Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-402/13/TS
z 5 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 1 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania obrotu złomem metali – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 1 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania obrotu złomem metali.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zamierza Pan w najbliższym czasie podjąć działalność gospodarczą, polegającą na skupie i sprzedaży złomu żelaza i metali kolorowych, w tym odpadów zawierających metal. Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy będzie Pan wystawiał fakturę, a rozliczenie podatku VAT przechodzi na nabywcę. Wskazał Pan, że problem pojawia się w momencie technologii odzysku złomu metali szlachetnych np. aluminium. Okazuje się, że w tym momencie „złom może być złomowi nierówny”. Na przykładzie puszek aluminiowych widać to najlepiej. Z uzyskanych puszek aluminiowych sprasowanych (ma Pan zamiar taki złom prasować w paczki) uzyskuje się więcej złomu aluminiowego. Zgniecione puszki aluminiowe zaszeregowane są według kodu PKWiU do grupowania 38.32.25.0. Natomiast nienaruszone puszki aluminiowe mają kod 38.11.58.0.1. Zgodnie z ww. przepisem ustawy o VAT tylko do tych puszek mają zastosowanie przepisy dot. obciążenia obowiązkiem rozliczenia podatku VAT przez nabywcę. Podobna sytuacja może dotyczyć innych odpadów metali kolorowych.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśnił Pan, że w załączniku nr 11 w poz. 6 i 8 odpady metalowe (złom) sklasyfikowane są pod następującymi symbolami PKWiU z 2008 r., tj. 38.11.58.0 – odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal oraz ex 38.32.29.0 – surowce wtórne z pozostałych metali – wyłącznie odpady i złom. Ponadto wskazał Pan, iż jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 tej ustawy. Dostawa towarów (złomu) nie będzie objęta zwolnieniem, o którym w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, a nabywcami sprzedawanych przez Pana towarów będą podatnicy, o których mowa w art. 15.


W związku z powyższym zadano pytanie, sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku:


Czy przy sprzedaży odpadów sklasyfikowanych pod każdym z wymienionych wyżej symboli PKWiU może Pan stosować mechanizm „odwrotnego obciążenia”?


Pana zdaniem, odpady metali pochodzące z wysortu i sprasowane w paczki są zawsze odpadem metalowym i można przy sprzedaży zastosować mechanizm „odwrotnego obciążenia”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

W myśl art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.


Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. – podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.


Załącznik nr 11 określający wykaz towarów, o których mowa w powyższym art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, obejmuje:


  1. ex 24.10.14.0 – granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali – wyłącznie wlewki lub gęsi zwykle ze stali wysokostopowej, otrzymywane przez przetopienie i odlanie drobniutkich odpadów lub złomu,
  2. ex 24.45.30.0 – pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali – wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych,
  3. 38.11.51.0 – odpady szklane,
  4. 38.11.54.0 – pozostałe odpady gumowe,
  5. 38.11.55.0 – odpady z tworzyw sztucznych,
  6. 38.11.58.0 – odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,
  7. 38.12.27 – odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,
  8. ex 38.32.29.0 – surowce wtórne z pozostałych metali – wyłącznie odpady i złom.


Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powołane regulacje wprowadzają mechanizm, polegający na przesunięciu obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa złomu. Przy czym istotna jest klasyfikacja towaru.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku (art. 106 ust. 1a ustawy).

Zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.).

W myśl § 5 ust. 2 pkt 5 ww. rozporządzenia, faktura powinna zawierać dodatkowo w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi – wyrazy „odwrotne obciążenie”.

Z opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza Pan rozpocząć działalność gospodarczą, polegającą na skupie i sprzedaży złomu żelaza i metali kolorowych, w tym odpadów zawierających metal. Wskazał Pan, iż jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Dostawa towarów (złomu) nie będzie objęta zwolnieniem, o którym w art. 43 ust. 1 pkt 2, a nabywcami sprzedawanych przez Pana towarów będą podatnicy, o których mowa w art. 15.

Mając na uwadze powyższe oraz aktualnie obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeżeli opisane towary (odpady metalowe) mieszczą się w PKWiU w grupowaniach 38.11.58.0 oraz 38.32.29.0, a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to przedmiotem dokonywanych przez Pana dostaw będzie towar wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy.

W takiej sytuacji, przy spełnieniu pozostałych warunków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, planowana sprzedaż towarów będących przedmiotem wniosku na rzecz nabywców (podatników, o których mowa w art. 15 ustawy) będzie objęta mechanizmem „odwrotnego obciążenia”. Pan zobowiązany będzie wystawić fakturę VAT, zgodnie z zasadami określonymi w art. 106 ust. 1a ustawy i w § 5 ust. 2 pkt 5 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Jednocześnie zauważa się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się bowiem w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z czym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedstawioną we wniosku.

Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj