Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-565/13/IG
z 9 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2013 roku (data wpływu 16 maja 2013 r.) – uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2013 r. (data wpływu) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów z tytułu najmu pokoi gościnnych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów z tytułu najmu pokoi gościnnych.


W przedmiotowym wniosku i w jego uzupełnieniu z dnia 2 sierpnia 2013 roku (data wpływu) zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni wraz z mężem posiadają gospodarstwo rolne o powierzchni 5,5 ha i są ubezpieczeni w KRUS, gdyż podstawowy dochód rodzinny pochodzi z tego gospodarstwa rolnego. Wnioskodawczyni zamierza w 2013 r. rozpocząć wynajem pokoi gościnnych dla turystów. Przewidywana liczba pokoi nie przekroczy pięciu. Inne usługi dla turystów (oprócz noclegów i wyżywienia) nie są przewidywane. Małżonkowie zdecydowali, że dochód z tego tytułu byłby ewentualnie opodatkowany w całości przez Wnioskodawczynię.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż planowany najem dotyczy pokoi gościnnych znajdujących się w budynku mieszkalnym. Budynek mieszkalny, w którym znajdują się przedmiotowe pokoje, przeznaczone na wynajem, położony jest w gospodarstwie rolnym. Natomiast gospodarstwo rolne, o którym mowa we wniosku położone jest na terenie miasta G., dzielnica K. – miasto na prawach powiatu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, znajduje tu zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zwalnia w całości dochody z tego źródła.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.


Zwolnienie określone w tym przepisie uzależnione jest więc od spełnienia łącznie kilku warunków, a mianowicie:


  • najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych,
  • budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone są na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym,
  • przedmiotem usług jest najem pokoi gościnnych osobom przebywającym na wypoczynku,
  • liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.


Ponadto ww. przepis stanowi, że jeżeli spełnione są powyższe warunki, również dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, którym wynajęto pokoje, nie podlegają opodatkowaniu.

Jednym z warunków skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest to, ażeby budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone były na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym. Oznacza to, że zwolnienie nie przysługuje gdy budynek mieszkalny i gospodarstwo rolne znajdują się na terenie miasta.

W myśl art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136 poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Jak wskazano we wniosku, gospodarstwo rolne - w którym znajduje się przedmiotowy budynek mieszkalny z pokojami gościnnymi - położone jest na terenie miasta na prawach powiatu.

W świetle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i obowiązującego stanu prawnego uznać zatem należy, że nie może Pani skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania na mocy omawianego art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie został spełniony jeden z warunków zawartych w omawianym przepisie, tj. warunek dotyczący położenia budynku mieszkalnego na terenie wiejskim.

Wobec powyższego, w świetle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, winna Pani zakwalifikować planowane dochody z tytułu wynajmu pokoi gościnnych do odpowiedniego źródła przychodów i opodatkować je w zależności od wybranej formy opodatkowania.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. - Dz. U. z 2012 r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj