Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-703/13/MN
z 27 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2013 r. (data wpływu 16 lipca 2013 r.) uzupełnionym w dniu 9 września 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego- jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 9 września 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym i jego uzupełnieniu zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


W okresie od dnia 1 lipca do dnia 30 września 2013 r. Wnioskodawca jako uczestnik projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki uczestniczący w stażu organizowanym w ramach projektu „…”, który jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 4.1.1 „Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni” zgodnie z warunkami przewidzianym w umowie o dofinansowanie projektu nr X zawartej w dniu 6 maja 2009 r. przez organizatora X w … z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Osoby otrzymujące stypendium stażowe to bezpośredni odbiorcy skierowanej do nich bezzwrotnej pomocy w ramach projektu współfinansowanego z udziałem środków europejskich. Są to uczestnicy projektu, z którymi podpisane są trójstronne (Uczelnia, Stażysta, Zakład Pracy) umowy o odbycie stażu we wskazanych firmach.

Stypendium stażowe jest pomocą udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).


Projekt zakłada realizację zadania nr 10-Staże w obrębie, którego zaplanowano odbycie 3 miesięcznych staży przez 70 studentów w ciągu czterech lat (16 staży w 2010 r., 16 staży w 2011 r., 16 staży w 2012 r. i 22 staże 2013 r.). Do staży kwalifikowani są wyłącznie studenci X , którzy:


  1. w chwili dokonania zgłoszenia rekrutacyjnego oraz w dniu podpisania umowy są studentami II stopniu kształcenia na X,
  2. zgłaszają chęć podwyższania kwalifikacji zawodowych, praktycznych w zakresie produkcji rolniczej (produkcja roślina i produkcja zwierzęca), przetwórstwa płodów rolnych, obsługi rolnictwa i informatyki w rolnictwie czy agencjach związanych z rolnictwem, gospodarką,
  3. deklarują wolę udziału w projekcie „…”, który jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.


Wszystkie wyżej wymienione warunki zostały przez Wnioskodawcę spełnione, dlatego został zakwalifikowany do projektu. Dodatkowo stażysta zobligowany jest do odbycia stażu zawodowego w okresie 3 miesięcy, w wymiarze 40 godzin tygodniowo. Staż odbywa poza obowiązującym go czasem nauki.

Stażysta otrzymuje stypendium stażowe, jako pomoc w wysokości brutto określonej we wniosku o dofinansowanie projektu, które wypłacane jest ze środków projektu „…”. Stypendium stażowe wypłacane jest za każdy miesiąc odbywania stażu, po jego upływie.

Zgodnie z opinią (…/…/…/…/…) wydaną przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w …, stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 9a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, student otrzymujący stypendium stażowe finansowane z tego projektu zwolniony jest z opłacania składek na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Opinia wydana przez Departament Zarządzania Europejskiego Funduszu Społecznego Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (…-…-…-…-…/…) wskazuje, iż na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. poz. 176 ze. zm.) wszystkie świadczenia wypłacane uczestnikom projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jako pomoc są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy stypendium stażowe jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?
  2. Czy należy od stypendium stażowego odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadzonego z dniem 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z póżn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1,2 i 4. Zgodnie z tym przepisem, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności), który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Wnioskodawcy uważa, iż na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, świadczenie wypłacane Wnioskodawcy jako uczestnikowi projektu „…” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.


Zgodnie z indywidualnymi interpretacjami podatkowymi:


  1. IPPB4/415-336/13-4/JK4 Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (z dnia23 lipca 2013)
  2. IBPBII/1/415-594/12/BD Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (z dnia 12 września 2012)
  3. IPPB4/415-954/12-4/MP Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (z dnia 7 lutego 2013)


Wnioskodawca utrzymuje, iż Jego stanowisko (tzn. że stypendium stażowe, które stanowi pomoc udzielaną podczas stażu, której jest bezpośrednim odbiorcą, nie jest objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych) jest prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć przy tym należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w okresie od dnia 1 lipca do dnia 30 września 2013 r. jest uczestnikiem projektu X pt. …, w związku z czym otrzymuje stypendium stażowe stanowiące pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż wypłacane Wnioskodawcy (tj. uczestnikowi projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej  Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) stypendium stażowe – jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego od przychodów uzyskanych z tego tytułu.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj