Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-474/13/AMP
z 9 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2013r. (data wpływu 27 maja 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 sierpnia 2013r. (data wpływu 26 sierpnia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 23 sierpnia 2013r. (data wpływu 26 sierpnia 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 sierpnia 2013r. znak: IBPP2/443-474/13/AMP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W dniu 01.12.2008r. Wnioskodawca zawarł z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego umowę o dofinansowanie projektu kluczowego nr (…) „...”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, działanie 1.3. Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe, Poddziałanie 1.3. projekty rozwojowe. Przedmiotem umowy jest udzielenie Wnioskodawcy dofinansowania przez Ministra na realizację powyższego projektu.

Integralną częścią umowy jest załącznik - studium wykonalności projektu, które zawiera informacje dotyczące merytorycznej strony projektu tj. cel projektu a także wskaźniki realizacji celów projektu (produktu i rezultatu).

Zgodnie z nim, celem projektu jest rozwiązanie problemów w zakresie wzbogacania rud i hutnictwa metali poprzez opracowanie nowych technologii i nowych konstrukcji dla zabezpieczenia surowcowego produkcji miedzi, cynku i ołowiu w okresie następnych dziesiątków lat oraz pozwalających na prowadzenie konkurencyjnej produkcji w skali światowych producentów metali nieżelaznych.

Podstawowe problemy badawcze rozwiązywane w ramach projektu dotyczą:

  • opracowania nowych technologii i nowych konstrukcji urządzeń dla zagospodarowania złóż miedzi i cynkowo-ołowiowych,
  • opracowania nowych technologii i dostosowania urządzeń dla odzysku metali z surowców odpadowych oraz opracowania nowych technologii ekologicznego zagospodarowania odpadów końcowych,
  • odzysku metali towarzyszących,
  • obniżki kosztów produkcji poprzez opracowanie energooszczędnych technologii i nowych konstrukcji urządzeń, nowych schematów technologicznych ograniczających straty bezpowrotne metali w procesach wytwarzania i tp.,
  • utylizacji odpadów,
  • opracowania nowych metod oczyszczania gazów i ścieków poprodukcyjnych,
  • nowych technik kontroli jakości nowo opracowanych technologii.

W wyniku realizacji projektu zostaną opracowane:

  • opisy nowych rozwiązań technologicznych i propozycje nowych schematów technologicznych operacji wytwórczych,
  • konstrukcje i prototypy nowych maszyn i urządzeń,
  • procedury i instrukcje,
  • opisy patentowe, publikacje i monografie,
  • oferty na podjęcie prac wdrożeniowych i prób weryfikacyjnych w warunkach przemysłowych.

W celu realizacji projektu zostaną zakupione środki trwałe (aparatura, instalacje doświadczalne, inne), które pozostaną własnością Wnioskodawcy i posłużą do realizacji innych prac naukowo-badawczych oraz usług realizowanych przez Wnioskodawcę.

Przewiduje się szeroką informację o realizacji projektu poprzez seminaria i konferencje naukowo-techniczne, publikacje w czasopismach naukowo-technicznych, wydawnictwach monograficznych oraz rozpowszechnianie informacji o wynikach projektu podczas targów i wystaw branżowych. Odbiorcą wyników prac objętych projektem będą głównie przedsiębiorstwa przemysłu metali nieżelaznych. Przewiduje się wdrożenia w (…) Wyniki prac technologicznych i konstrukcyjnych będą oferowane głównie przedsiębiorstwom przemysłu metali nieżelaznych na zasadach rynkowych.

We wskaźnikach rezultatu zostało założonych m in.:

15 wdrożeń, 13 wynalazków zgłoszonych do ochrony patentowej, 16 skomercjalizowanych wyników badań B+R, 16 opracowanych rozwiązań technologicznych, linii technologicznych, 34 publikacje dotyczące wyników badań, 28 instrukcji, wytycznych.

W ww. piśmie z dnia 23 sierpnia 2013r., uzupełniając przedstawiony opis sprawy, Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT nr (…).
  2. Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT, czynności zwolnione oraz niepodlegające opodatkowaniu. Do niepodlegających opodatkowaniu zalicza się projekty (prace) badawczo rozwojowe, na realizację których Wnioskodawca otrzymuje dotacje z budżetu państwa oraz środki unijne.
  3. Nabyte w trakcie realizacji projektu materiały, towary i usługi nie będą przedmiotem dalszego obrotu. Ich zakup niezbędny jest do wykonania projektu. W trakcie realizacji projektu są one zużywane i nie ma możliwości ich wykorzystania do innych celów. Zakupione natomiast ze środków projektu ujęte w harmonogramie projektu i niezbędne do realizacji zadań projektu środki trwałe (aparatura badawcza, instalacje doświadczalne, komputery, inne) pozostaną własnością Wnioskodawcy i posłużą do realizacji innych prac naukowo badawczych finansowanych z budżetu państwa lub unijnych a także opodatkowanych podatkiem VAT różnych usług badawczych, inżynierskich, innych.
  4. Wyniki uzyskane w trakcie realizacji projektu będą wykorzystywane zarówno do prowadzenia innych badań, jak i wykorzystywane do celów komercyjnych. Warunkiem uzyskania dofinansowania projektu było założenie komercjalizacji wyników badań. We wniosku o projekt założono 16 komercjalizacji wyników, które wygenerują przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.
  5. Zamiarem wykonawcy badań jest komercjalizacja ich wyników i uzyskiwanie w ten sposób przychodu.
  6. Ostatecznymi odbiorcami wyników badań uzyskanych w trakcie realizacji projektu będą głównie przedsiębiorstwa zajmujące się przeróbką surowców mineralnych, w szczególności rud metali nieżelaznych, hutnictwem metali nieżelaznych, recyklingiem. Wyniki badań mogą być także zastosowane do kontroli analitycznej przebiegu procesów produkcyjnych (analizy chemiczne) oraz do budowy instalacji ochrony środowiska. We wniosku o projekt założono wdrożenia w (…), jednakże na dzień dzisiejszy Wnioskodawca nie zna jeszcze odbiorców wyników badań projektu.
  7. Zakupione towary, materiały i usługi w ramach realizacji omawianego projektu będą wykorzystane tylko do tego projektu.
  8. Wnioskodawca posiada ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie kwoty podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności wyłącznie opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca dodał także odnośnie stwierdzenia zawartego w części H poz. 70, że „środki budżetowe otrzymane na dofinansowanie realizacji projektu nie są dopłatą do ceny usługi - w tym przypadku nie występuje świadczenie usług - nie podlegają więc opodatkowaniu podatkiem VAT(...)” nie miało na celu uzyskania interpretacji w zakresie ustalenia czy środki budżetowe o których mowa we wniosku, otrzymane na realizację projektu podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Miało na celu jedynie dodatkowe uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy, że od zakupów dokonanych w celu realizacji projektu nie przysługuje odliczenie podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawcy przysługuje w całości lub części prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji opisanego projektu, zarówno gdy po zakończeniu realizacji projektu (grudzień 2013r.) nastąpi sprzedaż opodatkowana VAT, jak i w przypadku gdy z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy, w szczególności w przypadku nieosiągnięcia zakładanych rezultatów, możliwa sprzedaż opodatkowana VAT nie zostanie zrealizowana?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Środki budżetowe otrzymane na dofinansowanie realizacji zadań projektu nie są dopłatą do ceny usług - w tym przypadku nie występuje świadczenie usług - nie podlegają więc opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponieważ nie podlegają one opodatkowaniu VAT, odpowiednio podatek naliczony przy zakupach związanych z realizacją projektu (materiałów, usług czy też środków trwałych) nie może być odliczany. Czynności realizowane w ramach projektu nie są świadczone na zlecenie lub na rzecz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, który pełni wyłącznie funkcję Instytucji pośredniczącej w finansowaniu projektu. (Obecnie po reorganizacji funkcję pośredniczącą pełni Narodowe Centrum Badań i Rozwoju). W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nabycie towarów i usług w realizowanym projekcie dotyczy bezpośrednio badań naukowych, stanowiących czynności nieopodatkowane. Natomiast w stosunku do skomercjalizowanych wyników badań stanowiących czynności opodatkowane bezpośredni związek nie zaistnieje, dlatego nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest „wykreowanie” sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT, zawarł z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego umowę o dofinansowanie projektu kluczowego nr (…) „...”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, działanie 1.3. Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe, Poddziałanie 1.3. projekty rozwojowe. Przedmiotem umowy jest udzielenie Wnioskodawcy dofinansowania przez Ministra na realizację powyższego projektu.

Celem projektu jest rozwiązanie problemów w zakresie wzbogacania rud i hutnictwa metali poprzez opracowanie nowych technologii i nowych konstrukcji dla zabezpieczenia surowcowego produkcji miedzi, cynku i ołowiu w okresie następnych dziesiątków lat oraz pozwalających na prowadzenie konkurencyjnej produkcji w skali światowych producentów metali nieżelaznych.

Wyniki uzyskane w trakcie realizacji projektu będą wykorzystywane zarówno do prowadzenia innych badań, jak i wykorzystywane do celów komercyjnych.

W celu realizacji projektu zostaną zakupione środki trwałe (aparatura, instalacje doświadczalne, inne), które pozostaną własnością Wnioskodawcy i posłużą do realizacji innych prac naukowo -badawczych oraz usług realizowanych przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca przewiduje szeroką informację o realizacji projektu poprzez seminaria i konferencje naukowo-techniczne, publikacje w czasopismach naukowo-technicznych, wydawnictwach monograficznych oraz rozpowszechnianie informacji o wynikach projektu podczas targów i wystaw branżowych. Odbiorcą wyników prac objętych projektem będą głównie przedsiębiorstwa przemysłu metali nieżelaznych. Przewiduje się wdrożenia w (…) Wyniki prac technologicznych i konstrukcyjnych będą oferowane głównie przedsiębiorstwom przemysłu metali nieżelaznych na zasadach rynkowych. We wskaźnikach rezultatu zostało założonych m in.:

15 wdrożeń, 13 wynalazków zgłoszonych do ochrony patentowej, 16 skomercjalizowanych wyników badań B+R, 16 opracowanych rozwiązań technologicznych, linii technologicznych, 34 publikacje dotyczące wyników badań, 28 instrukcji, wytycznych.

Przedstawiony w treści wniosku opis stanu faktycznego wskazuje na to, że w ramach ww. projektu wyniki uzyskane w trakcie realizacji projektu będą wykorzystywane zarówno do prowadzenia badań, jak i wykorzystywane do celów komercyjnych.

W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji opisanego projektu, zarówno w ramach prowadzenia badań, jak i wykorzystywania do celów komercyjnych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie w odniesieniu do towarów i usług związanych z realizacją projektu związek taki występuje. Z treści wniosku wynika bowiem, że wyniki uzyskane w trakcie realizacji projektu będą wykorzystywane zarówno do prowadzenia innych badań, jak i wykorzystywane do celów komercyjnych; również nabyte środki trwałe (aparatura badawcza, instalacje doświadczalne, komputery, inne) będą służyć realizacji innych prac naukowo-badawczych finansowanych z budżetu państwa lub unijnych, a także opodatkowanych podatkiem VAT różnych usług badawczych, inżynierskich, innych.

Należy podkreślić, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa. Decyzja taka musi być podjęta od razu.

Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Ponieważ cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu, to zmiana przez podatnika planów co do finalnego wykorzystania towarów lub usługi, ma wpływ na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem.

Wypada więc nadmienić, iż w sytuacji zmiany przeznaczenia towarów i usług zakupionych w celu realizacji ww. projektu Wnioskodawca powinien uwzględnić uregulowania wynikające z przepisów art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. Jednocześnie zauważyć należy, że to na Wnioskodawcy spoczywa ciężar udokumentowania planowanych zmian co do sposobu wykorzystania zakupionych towarów i usług, co powoduje, że powinny one znaleźć odzwierciedlenie w stosownych dokumentach.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz opis sprawy przedstawiony we wniosku stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu w takim zakresie, w jakim rezultaty projektu służyć będą czynnościom opodatkowanym.

Zauważyć należy, że jak wynika z zadanego pytania, na dzień dzisiejszy nie można przewidzieć czy Wnioskodawca w wyniku wdrożenia opisanego projektu badawczego będzie osiągał obroty, bowiem nie wiadomo czy prowadzone badania doprowadzą do osiągnięcia zakładanych rezultatów.

Niemniej jednak, jak wskazano powyżej, dla określenia prawa do odliczenia podatku naliczonego, istotny jest zamiar z jakim dokonywany jest zakup towaru lub usługi w momencie nabycia, a w przedmiotowej sprawie projekt realizowany jest z m.in. z założeniem 16 komercjalizacji, które wygenerują przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy więc wskazać, iż bez względu na fakt, czy realizacja projektu odniesie zamierzony skutek, to w momencie nabycia towarów i usług zachowana pozostanie pierwotna intencja ich nabycia zostały one nabyte celem wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli nawet Wnioskodawca z tytułu realizacji projektu nie osiągnie żadnych obrotów, z powodów obiektywnych, niezależnych od niego, w szczególności w przypadku nieosiągnięcia zakładanych rezultatów, to czynność opodatkowana nie wystąpi nie dlatego, że świadomie zmienił pierwotne przeznaczenie nabytych towarów i usług, lecz dlatego, że wskutek niezależnych od niego czynników, wykorzystanie ich do czynności opodatkowanych stało się niemożliwe.

Zatem, w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca winien przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu związany z realizowanym projektem poszczególnym rodzajom działalności.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących m.in. planowanych 16 komercjalizacji, które wygenerują przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT, w całości, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Natomiast w sytuacji gdy projekt będzie służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, zwolnionym z tego podatku, jak i niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, to zastosowanie w niniejszej sprawie będzie miał art. 90 ust. 1.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj