, w jakim stanowią implementację art. 219a dyrektywy 2006/112/WE, dodanego przez dyrektywę 2010/45/UE Rady, który ma być stosowany przez państwa członkowskie od 1 stycznia 2013 r. Art. 219a Dyrektywy porządkuje zasady w zakresie określenia właściwego prawa, według którego powinna być wystawiona faktura. Podstawową zasadą jest fakturowanie według przepisów mającym zastosowanie w państwie, na którego terytorium ma miejsce dostawa albo świadczenie usług. Jeżeli jednak wykonujący czynność opodatkowaną nie ma miejsca siedziby w państwie właściwym dla opodatkowania czynności i nie jest zobowiązany do rozliczenia podatku w tym państwie, wówczas faktura zostanie wystawiona według zasad obowiązujących w państwie podatnika świadczącego czynność.

Jak wskazuje Wnioskodawca w swoim uzasadnieniu, dla wystawianych faktur, dokumentujących przedmiotowe usługi doradcze, zastosowanie znajdzie § 5 ust. 2 pkt 5 cyt. wyżej rozporządzenia. Należy jednak zwrócić uwagę, iż przywołany przepis odnosi się do faktur, które dokumentują dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi. W opisanym zdarzeniu przyszłym nabywcą usług doradczych będzie podmiot niebędacy podatnik w rozumieniu art. 28a ustawy, tym samym nie będzie mógł rozliczyć tego podatku za Wnioskodawcę. Zatem podstawą do wystawienia faktury przez Wnioskodawcę na świadczone usługi doradcze na rzecz niepodatnika z miejscem świadczenia na terytorium kraju trzeciego będzie § 26a pkt 2 lit. b rozporządzenia.


Podsumowując, miejscem świadczenia usług doradczych, będących przedmiotem transakcji dla spółki - niepodatnika z siedzibą na Jersey, będzie miejsce siedziby usługobiorcy tj. Jersey na podstawie art. 281 ustawy VAT.


Jednocześnie, oceniając w sposób kompleksowy stanowisko Wnioskodawcy i uznając za nieprawidłowe wskazanie przepisów dotyczących prawidłowości wystawienia faktury za przedmiotowe usługi na rzecz swojego kontrahenta, stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do pytania drugiego sformułowanego we wniosku a dotyczącego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług dotyczących świadczenia usług na rzecz spółki kapitałowe, to należy przywołać art. 86 ust. 8 ustawy. Stwierdza się w nim, iż podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą:

  1. dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;(…).

Wnioskodawca wskazuje, że świadczone na rzecz niepodatnika z Jersey usługi doradcze w Polsce podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz dysponuje umową o świadczenie usług doradczych ze swoim kontrahentem. Skoro, jak wskazano powyżej, Wnioskodawca winien wystawić fakturę bez kwoty podatku, jednocześnie w związku z prowadzoną działalnością w Polsce będzie ponosił koszty dotyczące zarówno czynności opodatkowanych, jak i niepodlegających opodatkowaniu na terytorium kraju, spełnione są przesłanki, o której mowa w cytowanym przepisie, tj. Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w zakresie, w jakim nabycia te są związane ze świadczeniem usług doradczych opisanych w niniejszej sprawie, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza krajem, gdyż usługi te – gdyby były świadczone w Polsce – podlegałyby opodatkowaniu VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.


Końcowo należy wskazać, iż zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wynikający z tego przepisu wymóg, aby stan faktyczny przedstawiony we wniosku był wyczerpujący, wiąże się z koniecznością podania wszystkich jego elementów, istotnych z punktu widzenia możliwości oceny stanowiska wnioskodawcy. Innymi słowy, postępowanie to nie może zmierzać do kwestionowania przez organ podatkowy stanu faktycznego podawanego przez wnioskodawcę, lecz tut. Organ ma obowiązek przyjąć do sformułowania oceny prawnej taki stan faktyczny, jaki podaje podatnik. Przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy w oparcie o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) a interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj