Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-369/13-4/KC
z 19 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17.04.2013 r. (data wpływu 29.04.2013 r.), uzupełnionym w dniu 09.07.2013 r. (data wpływu 11.07.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 01.07.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 04.07.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rozliczenia przez Spółkę podatku VAT z tytułu dostawy towaru w ramach umowy komisu, kiedy obowiązek podatkowy z tytułu tej dostawy powstaje po dniu 1 kwietnia 2013 r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29.04.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rozliczenia przez Spółkę podatku VAT z tytułu dostawy towaru w ramach umowy komisu, kiedy obowiązek podatkowy z tytułu tej dostawy powstaje po dniu 1 kwietnia 2013 r. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 09.07.2013 r., złożonym w dniu 09.07.2013 r. (data wpływu 11.07.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 01.07.2013 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Spółka S.A. („P.”, „Wnioskodawca”) jest podatnikiem nieposiadającym siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Wnioskodawca jest zarejestrowany dla celów podatku VAT w Polsce jako podatnik VAT czynny.


W ramach przyjętego modelu biznesowego, działając w charakterze komitenta Wnioskodawca dokonuje odpłatnych dostaw towarów na terytorium Polski na rzecz komisanta, którym jest inna spółka z grupy, tj. X. Polska sp. z o.o. („Komisant”). Miejscem siedziby Komisanta jest Polska. Przedmiotem dostaw są w szczególności artykuły kosmetyczne i higieniczne (tj. są to towary inne niż gaz lub energia).

Z dniem 1 kwietnia 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o VAT zmieniająca m.in. przesłanki uznawania za podatnika nabywcy towarów posiadającego siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce, w odniesieniu do dostaw towarów dokonywanych na jego rzecz przez podatnika nieposiadającego w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności (art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT).

Do dnia 31 marca 2013 r. P. dokonała na rzecz Komisanta szereg dostaw towarów (tj. doszło do wydania towarów na podstawie komisu między komitentem a komisantem - art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT), dla których zgodnie z art. 19 ust. 16a ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje już w dniu 1 kwietnia 2013 r. lub później (tj. w dacie otrzymania płatności przez P., nie później niż z upływem 30 dni od daty dostawy dokonanej przez Komisanta).

Przedmiotem niniejszego wniosku jest potwierdzenie, który z podmiotów (P. czy Komisant) jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu dostaw towarów dokonanych przez P. na rzecz Komisanta do dnia 31 marca 2013 r., dla których obowiązek podatkowy powstał już po wejściu w życie nowelizacji art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT.


Wnioskodawca pragnie nadmienić, że równoległe z analogicznym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącym powyższej kwestii wystąpił do tut. Organu Komisant.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczenia i wykazania na fakturze VAT kwot podatku należnego z tytułu dostaw towarów (wydania towarów na podstawie umowy komisu) dokonanych na rzecz Komisanta do dnia 31 marca 2013 r. dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z przepisami ustawy o VAT już w dniu 1 kwietnia 2013 r. lub później?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on zobowiązany do rozliczenia i wykazania na fakturze VAT kwot podatku należnego z tytułu dostaw towarów (wydania towarów na podstawie umowy komisu) dokonanych na rzecz Komisanta do dnia 31 marca 2013 r., dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z przepisami ustawy o VAT już w dniu 1 kwietnia 2013 r. lub później. Podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku jest w takiej sytuacji Komisant, gdyż dla określenia statusu podatnika (podmiotu zobowiązanego do rozliczenia podatku) decydujące znaczenie ma w takiej sytuacji stan prawny obowiązujący w dacie dokonania czynności opodatkowanej, czyli w tym przypadku w dacie wydania Komisantowi towarów na podstawie umowy komisu.

W stanie prawnym obowiązującym do 31 marca 2013 r. w świetle art. 17 ust. 1 pkt w zw. z ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku dostaw towarów dokonywanych na terytorium Polski przez podatnika nieposiadającego w Polsce siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności, za podatnika w odniesieniu do tych czynności uznawany był nabywca towarów będący podatnikiem posiadającym w Polsce siedzibę lub stale miejsce prowadzenia działalności. Zagraniczny dostawca nie rozliczał w takiej sytuacji podatku należnego i nie wykazywał go na fakturach VAT wystawianych nabywcy (nawet, jeśli był zarejestrowany na terytorium kraju dla celów podatku VAT).


W świetle art. 17 ust. 1 pkt 5 zw. z ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013 r., to Komisant posiadający siedzibę w kraju rozliczał podatek VAT z tytułu dostaw zrealizowanych na jego rzecz przez Wnioskodawcę.


Na mocy ustawy nowelizującej z dnia 7 grudnia 2012 r., z dniem 1 kwietnia 2013 r. art. 17 ust. 1 pkt 5 otrzymał następujące brzmienie:

  1. Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:
    1. nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
      1. dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nie posiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
      2. nabywcą jest:
        - w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,
        - w pozostałych przypadkach podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stale miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,
      3. dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.


Na skutek powyższej nowelizacji, podatnicy nieposiadający w kraju siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności, dokonujący na terytorium kraju dostaw towarów na rzecz podatnika posiadającego siedzibę lub stale miejsce prowadzenia działalności w Polsce, zostali zobowiązani do rozliczania podatku należnego VAT z tytułu przedmiotowych dostaw, jeśli są zarejestrowani w Polsce jako podatnicy VAT czynni (wyjątek dotyczy wymienionych w przepisie dostaw gazu lub energii i nie ma zastosowania w stanie faktycznym, którego dotyczy wniosek).

W stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca, zarejestrowany w Polsce dla celów VAT jako podatnik VAT czynny, jest zobowiązany do rozliczania podatku z tytułu dostaw dokonywanych na rzecz Komisanta oraz do wykazywania podatku należnego z tytułu tych dostaw na fakturach VAT wystawianych Komisantowi. Bez wątpienia Wnioskodawca będzie więc zobowiązany do rozliczania podatku VAT z tytułu dostaw dokonanych na rzecz Komisanta począwszy od 1 kwietnia 2013 r.

Ustawa nowelizująca z dnia 7 grudnia 2012 r. nie zawiera przepisów przejściowych wprost określających, który stan prawny powinien mieć zastosowanie w przypadku dostaw towarów dokonanych przed wejściem w życie nowelizacji (tj. do 31 marca 2013 r.), dla których obowiązek podatkowy zgodnie z przepisami o VAT powstaje już po wejściu w życie nowelizacji (tj. 1 kwietnia 2013 r. lub później).

Zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że o statusie podatnika (podmiotu zobowiązanego do rozliczenia podatku) powinien w tej sytuacji decydować stan prawny obowiązujący w momencie dokonania czynności opodatkowanej, tj. w sytuacji będącej przedmiotem wniosku w momencie wydania przez P. towarów Komisantowi na podstawie umowy komisu (niezależnie od tego, kiedy powstanie obowiązek podatkowy z tytułu tych czynności).

Uzasadniając powyższe stanowisko należy w pierwszej kolejności zauważyć, że na gruncie ustawy o VAT to, czy podmiot działa w charakterze podatnika, powinno być oceniane w odniesieniu do danej czynności, Status podatnika należy więc oceniać na moment dokonania danej czynności. W ocenie Wnioskodawcy zasadę tę należy przez analogię stosować również do sytuacji, w której konieczne jest rozstrzygnięcie, czy z tytułu danej czynności za podatnika uznawany jest podmiot dokonujący dostawy towarów, czy też nabywca, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów. Zatem już w momencie dokonywania czynności opodatkowanej (dostawy towarów) powinno być możliwe ustalenie, który z tych podmiotów jest zgodnie z przepisami o VAT uznawany za podatnika. W konsekwencji należałoby uznać, że ocena ta powinna być dokonywana na podstawie stanu prawnego obowiązującego w dniu dokonania czynności opodatkowanej. W sytuacji opisanej wstanie faktycznym wniosku oznaczałoby to, że o statusie podatnika z tytułu dostaw towarów dokonanych przez P. na rzecz Komisanta do dnia 31 marca 2013 r. powinien decydować art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym przed nowelizacją dokonaną z dniem 1 kwietnia 2013 r. (tj. za podatnika w odniesieniu do tych dostaw powinien być uważany Komisant, który byłby zobowiązany do rozliczenia podatku VAT na zasadzie tzw. odwrotnego obciążenia).

Wnioskodawca pragnie wskazać, że przyjęcie odmiennego stanowiska (tj. uznanie, że o statusie podatnika w odniesieniu do przedmiotowych dostaw decyduje stan prawny obowiązujący w dacie powstania obowiązku podatkowego) prowadziłoby do istotnych komplikacji praktycznych. W momencie dokonywania czynności opodatkowanej, czyli wydania towarów przez PSIO na rzecz Komisanta, nie byłoby możliwe określenie, kiedy powstanie obowiązek podatkowy z tytułu tych dostaw. Data powstania obowiązku podatkowego uzależniona jest bowiem od daty płatności za towary wydane komisantowi na podstawie umowy komisu, ewentualnie upływu 30-dniowego terminu od daty dostawy tych towarów dokonanej przez komisanta jeśli płatności nie dokonano przed tym.

Jednocześnie należy pamiętać, że przepisy o VAT umożliwiają komitentowi wystawienie faktury dokumentującej dostawy na rzecz komisanta do 30 dni przed datą obowiązku podatkowego (lecz nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego). Przyjęcie kryterium daty powstania obowiązku podatkowego oznaczałoby, że wystawiając fakturę VAT w terminie wynikającym z przepisów rozporządzenia wykonawczego P. jako komitent mogłaby nie być w stanie określić, czy na fakturze tej powinna być uwzględniona kwota podatku należnego z tytułu dokonanej dostawy, czy nie (byłoby to możliwe dopiero w dacie powstania obowiązku podatkowego i wymagało ewentualnej korekty faktur wystawionych uprzednio bez wykazania kwot podatku jeśli okazałoby się, że obowiązek podatkowy powstał już 1 kwietnia 2013 r. lub później). W ocenie Wnioskodawcy, sytuacja taka prowadziłaby do naruszenia zasady pewności prawa.

Należy też zauważyć, że stanowisko proponowane przez Wnioskodawcę jest zbieżne z logiką przepisów przejściowych dotyczących sytuacji zmiany stawek VAT lub zwolnień, zawartych w ar. 14a-h ustawy o VAT. Co do zasady przepisy te nakazują bowiem stosowanie stawki VAT (lub zwolnienia) obowiązującej na dzień dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach (import towarów i wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów) przepisy nakazują stosowanie stawek obowiązujących w momencie powstania obowiązku podatkowego.


Konsekwentnie, przedstawione na wstępie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj